quote:
Mooie mannen met rossig haar
Rood haar is sexy
LONDEN – Vuurtoren, wortel, stoplicht! Wie rood haar heeft, is wel gewend oncharmant bejegend te worden. Waar vrouwen met rood haar nog gelden als krachtig en sensueel, zijn roodhoofdige mannen in strips en op tv nooit de held of het lekkere ding. Hooguit de sullige accountant of de dikke neef. De tijd is rijp om mannen met rood haar van een andere kant te laten zien, vindt fotograaf Thomas Knights, die de mooiste rossige mannen vastlegde.
Hij is er nog een beetje beduusd van. Het was bedoeld als een klein project dat twee jaar geleden startte. Maar nog voor zijn expositie volgende maand in Londen opent, wordt hij vanuit de hele wereld overspoeld met aandacht. „Ik heb echt een gevoelige snaar geraakt”, ziet Knights, die zelf opgroeide met een bos rood haar. „Vroeger schaamde ik me voor m’n haarkleur. Als je steeds wordt uitgescholden, dan doet dat wel wat met je.” Volgens Knights heeft elke rossige jongen die hij gesproken heeft, psychisch behoorlijk last gehad van pesterijen. „Het is de laatste vorm van geoorloofde discriminatie, want iedereen zegt: het is toch een grapje?”
Roodharigen worden op school uitgelachen, gepest en soms zelfs in elkaar geslagen. „Op 20 oktober was het ’kick a ginger day’ (schop een roodharige-dag, red.), een uit Canada overgewaaid grapje uit de serie South Park. In het Verenigd Koninkrijk moesten zeven kinderen in het ziekenhuis worden opgenomen. Zeven!”
Knights is er oprecht boos om. „Het rare is, ik wil helemaal niet de aandacht leggen op het pesten. Ik wil juist de oplossing laten zien. Het imago van de roodharige man moet veranderen. We zijn mooi, aantrekkelijk, sexy.”
Knights ging op zoek naar roodharige modellen, maar die bleken er nauwelijks te zijn omdat de mode-industrie liever mannen met blond, zwart of bruin haar gebruikt. Een oproep op internet leverde echter honderden reacties op. Een van hen is Rogier Alexander, een 23-jarige student uit Rotterdam die samen met zijn eveneens roodharige broer naar Londen vloog voor een fotoshoot. „Ik heb me nooit echt gepest gevoeld. Al was het niet fijn toen in het zwembad een groepje meisjes als grapje stopte met zwemmen als ik langskwam omdat ik een ’rood stoplicht’ was.”
De mannen staan halfnaakt op de foto. „Niet alleen omdat het sexy is. Als je een jongen met rood haar in een T-shirt fotografeert, is het een jongen in een T-shirt. Maar als je een jongen met rood haar zonder T-shirt fotografeert, is het een jongen met rood haar”, vertelt Thomas Knights, die met zijn tentoonstelling over de wereld gaat toeren en daarbij volgend jaar ook Amsterdam aandoet. Hij zou nog graag de Britse prins Harry op de foto zetten. „Hij is stoer, succesvol en geniet van het leven. Hij heeft veel jongens geholpen, misschien zonder dat hij het weet. Want rood haar geldt nog veel te vaak als inferieur. Zelfs mijn beste vriendin zei laatst dat ze teleurgesteld zou zijn als haar baby rood haar zou hebben. Dat is pijnlijk.”
bron![tumblr_muu5quxQ3m1qfnq1do1_r7_400.jpg]()
![RED-HOT-Thomas-5.jpg]()
![RED-HOT-Thomas-11.jpg]()
![tumblr_muu5quxQ3m1qfnq1do10_r2_500.jpg]()
![tumblr_muu5quxQ3m1qfnq1do3_r1_500.jpg]()
![tumblr_muu5quxQ3m1qfnq1do4_r1_500.jpg]()
![RED-HOT-Thomas-8.jpg]()
Sexy ja bij deze mannen, staat ze goed.
Wie heeft er nog meer rood haar?