We hebben een fijn huisje (particuliere huur) dichtbij het centrum van Utrecht. Van voor naar achter hebben we een woonkamer, keuken, studio, badkamer en slaapkamer. De laatste drie kamers zijn aangebouwd, waarschijnlijk niet zo heel goed. Probleem is alsvolgt: de vochtigheid in die kamers ligt tussen 65 en 75%. Dat komt deels omdat de temperatuur heel laag is (op moment van spreken 16 graden tegenover 20 graden in de woonkamer), maar waarschijnlijk ook omdat er nauwelijks geventileerd kan worden (ramen kunnen niet open, alleen ventilatieroosters + ventilatie in badkamer). Verder blijft het water op het dak van de badkamer en slaapkamer staan, omdat het afvoerputje niet aan de laagste kant zit

De vraag is, wat is de oplossing? Of beter, wat kan ik de verhuurder voorstellen? Ze zijn niet zo heel erg nauw met dit soort problemen en als ik eerlijk ben heb ik ook niet zo'n zin om in de puinhoop te zitten dus een quick fix heeft voorkeur over een complete renovatie. Denk dat dit ook voor de verhuurder geldt

Ik zit zelf te denken aan:
Eisen dat er in de achterste kamer een klapbaar raam komt: + extra ventilatie, veel frisse lucht
- temperatuurverschil tussen voor en achter in huis wordt in het winterhalfjaar nog groter
Eisen dat er een aparte thermostaat komt voor de achterste twee kamers:+ temperatuur achterste twee kamers zal vaker tussen 19 en 21 graden liggen i.p.v. 16 en 18 graden. Warme lucht kan meer vocht bevatten, dus relatieve luchtvochtigheid daalt
- vochtprobleem wordt niet verholpen, absolute vochtigheid blijft gelijk
Luchtontvochtiger aanschaffen, nieuw tussen 200-300 euro voor 60 m^2+ vochtoverschot wordt aangepakt, verder zal het huis makkelijker warm worden
- vochtoorzaak hebben we hiermee niet te pakken, verder kost het stroom (ga ik wel verhalen op verhuurder dan, we betalen incl.)
Complete renovatie+ vochtoorzaak wordt verholpen, meer isolatie, water loopt weg van dak etc. etc.
- verhuurder zal enkele duizenden euro's moeten investeren, wij zitten een hele tijd met onleefbare slaap/badkamer.
Andere opties iemand nog?
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.