abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_133167611
Hallo allemaal.

Ik heb maar even een nieuw account aangemaakt voor dit probleem :)

Hopelijk nemen jullie de moeite om het te lezen en met een nuttige reactie te komen.

Mijn hele leven ben ik al een onrustig jongetje geweest.. zenuwen voor m'n verjaardag, zenuwen voor kerst en sinterklaas enzovoorts. Dit uitte zich in druk knipperen met de ogen. Ook staan me nog dingen bij uit het verleden dat ik mezelf tics aanleerde; maar die verdwenen na een tijdje gewoon weer. Ik ben 24 jaar, en vandaag de dag worden kinderen met zulk "afwijkend gedrag" gelijk getest op allerlei aandoeningen zoals ADD of ADHD. In mijn jeugd ben ik nooit getest, en ik heb dus ook geen idee of dit bij mij het geval is! Ik ben meelevend, sociaal, doe een opleiding met stage en heb verder een goed sociaal leven, hoewel dit er enigszins wel onder te leiden heeft door mijn klachten..

Laat ik nu maar eens vertellen wat het probleem is! Vorig jaar september begon ik overspannen te raken vanwege het werk wat ik toen deed.. Dit werd steeds erger en erger en er kwam begin dit jaar ook een depressie bij doordat m'n relatie verbroken werd. Dit was echt een verschrikkelijke periode en daar begin ik onderhand ook uit te komen :)
Nu het probleem zelf: Ik ben zeer onrustig in m'n hoofd, kan me nauwelijks concentreren op iets en ik lijk maar niet uit m'n hoofd te komen.. Het is niet dat ik constant zit te piekeren over dingen, maar het zijn meer dwanggedachten die maar niet stoppen.. Woordjes die zich blijven herhalen en die ik in mijn hoofd moet "zeggen".. Dit varieert tot woordjes als "Nomnom" (ik weet, erg komisch) of "joajoa" .. Het is bijna een beetje Gilles de la tourette achtig, alleen zeg ik ze niet hard op, maar zeg ik ze in m'n hoofd.

Ik ervaar dit als erg storend en het beperkt me dus nogal in het dagelijks leven.. Ik vermoed zelf dat het een nasleep is van de depressie en overspannenheid, omdat me dat een flinke dreun gegeven heeft.
Maar nou is mijn vraag aan jullie; hebben jullie enig idee wat dit kan zijn, of hebben jullie er zelf ervaringen mee? Ik ga al naar een psycholoog, maar die komt met allerlei EMDR behandelingen die tot nu toe weinig zin hebben.. Ook doe ik regelmatig Mindfullness meditaties :)

Ik kijk uit naar jullie reacties!
pi_133167692
Heb je ook medicijnen voor je ADHD? Misschien brengt dat je hoofd iets meer tot rust.
pi_133167807
Ik ben niet van plan medicijnen te nemen. Je hebt volgens mij ook niet het hele stuk gelezen.. daarin staat dat ik niet weet of ik ADHD héb
pi_133167917
Tai chi oppakken en je hoofd leegmaken?
En elke avond voor je gaat slapen je hoofd helemaal leegmaken
-XOXO-
pi_133167942
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2013 22:29 schreef sintjuttemus het volgende:
Ik ben niet van plan medicijnen te nemen. Je hebt volgens mij ook niet het hele stuk gelezen.. daarin staat dat ik niet weet of ik ADHD héb
Zou je dat dan niet even laten testen?
-XOXO-
  Spellchecker maandag 11 november 2013 @ 22:33:56 #6
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_133168019
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2013 22:31 schreef datismijnmening het volgende:

En elke avond voor je gaat slapen je hoofd helemaal leegmaken
Hou een dagboek bij en schrijf gewoon alles op....

succes TS!
pi_133168083
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2013 22:32 schreef datismijnmening het volgende:
Zou je dat dan niet even laten testen?
daar worden mijn klachten toch niet minder om? dan krijg ik straks medicatie zoals Ritalin en wordt ik een totaal andere persoon.. ik heb gezien wat medicatie met mensen kan doen en ik ben niet van plan hetzelfde te krijgen! ik ben ook zonder medicatie mijn depressie door gekomen.

Dit zal toch wel weer vanzelf over gaan toch?
pi_133168127
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2013 22:35 schreef sintjuttemus het volgende:

[..]

daar worden mijn klachten toch niet minder om? dan krijg ik straks medicatie zoals Ritalin en wordt ik een totaal andere persoon.. ik heb gezien wat medicatie met mensen kan doen en ik ben niet van plan hetzelfde te krijgen! ik ben ook zonder medicatie mijn depressie door gekomen.

Dit zal toch wel weer vanzelf over gaan toch?
Als jij denkt het beter te weten dan een arts vooral niet doen ^O^
-XOXO-
pi_133168187
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2013 22:33 schreef maily het volgende:
Hou een dagboek bij en schrijf gewoon alles op.... succes TS!
Een dagboek bijhouden helpt idd goed als je je hoofd vol hebt met dingen uit het dagelijks leven. Maar daar heb ik dan weer geen last van :{
pi_133168346
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2013 22:36 schreef datismijnmening het volgende:
Als jij denkt het beter te weten dan een arts vooral niet doen
Nee ik ben een beetje tegen medicatie.. Je andere tip is wel nuttig :) bedankt :)
pi_133168458
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2013 22:40 schreef sintjuttemus het volgende:

[..]

Nee ik ben een beetje tegen medicatie.. Je andere tip is wel nuttig :) bedankt :)
Die zooi is niet voor niks uitgevonden hé ;)
-XOXO-
  maandag 11 november 2013 @ 22:46:58 #12
350138 aequus
Kwalitatief superieur
pi_133168689
andere comments niet gelezen maar:

Zoveel mogelijk bezig zijn, en als je over iets [diep] aan het nadenken bent na een tijdje tegen jezelf zeggen ''dit is genoeg, ik ga nu iets doen!''

Dit is natuurlijk wel heel makkelijk en basic uitgelegd maar ik hoop dat je er wat aan hebt
  maandag 11 november 2013 @ 22:50:17 #13
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_133168835
Meer rust nemen. Als je minder druk op je schouders hebt nemen je klachten af als het goed is. Tenminste dat heb ik.
pi_133173821
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2013 22:42 schreef datismijnmening het volgende:

[..]

foe tha love of money
pi_133173979
Je hebt blijkbaar veel cortisol (stesshormoon) in je

ga sporten en de problemen zullen verdwijnen
pi_133173989
quote:

[..]

Klopt. Het levert nogal wat miljarden euro's op wereldwijd..
pi_133174142
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 november 2013 01:04 schreef rumiii het volgende:

[..]

foe tha love of money
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2013 01:23 schreef hlmllp het volgende:

[..]

Alles sinds het wiel wordt uitgevonden om geld te verdienen, maar we zijn wel allemaal blij dat we een paracetamol kunnen slikken als we hoofdpijn hebben
-XOXO-
pi_133175018
Zijn die woorden in je hoofd nou tics of dwanggedachten? Want compulsieve gedachten hebben nare gevolgen als je die niet doet (volgens jou zelf dan) en tics heb je weinig invloed op. Daar zit nogal een verschil.
pi_133175160
Als je je handen wilt zien moet je naar je handen kijken; als je je gedachten wil zien/ervaren moet daar je aandacht naartoe.

Jij 'zit' dus constant in je hoofd en door die aandacht nemen de gedachten toe omdat je de ze aandacht geeft om ze te laten bestaan. Vervelend maar iets wat je zelf creëert. Wat weer goed nieuws is; je doet dit zelf en dus kan je ook leren het anders te doen.

Dit heb je met de tijd zo gevormd door het constant te herhalen/conditioneren en dit bouw je af/om door het omgekeerde te doen; je aandacht richten op hier en nu aanwezig zijn. Hoe aandacht er naar aanwezig zijn gaat hoe minder er naar de gedachten en het ervaren daarvan gaat.

Goed dat je je probleem zo aankaart, volgende stap zou kunnen zijn wat gaan googlen over ''leren aanwezig zijn in het hier en nu''. Onderdeel daarvan zal zijn de gedachten waarnemen en er laten zijn zonder er in mee te gaan, zonder er aandacht aan te besteden.

Nu geloof je wellicht nog dat die gedachten iets zijn waar je iets mee 'moet' doen en dat jij het bent die gedachten denkt terwijl je het alleen maar zo ervaart omdat je daar zo met je aandacht zit. Je zit zo in je hoofd dat het lijkt alsof gedachten echt zijn, iets zijn.

Als jij je heel sterk voorstelt dat je iets goors op moet eten krijg je daar rillingen bij omdat je door even heel sterk in die gedachten te geloven de ervaring ervan creëert en dat doe je ook met de gedachten die je over gedachten gelooft.

Gedachten zijn er gewoon, er is geen ik die ze denkt, je kan afleren je ermee te identificeren en uit je het hoofd weer het leven in te komen.
Kijk eens om je heen en vraag je af; wat voor probleem heb je hier en nu werkelijk?
Kan iemand jou het gevoel geven dat je een boom bent? Geloof dan ook niet dat een ander je het gevoel kan geven dat je niet goed bent zoals je bent.
  dinsdag 12 november 2013 @ 09:29:00 #20
342349 Hiergaanwedan
Komt hier komt gaan
pi_133175867
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2013 01:23 schreef hlmllp het volgende:

[..]

Het schijnt ook weleens erg zieke mensen te genezen en te helpen bij stoornissen. Heb ik ooit eens gehoord hoor...
we dan
  dinsdag 12 november 2013 @ 09:57:11 #21
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_133176339
quote:

[..]

Jij bent een psychiater die de diagnose kan en mag stellen?
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_133176824
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 november 2013 09:57 schreef fathank het volgende:

[..]

Jij bent een psychiater die de diagnose kan en mag stellen?
Waar hoor jij mij dat zeggen dan? Ts zegt enkel bij voorbaat tegen medicijnen te zijn en ik zeg dat er een reden is waarom die medicijnen ontwikkeld zijn. Verder heb ook gezegt dat ts beter naar een doktor kan gaan.

Dus voor dat je allemaal conclusies gaat trekken kun je misschien beter even het topic doorlezen
-XOXO-
pi_133176941
Om er nog even een labeltje op te plakken; klinkt als OCD en wat daar tegen helpt is cognitieve gedragstherapie. Ik zou de klachten die je nu ondervindt bespreken met je psycholoog zodat je behandeling daar op kan worden aangepast.
  dinsdag 12 november 2013 @ 10:41:32 #24
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_133177108
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2013 10:27 schreef datismijnmening het volgende:

[..]

Waar hoor jij mij dat zeggen dan? Ts zegt enkel bij voorbaat tegen medicijnen te zijn en ik zeg dat er een reden is waarom die medicijnen ontwikkeld zijn. Verder heb ook gezegt dat ts beter naar een doktor kan gaan.

Dus voor dat je allemaal conclusies gaat trekken kun je misschien beter even het topic doorlezen
Je praat over ritalin en adhd alsof het niks voorstelt. Ritalin is niet zomaar een oplossing als je adhd hebt. Ja je wordt er misschien wel wat rustiger can, naar een kasplantje is ook rustig.het komt op mij over alsof je ts wil overhalen aan de ritalin te gaan terwijl dat lang niet altijd voor.iedereen een oplossing is, en zeker niet zonder nadelen.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_133177153
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 november 2013 10:41 schreef fathank het volgende:

[..]

Je praat over ritalin en adhd alsof het niks voorstelt. Ritalin is niet zomaar een oplossing als je adhd hebt. Ja je wordt er misschien wel wat rustiger can, naar een kasplantje is ook rustig.het komt op mij over alsof je ts wil overhalen aan de ritalin te gaan terwijl dat lang niet altijd voor.iedereen een oplossing is, en zeker niet zonder nadelen.
Het enige wat ik heb gezegt is dat ts naar een doktor moet gaan en dat ik het niet slim vind om bij voorbaat al geen medicijnen te willen slikken
-XOXO-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')