Enkele jaren geleden heb ik mijn eerste DSLR gekocht, een Canon 1100D, hier zat destijds een basis cursus t.w.v. 125 euro bij. Heb deze cursus ook gevolgd, maar kan je nu al vertellen dat je daar niet heel veel bijzonders van gaat leren (of in dit geval je vrouw dus). Meeste dingen kun je ook leren door even een uurtje op internet rond te zoeken

Dan kun je beter kijken of er bij jou in de buurt ook iets van een cursus fotografie wordt gegeven, is misschien dan wel wat duurder maar wel veel praktijk gerichter.
Wat betreft de keuze voor een camera, dit hangt natuurlijk volledig van je budget af. Als ik zou je "eisen" lees zou ik sowieso voor een spiegel reflex gaan. Dus bepaal voor jezelf wat het budget is wat je er aan uit wil geven, ga naar de winkel en neem een aantal camera's in je handen (canon, nikon, pentax, sony) en kijk welke het prettigst is. Kwalitatief zijn ze toch allemaal prima. Daarnaast moet je er rekening mee houden dat de kwaliteit van de foto voor een groot deel door de lens bepaald wordt.
En zoals al eerder gezegd: De fotograaf maakt een goede foto, niet de camera