abonnement Unibet Coolblue
pi_133528058
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2013 20:48 schreef watmoetikkiezen het volgende:
oh en nog een vraagje: als ik een kabelpatroon wil breien, heb ik dan 1 of meerdere kabelnaalden nodig?
Eentje, het is voor tijdens die kabeldraai. Ik deed het zelf met een grote (brei)veiligheidsspeld, want die kan je makkelijker samen met de breinaald vasthouden.
pi_133528149
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2013 21:06 schreef kvd het volgende:

[..]

;(

Ik moet meteen aan mijn konijn denken (geen angora, maar was wel het liefste konijn van de hele wereld) Kan me niet voorstellen dat mensen dat bij hem zouden hebben gedaan.Ik word er gewoon een beetje misselijk van.
Het filmpje is zó walgelijk, dat er gelijk gereageerd wordt met het besluit geen angora meer te kopen. Dat zullen die bedrijven wel voelen en dus zal het plukbeleid verbeterd worden. Maar de vraag is: hoe breed zal die verbetering zijn? Vast niet bij de kleine telers.
  vrijdag 22 november 2013 @ 21:12:04 #178
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_133528173
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2013 20:48 schreef watmoetikkiezen het volgende:
oh en nog een vraagje: als ik een kabelpatroon wil breien, heb ik dan 1 of meerdere kabelnaalden nodig?
Ik gebruik zelf altijd een gewone breinaald in de zelfde dikte. Ik vind dat handiger dan die speciale kabelnaalden. Gewoon even uitproberen wat je prettig in de hand ligt.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_133528826
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2013 21:11 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Het filmpje is zó walgelijk, dat er gelijk gereageerd wordt met het besluit geen angora meer te kopen. Dat zullen die bedrijven wel voelen en dus zal het plukbeleid verbeterd worden. Maar de vraag is: hoe breed zal die verbetering zijn? Vast niet bij de kleine telers.
Er zullen ook afspraken gemaakt moeten worden tussen de afnemers en de telers. De kleine telers zouden er op die uit moeten (net zoals de broodfokkers bij honden) en de grote telers moeten een ander beleid gaan voeren. Dan kunnen mensen minder moeite gaan hebben met het gebruik van angora in kleding en de bollen wol.
Maar goed, ik geloof niet dat dat zal gaan gebeuren.
pi_133530974
Nee he, ik let weer eens even niet op en ineens klopte mijn pen niet meer. Tellen en ja hoor, ik had weer ergens een steek teveel. Probeerde het zelf op te lossen, maar helaas pindakaas...mislukt. Iemand die me hiermee kan helpen? (en noob, dus op een niet te moeilijke manier). Of heb ik pech?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_133541915
Kan deze ook op normale naalden gebreid worden? /noob

http://www.ravelry.com/patterns/library/zilver

Zo ja, is er dan iets extra's waar ik op moet letten?
pi_133541988
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 november 2013 22:11 schreef kvd het volgende:
Nee he, ik let weer eens even niet op en ineens klopte mijn pen niet meer. Tellen en ja hoor, ik had weer ergens een steek teveel. Probeerde het zelf op te lossen, maar helaas pindakaas...mislukt. Iemand die me hiermee kan helpen? (en noob, dus op een niet te moeilijke manier). Of heb ik pech?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Je moet nooit binnen de naald stoppen als je met rechte naalden breit.
Volgens mij ben je gestopt en omgekeerd. Je hebt een gaatje zonder dat het aantal steken (daar ter plekke) veranderd is. En aan het korte stuk is het pand langer dan aan het andere stuk.
Dus even terugsteken tot je daar weer bent.
pi_133544359
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2013 11:38 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Je moet nooit binnen de naald stoppen als je met rechte naalden breit.
Volgens mij ben je gestopt en omgekeerd. Je hebt een gaatje zonder dat het aantal steken (daar ter plekke) veranderd is. En aan het korte stuk is het pand langer dan aan het andere stuk.
Dus even terugsteken tot je daar weer bent.
Ik had echt weer een steek extra. Kon ook herleiden waar die zat en daar heb ik dus even provisorisch als noob een oplossing geprobeerd te doen, wat dus niet heeft geholpen hahaha.
Maar goed, terugsteken dus...ik ga eens even zoeken hoe dat moet en hoe die lusjes dan op de pen moeten komen te zitten en als ik rust in het lijf heb kijken of ik het kan of dat ik zo maar gewoon verder ga (want het aantal steken klopt nu wel weer en het juiste patroontje gaat zich al weer vormen.)

And blame it on the angora-plukkers....ik was niet meer gefocust op m'n werkje
pi_133544652
quote:
17s.gif Op zaterdag 23 november 2013 11:34 schreef SpaceInvaders het volgende:
Kan deze ook op normale naalden gebreid worden? /noob

http://www.ravelry.com/patterns/library/zilver

Zo ja, is er dan iets extra's waar ik op moet letten?
Ik denk dat rechte naalden te kort zijn. Vaak worden sjaals e.d. op rondbreinaalden heen-en-weer gebreid, omdat je door de kabel veel meer ruimte hebt voor een breed stuk breiwerk.
Kwak
pi_133545137
quote:
Op zaterdag 23 november 2013 14:16 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Ik denk dat rechte naalden te kort zijn. Vaak worden sjaals e.d. op rondbreinaalden heen-en-weer gebreid, omdat je door de kabel veel meer ruimte hebt voor een breed stuk breiwerk.
Dus je doet hetzelfde als op normale breinaalden alleen heb je die rondbreinaalden omdat het anders niet past?

Mijn schoonmoeder gaat hey maken en die breit het liefste op normale naalden, vandaar.
pi_133545593
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 november 2013 14:41 schreef SpaceInvaders het volgende:

[..]

Dus je doet hetzelfde als op normale breinaalden alleen heb je die rondbreinaalden omdat het anders niet past?

Mijn schoonmoeder gaat hey maken en die breit het liefste op normale naalden, vandaar.
Jup! Ik heb het andersom, ik brei nooit op lange naalden want vind korte veel fijner :P
Kwak
pi_133547453
volgens mij ben ik terug bij het punt waar het fout ging. Wilde gaan terugbreien, maar ik raakte steeds met de draad in de knoop (handig, recht en averecht in 1 pen). Dus de pennen er maar uitgehaald en zachtjes de draad eruit getrokken. Hopelijk heb ik ze nu weer op de juiste manier op de pen zitten (zie nooit goed hoe de lusjes moeten zitten). Ofwel, op hoop van zegen en anders maar even een verkeerd patroontje ;)
pi_133549438
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2013 16:32 schreef kvd het volgende:
volgens mij ben ik terug bij het punt waar het fout ging. Wilde gaan terugbreien, maar ik raakte steeds met de draad in de knoop (handig, recht en averecht in 1 pen). Dus de pennen er maar uitgehaald en zachtjes de draad eruit getrokken. Hopelijk heb ik ze nu weer op de juiste manier op de pen zitten (zie nooit goed hoe de lusjes moeten zitten). Ofwel, op hoop van zegen en anders maar even een verkeerd patroontje ;)
Het is even een oefenen. Je steekt in, maakt die insteeklus wat groter en dan zie je de ligging wat beter.

De juiste breirichting als je ergens in de toer gestopt bent, zie je aan de laatste steek. Dat is natuurlijk altijd het geval als je met de rondbreinaald breit. De steek waar de draad uit komt, moet (bij normaal breien) op de rechternaaldpunt en je breit dan verder naar links. Jij hebt onbedoeld verkorte toeren gebreid. Dat is de methode om het ene deel langer te maken dan het andere.

Waar het gaatje is, klopt het stekental. De twee rechte steken met daar tussenin het gerstekorrelbaantje gaan gewoon door. Waar je de verkorte toeren gebreid hebt, lopen die rechte lijntjes niet door. Daar had een belletje moeten rinkelen: je breide de steken niet "zoals ze zich voordeden". Handig om je aan te leren naar zulke dingen te kijken, want dan zie je de vergissingen eerder en raakt niet zo snel in de war.
pi_133554928
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2013 18:02 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Het is even een oefenen. Je steekt in, maakt die insteeklus wat groter en dan zie je de ligging wat beter.

De juiste breirichting als je ergens in de toer gestopt bent, zie je aan de laatste steek. Dat is natuurlijk altijd het geval als je met de rondbreinaald breit. De steek waar de draad uit komt, moet (bij normaal breien) op de rechternaaldpunt en je breit dan verder naar links. Jij hebt onbedoeld verkorte toeren gebreid. Dat is de methode om het ene deel langer te maken dan het andere.

Waar het gaatje is, klopt het stekental. De twee rechte steken met daar tussenin het gerstekorrelbaantje gaan gewoon door. Waar je de verkorte toeren gebreid hebt, lopen die rechte lijntjes niet door. Daar had een belletje moeten rinkelen: je breide de steken niet "zoals ze zich voordeden". Handig om je aan te leren naar zulke dingen te kijken, want dan zie je de vergissingen eerder en raakt niet zo snel in de war.
De juiste breirichting kom ik nog wel achter, maar de manier waarop de lusjes om de naald moet, dat heb ik niet in de gaten geloof ik. Gelukkig is het erg moeilijk breien als de lus er verkeerd opzit, dus is het dan wel te draaien ;)

Dat met die verkorte toeren is (nog) een beetje een ver van mijn bed verhaal. :@
Als ik het zo lees op internet, dan doe je dat als je je breiwerk tijdens een pen omdraait en dus eigenlijk weer het stukje breit wat je net al hebt gebreid. Dat is iets wat ik niet heb gedaan, dat weet ik zeker.
En als ik het zo lees, dan maak je er dan toch ook geen extra steken mee? Tenminste, dat is wat ik zo allemaal lees op internet (alleen dat je een extra gedeelte van en rij breit toch, waardoor je bv een ronding in een breiwerk kan maken).

Maar goed, ik het het dus afgehaald, en toen weer op de pen gezet en toen werd het werd het werkje weer niet mooi (inclusief een extra steek terwijl ik er echt 30 op de pen had zitten wel 5 keer nageteld). Dus het werk nog verder uitgetrokken, eigenlijk tot aan het breisel wat daarvoor zit. Weer alles op de pen (lusjes weer niet allemaal goed erop hahaha) en aan de slag gegaan. En tot nu toe gaat het nog goed. Maar ik heb nog niet heel veel pennen gedaan.
pi_133556708
Wat een gepruts soms hè! :X
Mooi dat je nu weer alles op de rit hebt.
pi_133558229
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2013 20:57 schreef kvd het volgende:

[..]

De juiste breirichting kom ik nog wel achter, maar de manier waarop de lusjes om de naald moet, dat heb ik niet in de gaten geloof ik. Gelukkig is het erg moeilijk breien als de lus er verkeerd opzit, dus is het dan wel te draaien ;)

Dat met die verkorte toeren is (nog) een beetje een ver van mijn bed verhaal. :@
Als ik het zo lees op internet, dan doe je dat als je je breiwerk tijdens een pen omdraait en dus eigenlijk weer het stukje breit wat je net al hebt gebreid. Dat is iets wat ik niet heb gedaan, dat weet ik zeker.
En als ik het zo lees, dan maak je er dan toch ook geen extra steken mee? Tenminste, dat is wat ik zo allemaal lees op internet (alleen dat je een extra gedeelte van en rij breit toch, waardoor je bv een ronding in een breiwerk kan maken).

Maar goed, ik het het dus afgehaald, en toen weer op de pen gezet en toen werd het werd het werkje weer niet mooi (inclusief een extra steek terwijl ik er echt 30 op de pen had zitten wel 5 keer nageteld). Dus het werk nog verder uitgetrokken, eigenlijk tot aan het breisel wat daarvoor zit. Weer alles op de pen (lusjes weer niet allemaal goed erop hahaha) en aan de slag gegaan. En tot nu toe gaat het nog goed. Maar ik heb nog niet heel veel pennen gedaan.
Het is een kwestie van oefenen, maar ook van een goede start. Dus dat je vrij snel weet waar je kijken moet en hoe de dingen heten.

Kijk:

Links en rechts van het gaatje lopen de V-lijnen van de rechte steek.
Eronder is de de gerstekorrelsteeklijn, dus recht en averecht om en om. Als het alleen averecht was, dan was het een verzonken dwarsstreepjeslijn.

Onder je duim zie je naast het gaatje de 3 v's van de rechte steken.
Aan de andere kant van het gaatje ziet het er moeilijker uit, doordat je daar het recht/averecht versprongen hebt. Maar het zijn er duidelijk meer dan 3 steken boven elkaar. Bij dat gaatje ben je per ongeluk omgekeerd. Dat gaatje is daar het gevolg van: er is geen verbinding tussen de steek rechts ervan en de steek links ervan. Je heb dus maar een klein stukje van de pen gebreid. Dat was de 1e verkorte pen. Aan het einde van de naald heb je het werk legaal omgekeerd (2e verkorte pen), waarna je verder ging met de rest van de pen. Het linker deel zit wat in elkaar geduwd omdat het ongeveer even hoog als het niet-gebreide deel aan de andere kant van het gaatje moet zijn doordat links en rechts van het gaatje op dezelfde naald staan.. Als je er nóg een verkorte toer overheen breit, gaat het naar voren bollen. Zo werden babybroekjes met een bollend achterwerk gebreid voor de luier die er nog bij in moest. En zo worden al die leuke in de vorm gebreide dieren gemaakt.

Die extra steek kan ontstaan zijn doordat je de gerstekorrelsteek nog niet genoeg kent om te zien welk lusje de steek is die je moet breien. Dan kan je er een van 'n lagere ronde extra bij gebreid hebben, bijvoorbeeld omdat je hem voor de volgende averechtse steek aanzag. En dat verklaart dan het verspringen van de v'tjes lijn.

In de tijd van het heen-en-weer breien, heette 1x heen en weer een toer. Met rondbreien is dat lastiger, want dan heb je maar 1x de volle breedte gebreid.
pi_133558292
Is het wel gerstekorrel? Of is het toch 1 recht 1 averecht - maar daarvoor trekt het werk niet genoeg in elkaar.
pi_133558511
Ik moet het verhaal even lezen, maar om op het laatste al even antwoord te geven, het is
k3 (k1,p1) k3
k3 p24 k3
Dus geen gerstekorrel toch?
Werk is niet heel erg strak, maar had het ook even wat uit elkaar getrokken om het gat duidelijker te maken.

Ga nu het stuk even lezen ;)
pi_133559166
Ik heb als het goed is in de gaten nu hoe die verkorte pen/toeren werkt (oa dankzij jouw uitleg *O* ).

Ik vind het wel heel vreemd dat ik ineens mijn pennen heb omgedraaid tijdens het breien van een pen. Heb dit nog nooit gedaan (wist tot dit verhaal niet eens dat je dat kon doen :D ). Zou dit dan hebben gedaan zonder dat ik het in de gaten heb gehad. Ofwel, ik zal een black out hebben gehad, benieuwd wat ik dan nog meer heb gedaan en of het vaker voorkomt...(maar dat is weer niks voor in CRE en breien)
pi_133579939
Werk even neergelegd omdat er meteen iets gebeuren moest en toen weer opgenomen. Alleen wist je dus niet, dat je het ook verkeerd opnemen kan.

Dus als je je stopt voor je aan het einde van de pen bent, dan eerst kijken uit welke steek de draad komt. Dat is de laatstgebreide. Dus de pen waar hij op staat, moet in je rechterhand.
pi_133580011
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 november 2013 22:32 schreef kvd het volgende:
Ik moet het verhaal even lezen, maar om op het laatste al even antwoord te geven, het is
k3 (k1,p1) k3
k3 p24 k3
Dus geen gerstekorrel toch?
Werk is niet heel erg strak, maar had het ook even wat uit elkaar getrokken om het gat duidelijker te maken.

Ga nu het stuk even lezen ;)
Ehm, zulke beschrijvingen lees ik nooit, wegens dyslexie. Daardoor kom ik zulke afkortingen nooit tegen. Gerstekorrel is de hele pen 1 recht 1 averecht en de volgende pen 1 averecht 1 recht, zodat het recht en averecht verspringt.
pi_133584089
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2013 17:52 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Ehm, zulke beschrijvingen lees ik nooit, wegens dyslexie. Daardoor kom ik zulke afkortingen nooit tegen. Gerstekorrel is de hele pen 1 recht 1 averecht en de volgende pen 1 averecht 1 recht, zodat het recht en averecht verspringt.
Ze breit het grootste deel ribbelsteek en na de "reparatie" is dat ineens op een gedeelte gerstekorrel geworden. Overigens: k is recht (knit) en p averecht (purl).
Kwak
pi_133591176
quote:
1s.gif Op zondag 24 november 2013 19:53 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Ze breit het grootste deel ribbelsteek en na de "reparatie" is dat ineens op een gedeelte gerstekorrel geworden. Overigens: k is recht (knit) en p averecht (purl).
En dan betekent k3 p24 k3 die middelste 24 steken breien zoals ze zich voordoen?

Het woordenboek beweert dat to purl klateren is. Zo kan ik dat niet onthouden.
pi_133594210
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2013 22:00 schreef Teslynd het volgende:

[..]

En dan betekent k3 p24 k3 die middelste 24 steken breien zoals ze zich voordoen?

Het woordenboek beweert dat to purl klateren is. Zo kan ik dat niet onthouden.
rij 1: 3 recht (1 recht,1 averecht)
rij 2: 3 recht, 24 averecht, 3 recht
pi_133596049
quote:
1s.gif Op zondag 24 november 2013 22:55 schreef kvd het volgende:

[..]

rij 1: 3 recht (1 recht,1 averecht)
rij 2: 3 recht, 24 averecht, 3 recht
Hm, en sorry kruising tussen gerstekorrel en ribbels dus.

@ Teslynd Ik heb het ook nooit in het woordenboek opgezocht hoor!
Kwak
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')