abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_132936289
Sinds ruim een jaar ben ik schaken leuk gaan vinden. Ik merkte dat het spel niet alleen maar om slim zijn of vooruit denken draait, maar dat je met simpele strategieën en tactieken al gauw vooruit gaat. Zelf denk ik dat als je handig bent in Sudoku's dat je dan ook aardig kan schaken.

Een leuk aspect van schaken, en goed voor je schaakskills, zijn de Schaakpuzzels.

In een ander topic had ik er twee gepost en sommigen vonden het leuk om ze op te lossen. Ik zal hier af en toe een puzzel posten. Anderen zijn ook welkom om puzzels te posten. Als je het antwoord weet post hem dan als spoiler zodat anderen niet direct de oplossing zien. Ik heb bij de puzzels wat tips als spoilers gedaan, maar niet de oplossing.

Schaakpuzzels kennen een aantal regels:
- er is een opdracht
- er wordt gezegd welke kleur aan zet is
- er is maar één goed antwoord

Er zijn verschillende soorten puzzels. Sommige puzzels zijn stellingen die uit een (beroemde) partij komen. Maar je hebt ook 'studiepuzzels'. Deze worden door mensen bedacht en dienen soms om een concept van schaken uit te leggen, of om een hele zeldzame (onwaarschijnlijke) combinatie te laten zien. We beginnen met vrij makkelijke puzzels die zo in een schaakpartij kunnen voorkomen.

* de plaatjes zijn een beetje groot uitgevallen. Ik raad aan te ctrl-muisscrollen het beeld te vergroten/verkleinen tot wat je prettig vindt.

Puzzle #1 (easy)

Opdracht: wit zet zwart met 1 zet mat.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Puzzle #2 (easy)

Opdracht: Wit wint met één zet een toren

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Puzzle #2b (zie het plaatje hierboven ^ ) (easy/medium)

Opdracht: Zwart kan in 3 zetten tot een voor hem winnend eindspel komen
SPOILER
Puzzle #3 (medium)

Opdracht: Zwart wint met twee zetten de witte koningin

SPOILER
Puzzle #4 (medium)

Opdracht: Zwart zet wit mat in 3 zetten

SPOILER

[ Bericht 0% gewijzigd door Poolbal op 06-11-2013 17:15:56 ]
pi_132936681
Staat er geen foutje in het antwoord bij 1? Hoe kan het paard op E5 (waar die niet staat?) F7 aanvallen?
pi_132938597
Nu heb ik ook zin om te schaken, online potje doen TS?
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_132941067
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2013 20:04 schreef HPLC het volgende:
Staat er geen foutje in het antwoord bij 1? Hoe kan het paard op E5 (waar die niet staat?) F7 aanvallen?
gefixt
  dinsdag 5 november 2013 @ 21:46:57 #5
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_132941796
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2013 19:57 schreef Poolbal het volgende:
- er is maar één goed antwoord
quote:
Puzzle #2

[ afbeelding ]
Er zijn twee manieren om een toren binnen te halen. Echter, interessanter is om te vragen hoe wit het KQ-KR eindspel wint.
pi_132942369
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2013 21:46 schreef OEM het volgende:

[..]

[..]

Er zijn twee manieren om een toren binnen te halen. Echter, interessanter is om te vragen hoe wit het KQ-KR eindspel wint.
Scherp, klopt!

Ik weet niet of het te winnen is, ik ken KQ vs KR als endgame niet goed.
pi_132942675
Puzzle #5

Opdracht: Wit promoveert een pion tot Koninging (expert, zeer lastig om helemaal goed te doen)

pi_132960378
quote:
0s.gif Op
Opdracht: [b]Wit promoveert een pion tot Koninging
(expert, zeer lastig om helemaal goed te doen)

Hehe heerlijk die zettendwang :P
  woensdag 6 november 2013 @ 14:41:44 #9
308660 kl1172
De zomer van '83...
pi_132961885
Ik hoop dat ik die laatste ook doorheb, dan is het best wel een leuke ja.
pi_132968225
Je mag je oplossingen posten :)

Vermeld even het puzzle nr erbij of quote het plaatje.
pi_132969816
quote:

Ik heb Houdini de schaakcomputer het laten spelen, en wat info opgezocht. Houdini zet zwart met 29 zetten mat.

KQ vs KR is voor een mens zeer lastig en soms bijna onmogelijk om te winnen. Aangezien na 50 zetten niets slaan of geen pionzet het gelijkspel is. En dat is niet ondenkbaar in zon complex eindspel.

Hier is een hele video er over: Als zwart wil je je koning bij de toren houden, en als wit wil je ze uit elkaar drijven of de koning aan de rand krijgen.
  woensdag 6 november 2013 @ 19:03:29 #12
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_132972611
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2013 22:05 schreef Poolbal het volgende:
Puzzle #5

Opdracht: Wit promoveert een pion tot Koninging (expert, zeer lastig om helemaal goed te doen)
Die opdracht is natuurlijk heel simpel: b7 en bxa8Q. Als de opdracht is dat wit ook nog moet winnen, wordt het wat lastiger.
SPOILER
pi_132976751
Je hebt gelijk OEM, de opdracht was verkeerd :) (ik moet natuurlijk wel de opdracht correct posten anders wordt t lastig...)

Het is inderdaad de bedoeling om zwart mat te zetten.
pi_133093124
quote:

[..]

[..]

2 manieren?

Het is toch alleen Qb2-Qb7+ ? Zwart verzet zijn koning en dan haal je de toren binnen. Op andere manieren zie ik geen zetdwang?
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
  zaterdag 9 november 2013 @ 23:07:16 #15
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_133094164
quote:
5s.gif Op zaterdag 9 november 2013 22:30 schreef Godshand het volgende:

[..]

2 manieren?

Het is toch alleen Qb2-Qb7+ ? Zwart verzet zijn koning en dan haal je de toren binnen. Op andere manieren zie ik geen zetdwang?
Qh7+ wint de toren op c7 (die bedoel jij waarschijnlijk)
Qf2+ wint de toren op d4
pi_133094760
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2013 23:07 schreef OEM het volgende:

[..]

Qh7+ wint de toren op c7 (die bedoel jij waarschijnlijk)
Qf2+ wint de toren op d4
Qh7 ja

Verrek, ik zag die Qf2 niet. Op deze manier verlies ik vaak partijen, ik zie altijd wel een zet van een tegenstander over het hoofd -O-
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_135574984
Wit aan zet wint (wit speelt natuurlijk van onder naar boven, dus zwart heeft twee pionnen die kunnen promoveren):

Wit aan zet wint:

En voor wie dat allemaal veel te moeilijk is:

Wit zet mat in 1 zet:

Succes. :)

[ Bericht 5% gewijzigd door Molurus op 16-01-2014 20:12:21 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_135576153
quote:

Puzzle #1 (easy)

Opdracht: wit zet zwart met 1 zet mat.
[ afbeelding ]
SPOILER
quote:

Puzzle #2 (easy)

[ afbeelding ]
SPOILER
quote:

Puzzle #2b (zie het plaatje hierboven ^ ) (easy/medium)

Opdracht: Zwart kan in 3 zetten tot een voor hem winnend eindspel komen
SPOILER
SPOILER
quote:

Puzzle #3 (medium)

Opdracht: Zwart wint met twee zetten de witte koningin
[ afbeelding ]
SPOILER
quote:

Puzzle #4 (medium)

Opdracht: Zwart zet wit mat in 3 zetten
[ afbeelding ]
SPOILER
pi_135576255
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 november 2013 22:05 schreef Poolbal het volgende:
Puzzle #5

[ afbeelding ]
SPOILER

[ Bericht 1% gewijzigd door Molurus op 16-01-2014 20:54:15 ]
  donderdag 16 januari 2014 @ 20:38:50 #20
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_135576920
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 20:27 schreef Molurus het volgende:
SPOILER
SPOILER
pi_135577652
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 20:38 schreef OEM het volgende:

[..]

SPOILER
Oepsie. :@

Vage fout met de coordinaten, niet eerder gemaakt volgens mij. Maar ik heb m ff gecorrigeerd. :P
  donderdag 16 januari 2014 @ 20:55:31 #22
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_135577875
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 20:27 schreef Molurus het volgende:
SPOILER
SPOILER
pi_135578165
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 20:55 schreef OEM het volgende:

[..]

SPOILER
ahh.... fuck.

SPOILER
  donderdag 16 januari 2014 @ 21:22:30 #24
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_135579345
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 20:02 schreef Molurus het volgende:
Wit aan zet wint (wit speelt natuurlijk van onder naar boven, dus zwart heeft twee pionnen die kunnen promoveren):

[ afbeelding ]

Wit aan zet wint:

[ afbeelding ]

En voor wie dat allemaal veel te moeilijk is:

Wit zet mat in 1 zet:

[ afbeelding ]

Succes. :)
SPOILER
pi_135580093
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 21:22 schreef OEM het volgende:

[..]

SPOILER
:o

Heb je die zonder hulpmiddelen gevonden? In dat geval _O_ _O_ _O_

Wat voor rating heb je, als ik vragen mag? :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')