abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_133371784
Dag mensen,

Ik heb al eerder een soortgelijke topic geopend, maar vanwege bepaalde redenen ging die niet zo goed en werd uiteindelijk gesloten. Ik zou het liefs niet dat er dingen uit die topic in deze topic een discussiepunt wordt, maar dat deze topic op zichzelf staat.

Het is een bekende vooroordeel dat de mannen (en vrouwen) in Antilliaanse en Surinaamse cultuur vaker vreemdgaan en dat dit meer word geaccepteerd. Een goede voorbeeld hiervan is de film "alleen maar nette mensen", waar de Surinaamse mannen heel patserig overkomen. De mannen lachen de hoofdpersoon uit, omdat hij maar 1 vrouw heeft.

Zelf vind ik niet dat vreemdgaan iets normaal is, ook niet in Surinaamse of Antilliaanse cultuur, maar ik geef wel toe dat het vaker gebeurt en meer wordt getolereerd in onze cultuur. In de Antilliaanse cultuur is het bij sommige mannen een statussymbool om veel vrouwen te hebben, hoewel dat in de hogere kringen niet zo is. Zelf denk ik dat het vroeger veel normaler is dan nu. Ik vind dat een groot probleem bij deze twee culturen is dat de familie systeem helaas minder sterk is. Kind groeit op zonder vader en dat zorgt ervoor dat het kind vele kansen misloopt.

Maar hier in Nederland is er een idee dat Surinaamse en Antilliaanse mannen vaker vreemdgaan. Denken jullie dat dit waar is? En zo ja, waarom is het zo bij deze groep mannen (en vrouwen)? En als het niet zo is, waarom bestaat die vooroordeel dan?
  maandag 18 november 2013 @ 12:15:06 #2
342349 Hiergaanwedan
Komt hier komt gaan
pi_133371922
De informatie moet voor jou wel heel belangrijk zijn. Maar ik mis de 'waarom'...
we dan
  maandag 18 november 2013 @ 12:16:25 #3
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_133371951
Niet eens per se dat ze vaker vreemdgaan. Wel heb ik het idee dat ze kortere relaties hebben. En de mannen daardoor bij meer vrouwen kinderen hebben en de vrouwen daardoor van meerdere mannen kinderen hebben.
The love you take is equal to the love you make.
pi_133371976
Eerst zeg je:
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2013 12:08 schreef KingKloon het volgende:
Zelf vind ik niet dat vreemdgaan iets normaal is, ook niet in Surinaamse of Antilliaanse cultuur, maar ik geef wel toe dat het vaker gebeurt en meer wordt getolereerd in onze cultuur.
En dan zeg je:
quote:
Maar hier in Nederland is er een idee dat Surinaamse en Antilliaanse mannen vaker vreemdgaan. Denken jullie dat dit waar is? En zo ja, waarom is het zo bij deze groep mannen (en vrouwen)? En als het niet zo is, waarom bestaat die vooroordeel dan?
Euh? Je bevestigt eerst zelf dat het vaker voorkomt en vraagt vervolgens af waarom er een vooroordeel bestaat?

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 18-11-2013 12:18:12 ]
pi_133372007
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2013 12:15 schreef Hiergaanwedan het volgende:
De informatie moet voor jou wel heel belangrijk zijn. Maar ik mis de 'waarom'...
Gaat je eigenlijk niks aan.

Maar het hoef geen geheim te zijn, dus ik vertel het gewoon. Ik kom zelf vanuit deze culturen en ik heb in mijn omgeving wel meegemaakt dat familieleden, zowel mannen als vrouwen, vreemdgaan en dit geen probleem vinden. Ik vind dit een beetje lastig om mee om te gaan, want ik wil niet met een vrouw trouwen die het niet onethisch vind om met een ander vreemd te gaan als ik ga werken of zoiets. Ik voel ook een druk vanuit bepaalde sociale kringen om ook zo'n soort man te zijn, terwijl ik dat niet ben.
  maandag 18 november 2013 @ 12:19:42 #6
4159 GI
Nee ik heet geen JOE
pi_133372030
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2013 12:18 schreef KingKloon het volgende:

[..]

En je dan afvragen waarom mensen niet leuk reageren...
pi_133372036
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2013 12:17 schreef zarGon het volgende:
Eerst zeg je:

[..]

En dan zeg je:

[..]

Euh? Je bevestigt eerst zelf dat het vaker voorkomt en vraagt vervolgens af waarom er een vooroordeel bestaat?
Beter lezen, zou ik je aanraden. ;) Er zijn geen tegenstrijdigheden daar.
pi_133372049
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2013 12:16 schreef Lienekien het volgende:
Niet eens per se dat ze vaker vreemdgaan. Wel heb ik het idee dat ze kortere relaties hebben. En de mannen daardoor bij meer vrouwen kinderen hebben en de vrouwen daardoor van meerdere mannen kinderen hebben.
Hmm zo heb ik het niet bekeken. Ze gaan wel sneller uit elkaar, ja. Nu je het zegt, valt het me wel op.
pi_133372227
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2013 12:20 schreef KingKloon het volgende:

[..]

Beter lezen, zou ik je aanraden. ;) Er zijn geen tegenstrijdigheden daar.
Je zegt:
quote:
ik geef wel toe dat het vaker gebeurt en meer wordt getolereerd in onze cultuur
Vervolgens zeg je:
quote:
Maar hier in Nederland is er een idee dat Surinaamse en Antilliaanse mannen vaker vreemdgaan.
Waarom die "maar"? Waarom "idee" als het daadwerkelijk zo is?

En daarna:
quote:
Denken jullie dat dit waar is? En zo ja, waarom is het zo bij deze groep mannen (en vrouwen)? En als het niet zo is, waarom bestaat die vooroordeel dan?
Je presenteert het eerst als een feit ("in Nederland is er een idee dat Surinaamse en Antilliaanse mannen vaker vreemdgaan"), vervolgens vraag je of we denken het daarmee eens te zijn. Hue?

Als je weet dat het vaker voorkomt, waarom wil jij het eventueel zien als een vooroordeel?
  maandag 18 november 2013 @ 12:28:41 #10
414636 KingKloon
The Kloon King
pi_133372276
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2013 12:26 schreef zarGon het volgende:

[..]

Je zegt:

[..]

Vervolgens zeg je:

[..]

Waarom die "maar"? Waarom "idee" als het daadwerkelijk zo is?

En daarna:

[..]

Je presenteert het eerst als een feit ("in Nederland is er een idee dat Surinaamse en Antilliaanse mannen vaker vreemdgaan"), vervolgens vraag je of we denken het daarmee eens te zijn. Hue?

Als je weet dat het vaker voorkomt, waarom wil jij het eventueel zien als een vooroordeel?
Het komt erop neer dat ik het zo ziet, maar ik wil weten of anderen het ook zo zien. Ik ben maar 1 mens en misschien is mijn perceptie niet reëel.
  maandag 18 november 2013 @ 12:29:01 #11
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_133372286
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2013 12:08 schreef KingKloon het volgende:
Stereotype onbetrouwbaar -> niet vreemd dat vreemdgaan dan sneller van hen verwacht wordt
  maandag 18 november 2013 @ 12:31:21 #12
414636 KingKloon
The Kloon King
pi_133372346
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2013 12:29 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Stereotype onbetrouwbaar -> niet vreemd dat vreemdgaan dan sneller van hen verwacht wordt
Ik snap het niet. Worden Antillianen en Surinamers sneller gezien als onbetrouwbaar dan?
  maandag 18 november 2013 @ 12:33:31 #13
342349 Hiergaanwedan
Komt hier komt gaan
pi_133372396
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2013 12:31 schreef KingKloon het volgende:

[..]

Ik snap het niet. Worden Antillianen en Surinamers sneller gezien als onbetrouwbaar dan?
http://www.nu.nl/binnenla(...)arokkanen-daalt.html

En dat gemiddelde van de Rotterdammers is dus inclusief die van de andere groepen. Het gemiddelde misdrijven van autochtonen ligt nog een heel stuk lager. Zal vast ook wel zijn doorslag geven in vreemdgaan e.d.
we dan
  maandag 18 november 2013 @ 12:35:51 #14
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_133372450
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2013 12:18 schreef KingKloon het volgende:

[..]

Maar het hoef geen geheim te zijn, dus ik vertel het gewoon. Ik kom zelf vanuit deze culturen en ik heb in mijn omgeving wel meegemaakt dat familieleden, zowel mannen als vrouwen, vreemdgaan en dit geen probleem vinden. Ik vind dit een beetje lastig om mee om te gaan, want ik wil niet met een vrouw trouwen die het niet onethisch vind om met een ander vreemd te gaan als ik ga werken of zoiets. Ik voel ook een druk vanuit bepaalde sociale kringen om ook zo'n soort man te zijn, terwijl ik dat niet ben.
Lijkt me een kwestie van goed zoeken en goed communiceren voordat je met een dame het huwelijksbootje instapt. Of voordat je kindjes gaat verwekken.
  maandag 18 november 2013 @ 12:37:37 #15
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_133372504
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2013 12:31 schreef KingKloon het volgende:

[..]

Ligt eraan met welke andere groepen je ze vergelijkt, denk ik.
  maandag 18 november 2013 @ 12:40:27 #16
414636 KingKloon
The Kloon King
pi_133372581
quote:
14s.gif Op maandag 18 november 2013 12:35 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Lijkt me een kwestie van goed zoeken en goed communiceren voordat je met een dame het huwelijksbootje instapt. Of voordat je kindjes gaat verwekken.
Ja, klopt. Dat is iets wat ik zeker ga doen. Maar het zit me wel dwars. Ook vroeger toen ik jonger was en met mijn Surinaamse en Antilliaanse vrienden was, werd ik best vaak geplaagd daarover. Ik zei er toen niks van, maar ik vond het wel lastig.
  maandag 18 november 2013 @ 12:43:29 #17
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_133372671
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2013 12:40 schreef KingKloon het volgende:

[..]

Ja, klopt. Dat is iets wat ik zeker ga doen. Maar het zit me wel dwars. Ook vroeger toen ik jonger was en met mijn Surinaamse en Antilliaanse vrienden was, werd ik best vaak geplaagd daarover. Ik zei er toen niks van, maar ik vond het wel lastig.
En hoe is je vriendenclub nu?

Mijn ervaring is dat je na verloop van tijd met vrienden overblijft die toch wel een beetje hetzelfde in het leven staan als jijzelf, op de wezenlijke onderdelen.

Je hebt m.i. wel een keuze in hoeverre je je wil conformeren aan peer pressure.
  maandag 18 november 2013 @ 12:48:29 #18
414636 KingKloon
The Kloon King
pi_133372810
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2013 12:43 schreef Lienekien het volgende:

[..]

En hoe is je vriendenclub nu?

Mijn ervaring is dat je na verloop van tijd met vrienden overblijft die toch wel een beetje hetzelfde in het leven staan als jijzelf, op de wezenlijke onderdelen.

Je hebt m.i. wel een keuze in hoeverre je je wil conformeren aan peer pressure.
Ik heb een beetje een identiteitscrisis. Ik heb momenteel veel Nederlandse vrienden, ook omdat ik ben verhuisd naar een andere stad waar ik nieuwe vrienden moest maken. Ik ben nog vrienden met de Antillianen, maar ik zie mijn Nederlandse vrienden regelmatig en mijn Antilliaanse en Surinaamse vrienden minder regelmatig. Ik heb ook veel Antilliaanse en Surinaamse vrienden die zoals mij denken. Maar soms voelt het wel voor mij alsof ik tussen twee werelden zit.
pi_133372890
Ik kan je zeggen dat op Aruba heel veel mensen vreemdgaan en ze dus een byside hebben (vriend(in) naast het relatie. Vrouwen zijn er net zo erg in als de mannen . :X
Steam id : Kim the boss.
pi_133373042
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2013 12:48 schreef KingKloon het volgende:

[..]

Ik heb een beetje een identiteitscrisis. Ik heb momenteel veel Nederlandse vrienden, ook omdat ik ben verhuisd naar een andere stad waar ik nieuwe vrienden moest maken. Ik ben nog vrienden met de Antillianen, maar ik zie mijn Nederlandse vrienden regelmatig en mijn Antilliaanse en Surinaamse vrienden minder regelmatig. Ik heb ook veel Antilliaanse en Surinaamse vrienden die zoals mij denken. Maar soms voelt het wel voor mij alsof ik tussen twee werelden zit.
Wat is nu precies het probleem? Ik vermoed dat jij vindt dat je lijd onder een ''publieke opinie'' en een vooroordeel van autochtone én allochtone Nederlanders dat de zwarte man ontrouw is en vaker vreemd gaat. Mijn advies is: je moet goed uitkijken met wie je een relatie aangaat (en trouwt) en een meid vinden die jou begrijpt, met wie je goed kunt communiceren over de belangrijkere dingen in een relatie.
Ik heb geleerd dat een succesvolle relatie bestaat uit vijf onderdelen. Als EEN van de vijf ontbreekt loop je grote kans dat een van de partners elders gaat zoeken om een leemte op te vullen. De vijf noodzakelijke dingen voor een GOEDE relatie zijn: communicatie, waardering, vertrouwen, passie, lol hebben(met elkaar).
pi_133374373
Je kan toch gewoon zelf bepalen wat je wilt.
In Suriname is het gewoon algemeen bekend dat het bij de meeste creolen alleen om seks draait zowel bij de man als de vrouw. En in Nederland gedragen veel van hen zich net zo.
Maar er zijn er ook genoeg die wel waarde hechten aan relatie en een gezin willen met 1 man/vrouw.
pi_133374503
Vooral alleen maar nette mensen als voorbeeld van de realiteit nemen, ja.
  maandag 18 november 2013 @ 14:08:03 #23
414636 KingKloon
The Kloon King
pi_133374864
quote:
1s.gif Op maandag 18 november 2013 13:49 schreef Gwniemand het volgende:
Je kan toch gewoon zelf bepalen wat je wilt.
In Suriname is het gewoon algemeen bekend dat het bij de meeste creolen alleen om seks draait zowel bij de man als de vrouw. En in Nederland gedragen veel van hen zich net zo.
Maar er zijn er ook genoeg die wel waarde hechten aan relatie en een gezin willen met 1 man/vrouw.
Weet je dat het in Suriname zo is, dat het algemeen bekend is dat het alleen om seks draait? Want zo zou ik het niet formuleren als ik het met hen erover heb.
  maandag 18 november 2013 @ 14:08:29 #24
414636 KingKloon
The Kloon King
pi_133374882
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2013 13:53 schreef Interv het volgende:
Vooral alleen maar nette mensen als voorbeeld van de realiteit nemen, ja.
Alleen maar nette mensen is fictie, maar het is kennelijk wel het idee dat Nederlanders over creolen heeft.
pi_133375537
Waarom is dat het idee van Nederlanders? Je hebt een filmmaker en die spreekt dan voor heel Nederland, of zo? Ik mag toch hopen dat de meeste Nederlanders die film niet voor waar aannemen. Misschien in kleine dorpjes, maar verder, ik betwijfel het.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')