Klopt dit of moet je, als je officieel wilt factureren, altijd een nummer van Kvk hebben?
quote:bron: www.kvk.nl
Iedere onderneming en rechtspersoon in Nederland moet zich inschrijven in het handelsregister. Wat verstaan we onder een onderneming?
'Onderneming' volgens de kamer
Een onderneming voor het handelsregister hoeft niet altijd gelijk te zijn aan wat bijvoorbeeld de Belastingdienst als onderneming ziet. Het begrip onderneming van de kamer van koophandel is ruimer dan wat doorgaans onder een bedrijf verstaan wordt. De onderstaande zes criteria zijn ontleend aan uitspraken die de rechter in het verleden heeft gedaan.Criteria voor inschrijving van een onderneming
De ondernemer verricht een 'regelmatige maatschappelijke werkzaamheid'.
De werkzaamheden worden tegen betaling verricht.
De ondernemer treedt zelfstandig op, voor eigen rekening en risico.
De ondernemer treedt openlijk op, in concurrentie met anderen.
De ondernemer neemt deel aan het economisch verkeer in een georganiseerd verband, een op samenwerking gericht verband van mensen, kapitaal en/of goederen.
Er wordt winst of kostenbesparing beoogd. Dit is ruimer dan het gebruikelijke begrip winst. Het gaat er niet om of de ondernemer daadwerkelijk winst maakt of kosten bespaart; als hij of zij dit maar als doel heeft.
Volgens de criteria ben je naar alle waarschijnlijkheid verplicht om je in te schrijven in het handelsregister.
quote:Dat dacht ik dus ook, maar die vriend zegt dus van niets en die BelMiep van de belastingdienst kon hier niets over vertellen.
Op dinsdag 1 oktober 2002 22:19 schreef amnesiac het volgende:[..]
bron: www.kvk.nl
Volgens de criteria ben je naar alle waarschijnlijkheid verplicht om je in te schrijven in het handelsregister.
Ik wil gewoon zekerheid hebben.
quote:Klopt, anders kan je geen BTW-nummer krijgen
quote:Dat kan dus weer wel zonder Kvk nummer.
Op dinsdag 1 oktober 2002 22:22 schreef OneSoul het volgende:[..]
Klopt, anders kan je geen BTW-nummer krijgen
quote:Gewoon bellen met de KvK in jouw regio en die weten wel antwoord op je vraag
Op dinsdag 1 oktober 2002 22:22 schreef Actif het volgende:[..]
Dat dacht ik dus ook, maar die vriend zegt dus van niets en die BelMiep van de belastingdienst kon hier niets over vertellen.
Ik wil gewoon zekerheid hebben.
Ik doe dit zelf al een tijdje en menig andere freelancers die ik ken werken op dezelfde basis. Dit is volstrekt legaal en ik vind het raar dat die "belmiep" je dit ook niet heeft verteld. Ik neem aan dat je wel met de belastingsdienst ondernemingen hebt gesproken en niet met de normale belastingsdienst?!
Het enige voordeel vanuit mijn positie zou zijn dat pasjes voor bijv. makro en office center graag een kvk nummer willen.
quote:Ik heb gewoon met de belastingdienst ondernemingen gesproken.
Op dinsdag 1 oktober 2002 22:36 schreef Genzym het volgende:
Je hoeft je zeker weten niet in te schrijven bij de kamer van koophandel. Je kan namelijk dat werk gewoon als Freelancer uitvoeren zonder bij de kvk te zitten. Het is dus optioneel.Ik doe dit zelf al een tijdje en menig andere freelancers die ik ken werken op dezelfde basis. Dit is volstrekt legaal en ik vind het raar dat die "belmiep" je dit ook niet heeft verteld. Ik neem aan dat je wel met de belastingsdienst ondernemingen hebt gesproken en niet met de normale belastingsdienst?!
Het enige voordeel vanuit mijn positie zou zijn dat pasjes voor bijv. makro en office center graag een kvk nummer willen.
Dus volgens jou hoeft het niet en kan ik dus alleen een BTW nummer aanvragen?
quote:Mar er is dan een probleem, als je een opdracht uitvoert moet je wel BTW bijtellen die je klant dan NIET kan aftrekken, en de volledige verdienste moet je dan bijtellen bij je bruto jaarinkomen waarover je belasting moet betalen.
Je hoeft je zeker weten niet in te schrijven bij de kamer van koophandel. Je kan namelijk dat werk gewoon als Freelancer uitvoeren zonder bij de kvk te zitten. Het is dus optioneel.Ik doe dit zelf al een tijdje en menig andere freelancers die ik ken werken op dezelfde basis. Dit is volstrekt legaal en ik vind het raar dat die "belmiep" je dit ook niet heeft verteld. Ik neem aan dat je wel met de belastingsdienst ondernemingen hebt gesproken en niet met de normale belastingsdienst?!
quote:Je bent een bedrijf en bedrijven horen zich in te schrijven in het handelsregister anders ben je aan het zwartwerken, want hoe kan jij belasting afdragen, verzekering afsluiten, enz, enz?
Je hoeft je zeker weten niet in te schrijven bij de kamer van koophandel. Je kan namelijk dat werk gewoon als Freelancer uitvoeren zonder bij de kvk te zitten. Het is dus optioneel.
[...]
Met vriendelijke groet,
Wat ik weet is dat internet/vormgever etc./ gewoon een vrij beroep is. iedereen kan en mag het doen. en een btw nummer is voldoende. :-D
anders zou ik al twee jaar illegaal bezig zijn... en ik betaal gewoon netjes belasting en vul alles netjes in...
quote:je zegt dat ieder persoon die handel verricht zicht moet inschrijven in het handelsregister..........das niet helemaal waar
Hier staan de preciese criteria voor de KvK:
http://www.kvk.nl/artikel/artikel.asp?artikelID=3106#vrijberoep
Als je alleen grafisch bezig zou zijn ben je misschien als kunstenaar te beschouwen, wat een vrij beroep is. Als je meer doet dan dat, en je pakt het echt bedrijfsmatig aan dan denk ik niet dat je om de KvK heen kunt.
Hoe doen die gasten van startpagina dochters dit......die moeten toch ook facturen schijven voor de banners van bedrijven die ze plaatsen?
Succes.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |