abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_135009382
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2014 23:59 schreef Molurus het volgende:

[..]

Laten we het erop houden dat gebeurtenissen op de macroschaal bij benadering causaal zijn. :D

Causaliteit is zoiets als temperatuur, het bestaat alleen op de macroschaal echt. Afhankelijk van je smaak of bui kun je het emergent, een abstract idee of een illusie noemen.
Ja, maar ik vind QM toch een dooddoener. OK, dus op sub-atomair niveau veranderen de natuurwetten dus alles wat op een grotere schaal gebeurt is "onzin".

Nee, als we uitspraken doen over de macroschaal houden we ons aan empirische gegevens en wetten die op macroschaal van toepassing zijn en dan kun je tenminste zinnige conclusies trekken. Als je dan vervolgens zegt dat al die conclusies statistische opties zijn o.i.d. dan sla je elke discussie op macroniveau dood.
  vrijdag 3 januari 2014 @ 00:09:06 #277
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_135009567
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2014 00:03 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Ja, maar ik vind QM toch een dooddoener. OK, dus op sub-atomair niveau veranderen de natuurwetten dus alles wat op een grotere schaal gebeurt is "onzin".

Nee, als we uitspraken doen over de macroschaal houden we ons aan empirische gegevens en wetten die op macroschaal van toepassing zijn en dan kun je tenminste zinnige conclusies trekken. Als je dan vervolgens zegt dat al die conclusies statistische opties zijn o.i.d. dan sla je elke discussie op macroniveau dood.
Los van de hele discussie over QM gaat wetenschap op de macroschaal uitsluitend over waarschijnlijkheden en niet over waarheden.

Bekend voorbeeld, als je 1000 witte zwanen hebt gezien dan is de kans dat de volgende zwaan die je ziet wit is ruwweg 99.9%. De conclusie '100%' kan nooit worden getrokken. Elke volgende zwaan zou, in principe, een zwarte kunnen zijn.

Ongeacht hoeveel bakstenen je onderwerpt aan de zwaartekracht door ze van een flat te gooien, er blijft een kans bestaan dat de volgende baksteen omhoog valt in plaats van naar beneden. (Geen zorgen, de kans daarop is astronomisch klein.)

Is de discussie op de macroschaal daarmee doodgeslagen? Nee, waarom zou dat? 99.9% is over het algemeen net zo goed als 100%.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_135009737
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2014 00:09 schreef Molurus het volgende:

[..]

Los van de hele discussie over QM gaat wetenschap op de macroschaal uitsluitend over waarschijnlijkheden en niet over waarheden.

Bekend voorbeeld, als je 1000 witte zwanen hebt gezien dan is de kans dat de volgende zwaan die je ziet wit is ruwweg 99.9%. De conclusie '100%' kan nooit worden getrokken. Elke volgende zwaan zou, in principe, een zwarte kunnen zijn.

Ongeacht hoeveel bakstenen je onderwerpt aan de zwaartekracht door ze van een flat te gooien, er blijft een kans bestaan dat de volgende baksteen omhoog valt in plaats van naar beneden. (Geen zorgen, de kans daarop is astronomisch klein.)

Is de discussie op de macroschaal daarmee doodgeslagen? Nee, waarom zou dat? 99.9% is over het algemeen net zo goed als 100%.
Ja, en quantumprocessen gelden niet in het menselijk brein. Volgens robbert dijkgraaf.
  vrijdag 3 januari 2014 @ 00:17:14 #279
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_135009934
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2014 00:13 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Ja, en quantumprocessen gelden niet in het menselijk brein. Volgens robbert dijkgraaf.
Idd. Ik vermoed dat het functioneren van onze hersenen weinig te maken heeft met QM.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  vrijdag 3 januari 2014 @ 00:17:43 #280
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_135009972
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2014 00:13 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Dat lijkt me een wat vreemde uitspraak. In welke context zei hij dat, en wat zei hij precies? Weet je dat?

Overigens... ik vind QM ook een doodoener, maar niet in een discussie over determinisme. Wel in een discussie over dualisme / bewustzijn.

Het ontgaat mij tot dusver waarom mensen die graag vasthouden aan klassieke noties van vrije wil QM zo interessant vinden. "So we can punish people with a clear conscience" - zou Dennett zeggen. Maar dan nog vind ik dat nogal krampachtig. Ik kan me bijna niet voorstellen dat zulke mensen dat zelf niet zien.
pi_135009992
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2014 23:34 schreef deelnemer het volgende:

[..]

In de QM is de voorspelling van een meetuitkomst slechts een statistische uitspraak en de details zijn totaal willekeurig. Dus causaliteit is wetenschappelijk aangetoond absent, daar zijn we wel uit.
"Mensen hebben een onweerstaanbare drang om in de kwantumfysica de oplossing van onverklaarbare problemen te zoeken. Maar alle eigenschappen van kwantumsystemen verdwijnen helaas enorm snel als je meer dan een paar deeltjes bij elkaar stopt. Verstrengeling en non-lokaliteit, waarbij deeltjes op afstand met elkaar verbonden zijn en elkaar kunnen beinvloeden, treedt alleen op onder uitzonderlijke omstandigheden: bij een temperatuur van een miljardste graad boven het absolute nulpunt en in een extreem goed geisoleerde omgeving. In een warm, ingewikkeld systeem als het menselijk brein of de wereld daaromheen is het onmogelijk om iets van de kwantumwereld te behouden. Je kunt op de achterkant van een envelop uitrekenen dat dit mathematisch uitgesloten is."

-Robbert Dijkgraaf

Mijn eerdere uitspraken over het bewustzijn worden niet verhinderd door QM.
  vrijdag 3 januari 2014 @ 00:18:51 #282
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_135010022
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2014 00:17 schreef Perrin het volgende:

[..]

Idd. Ik vermoed dat het functioneren van onze hersenen weinig te maken heeft met QM.
Dat sowieso, maar ik mag toch aannemen dat quantumgedrag ook geldt op de quantumschaal in hersenen. :) Het was misschien wat vreemd verwoord.
pi_135010050
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2014 00:18 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat sowieso, maar ik mag toch aannemen dat quantumgedrag ook geldt op de quantumschaal in hersenen. :) Het was misschien wat vreemd verwoord.
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2014 00:18 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

"Mensen hebben een onweerstaanbare drang om in de kwantumfysica de oplossing van onverklaarbare problemen te zoeken. Maar alle eigenschappen van kwantumsystemen verdwijnen helaas enorm snel als je meer dan een paar deeltjes bij elkaar stopt. Verstrengeling en non-lokaliteit, waarbij deeltjes op afstand met elkaar verbonden zijn en elkaar kunnen beinvloeden, treedt alleen op onder uitzonderlijke omstandigheden: bij een temperatuur van een miljardste graad boven het absolute nulpunt en in een extreem goed geisoleerde omgeving. In een warm, ingewikkeld systeem als het menselijk brein of de wereld daaromheen is het onmogelijk om iets van de kwantumwereld te behouden. Je kunt op de achterkant van een envelop uitrekenen dat dit mathematisch uitgesloten is."

-Robbert Dijkgraaf

vrijdag 3 januari 2014 @ 00:19:49 #284
38496 Perrin
pi_135010076
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2014 00:18 schreef Molurus het volgende:

[..]

Yup. Maar ons gedrag en intelligentie zal - denk ik- prima verklaarbaar zijn zonder quantumvreemdheid.
pi_135010150
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2014 00:19 schreef Perrin het volgende:

[..]

Yup. Maar ons gedrag en intelligentie zal - denk ik- prima verklaarbaar zijn zonder quantumvreemdheid.
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2014 00:18 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

-Robbert Dijkgraaf

Referentie: Wij zijn ons brein, Dick Swaab 27e druk 2012, pagina 367
  vrijdag 3 januari 2014 @ 00:22:13 #286
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_135010171
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2014 00:19 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

[..]

^O^ Dat is een stuk duidelijker.

quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2014 00:19 schreef Perrin het volgende:

[..]

Yep.. er zit een enorm verschil in schaal tussen de quantumwereld en de kleinste structuren in de hersenen. Zoals Dijkgraaf ook zegt.. dat soort gedrag verdwijnt direct als je een paar deeltjes bij elkaar stopt. De quantumwereld wordt naarmate je uitzoomt al heel snel een wereld van gemiddelden.
  vrijdag 3 januari 2014 @ 00:22:39 #287
38496 Perrin
pi_135010191
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2014 00:21 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

[..]

Referentie: Wij zijn ons brein, Dick Swaab 27e druk 2012, pagina 367
*streelt zijn Swaab boek* :Y
pi_135010215
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2014 00:22 schreef Perrin het volgende:

[..]

*streelt zijn Swaab boek* :Y
Ik ben geen Swaab slaaf maar ik vind hem wel baas :7
  vrijdag 3 januari 2014 @ 00:41:48 #289
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_135010762
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2014 00:22 schreef Molurus het volgende:

[..]

Yep.. er zit een enorm verschil in schaal tussen de quantumwereld en de kleinste structuren in de hersenen. Zoals Dijkgraaf ook zegt.. dat soort gedrag verdwijnt direct als je een paar deeltjes bij elkaar stopt. De quantumwereld wordt naarmate je uitzoomt al heel snel een wereld van gemiddelden.
Deze app is voor de beeldvorming wel aardig:

http://htwins.net/scale/

Let vooral op het verschil in schaal tussen, zeg, een rode bloedcel en atomen. Daar zit een factor 105 tussen ofzo. Op de schaal van lichaamscellen spelen quantumverschijnselen al lang geen rol van betekenis meer.
pi_135010840
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2014 00:41 schreef Molurus het volgende:

[..]

Deze app is voor de beeldvorming wel aardig:

http://htwins.net/scale/

Let vooral op het verschil in schaal tussen, zeg, een rode bloedcel en atomen. Daar zit een factor 105 tussen ofzo. Op de schaal van lichaamscellen spelen quantumverschijnselen al lang geen rol van betekenis meer.
........en daar kom je nu pas achter? :o

Grapje :P

Maar ik denk serieus dat de meeste mensen die het woord "kwantum" in de mond nemen geen flauw benul hebben van waar ze over aan het praten zijn.

En daar bedoel ik niet jou mee!
  vrijdag 3 januari 2014 @ 00:45:46 #291
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_135010857
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2014 00:45 schreef Libertarisch het volgende:

Dat weet ik toch, gekkie. *;
  vrijdag 3 januari 2014 @ 10:26:46 #292
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_135015844
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2014 00:45 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Maar ik denk serieus dat de meeste mensen die het woord "kwantum" in de mond nemen geen flauw benul hebben van waar ze over aan het praten zijn.

Maar ondertussen ben je daarmee wel over mijn punt heen gewandeld (post 269 & 272)
The view from nowhere.
  vrijdag 3 januari 2014 @ 10:53:08 #293
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_135016427
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 21:05 schreef Perrin het volgende:

[..]

Hm, kun jij je een 'ik' zonder bewustzijn voorstellen? Als het bewustzijn weg is, is de 'ik'-ervaring ook weg. (omgekeerd lijkt de 'ik'-ervaring wel in sommige gevallen bewust te verliezen te zijn, op zijn minst tijdelijk)
'ik' is een kwestie van identificatie. Er is geen goede reden om jezelf nauw te identificeren. We bestaan in onderlinge afhankelijkheid en ons idee van 'ik' is te begrensd. Dat wordt mogelijk beter als we minder ten koste van anderen leven (onze eigen voedsel kunnen genereren uit levenloze materie) of ons minder hechten aan de toestand die ons huidige bestaan met zich meebrengt.
The view from nowhere.
  vrijdag 3 januari 2014 @ 10:56:39 #294
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_135016524
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 22:01 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

Nee die geven geen signaal blauw door, die geven alleen maar een signaal door. Een code. Het zouden enen en nullen kunnen zijn.
Blauw is een taal, de taal van het bewustzijn. Misschien is het bewustzijn niets anders dan onze interne oertaal.
The view from nowhere.
  vrijdag 3 januari 2014 @ 11:41:14 #295
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_135017693
quote:
0s.gif Op woensdag 13 november 2013 23:14 schreef kleinduimpje3 het volgende:
Hier lijkt dus sprake te zijn van een invloed die met terugwerkende kracht in de tijd werkt.
Alleen constructieve interferenties (inclusief meetinstrument) bestaan.
The view from nowhere.
pi_135028465
quote:
0s.gif Op woensdag 13 november 2013 23:14 schreef kleinduimpje3 het volgende:
Hier lijkt dus sprake te zijn van een invloed die met terugwerkende kracht in de tijd werkt.
Niet echt. Intuitief: wat er gebeurt met de entangled fotonen gebeurt tegelijkertijd, maar je ziet een vertraging omdat informatie niet oneindig snel over te bregen is. I.e., juist vanwege causaliteit zie je dit effect.
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
pi_135035542
quote:
0s.gif Op donderdag 2 januari 2014 23:34 schreef deelnemer het volgende:

[..]

In de QM is de voorspelling van een meetuitkomst slechts een statistische uitspraak en de details zijn totaal willekeurig. Dus causaliteit is wetenschappelijk aangetoond absent, daar zijn we wel uit.
Nee, de uitkomst van QM is de wereld zoals we die kunnen ervaren en waar we prima uitspraken over kunnen doen met behulp van causaliteit.
  vrijdag 3 januari 2014 @ 19:05:12 #298
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_135035837
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2014 18:57 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Nee, de uitkomst van QM is de wereld zoals we die kunnen ervaren en waar we prima uitspraken over kunnen doen met behulp van causaliteit.
Golf-deeltje dualiteit is onmogelijk te verklaren met behulp van causaliteit. Alleen als je veronderstelt dat deeltjes zich op meerdere plaatsen tegelijk bevinden (dat is een andere manier om 'onbepaald' uit te leggen) kan die dualiteit worden verklaard.

Hoe dan ook... QM lijkt me grondig off topic. :D
pi_135036014
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2014 19:05 schreef Molurus het volgende:

[..]

Golf-deeltje dualiteit is onmogelijk te verklaren met behulp van causaliteit. Alleen als je veronderstelt dat deeltjes zich op meerdere plaatsen tegelijk bevinden (dat is een andere manier om 'onbepaald' uit te leggen) kan die dualiteit worden verklaard.

Hoe dan ook... QM lijkt me grondig off topic. :D
Het is niet echt golf-deeltje tegelijk het is meer een waarschijnlijkheidsgolf die zich manifesteert, en de manifestatie is de niet-quantum wereld waar causaliteit regeert en waar we dus prima uitspraken over kunnen doen zoals: er is geen dualisme mogelijk..<----attempt at on-topic
  vrijdag 3 januari 2014 @ 19:56:09 #300
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_135037957
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 januari 2014 18:57 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Dat kan. Maar je kunt het concept 'causaliteit' niet meer zien als een metafysische waarheid en daarmee het vrije wil ontmaskeren.
The view from nowhere.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')