quote:
Op dinsdag 5 november 2013 18:11 schreef LizzyYAY het volgende:[..]
Hmm nee daar heb ik nog nooit echt over nagedacht. Ik dacht dat zoiets puur tegen zwangerschap was, maar dat je nog wel gewoon menstrueerde? Of stopt de menstruatie dan ook?
Een spiraaltje wordt, zoals je waarschijnlijk weet, in je baarmoeder geplaatst. Er zijn globaal twee soorten: een koperspiraal en een Mirena (hormonen) spiraal. De koperspiraal zorgt er (grof gezegd) voor dat zaadcellen niet voorbij de baarmoeder kunnen komen, omdat koper de zaadcellen dood /onschadelijk maakt. Verder zorgt koper ervoor dat er geen baarmoederslijmvlies opbouwt, zodat een eventueel bevruchte eicel zich niet kan innestelen en dat je niet/veel minder heftig menstrueert.
De Mirena spiraal bevat dezelfde hormonen als de pil, maar geeft deze alleen in de baarmoeder af. De werking is dus hetzelfde als de pil, maar zorgt voor minder bijwerkingen. Ook is de hormoonafgifte continu, zodat je eigenlijk hetzelfde effect heeft als het doorslikken van de pil. Je kan (als het goed is) nog wel menstrueren, maar door de continue spiegel van hormonen in je baarmoeder is dit een stuk minder.
Weet wel dat een spiraaltje in principe 5 jaar blijft zitten, dus bedenk van tevoren of je niet op korte termijn zwanger wilt worden. Ik weet niet precies hoe oud je bent en wat je plannen zijn, maar ik zeg het maar vast

Een Implanon staafje wordt onder de huid ingebracht en bevat ook hormonen, die op deze manier aan je bloed worden afgegeven.
p.s. ik ben een jongen en 4de jaars geneeskunde student. Ik heb deze theorie vorig jaar gehad en alles wat ik hier neerzet, is mijn parate kennis. Er kunnen dus (kleine) foutjes in de uitleg zitten, maar globaal is dit hoe een en ander werkt