abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_133357874
Ik ga dus volgend jaar (hopelijk) naar een HBO opleiding. Ik ben van plan om een studie te volgen die er voor zorgt dat ik zelf ook echt een programmeur of (game) designer kan worden. Zover heb ik wat sites bekeken van verschillende scholen en hun 'game studies'. Het liefst blijf ik gewoon waar ik woon, Groningen. Ik heb ook nog niet mee gedaan aan open dagen of het meelopen met studies.
Maar van wat ik heb gezien is het beter om naar Amsterdam te gaan en daar aan de Hogeschool van Amsterdam te studeren (een link van hun studie http://www.hva.nl/opleiding/voltijd/game-development/ ) dit is vooral omdat wat ik van het Hanze heb gezien (het enige wat ik kon vinden voor game development/design in Groningen) me niet echt aanstaat. (link van het Hanze http://www.hanze.nl/home/(...)-design-development/ ) Ze zeggen 'doeltreffende games' en verwijzen dan naar UMCG, Veilig Verkeer Nederland, het onderwijs. Het Hanze heeft ook een minor genaamd Game On waarbij studenten in opdracht van UNICEF een game hebben gemaakt voor kinderen in Afrika. Dit is allemaal wel leuk en aardig, maar ik wel 'echte' games maken, niet games die wat aan kindertjes moet leren.
Ik snap dat ook al zijn dit niet 'echte' games dat dit mij wel kan helpen bij het maken er van na mijn studie, maar ik wil graag games maken die ik zelf zou willen spelen, games met het als doel vermaak en geld verdienen, niet educatie of het helpen van mensen. Ik wil niet k*t klinken hier, maar ik wil een studie die mij een baan met een salaris geeft, of kennis zodat ik een indie kan worden, niet een werkloze (ik snap dat indie praktisch werkloos is soms) met een haast nutteloze studie die een game heeft gemaakt om een paar kinderen wat verkeersregels bij te leren.
Misschien zie ik dit wel helemaal verkeerd met de studie bij het Hanze, maar daarom ben ik ook hier, heeft een van jullie enig idee wat ik zou kunnen/moeten doen voor mijn studiekeuze, aan welke school zou ik het beste Game Development & Design leren? Ik wil graag leren hoe ik games maak die geGreenlit (voor mensen die dit niet kennen, dit betekent dat ik de game online mag verkopen via een site/platform dat erg bekend staat onder PC-gamers) zouden worden, niet die op spelletjes.nl terecht komen of op een lijst van '10 leuke en leerzame games voor je kinderen'.
Een alternatief is om in de Verenigde Staten te gaan studeren, waar tonnen aan games vandaan komen, wat me ook geweldig lijkt, maar dat is zo duur :(
  zondag 17 november 2013 @ 22:02:51 #2
8369 speknek
Another day another slay
pi_133358550
Nofi, maar je snapt de markt niet zo goed. Het zijn juist de serious/applied games die je een redelijk salaris kunnen geven, waar je op entertainment games richten voor 99% de armoe in gaan betekent. Zeker als je een HBO opleiding gaat volgen, want de paar entertainment game ontwikkelaars in Nederland hebben zo'n absurde weelde, dat ze alleen gespecialiseerde mensen met 10+ jaar werkervaring al dan niet uit het buitenland kunnen regelen. De serious games markt is in Nederland groter en gezonder.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_133358604
Ik wou een tijd lang ook game designer worden lijkt me echt dik maar dan voor grotr online spellen als WoW, Runescape en LoL en game design in Nederland word moeilijk aangezien in NL geen echt grote gamebedrijven zijn dus als je inkomen en plezier in je baan wil moet je vrees ik echt naar Amerika of Engeland
janhendrik van der domme
  zondag 17 november 2013 @ 22:14:54 #4
8369 speknek
Another day another slay
pi_133359194
Het is natuurlijk wat anders als je hart echt bij de entertainment games ligt en niet bij de serious games. Dan blijft het probleem dat (ruwe schatting) er binnenkort zo'n tweeduizend gamedevelopment studenten per jaar bij de diverse opleidingen vandaan komen, voor niet veel meer dan tien banen. Dat is nogal een competitie. Verreweg de meesten beginnen zelf hun studio, en daarvan hoor je vrijwel niemand terug.

Dat gezegd hebbende, als het je droom is moet je ervoor gaan, mij is het ook (soort van) gelukt. Uiteindelijk draait het in jouw geval (zeker in het geval van design/development, als je echt programmeur wil worden kun je waarschijnlijk beter doorstromen in game technologie aan de UU) om twee dingen: portfolio en netwerk.

Portfolio: begin nu, en tijdens je studie, naast je studie, zoveel mogelijk game prototypes in elkaar te flansen. Maakt niet uit hoe crappy ze zijn, als het maar interessante ideeen zijn die er goed uitzien in een screenshot. Hier concurreer je vooral op bij sollicitaties, dus zorg ervoor dat je je mede-studenten voor bent.

Netwerk: Het is in deze zin beter om bij de meer gerespecteerde, oudere, opleidingen te zitten, omdat die meer ingangen in het bedrijfsleven hebben. Ik zou daarom eerder de HKU of NHTV aanraden; alhoewel de HvA hier sterk aan werkt en onlangs een paar bekende namen heeft binnengehaald. Bij Hanze ken ik om eerlijk te zijn niemand, maar misschien komt dat omdat ik niet in de hbo wereld zit.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_133362889
quote:
0s.gif Op zondag 17 november 2013 22:14 schreef speknek het volgende:
portfolio en netwerk.
Dit. ;)
#freefrederike
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')