Een tijdje niet ingelogd hier, maar wilde toch even op Vlindur reageren, omdat ik precies in dezelfde situatie zit en hoop dat ik je een beetje kan geruststellen

Ik kreeg met 9 weken ineens een flinke bloeding. Ging er vanuit dat het een miskraam was, maar het bleek een hematoom te zijn. Om de week of anderhalve week kreeg ik een echo in het ziekenhuis en ging ik langs bij de gynaecoloog, en het hematoom bleek te groeien, op z'n grootst was het 9cm/7cm/5cm; echt behoorlijk groot dus.
Ben helemaal gestopt met werken (heb gelukkig een hele fijne werkgever), en heb hulp gekregen van familie met mijn dochter want wilde heel rustig aan doen met optillen, traplopen etc. Heb geen volledige bedrust gehouden, maar heb wel extreem weinig gedaan.
Twee weken lang is het bloeden gestopt, en met 13 of 14 weken begon het weer; het hematoom kwam eruit. Echt oud bloed, maar was flink veel. Inmiddels ben ik bijna 15,5 week zwanger. Alles gaat perfect met het kindje, en het hematoom is flink kleiner geworden. Wel nog wat bloedverlies, maar zolang het niet helder is maak ik me geen zorgen. Begin eindelijk vertrouwen te krijgen in dat het goed komt. En: ik durf nu pas een beetje te genieten van de zwangerschap, want dat durfde ik echt niet. Snap dus heel goed hoe je je voelt!!
Mijn advies aan jou: luister goed naar je lichaam. De ene gynaecoloog zegt dat je alles mag, de ander zegt dat je heel rustig aan moet doen. Er is geen duidelijk beleid, dus ik heb gekozen om geen enkel risico te nemen en tijdelijk te stoppen met werken. En richt je niet te veel op het hematoom, maar richt je net als de gynaecologen op het kindje. Zolang het kindje goed groeit, is de kans klein dat het mis gaat. Zoals een gynaecoloog tegen me zei: ik doe dit werk al dertig jaar, en heb het met zulke gevallen veel vaker goed zien gaan dan slecht zien gaan.