FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / ASR, ESP, traction control
K3dinsdag 1 oktober 2002 @ 11:15
Is dit allemaal hetzelfde, of zijn er verschillen?
Ik heb ASR (anti slip regulatie) en iemand zegt dat dat gewoon traction control is. Dat geloof ik graag, maar wat valt allemaal onder TC dan? En wat is ESP (electronic stability program) Kan iemand dat uitleggen?
rbmandinsdag 1 oktober 2002 @ 11:37
ESP staat voor Electronic Stability Program
Dat wil zeggen dat de auto zichzelf corrigeert doormiddel van een programma, wanneer die om een of andere reden te veel laat overhellen.
rbmandinsdag 1 oktober 2002 @ 11:38
TC = Tracion Control
Hierbij word de aandrijving van de auto optimaal geregeld waardoor de banden niet zullen spinnen tijdens het vol gas wegrijden.
Pikkebaasdinsdag 1 oktober 2002 @ 11:38
Hoi,

ESP is Electronic Stability Program. Dat zorgt er onder andere voor dat de auto niet wegglijd of omkukelt in een bocht.
ASR en Traction Control zijn hetzelfde, alleen een ander naampje, en per merk kan de manier van ingrijpen verschillen (bijremmen, gas minderen of beide). Ze zorgen er in ieder geval voor dat de grip behouden blijft.

En dan hebben we natuurlijk ook nog BAS en MSR maar dat vroeg je niet

rbmandinsdag 1 oktober 2002 @ 11:39
quote:
Op dinsdag 1 oktober 2002 11:38 schreef Pikkebaas het volgende:
Hoi,

ESP is Electronic Stability Program. Dat zorgt er onder andere voor dat de auto niet wegglijd of omkukelt in een bocht.
ASR en Traction Control zijn hetzelfde, alleen een ander naampje, en per merk kan de manier van ingrijpen verschillen (bijremmen, gas minderen of beide). Ze zorgen er in ieder geval voor dat de grip behouden blijft.

En dan hebben we natuurlijk ook nog BAS en MSR maar dat vroeg je niet


ESP: Denk maar aan die bekende Elan proef toen met de Mercedes A-Klasse
K3dinsdag 1 oktober 2002 @ 11:40
quote:
Op dinsdag 1 oktober 2002 11:38 schreef Pikkebaas het volgende:
Hoi,

En dan hebben we natuurlijk ook nog BAS en MSR maar dat vroeg je niet


En wat zijn BAS en MSR dan?
Pikkebaasdinsdag 1 oktober 2002 @ 11:41
quote:
Op dinsdag 1 oktober 2002 11:39 schreef rbman het volgende:

[..]

ESP: Denk maar aan die bekende Elan proef toen met de Mercedes A-Klasse


Klopt, overigens heb ik zelf 1 keer gehad dat het ingreep en dat is best een raar gevoel. De auto gleed in een snelle bocht (lag zand op de weg) naar de buitenkant toe. Het ESP lampje ging aan (ik dacht nog 'brace for impact') de achterwielen remde ietjes bij en voila, de auto lag weer in het spoor.

Geweldig.

astradinsdag 1 oktober 2002 @ 11:41
quote:
Op dinsdag 1 oktober 2002 11:40 schreef K3 het volgende:

[..]

En wat zijn BAS en MSR dan?


BAS is BrakeASsist, is een truuk van Mercedes, als het systeem merkt dat je een noodstop maakt, dan reageert het nog sneller dan jij kan en geeft alle mogelijke remkracht.

MSR ken ik niet...

K3dinsdag 1 oktober 2002 @ 11:43
quote:
Op dinsdag 1 oktober 2002 11:41 schreef Pikkebaas het volgende:

[..]

Klopt, overigens heb ik zelf 1 keer gehad dat het ingreep en dat is best een raar gevoel. De auto gleed in een snelle bocht (lag zand op de weg) naar de buitenkant toe. Het ESP lampje ging aan (ik dacht nog 'brace for impact') de achterwielen remde ietjes bij en voila, de auto lag weer in het spoor.

Geweldig.


Dat doet ASR bij mij dus ook, ik test dat regelmatig als ik de bocht van 360o maak op het Roermondplein in Arnhem met (te) hoge snelheid.
Pikkebaasdinsdag 1 oktober 2002 @ 11:45
quote:
Op dinsdag 1 oktober 2002 11:41 schreef astra het volgende:

[..]

MSR ken ik niet...


BAS wordt tegenwoordig ook door FIAT gebruikt.

MSR betekent Motor Sleep Regeling Als jij bij het afremmen op de motor een te laag verzet kiest loop je het risico op blokkerende wielen. De motorelectronica zal dan zelf gas bijgeven om te voorkomen dat wagen onbestuurbaar wordt.
Wist ik ook niet.

Audi heeft het onder andere.

Pikkebaasdinsdag 1 oktober 2002 @ 11:47
quote:
Op dinsdag 1 oktober 2002 11:43 schreef K3 het volgende:

[..]

Dat doet ASR bij mij dus ook, ik test dat regelmatig als ik de bocht van 360o maak op het Roermondplein in Arnhem met (te) hoge snelheid.


Fout.

ASR probeert dat de grip te behouden. ASR kan het uitbreken door onder/overstuur niet voorkomen. Boven een bepaalde snelheid is ASR machteloos. ESP is een duurder systeem dat uitbreken door over/onderstuur en zelfs omvallen van de auto wel kan voorkomen.
Tot een bepaalde grens natuurlijk.

Adfundumdinsdag 1 oktober 2002 @ 11:58
Feli, zo te horen heb je net een nieuwe Mercedes, De ESP hiervan remt automatisch razendsnel (volgens mijn foldertje) op een of meer wielen zodra de auto uit de koers dreigt te raken. Bovendien wordt afhankelijk van de situatie méér of juist minder motorvermogen gegeven. (niet de koppeling intrappen dus als het in erking treedt.)

ASR = aandrijfslipregeling, voorkomt het doordraaien van de aangedreven wielen en verdeelt de kracht optimaal (volgens dezelfde folder ) op de weg. Is dus gewoon TC

BAS= brake assist

Pikkebaasdinsdag 1 oktober 2002 @ 12:01
quote:
Op dinsdag 1 oktober 2002 11:58 schreef Adfundum het volgende:
Feli, zo te horen heb je net een nieuwe Mercedes, De ESP hiervan remt automatisch razendsnel (volgens mijn foldertje) op een of meer wielen zodra de auto uit de koers dreigt te raken. Bovendien wordt afhankelijk van de situatie méér of juist minder motorvermogen gegeven. (niet de koppeling intrappen dus als het in erking treedt.)

ASR = aandrijfslipregeling, voorkomt het doordraaien van de aangedreven wielen en verdeelt de kracht optimaal (volgens dezelfde folder ) op de weg. Is dus gewoon TC

BAS= brake assist


Na, mercedes is mij iets te boers. Liever drie sterren in de ruit dan 1 op de motorkap

Ik ben de trotse berijder van een schitterende Audi A2.

Die heeft ook wel ESP nodig omdat 'ie klein en hoog is.

Adfundumdinsdag 1 oktober 2002 @ 12:12
quote:
Na, mercedes is mij iets te boers. Liever drie sterren in de ruit dan 1 op de motorkap
Hé Hó, ff oppassen hé, vrijdag krijg ik er één! Bovendien, er rijden niet alleen boeren in hoor, ook autohandelaren, pooiers koppelbazen , ministers, hoeren en drugdealers. (en ik straks)
Pikkebaasdinsdag 1 oktober 2002 @ 12:36
quote:
Op dinsdag 1 oktober 2002 12:12 schreef Adfundum het volgende:

[..]

Hé Hó, ff oppassen hé, vrijdag krijg ik er één! Bovendien, er rijden niet alleen boeren in hoor, ook autohandelaren, pooiers koppelbazen , ministers, hoeren en drugdealers. (en ik straks)


Wat voor een krijg je ??
Adfundumdinsdag 1 oktober 2002 @ 12:38
C-klasse, 200 CDI automaat, lekker relaxed,
Pikkebaasdinsdag 1 oktober 2002 @ 12:42
quote:
Op dinsdag 1 oktober 2002 12:38 schreef Adfundum het volgende:
C-klasse, 200 CDI automaat, lekker relaxed,
Classic, Elegance of Avantgarde ???

Leuk !

Adfundumdinsdag 1 oktober 2002 @ 12:45
Class, is op basis van de classic, met wat extra's. (Is trouwens een leasebak hoor, zelf kan ik dat niet betalen)
Pikkebaasdinsdag 1 oktober 2002 @ 12:48
quote:
Op dinsdag 1 oktober 2002 12:45 schreef Adfundum het volgende:
Class, is op basis van de classic, met wat extra's. (Is trouwens een leasebak hoor, zelf kan ik dat niet betalen)
Same here,

Ik heb een Audi A2 Exclusive met alles erop en er aan. Kan ik ook niet betalen.