abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_133380692
Hallo,

Mijn vrouw is zwanger en heeft gevraagd om een goeie camera om straks mooie foto's van eerste kind te nemen, en ook daarbij een cursus.

Heeft iemand daarvoor een suggestie? Zou niet weten waar ik moet beginnen met zoeken en waar ik op moet letten.

Thanks vast.
pi_133381807
Tip 1: een goeie fotograaf maakt mooie foto's. Een goeie camera maakt niet per definitie mooie foto's. Als je het leuk vindt om met footgrafie bezig te zijn gaat er (bijna) niks boven een spiegelreflex, maar als je nu al weet dat je zo'n camera toch alleen maar op de automatische stand gaat gebruiken en nooit lenzen gaat wisselen is zo'n ding niet handig.

Voor een fotocursus geldt eigenlijk een beetje hetzelfde. Bij sommige camera's krijg je een middagje workshop gratis, en dat is misschien voor jou al voldoende. En er bestaan ook volledige cursussen van een paar maanden of langer. De tegenvraag is dan ook: wil jij (of je vrouw) er een hobby bij, of wil je gewoon foto's maken van de kleine?
  maandag 18 november 2013 @ 20:34:48 #3
408143 Vlinderbom
................BOEM!!!!!!!!!!
pi_133388461
Zolang je er niet je beroep van gaat maken..., lijkt het mij een beetje overbodig om er een cursus voor te gaan volgen.
wat ik je aanraad is gewoon om veel tutorials op youtube te kijken over hoe je het beste mooie plaatjes kunt gaan schieten op beginners niveau. meer is niet nodig denk ik.
succes :D
pi_133411427
..

[ Bericht 98% gewijzigd door turbofokker op 19-11-2013 16:46:00 ]
pi_133415273
Ik snap dat ze een cursus wil hoor. Als je foto 10 % mooier wordt omdat je weet waar je een beetje op moet letten scheelt dat toch weer. Zeker voor ons eerste kind...

Maar is een spiegelreflex aan te raden?
pi_133415724
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 16:47 schreef hilversum1981 het volgende:
Ik snap dat ze een cursus wil hoor. Als je foto 10 % mooier wordt omdat je weet waar je een beetje op moet letten scheelt dat toch weer. Zeker voor ons eerste kind...

Maar is een spiegelreflex aan te raden?
Het is een beetje dezelfde vraag als:
"Ik heb een auto nodig. Is een Ferrari aan te raden?"

Het hangt af van wat je ermee wil doen.
pi_133416002
Mooie scherpe foto's maken (ook voor de afdruk op a4 / a3 formaat
Goed scherpe close-up foto's maken
Heel snel afdrukken, niet dat het moment net weer verloren gaat
Goed automatisch kunnen afdrukken, maar ook zelf veel kunnen instellen.
pi_133443609
Ik lees even mee, mijn vrouw zit in een soortgelijke situatie.
pi_133450408
Enkele jaren geleden heb ik mijn eerste DSLR gekocht, een Canon 1100D, hier zat destijds een basis cursus t.w.v. 125 euro bij. Heb deze cursus ook gevolgd, maar kan je nu al vertellen dat je daar niet heel veel bijzonders van gaat leren (of in dit geval je vrouw dus). Meeste dingen kun je ook leren door even een uurtje op internet rond te zoeken :)

Dan kun je beter kijken of er bij jou in de buurt ook iets van een cursus fotografie wordt gegeven, is misschien dan wel wat duurder maar wel veel praktijk gerichter.

Wat betreft de keuze voor een camera, dit hangt natuurlijk volledig van je budget af. Als ik zou je "eisen" lees zou ik sowieso voor een spiegel reflex gaan. Dus bepaal voor jezelf wat het budget is wat je er aan uit wil geven, ga naar de winkel en neem een aantal camera's in je handen (canon, nikon, pentax, sony) en kijk welke het prettigst is. Kwalitatief zijn ze toch allemaal prima. Daarnaast moet je er rekening mee houden dat de kwaliteit van de foto voor een groot deel door de lens bepaald wordt.

En zoals al eerder gezegd: De fotograaf maakt een goede foto, niet de camera :)
pi_133458423
Er bestaan geen "slechte" spiegelreflex camera's?
pi_133458629
Niet echt.
Canon en Nikon zijn de meest verkochte camera's.
Daar zijn ook de meeste lenzen voor te krijgen.
Gewoon kijken wat het fijnste in je hand ligt en waarvan de bediening je aanstaat
pi_133467206
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2013 19:45 schreef Flipmoehoe het volgende:
Niet echt.
Canon en Nikon zijn de meest verkochte camera's.
Daar zijn ook de meeste lenzen voor te krijgen.
Gewoon kijken wat het fijnste in je hand ligt en waarvan de bediening je aanstaat
Klopt.

Waarschijnlijk ga je het niet gebruiken, maar wat bij mij de doorslag voor Canon heeft gegeven (tov Nikon) is Remote Tethering. Oftewel: je camera met de pc/tablet/telefoon bedienen en de live view van je camera op je scherm / tablet / iphone zien. Je neemt dan de volledige controle over (inclusief instellingen, afdrukken en scherpstellen).

Canon heeft dit wel, Nikon veel minder.
blub blub
pi_133472986
Canon +1, omdat Canon _O_
Ik ben de spelings kooning van de heele weereld! Dus geen spelings-fauten makken in dit foorum!™
Op donderdag 9 december 2010 13:44 schreef Rectum het volgende:
Mijn ode aan Susteren. :')
pi_133474519
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2013 22:25 schreef nielsgeode het volgende:

[..]

Klopt.

Waarschijnlijk ga je het niet gebruiken, maar wat bij mij de doorslag voor Canon heeft gegeven (tov Nikon) is Remote Tethering. Oftewel: je camera met de pc/tablet/telefoon bedienen en de live view van je camera op je scherm / tablet / iphone zien. Je neemt dan de volledige controle over (inclusief instellingen, afdrukken en scherpstellen).

Canon heeft dit wel, Nikon veel minder.
Ik ben begonnen met canon, en kan er blindelings mee werken.
Laatst een Nikon in de handen gehad en was 10 minuten bezig om het diafragma en de iso aan te passen :P

Zal andersom vast hetzelfde zijn hoor ;)

vind zelf wel fijn dat ik mijn 2 speedlights kan aansturen dmv de normale flitser :)
pi_133475153
quote:
99s.gif Op donderdag 21 november 2013 01:57 schreef Susteren het volgende:
Canon +1, omdat Canon _O_
Ik geef je gelijk. Ben zelf ook Canongebruiker. Echter, ik denk niet dat je persé kan zeggen dat Nikon / Canon beter is. Beide hebben voor- en nadelen en het hangt van je persoonlijke voorkeur af wat je het prettigst / best vindt.
blub blub
pi_133867373
OK. Stel een spiegelreflex is toch niet handig. Wat zou dan een rete-goeie normale digitale camera zijn? Dus echt een van de betere?
  dinsdag 3 december 2013 @ 08:24:45 #17
137593 Zeus1981
Homines quod volunt credunt
pi_133867578
Ik had bij mijn Canon 450D een waardebon gekregen voor een middag uitleg en dat was ook niet meer dan dat: in die middag ga je alle functies af en is de uitleg waarom je iets doet minimaal.

Daarna heb ik bij de Volksuniversiteit Utrecht de basiscursus Fotografie gevolgd. Die kan ik je zeker aanraden als je echt met spiegelreflex aan de slag wilt. En 195 euro voor 10 lessen vond ik best wel meevallen.
http://www.vu-utrecht.nl/(...)categorie=Fotografie

Overigens, deze docent Edwin Westhoff is een prima fotograaf (en kan je fotografie ook goed uitleggen), maar niet zo'n goede docent (als in orde houden/omgaan met onverwacht gedrag van je student :), maar dat is een ander verhaal.
Put your hand on a hot stove for a minute, and it seems like an hour. Sit with a pretty girl for an hour, and it seems like a minute. That's relativity.
- Albert Einstein -
pi_133869009
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 december 2013 08:00 schreef turbofokker het volgende:
OK. Stel een spiegelreflex is toch niet handig. Wat zou dan een rete-goeie normale digitale camera zijn? Dus echt een van de betere?
Definieer, "rete-goeie normale". Goedkoope 500x zoom compactcamera, of een (compacte) systeemcamera met verwisselbare lenzen die al gauw net zoveel kan kosten als een DSLR ?
pi_133904089
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 december 2013 08:00 schreef turbofokker het volgende:
Sony RX1
blub blub
pi_133904582
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2013 12:02 schreef nielsgeode het volgende:

[..]

Sony RX1
Of de rx 100 II als je niet je huis als onderpand wilt geven.
pi_133909783
quote:
7s.gif Op woensdag 4 december 2013 12:20 schreef andreas612 het volgende:

[..]

Of de rx 100 II als je niet je huis als onderpand wilt geven.
TS vraagt om "rete-goed".
RX1 voldoet aan die eis :s)
blub blub
pi_133911729
Die RX1...24 mp ook... Moet zeggen, iets wat aan de prijzige kant...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')