abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 13 november 2013 @ 00:31:43 #1
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_133205634
quote:
Vandaag start het hondenvleesfestival Yulin Dog in China. De verwachting is dat er zo'n 15.000 honden worden gedood. Meestal op een zeer pijnlijke manier. Het zal misschien een klein berichtje opleveren in de krant. Want laten we eerlijk zijn: een mensenbaby in een riool in China levert meer empathie op dan de dagelijkse consumptie van honden- en kattenvlees aldaar.

De beelden van de ogen van de levende honden die in het kokende water werden gegooid, de levende katten in de frituur, hun janken en huilen heeft mij nachten lang wakker gehouden.
De legende wil dat het eten van hondenvlees boze geesten verjaagt en ziekten. Ook wordt gedacht dat hondenvlees de seksuele prestaties van mannen stimuleert en het wordt binnen de traditionele Chinese geneeskunde dan ook gebruikt om impotentie te behandelen. De Aziatische handel in katten- en hondenvlees is enorm.

Alleen al in China worden jaarlijks meer dan tien miljoen honden en vier miljoen katten op wrede wijze vermoord door mensen die geloven dat hoe banger een dier is en hoe meer pijn het heeft, hoe beter het vlees smaakt. Maar gelukkig zijn er ook binnen China steeds meer mensen die zich verzetten tegen de manier waarop dieren worden gedood en tegen het eten van honden- en kattenvlees. Zij hebben daarbij steun nodig van anderen buiten China.

Tranen stroomden over minjn wangen
Ik weet nog dat ik eind jaren negentig voor het eerst beelden zag van de manier waarop katten en honden - maar ook eenden, varkens, eigenlijk alles wat vliegt, zwemt, loopt, kruipt en beweegt - in China en ook Zuid-Korea worden gehouden, gedood en gegeten. Ik had destijds al heel wat op mijn netvlies staan wat dierenleed betrof. Dit overtrof echter alles. De beelden van de ogen van de levende honden die in het kokende water werden gegooid, de levende katten in de frituur, hun janken en huilen heeft mij nachten lang wakker gehouden. Als professionele dierenbeschermer was ik kwaad en verdrietig. De tranen stroomden over mijn wangen. Dat gevoel van onmacht tegen de barbaarsheid van het martelen van dieren heb ik nog steeds. De immorele en zinloze wreedheid is niet te begrijpen.

In Nederland is vooral in de intensieve veehouderij sprake van geweld tegen de dieren. Toch, het dier kent hier wel enige bescherming. Onvoldoende weliswaar, maar de eigenwaarde van de dieren is erkend. In China en Zuid-Korea zit het martelen in de cultuur. De poten en staarten van katten en honden worden gebroken, ze zitten gepropt in gazen kooien, worden met opzet gemarteld omdat het vlees dan lekker smaakt door de adrenaline en ze gaan dikwijls levend het kokende water of de olie in. Ook worden ze levend gevild. Geen dier is veilig, het is een hel voor dieren.

Het is onjuist, en cultuurrelativering, om te zeggen dat de plaats van dieren in Nederland en China gelijk is of dat beide landen even wreed met dieren omgaan. We doen de grote tragedie en het enorme lijden van dieren in China en andere Aziatische landen hier echt tekort mee. Te roepen dat de dieren het hier ook slecht hebben, helpt bovendien de discussie hoe we landen als China en Zuid-Korea tot humanere slachtmethoden krijgen niet verder.

Zinloos om voor dieren op te komen?
En tegen de wijze mensen die roepen dat het in een land dat zich geen zorgen maakt om mensenrechten zinloos is om voor dieren op te komen, zeg ik: We kunnen niet eerst al het mensenleed oplossen en dan pas iets aan dierenleed gaan doen.

Wat kunnen we wel doen? We kunnen de activisten daar steunen. Westerse landen kunnen via diplomatieke weg dit onderwerp onder de aandacht brengen van de Chinese machthebbers. Bedrijven die handelen in China en Zuid-Korea kunnen een rol spelen om sociale veranderingen ook in de omgang met dieren te bespoedigen. Chinezen die in het Westen leven, kunnen hun familie en vrienden laten horen dat er ook humaan met dieren moet worden opgesprongen.

Daarnaast ligt er een schone taak voor de media: de dieren in Azië, laat ze zien. Schrijf erover, maak reportages. Het is een van de grootste problemen van deze tijd, hoe de mensheid wreed met dieren omgaat. Dierenleed is niet iets voor bladzijde dertien van de krant, of de pagina 'opmerkelijke verhalen'. We hoeven en mogen er niet om lachen.

Breng dus dit nieuws. Omdat de wereld het moet weten, omdat (sociale) media kans bieden op verandering en omdat iedere stap een stap is op weg naar een betere wereld. Ook voor dieren.

Bernd Timmerman is historicus, socioloog, dierenrechtenactivist en oud-directielid van de Dierenbescherming
-

Ik vind het hypocriet om te huilen over honden die de frituur in gaan en dat niet te doen bij geiten. Wat dat betreft zijn alle dieren wat mij betreft gelijk en als een dier geen bedreigde diersoort is dan mag hij van mij gerust de frituur in. Maar wel eerst netjes geslacht!!

Zoals in het artikel al staat, dat Chinezen denken dat vlees lekkerder en malser is als een dier van te voren in extreme mate gemarteld is en angst heeft geleden: wat een onzin en hoe walgelijk. Net zo walgelijk als het uitroeien van alle neushoorns in Afrika om dat die hem wel omhoog kunnen krijgen!
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 2% gewijzigd door Specularium op 16-11-2013 01:26:17 ]
The End Times are wild
pi_133205712
Kan die foto in een spoiler?
Stop the violence
Down with the hate
Op vrijdag 21 augustus 2015 01:36 schreef engeopa het volgende:
Deadprez is een frequent bezoeker van Joop.nl. Kneusje eerste klas. walgelijke policor hoofd in de wolken multicultilover.
pi_133205822
quote:
0s.gif Op woensdag 13 november 2013 00:31 schreef LXIV het volgende:

Zoals in het artikel al staat, dat Chinezen denken dat vlees lekkerder en malser is als een dier van te voren in extreme mate gemarteld is en angst heeft geleden: wat een onzin en hoe walgelijk.
Heb je wel eens gemartelde hont gegeten dan dat je weet dat het onzin en walgelijk is?
pi_133205833
quote:
15s.gif Op woensdag 13 november 2013 00:34 schreef deadprez het volgende:
Kan die foto in een spoiler?
-XOXO-
pi_133205868
Verder kan het mij geen ene neuk schelen wie welk beest eet maar je gooit geen levende dieren in kokend water :(

Knetterziek in je hoofd ben je dan :r
-XOXO-
pi_133205883
quote:
0s.gif Op woensdag 13 november 2013 00:40 schreef datismijnmening het volgende:
Verder kan het mij geen ene neuk schelen wie welk beest eet maar je gooit geen levende dieren in kokend water :(

Dit.
Stop the violence
Down with the hate
Deadprez is een frequent bezoeker van Joop.nl. Kneusje eerste klas. walgelijke policor hoofd in de wolken multicultilover.
  woensdag 13 november 2013 @ 00:41:13 #7
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_133205889
quote:
1s.gif Op woensdag 13 november 2013 00:39 schreef beeer het volgende:

[..]

Heb je wel eens gemartelde hont gegeten dan dat je weet dat het onzin en walgelijk is?
Nee. Maar al zou het lekkerder zijn dan nog is het onnodig wreed.

Net zoals van die Japanners die visjes bakken terwijl ze leven en ze vervolgens levend opeten!
The End Times are wild
  woensdag 13 november 2013 @ 00:41:29 #8
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_133205891
quote:
0s.gif Op woensdag 13 november 2013 00:40 schreef datismijnmening het volgende:

Inderdaad. Behalve kreeft dan.
The End Times are wild
pi_133205911
quote:
0s.gif Op woensdag 13 november 2013 00:41 schreef LXIV het volgende:

[..]

Even gestoord en ik snap niet waarom dat hier wel geaccepteerd wordt.
Stop the violence
Down with the hate
pi_133205914
quote:

[..]

De juiste manier om kreeft klaar te maken is door eerst met een mes door de kop heen te gaan. Dus kreeften ook niet :{w
-XOXO-
pi_133205933
quote:

[..]

Nee. Maar al zou het lekkerder zijn dan nog is het onnodig wreed.

Net zoals van die Japanners die visjes bakken terwijl ze leven en ze vervolgens levend opeten!
Maar noem het dan geen onzin zonder dat je het geproefd hebt.
  woensdag 13 november 2013 @ 00:43:25 #12
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_133205940
quote:
0s.gif Op woensdag 13 november 2013 00:42 schreef deadprez het volgende:

[..]

Even gestoord en ik snap niet waarom dat hier wel geaccepteerd wordt.
Kreeften zijn eikels
The End Times are wild
pi_133205949
quote:
0s.gif Op woensdag 13 november 2013 00:43 schreef LXIV het volgende:

[..]

Kreeften zijn eikels
:')14.gif
Stop the violence
Down with the hate
  woensdag 13 november 2013 @ 00:43:52 #14
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_133205950
quote:
1s.gif Op woensdag 13 november 2013 00:43 schreef beeer het volgende:

[..]

Maar noem het dan geen onzin zonder dat je het geproefd hebt.
Punt(je).
The End Times are wild
pi_133206112
Inderdaad walgelijke chinezen. :(
Ура для россии
pi_133206352
Gewoon geen vlees meer eten, probleem opgelost, slotje.
"Whatever the mind of man can conceive and believe, it can achieve" Napoleon Hill
  woensdag 13 november 2013 @ 01:06:44 #17
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_133206406
Arme beestjes.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  woensdag 13 november 2013 @ 01:16:37 #18
396386 sturmpie
for night & nature
pi_133206541
in china vind je kant en klare hondenkop in het vriesvak met de tanden,huid en ogen er nog aan

schijnt ook dat ze jonge poesjes in glazen potten stoppen en vetmesten
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_133206586
Wat denk je wat je eet als je op zondag lekker Chinees hebt gehaald?
pi_133206626
's Lands wijs, 's lands eer..
  woensdag 13 november 2013 @ 02:23:27 #21
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_133207123
Weleens meegemaakt dat een vrouwelijke kennis van me in huilen uitbarstte toen er gesproken werd over het eten van hond en kat. :')
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_133207387
Ik ga straks ook even een chinees op de bakplaat gooien, die zijn minder taai dan negers.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_133207406
WTF.. ik heb ook een beagle... als ik dit zie krijg ik spontaan neiging om die tering chef zelf in het vuur te duwen en rustig toekijken hoe hij levend verbrand :{w
Waz met jou!
  woensdag 13 november 2013 @ 03:07:45 #24
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_133207425
niets mis mee
  woensdag 13 november 2013 @ 04:46:26 #25
396386 sturmpie
for night & nature
pi_133207824
quote:
0s.gif Op woensdag 13 november 2013 02:23 schreef Id_do_her het volgende:
Weleens meegemaakt dat een vrouwelijke kennis van me in huilen uitbarstte toen er gesproken werd over het eten van hond en kat. :')
_O-
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')