abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_135154991
Vandaag 15 graden op de teller, tijd voor zomerbanden :')
pi_135158519
quote:
1s.gif Op maandag 6 januari 2014 18:35 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Vandaag 15 graden op de teller, tijd voor zomerbanden :')
Ja, behalve dan dat ik vrijdag in de sneeuw zit met de auto... Maar idioot wat een temperatuur. Had zelfs op zeker moment 18,5 gr op het dash. Al was dat kort daarna weer 15.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_135432602
quote:
14s.gif Op maandag 6 januari 2014 13:12 schreef Anne het volgende:

[..]

En toen kwamen ze ineens op mijn pad voor 150 euro, inclusief passende stalen velgen.
Gekocht :Y.

Maar nog niet eronder gelegd :N is ook nog niet nodig met deze temperaturen.
Woeps, 125 euro zelfs.

Ze worden er vandaag onder gelegd :Y. Ik moet woensdag naar Duitsland en ik dacht dat de temperaturen deze week omlaag zouden gaan. Maar goed, niet dus.
  maandag 13 januari 2014 @ 13:09:37 #104
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_135432795
Hier was het gisteravond spekglad, ijsvorming op straat.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_135451948
Ik heb ze er inmiddels onder zitten, maar meer uit noodzaak ivm problemen met de zomerbanden. Maar met de mogelijke gladheid en wintersporttripjes op korte termijn, kon het op zich ook wel.
Schip ahoy!
  maandag 13 januari 2014 @ 20:51:43 #106
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_135453489
Ik rijd nu al een paar weken met een setje alu's en winterrubber van een 350Z, onder de 300ZX en ik heb nog nooit zo'n beroerde wegligging gehad :{ ; bij regen is het gewoon eng; vooraan géén grip bij hard remmen, kont uitbreken bij bovengemiddeld nat wegdek, echt helemaal drama; zodra ik druppels op de voorruit zie ga ik rijden als opoe in d'r Daihatsjoe Cuore uit 1985.

Ik wacht de eerste sneeuw effe af, en als er dan geen openbaring optreedt of een anderszins mirakel waardoor ik zwaar overtuigd raak van het nut van dit drama, trap ik ze eronderuit, en dan wil ik nooit meer een winterband in mijn buurt hebben. :r

En het zijn nog merkbandjes ook; hiervoor reed ik op foetsjiewafwaf banden van 65¤ per stuk (zaten eronder toen ik hem kocht) en daar durfde ik best op te rijden, droog, nat, sneeuw, kom maar op.. maar dit rijdt zo kloterig, dat ik het ergste vrees als er straks 5 vlokken sneeuw liggen.

[ Bericht 11% gewijzigd door Sounddragon op 13-01-2014 21:01:29 ]
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_135453988
Wat voor merkbanden zijn het dan? Zijn ze niet toevallig oud en gaar? Want dat hoort echt niet. Ze horen iets stroperiger te rijden, maar niet veel minder grip te bieden :{
Schip ahoy!
  maandag 13 januari 2014 @ 21:02:12 #108
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_135454034
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 21:01 schreef Piet__Piraat het volgende:
Wat voor merkbanden zijn het dan? Zijn ze niet toevallig oud en gaar? Want dat hoort echt niet. Ze horen iets stroperiger te rijden, maar niet veel minder grip te bieden :{
Zou ik zo effe niet weten uit mijn hoofd, zal es effe kijken.

Achter in 235/45/17

Voor in 225/45/17

[ Bericht 13% gewijzigd door Sounddragon op 13-01-2014 21:08:33 ]
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  maandag 13 januari 2014 @ 21:18:22 #109
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_135455056
quote:
14s.gif Op maandag 13 januari 2014 21:02 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Zou ik zo effe niet weten uit mijn hoofd, zal es effe kijken.

Achter in 235/45/17

Voor in 225/45/17

kleinere bandenmaat nemen? kamaraad heeft nu ook de winterbanden op zijn Audi, en das dus een kleinere maat dat normaal, Maar de wegligging en stuurgedrag is nu een stuk beter! die gaat dus ook naar kleinere zomersloffen
  maandag 13 januari 2014 @ 21:23:52 #110
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_135455371
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 21:18 schreef gateway het volgende:

[..]

kleinere bandenmaat nemen? kamaraad heeft nu ook de winterbanden op zijn Audi, en das dus een kleinere maat dat normaal, Maar de wegligging en stuurgedrag is nu een stuk beter! die gaat dus ook naar kleinere zomersloffen
Daar zou het wel een beetje aan kunnen liggen misschien, maar dit scheelt zo gruwelijk veel met mijn el cheapo (roadstone ofzo) zomerrubber dat ik er serieus van schrok de eerste keer. standaard ligt er 215/65 15 op, dus zó vreselijk veel breder is het nou ook weer niet :{
  maandag 13 januari 2014 @ 21:30:51 #111
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_135455765
Winterbanden in die maat hebben weinig zin idd, ik ha de originele maat of smaller genomen :P
Is de druk wel goed?

Ik kwam er van het weekend achter dat ik wel met érg lage druk reed :@
Vergeten te checken bij montage |:( |:(
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_135459105
Forse bandenmaat inderdaad. Ik zou de volgende keer voor 15" gaan en dan een stuk smaller, dat kan al behoorlijk schelen. Dat bandenmerk voorop kende ik overigens helemaal niet.

DOT-code ook bekeken? Niet dat ze helemaal uitgedroogd zijn van ouderdom inmiddels?

quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 21:30 schreef daNpy het volgende:
Winterbanden in die maat hebben weinig zin idd, ik ha de originele maat of smaller genomen :P
Is de druk wel goed?

Dat is altijd het eerste dat ik doe. Die van mij waren echt ontzettend zacht, duurde even voordat ze op druk waren :+. Maar ja, wat wil je, na negen maanden stil liggen.
Schip ahoy!
  maandag 13 januari 2014 @ 22:25:38 #113
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_135459469
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 21:30 schreef daNpy het volgende:
Is de druk wel goed?

Mjah, deze lagen erop. Planning is/was ook om deze set effe op te crossen; achter is sowieso niet zo geweldig meer, en voor iets te breed voor de ET/H waarde (lees; loopt liep net ietsje aan op de veerskottel, maar er zit verschil in de breedte in de velgen volgens mij, dus voorbanden van 225 op de achterwielen, en op de voorvelgen iets in 215/45 17 terugzetten, of anders zomerbanden op deze set, en de OEM-wielen opknappen (stralen en PC'en) en daar een winterset van maken.

Dilemma's, want ik sta nu ook een beetje op het punt om het hele vehikel eruit te schoppen, dus da's geld over de balk zeg maar. :+
pi_135463319
Ik heb er ook een grotere maat onder, 205/45/17, maar rijdt perfect.
  Moderator dinsdag 14 januari 2014 @ 07:27:43 #115
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_135468526
Ik moet zeggen dat ik weinig verschil merk tussen mijn winterbanden en mijn normale banden. Wel meer herrie en meer rolweerstand. Ik ben nog niet overtuigd van het nut, ik hoop dat zodra het wel gaan sneeuwen en glad wordt ik wel meer verschil ga merken.
pi_135468821
Als t glad is ga je met winterbanden net zo hard glijden als met zomerbanden.

Door sneeuw en regen zou je wel meer grip moeten hebben
  Moderator dinsdag 14 januari 2014 @ 08:33:01 #117
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_135468909
In regen merk ik geen positief verschil, ik zou bijna willen beweren dat mijn normale banden evenveel of zelfs meer grip hebben met regen/nat wegdek.
pi_135468963
Klopt, met regen merk je ook weinig verschil. Met gladheid kun je door een grotere hoeveelheid lamellen wat eerder grip hebben en met sneeuw ga je het verschil superduidelijk merken.
Schip ahoy!
  Moderator dinsdag 14 januari 2014 @ 08:40:43 #119
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_135468979
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 08:38 schreef Piet__Piraat het volgende:
Klopt, met regen merk je ook weinig verschil. Met gladheid kun je door een grotere hoeveelheid lamellen wat eerder grip hebben en met sneeuw ga je het verschil superduidelijk merken.
Dus, ik doe er goed aan om ze er weer onder vandaan te schroeven en pas te monteren als het daadwerkelijk gaat sneeuwen?
pi_135469111
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 08:38 schreef Piet__Piraat het volgende:
Met regen zou je in principe ook meer water moeten afvoeren, en een kortere remweg hebben.

Ligt ook aan de temperatuur buiten.
pi_135469199
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 08:49 schreef JohnB52 het volgende:

[..]

Met regen zou je in principe ook meer water moeten afvoeren, en een kortere remweg hebben.

Ligt ook aan de temperatuur buiten.
"In principe", ja. Maar ik heb het idee dat dat verhaal al wat achterhaald begint te worden. Als je goede zomerbanden hebt kun je in de regen ook prima uit de voeten.
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 08:40 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Dus, ik doe er goed aan om ze er weer onder vandaan te schroeven en pas te monteren als het daadwerkelijk gaat sneeuwen?
Dat moet je zelf weten. Bij mij zijn ze er nu vooral uit noodzaak onder gegaan, reed met de zomerbanden op het canvas. Anders had ik ze nu nog gehad.

Mijn visie: zomerbanden en winterbanden zijn deels marketingtruc. Dat hele verhaal met onder de 7 graden presteren winterbanden beter, geloof ik niet zo. Compounds zijn zo verbeterd de afgelopen jaren dat ik er van overtuigd ben dat je met goede 'zomerbanden' prima door kan rijden, ook als het kouder wordt. Pas als het ook overdag stevig begint te vriezen en de temperatuur amper boven nul komt, kunnen winterbanden wel eens beter gaan presteren, maar dan nog denk ik dat het gros van de bestuurders hier weinig van merkt. Het is desondanks niet verkeerd om ze dan te hebben. Wanneer ik ze zéker wil hebben en ze ook absoluut beter presteren, is bij mogelijke gladheid (meer lamellen die grip zoeken) en bij sneeuw.

Ik heb de afgelopen jaren altijd pas gewisseld als de eerste sneeuwvlokken gingen vallen, en heb ze er vervolgens onder laten zitten. Maar zo gauw de temperatuur regelmatig boven nul komt en de sneeuwkans verdwijnt (en ik niet meer naar sneeuwgebieden hoef), gaan ze er direct onderuit.
Schip ahoy!
  dinsdag 14 januari 2014 @ 08:55:31 #122
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_135469202
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 07:27 schreef jitzzzze het volgende:
Ik moet zeggen dat ik weinig verschil merk tussen mijn winterbanden en mijn normale banden. Wel meer herrie en meer rolweerstand. Ik ben nog niet overtuigd van het nut, ik hoop dat zodra het wel gaan sneeuwen en glad wordt ik wel meer verschil ga merken.
die herrie kan ik beamen idd, mijn achterbanden zingen als een debiel op de snelweg. Toen ze er net onder zaten dacht ik eerst dat er een lager de geest had gegeven :')

Mijn eerste ervaring met winterbanden is tot nu toe redelijk teleurstellend.
pi_135469239
Persoonlijk denk ik dat we het verschil pas zullen merken als we het een keer nodig hebben, als we een keertje een noodstop moeten maken, en op tijd stil willen staan.

Bij normaal rijden merken we er weinig van.
  Moderator dinsdag 14 januari 2014 @ 09:08:38 #124
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_135469376
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 08:55 schreef Piet__Piraat het volgende:
Dat moet je zelf weten. Bij mij zijn ze er nu vooral uit noodzaak onder gegaan, reed met de zomerbanden op het canvas. Anders had ik ze nu nog gehad.

Mijn visie: zomerbanden en winterbanden zijn deels marketingtruc. Dat hele verhaal met onder de 7 graden presteren winterbanden beter, geloof ik niet zo. Compounds zijn zo verbeterd de afgelopen jaren dat ik er van overtuigd ben dat je met goede 'zomerbanden' prima door kan rijden, ook als het kouder wordt. Pas als het ook overdag stevig begint te vriezen en de temperatuur amper boven nul komt, kunnen winterbanden wel eens beter gaan presteren, maar dan nog denk ik dat het gros van de bestuurders hier weinig van merkt. Het is desondanks niet verkeerd om ze dan te hebben. Wanneer ik ze zéker wil hebben en ze ook absoluut beter presteren, is bij mogelijke gladheid (meer lamellen die grip zoeken) en bij sneeuw.

Ik heb de afgelopen jaren altijd pas gewisseld als de eerste sneeuwvlokken gingen vallen, en heb ze er vervolgens onder laten zitten. Maar zo gauw de temperatuur regelmatig boven nul komt en de sneeuwkans verdwijnt (en ik niet meer naar sneeuwgebieden hoef), gaan ze er direct onderuit.
Ik moet zeggen dat ik je visie deel, heb ze er nu een maandje onder zitten maar echt overtuigd ben ik niet van de nut en noodzaak. De afgelopen jaren heb ik het hele jaar rondgereden op normale banden; ook bij sneeuwval. En dat ging prima, als je je maar aanpast aan de omstandiheden.

Dit jaar heb ik voor het eerst winterbanden, gewoon om te kijken hoe het is. En tot nu toe valt het tegen.

quote:
15s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 08:55 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

die herrie kan ik beamen idd, mijn achterbanden zingen als een debiel op de snelweg. Toen ze er net onder zaten dacht ik eerst dat er een lager de geest had gegeven :')

Mijn eerste ervaring met winterbanden is tot nu toe redelijk teleurstellend.
Nou heb ik ook vrij stille normale banden, dus het is echt een verschil van dag en nacht. Plus ik rij zo'n 1000km in een week, dus ik word er aardig horendol van.
pi_135469501
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 09:08 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Ik moet zeggen dat ik je visie deel, heb ze er nu een maandje onder zitten maar echt overtuigd ben ik niet van de nut en noodzaak. De afgelopen jaren heb ik het hele jaar rondgereden op normale banden; ook bij sneeuwval. En dat ging prima, als je je maar aanpast aan de omstandiheden.

Dit jaar heb ik voor het eerst winterbanden, gewoon om te kijken hoe het is. En tot nu toe valt het tegen.
In normaal gebruik bieden ze ook weinig voordeel, vandaar dat ik ze normaal gesproken pas monteer als het echt nodig is.
Ik heb ook jaren met zomerbanden gereden in de echte winterse omstandigheden (weliswaar niet met RWD) en dat ging prima, maar het verschil met winterbanden merk je echt wel en geeft een veiliger gevoel. Dus ik zou zeggen: lekker laten zitten en even afwachten tot het echt koud wordt en winterig wordt, dan merk je het wel.

Tot die tijd is het gewoon een compromis. Want eerlijk is eerlijk: ze presteren onder extremere omstandigheden prima, maar de rest van de tijd heb je ze niet nodig. Het is pure marketing voor 95% van het jaar, omdat anders niemand die krengen koopt. En men blaat het 7 graden-verhaal gewoon klakkeloos na.
Schip ahoy!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')