Ben jij sportief? Volg je alles wat met sport te maken heeft? Of heb je gewoon iets te melden of te vragen over een sport? Dan is dit het forum waar je zijn moet.
Sinds ruim een jaar ben ik schaken leuk gaan vinden. Ik merkte dat het spel niet alleen maar om slim zijn of vooruit denken draait, maar dat je met simpele strategieën en tactieken al gauw vooruit gaat. Zelf denk ik dat als je handig bent in Sudoku's dat je dan ook aardig kan schaken.
Een leuk aspect van schaken, en goed voor je schaakskills, zijn de Schaakpuzzels.
In een ander topic had ik er twee gepost en sommigen vonden het leuk om ze op te lossen. Ik zal hier af en toe een puzzel posten. Anderen zijn ook welkom om puzzels te posten. Als je het antwoord weet post hem dan als spoiler zodat anderen niet direct de oplossing zien. Ik heb bij de puzzels wat tips als spoilers gedaan, maar niet de oplossing.
Schaakpuzzels kennen een aantal regels: - er is een opdracht - er wordt gezegd welke kleur aan zet is - er is maar één goed antwoord
Er zijn verschillende soorten puzzels. Sommige puzzels zijn stellingen die uit een (beroemde) partij komen. Maar je hebt ook 'studiepuzzels'. Deze worden door mensen bedacht en dienen soms om een concept van schaken uit te leggen, of om een hele zeldzame (onwaarschijnlijke) combinatie te laten zien. We beginnen met vrij makkelijke puzzels die zo in een schaakpartij kunnen voorkomen.
* de plaatjes zijn een beetje groot uitgevallen. Ik raad aan te ctrl-muisscrollen het beeld te vergroten/verkleinen tot wat je prettig vindt.
Puzzle #1 (easy)
Opdracht: wit zet zwart met 1 zet mat.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Puzzle #2 (easy)
Opdracht: Wit wint met één zet een toren
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Puzzle #2b (zie het plaatje hierboven ^ ) (easy/medium)
Opdracht: Zwart kan in 3 zetten tot een voor hem winnend eindspel komen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Puzzle #3 (medium)
Opdracht: Zwart wint met twee zetten de witte koningin
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Puzzle #4 (medium)
Opdracht: Zwart zet wit mat in 3 zetten
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 0% gewijzigd door Poolbal op 06-11-2013 17:15:56 ]
Op dinsdag 5 november 2013 20:04 schreef HPLC het volgende: Staat er geen foutje in het antwoord bij 1? Hoe kan het paard op E5 (waar die niet staat?) F7 aanvallen?
Er zijn twee manieren om een toren binnen te halen. Echter, interessanter is om te vragen hoe wit het KQ-KR eindspel wint.
Ik heb Houdini de schaakcomputer het laten spelen, en wat info opgezocht. Houdini zet zwart met 29 zetten mat.
KQ vs KR is voor een mens zeer lastig en soms bijna onmogelijk om te winnen. Aangezien na 50 zetten niets slaan of geen pionzet het gelijkspel is. En dat is niet ondenkbaar in zon complex eindspel.
Er zijn twee manieren om een toren binnen te halen. Echter, interessanter is om te vragen hoe wit het KQ-KR eindspel wint.
2 manieren?
Het is toch alleen Qb2-Qb7+ ? Zwart verzet zijn koning en dan haal je de toren binnen. Op andere manieren zie ik geen zetdwang?
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b] Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon, Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
Qh7+ wint de toren op c7 (die bedoel jij waarschijnlijk) Qf2+ wint de toren op d4
Qh7 ja
Verrek, ik zag die Qf2 niet. Op deze manier verlies ik vaak partijen, ik zie altijd wel een zet van een tegenstander over het hoofd
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b] Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon, Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
Op donderdag 16 januari 2014 20:02 schreef Molurus het volgende: Wit aan zet wint (wit speelt natuurlijk van onder naar boven, dus zwart heeft twee pionnen die kunnen promoveren):