abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_132850976
Aangenomen wordt dat 50% van de vrouwen die ooit een kind hebben gehad last krijgt van een verzakking. Slechts 10-20% van hen gaat hiermee naar de dokter.

Last hebben van een verzakking kan een grote negatieve invloed hebben op het dagelijks leven. In dit topic kunnen ervaringen en tips worden uitgewisseld.

Wat is een verzakking/genitale prolaps?
Bij een vaginale verzakking is het steunweefsel in de vaginawand verslapt, zoals bij een uitgerekt elastiek. Hierdoor bijvoorbeeld kan de blaas, baarmoeder of endeldarm van zijn plaats raken en via de schede naar buiten zakken. Hoewel je al snel zegt: 'ik heb een verzakking' is daarmee niet bekend welk orgaan naar beneden zakt. Zo kunnen de volgende organen of delen daarvan naar beneden komen:
• de blaashals
• de blaas
• de endeldarm
• de dunne darm
• de baarmoeder
• de top van de vagina (als de baarmoeder verwijderd is)
• een combinatie van meerdere organen
• inzakken van de darm in de darm zelf (intussusceptie)

bron: Thuisarts

Klachten die kenmerkend zijn voor een verzakking:
• het zien en/of voelen van een balletje in de vagina
• de klachten zijn in de ochtend nauwelijks aanwezig, maar nemen in de loop van de dag toe
• de klachten verminderen als je een poosje gaat liggen
bron: Bekkenbodemonline, Leeftijdloze Schoonheid en Patient1

Zelf aan de slag

Pieeoniers _O- unite! ;)

[ Bericht 2% gewijzigd door Suikertante op 03-11-2013 14:33:17 ]
pi_132851037
Welshcob dat lijkt me zwaar werk, zeker met een verzakking! Maar het klinkt alsof je er heel bewust mee omgaat en het je lichaam niet onnodig zwaar maakt ^O^
pi_132895735
Pfff, ik zit hier nu te wachten op de bedrijfsarts, donderdag weer naar de gyn. Ik ben er nog steeds erg verdrietig onder. Wil niet rond blijven lopen met mn blaas etc onderaan. Zei ik tegen de fysio...als t nou 1 cm omhoog kon. Zij zegt dat dat wel heel erg veel is :(
Dus hoeveel verbetering er nou de komende vijf maanden nog plaats kan vinden, ik vraag t me af.
mama van 2 jongens
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')