Ja, behalve dan dat ik vrijdag in de sneeuw zit met de auto... Maar idioot wat een temperatuur. Had zelfs op zeker moment 18,5 gr op het dash. Al was dat kort daarna weer 15.quote:Op maandag 6 januari 2014 18:35 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Vandaag 15 graden op de teller, tijd voor zomerbanden
Woeps, 125 euro zelfs.quote:Op maandag 6 januari 2014 13:12 schreef Anne het volgende:
[..]
En toen kwamen ze ineens op mijn pad voor 150 euro, inclusief passende stalen velgen.
Gekocht.
Maar nog niet eronder gelegdis ook nog niet nodig met deze temperaturen.
Zou ik zo effe niet weten uit mijn hoofd, zal es effe kijken.quote:Op maandag 13 januari 2014 21:01 schreef Piet__Piraat het volgende:
Wat voor merkbanden zijn het dan? Zijn ze niet toevallig oud en gaar? Want dat hoort echt niet. Ze horen iets stroperiger te rijden, maar niet veel minder grip te bieden
kleinere bandenmaat nemen? kamaraad heeft nu ook de winterbanden op zijn Audi, en das dus een kleinere maat dat normaal, Maar de wegligging en stuurgedrag is nu een stuk beter! die gaat dus ook naar kleinere zomersloffenquote:Op maandag 13 januari 2014 21:02 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Zou ik zo effe niet weten uit mijn hoofd, zal es effe kijken.
Achter in 235/45/17
Voor in 225/45/17
Daar zou het wel een beetje aan kunnen liggen misschien, maar dit scheelt zo gruwelijk veel met mijn el cheapo (roadstone ofzo) zomerrubber dat ik er serieus van schrok de eerste keer. standaard ligt er 215/65 15 op, dus zó vreselijk veel breder is het nou ook weer nietquote:Op maandag 13 januari 2014 21:18 schreef gateway het volgende:
[..]
kleinere bandenmaat nemen? kamaraad heeft nu ook de winterbanden op zijn Audi, en das dus een kleinere maat dat normaal, Maar de wegligging en stuurgedrag is nu een stuk beter! die gaat dus ook naar kleinere zomersloffen
Dat is altijd het eerste dat ik doe. Die van mij waren echt ontzettend zacht, duurde even voordat ze op druk warenquote:Op maandag 13 januari 2014 21:30 schreef daNpy het volgende:
Winterbanden in die maat hebben weinig zin idd, ik ha de originele maat of smaller genomen
Is de druk wel goed?
Ik kwam er van het weekend achter dat ik wel met érg lage druk reed
Vergeten te checken bij montage![]()
Mjah, deze lagen erop. Planning is/was ook om deze set effe op te crossen; achter is sowieso niet zo geweldig meer, en voor iets te breed voor de ET/H waarde (lees; loopt liep net ietsje aan op de veerskottel, maar er zit verschil in de breedte in de velgen volgens mij, dus voorbanden van 225 op de achterwielen, en op de voorvelgen iets in 215/45 17 terugzetten, of anders zomerbanden op deze set, en de OEM-wielen opknappen (stralen en PC'en) en daar een winterset van maken.quote:Op maandag 13 januari 2014 21:30 schreef daNpy het volgende:
Winterbanden in die maat hebben weinig zin idd, ik ha de originele maat of smaller genomen
Is de druk wel goed?
Ik kwam er van het weekend achter dat ik wel met érg lage druk reed
Vergeten te checken bij montage![]()
Dus, ik doe er goed aan om ze er weer onder vandaan te schroeven en pas te monteren als het daadwerkelijk gaat sneeuwen?quote:Op dinsdag 14 januari 2014 08:38 schreef Piet__Piraat het volgende:
Klopt, met regen merk je ook weinig verschil. Met gladheid kun je door een grotere hoeveelheid lamellen wat eerder grip hebben en met sneeuw ga je het verschil superduidelijk merken.
Met regen zou je in principe ook meer water moeten afvoeren, en een kortere remweg hebben.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 08:38 schreef Piet__Piraat het volgende:
Klopt, met regen merk je ook weinig verschil. Met gladheid kun je door een grotere hoeveelheid lamellen wat eerder grip hebben en met sneeuw ga je het verschil superduidelijk merken.
"In principe", ja. Maar ik heb het idee dat dat verhaal al wat achterhaald begint te worden. Als je goede zomerbanden hebt kun je in de regen ook prima uit de voeten.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 08:49 schreef JohnB52 het volgende:
[..]
Met regen zou je in principe ook meer water moeten afvoeren, en een kortere remweg hebben.
Ligt ook aan de temperatuur buiten.
Dat moet je zelf weten. Bij mij zijn ze er nu vooral uit noodzaak onder gegaan, reed met de zomerbanden op het canvas. Anders had ik ze nu nog gehad.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 08:40 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Dus, ik doe er goed aan om ze er weer onder vandaan te schroeven en pas te monteren als het daadwerkelijk gaat sneeuwen?
die herrie kan ik beamen idd, mijn achterbanden zingen als een debiel op de snelweg. Toen ze er net onder zaten dacht ik eerst dat er een lager de geest had gegevenquote:Op dinsdag 14 januari 2014 07:27 schreef jitzzzze het volgende:
Ik moet zeggen dat ik weinig verschil merk tussen mijn winterbanden en mijn normale banden. Wel meer herrie en meer rolweerstand. Ik ben nog niet overtuigd van het nut, ik hoop dat zodra het wel gaan sneeuwen en glad wordt ik wel meer verschil ga merken.
Ik moet zeggen dat ik je visie deel, heb ze er nu een maandje onder zitten maar echt overtuigd ben ik niet van de nut en noodzaak. De afgelopen jaren heb ik het hele jaar rondgereden op normale banden; ook bij sneeuwval. En dat ging prima, als je je maar aanpast aan de omstandiheden.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 08:55 schreef Piet__Piraat het volgende:
Dat moet je zelf weten. Bij mij zijn ze er nu vooral uit noodzaak onder gegaan, reed met de zomerbanden op het canvas. Anders had ik ze nu nog gehad.
Mijn visie: zomerbanden en winterbanden zijn deels marketingtruc. Dat hele verhaal met onder de 7 graden presteren winterbanden beter, geloof ik niet zo. Compounds zijn zo verbeterd de afgelopen jaren dat ik er van overtuigd ben dat je met goede 'zomerbanden' prima door kan rijden, ook als het kouder wordt. Pas als het ook overdag stevig begint te vriezen en de temperatuur amper boven nul komt, kunnen winterbanden wel eens beter gaan presteren, maar dan nog denk ik dat het gros van de bestuurders hier weinig van merkt. Het is desondanks niet verkeerd om ze dan te hebben. Wanneer ik ze zéker wil hebben en ze ook absoluut beter presteren, is bij mogelijke gladheid (meer lamellen die grip zoeken) en bij sneeuw.
Ik heb de afgelopen jaren altijd pas gewisseld als de eerste sneeuwvlokken gingen vallen, en heb ze er vervolgens onder laten zitten. Maar zo gauw de temperatuur regelmatig boven nul komt en de sneeuwkans verdwijnt (en ik niet meer naar sneeuwgebieden hoef), gaan ze er direct onderuit.
Nou heb ik ook vrij stille normale banden, dus het is echt een verschil van dag en nacht. Plus ik rij zo'n 1000km in een week, dus ik word er aardig horendol van.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 08:55 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
die herrie kan ik beamen idd, mijn achterbanden zingen als een debiel op de snelweg. Toen ze er net onder zaten dacht ik eerst dat er een lager de geest had gegeven
Mijn eerste ervaring met winterbanden is tot nu toe redelijk teleurstellend.
In normaal gebruik bieden ze ook weinig voordeel, vandaar dat ik ze normaal gesproken pas monteer als het echt nodig is.quote:Op dinsdag 14 januari 2014 09:08 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Ik moet zeggen dat ik je visie deel, heb ze er nu een maandje onder zitten maar echt overtuigd ben ik niet van de nut en noodzaak. De afgelopen jaren heb ik het hele jaar rondgereden op normale banden; ook bij sneeuwval. En dat ging prima, als je je maar aanpast aan de omstandiheden.
Dit jaar heb ik voor het eerst winterbanden, gewoon om te kijken hoe het is. En tot nu toe valt het tegen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |