abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_133312928
Sinds ongeveer een jaar woon ik in een nieuwbouwappartement. Van de zomer deed ik een keer mijn iphone oplader in het stopcontact waarna er een grote vonk uit het stopcontact kwam en de stop en aardlekschakelaar eruit lagen. Nadat ik deze weer had aangezet deed alles het weer. De adapter was al oud en helemaal zwart dus deze heb ik weggegooid met de gedachte dat het waarschijnlijk aan de adapter lag.

Vanochtend deed ik mijn laptop adapter in een ander stopcontact en toen gebeurde weer hetzelfde. Behoorlijke grote vonk helemaal uit het stopcontact en stop en aardlekschakelaar eruit. Ook nu weer beide ingeschakeld en verder geen problemen.
De adapter ziet redelijk zwart en het metaal op de pootjes die het stopcontact ingaan ziet er verbrand uit. De adapter werkt echter nog prima en als ik deze nu in het zelfde stopcontact stop dan doet deze het gewoon en komt er geen vonk uit.

Heeft iemand een idee hoe dit kan en of ik hier iemand naar moet laten kijken? Het gebeurt wel vaker dat als ik een stekker in het stopcontact doe dat ik in het stopcontact een kleine blauwe vonk zie, maar dat lijkt me normaal. Deze vonk is echter buiten het stopcontact en sterk genoeg om de aardlek eruit te laten slaan.
pi_133313020
Dat is niet normaal, hier komt er nooit een vonk uit een stopcontact. Ook niet een kleintje. Ik zou het toch even laten nakijken!
  zaterdag 16 november 2013 @ 11:55:37 #3
16454 eNaSnI
Zie signature
pi_133313045
Serieus probleem, tijd voor serieuze maatregelen!
<a href="http://www.google.nl/search?q=utfs" rel="nofollow" target="_blank">UTFS!!</a>
  zaterdag 16 november 2013 @ 11:55:47 #4
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_133313050
En dat schakel je weet gewoon het stopcontact in en gaat deze gebruiken? Jij vind brand blijkbaar leuk.
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
pi_133313081
Misschien is de adapter vochtig?
Leg je het bij je raam neer ofzo?
pi_133313271
Ontlading elco? is je installatie wel correct geaard? (is je wandcontactdoos uberhaubt met randaarde?)
No Guts, No Glory
pi_133313297
Normaliter vonkt het alleen als je onder last je stekker eruit haalt, ik heb dat ook als ik de bouwland 400w eruit trek. Maar stoppen en aardlekschakelaar is niet zo gezond....

Vonk, jij een idee, of andere elektro man?
Laat die handjes wapperen!
pi_133314317
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2013 11:54 schreef usernaamvergeten het volgende:
Dat is niet normaal, hier komt er nooit een vonk uit een stopcontact. Ook niet een kleintje. Ik zou het toch even laten nakijken!
Ik zie toch bijna altijd wel een klein vonkje, maak niet uit waar ik ben. Probeer het maar eens in het donker.

Grote vonk lijkt me niet de bedoeling.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_133316121
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2013 11:57 schreef RetRy32 het volgende:
Misschien is de adapter vochtig?
Leg je het bij je raam neer ofzo?
Nee adapter lag gewoon in een kast, en was niet vochtig.

quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2013 12:06 schreef nuget het volgende:
Ontlading elco? is je installatie wel correct geaard? (is je wandcontactdoos uberhaubt met randaarde?)
Ja alle stopcontacten zijn met randaarde. Kan je zelf controleren of de installatie goed geaard is?
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2013 12:07 schreef Gieliovd het volgende:
Normaliter vonkt het alleen als je onder last je stekker eruit haalt, ik heb dat ook als ik de bouwland 400w eruit trek. Maar stoppen en aardlekschakelaar is niet zo gezond....

Vonk, jij een idee, of andere elektro man?
Wat het nog interessanter maakt is dat beide keren dat het gebeurde het dus een adapter betrof zonder dat het apparaat zelf (laptop of iphone) was aangesloten. Heb er verder geen verstand van maar lijkt me dan niet dat je gigantische piekbelasting kunt krijgen. Gisteren deed ik de stofzuiger in het stopcontact en deze stond toen direct aan (was toevallig ook hetzelfde stopcontact) maar toen gebeurde er niets.
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2013 12:42 schreef Sometimes het volgende:

[..]

Ik zie toch bijna altijd wel een klein vonkje, maak niet uit waar ik ben. Probeer het maar eens in het donker.

Grote vonk lijkt me niet de bedoeling.
Kleine vonkjes zie ik ook weleens, dit was iets meer dan een kleine vonk :P
pi_133316327
Weet niet hoe goed TS zijn klusvaardigheden zijn, maar zou even de contacten van de wcds nakijken . Dus spaningsloos maken van de desbetreffende groep, dan afdekkapje eraf. De twee schroefjes waar het wcd mee zit bevestigd in de inbouwdoos los draaien(hoeven er niet helemaal uit. Alleen maar dat de wcd los te draaien is uit de inbouwdoos.

Er zijn nl. wcds in de handel die geen klembevestiging hebben , maar bevestiging van het vd draad door middel van schroeven. Als die niet goed vast zitten , kan door het kracht zetten om de adapter eruit te halen het draad wat bewegen , en dus zo een vlamboog produceren (en lekspanning ten gevolge ! )
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
pi_133317573
Zojuist even de wandcontactdoos opengeschroefd, zowel het plastic als de wcd doos zijn enigszins zwart. Heb de wcd niet losgemaakt van de inbouwdoos, zal ik straks ook nog even doen om te kijken hoe de draden bevestigd zijn.
Kan een vlamboog ook ontstaan bij het in het stopcontact stoppen van een adapter? Het gebeurde namelijk beide keren toen ik een apparaat wilde gaan opladen.
pi_133318376
- weg -
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_133320951
Zojuist nogmaals de wcd losgeschroefd. De draden zitten geklemd in de wcd. Heb de wcd ook even losgemaakt van de draden, draden zelf (plastic en koper) zijn nog helemaal in takt, en niet zwartgeblakerd. Koper heeft ook nog gewoon de koper kleur. Met een multimeter ook de wcd doorgemeten, nergens kortsluiting te meten. Daarna alles weer in elkaar geschroefd en nu brand de lamp die altijd al in dit stopcontact zat gewoon weer.

Iemand nog een idee wat dit kan zijn? Ik ga dit sowieso melden bij de projectontwikkelaar (appartement is minder dan een jaar terug opgeleverd dus heb nog garantie), maar ben bang dat de klacht dusdanig vaag is dat een elektriciėn ook niets gaat vinden. Als dit de eerste keer was dat het gebeurde had ik waarschijnlijk gedacht dat het de oplader was. Maar aangezien het nu al 2 keer is gebeurd, met 2 verschillende apparaten bij 2 verschillende wcd's lijkt het me toch dat er een andere oorzaak dan domweg pech moet zijn (heb zoiets hiervoor ook echt nog nooit gehad)...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')