quote:
Op maandag 9 december 2013 19:59 schreef Hyperdude het volgende:Iemand enige kennis over chippen ed. en de negatieve gevolgen daarvan?
Afgelopen weekend een 2011 535iT "getest". Volgens verkoper was het ding nooit gechipt geweest.
Zit wat te googlen ed; maar vlgns. mij heb je als toekomstig eigenaar van zo'n tweedehands gebakkie weinig mogelijkheden om te checken of er gechipt is of niet?
Neem aan dat de gemiddelde BMW-coureur geen nee zegt tegen een schep extra vermogen "voor weinig"? Grootse deel van de turboblokken zal dan wel een chippie hebben gehad vermoed ik.
Gratis foto BMW-brommert
:
[
afbeelding ]
Het ligt er heel erg aan hoe er gechipt wordt.
Een goede chip op maat (dus geen standaardprogramma à la Ziptuning, maar iemand die je ECU uitleest, parameters verandert, test, opnieuw aanpast, test enz., tot er een goed compromis is bereikt), hoeft geen extra schade aan te richten. Er wordt wat met de grenswaarden gespeeld, maar zo lang je het materiaal goed blijft behandelen hoeft er weinig aan de hand te zijn.
Wat er wél gebeurt, is dat als het extra vermogen constant aangesproken wordt, bepaalde onderdelen sneller zullen slijten. Een automaat kan maar een bepaald koppel aan en ook de koppeling e.d. zullen sneller slijten bij hogere vermogens. De turbo hoeft weinig te lijden te hebben, mits goed behandeld met warmdraaien en afkoelen. Maar als iemand laat chippen en lomp gaat rausen, want de boel gaat toch weg na twee jaar, dan kun je een fors probleem hebben (maar dat kan zonder chip ook).
Bij de nieuwere modellen moet een dealer kunnen uitlezen wat er in de loop van de tijd aan het motormanagement veranderd is. Dan weet je hoe of wat. Als iemand erover liegt zou ik 'm al snel laten staan. Verder is het per auto verschillend en toch een beetje een gok.
Mijn ervaring: ik rij zelf al ongeveer een ton gechipt rond en heb daar tot nu toe vooral profijt van. Nog geen extra slijtage als gevolg daarvan gemerkt, maar ik rij wel altijd goed warm en de laatste 2 à 3 minuten van de rit kom ik niet boven 2.000rpm.
Overigens is chippen bij de meerderheid van de mensen niet zo bekend en doen velen het niet ivm garantie, leasebak, kosten etc. Naar mijn idee is misschien hooguit 5% van het NL wagenpark gechipt (en dan heb ik het over goed chipbare auto's, vooral turbo's dus).