Hallo Fok!kers,
In mijn huis zit een kruipluik en dat ding klemt bij tijd en wijlen enorm.
Het luik ziet er als volgt uit: er is gewoon een vierkant stuk vloer uit de (houten) vloer gezaagd en weer teruggelegd. Daar is een gat ter grootte van een dikke duim in gemaakt. Verder zit er onder dat stuk vloer dat het luik moet voorstellen een klein randje aan de zijkant (dat het er niet doorheen valt).
Op bepaalde momenten klemt het helemaal niet en kan ik het er met een vinger uit trekken. Op andere momenten klemt het enorm. Vandaag heb ik het open gekregen door een inbussleutel in mijn boormachine (voor de grip; de normale inbushouder hield de sleutel niet vast) te stoppen en daarmee door het gat te gaan. Trekken alleen hielp niet, dus heb ik geprobeerd het luik met flinke stoten omhoog te krijgen. Na een paar minuten beuken kwam er beweging in en kreeg ik het open.
Ik wil alleen eigenlijk niet iedere keer zo beuken, want ik beschadig de onderkant van het hout ermee, waardoor ik op een later moment waarschijnlijk deze techniek niet meer kan gebruiken (geen grip aan de onderkant van het hout meer).
Anyways, om een lang verhaal kort te maken: heeft iemand enig idee hoe ik kan zorgen dat ik mijn (vermoedelijk uitgezette) vloerluik eenvoudiger open kan krijgen? Bijschaven lijkt me niet zo'n optie, omdat ik bang ben dat het er doorheen zakt als het minder uitgezet is. Bovendien krijg ik dan een lelijke spleet in de vloer.