De volgende vraag staat los van de discussie en komt voort vanuit mijn eigen interesse :quote:Op vrijdag 13 december 2013 11:26 schreef nostra het volgende:
[..]
VWO is de afgeronde opleiding - er zit wel een vervolgtraject achter. Eind jaren negentig, toen ik begon, was dat nog niet universitair: je werd RA en dat was het dan. Opmerkelijk in deze tijd: misschien. "Heel uitzonderlijk" is een kwestie van perceptie.
Ik ben zo'n 400 euro per maand kwijt alles bij elkaar om op werk te komen (lees: autokosten). Ik krijg maar iets van 190 euro aan reiskostenvergoeding. Dus ik lever nog eens 200 euro netto in op mijn salaris eigenlijk.quote:Op donderdag 12 december 2013 17:59 schreef pfaf het volgende:
[..]
Maar die 240 gaat dus nog van jouw "netto" af?
Ja, denk in het vorige topicquote:Op vrijdag 13 december 2013 14:47 schreef rapelsen het volgende:
[..]
Heb jij je lijstje hier ook eens geplaatst?
Die druk is er bij ons in het verleden niet of nauwelijks geweest. In de jaren 1999-2007 was er heel veel krapte op de arbeidsmarkt in onze omgeving en werd het argument 'studie afronden' eigenlijk alleen gebruikt bij niet-presteerders. Uren maken en je werk goed doen, dat telde met name - waarbij uren maken natuurlijk ook geen positief effect heeft op je studieresultaten. Het werd zelfs bijna demotiverend toen partners in beoordelingsgesprekken aangaven dat je "studie als een marathon moet zien". We hebben dan ook zelfs een aantal veertigers rondlopen die nog bezig zijn met hun scriptie of helemaal zijn gestopt, hoewel dat laatste dan weer niet bepaald wordt gewaardeerd.quote:Op vrijdag 13 december 2013 15:05 schreef Eijsselstein het volgende:
De volgende vraag staat los van de discussie en komt voort vanuit mijn eigen interesse :
Wordt er vanuit het bedrijf geen druk uitgeoefend om alsnog je RA titel te behalen? Ik werk al enige tijd in deze sector en bij mijn weten wordt iedereen al sinds jaar en dag gestimuleerd om zo snel mogelijk af te studeren.
Dat is wat mij betreft wel eerlijker vergelijken ja. Een bruto-netto vergelijking moet wat mij betreft zijn: netto is wat er overblijft na belastingen die voor iedereen gelden. Een lease-auto die niet iedereen heeft, maar wel meegerekend wordt, maar vergelijken lastig.quote:Op vrijdag 13 december 2013 09:08 schreef BeamofLight het volgende:
[..]
Hoe bedoel je? Wat ik daar aangaf qua bedragen (4400 - 2400) is gewoon bruto salars en netto op het bankje. De auto vertegenwoordigt een waarde van 650 euro p.mnd.
Wat moet ik dan vermelden? 4400 bruto. Netto 3050. Fine by me.
Ja is ook wel waar natuurlijk.quote:Op vrijdag 13 december 2013 16:59 schreef Piet__Piraat het volgende:
[..]
Dat is wat mij betreft wel eerlijker vergelijken ja. Een bruto-netto vergelijking moet wat mij betreft zijn: netto is wat er overblijft na belastingen die voor iedereen gelden. Een lease-auto die niet iedereen heeft, maar wel meegerekend wordt, maar vergelijken lastig.
Dat scheelt. Jij hebt daardoor veel meer aan je nettosalaris dan ik, bijvoorbeeld. Ik hoef ook niet te klagen, maar als ik zie wat er maandelijks uit gaat voor mijn tig jaar oude auto, had ik graag geld neergelegd voor een fatsoenlijke leasebak. Met 650 zou ik in m'n handen knijpen.quote:Op vrijdag 13 december 2013 17:02 schreef BeamofLight het volgende:
[..]
Ja is ook wel waar natuurlijk.
En bovendien heb ik dus ook echt idd 0 euro aan autokosten.
Heb een dikke auto en betaal helemaal niks voor dat ding. Met afschrijving meegenomen is die 650 nog erg krap denk ik.
mijn auto prive (die ik nooit prive zou kopen overigens)quote:Op vrijdag 13 december 2013 17:50 schreef Piet__Piraat het volgende:
[..]
Dat scheelt. Jij hebt daardoor veel meer aan je nettosalaris dan ik, bijvoorbeeld. Ik hoef ook niet te klagen, maar als ik zie wat er maandelijks uit gaat voor mijn tig jaar oude auto, had ik graag geld neergelegd voor een fatsoenlijke leasebak. Met 650 zou ik in m'n handen knijpen.
Die van mij komt volgens de Autoweek calculator bij 4 jaar rijden op 860 euro per maand incl. afschrijving en 35000 km per jaar. Dat zou ik dus prive nooit doenquote:Op vrijdag 13 december 2013 18:06 schreef BeamofLight het volgende:
[..]
mijn auto prive (die ik nooit prive zou kopen overigens)
54 mrb
64 all-risk
365 benzine
50 onderhoud
-------
533 euro zonder een enkele cent afschrijving....oops
Daarom kan je het ook nooit 1-op-1 vergelijken.quote:Op vrijdag 13 december 2013 18:27 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Die van mij komt volgens de Autoweek calculator bij 4 jaar rijden op 860 euro per maand incl. afschrijving en 35000 km per jaar. Dat zou ik dus prive nooit doen
En ik denk dat dat nog voorzichtig is...quote:Op vrijdag 13 december 2013 18:27 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Die van mij komt volgens de Autoweek calculator bij 4 jaar rijden op 860 euro per maand incl. afschrijving en 35000 km per jaar. Dat zou ik dus prive nooit doen
En je loopt geen enkel risico qua verzekering, schades etc. Best prettigquote:Op vrijdag 13 december 2013 18:06 schreef BeamofLight het volgende:
[..]
mijn auto prive (die ik nooit prive zou kopen overigens)
54 mrb
64 all-risk
365 benzine
50 onderhoud
-------
533 euro zonder een enkele cent afschrijving....oops
Daar ben ik het mee eens. Echter, binnen Marketing liggen de banen niet voor het oprapen en zijn we nog steeds aan het groeien, wat niet direct wil zeggen dat we genoeg winst maken om te delen. Ik heb laatst wel al 10% loonsverhoging gekregen dus er zit een stijgende lijn in. Daarnaast mag ik zelf invulling aan mijn werkzaamheden geven, wat erg fijn is. Dat had ik namelijk bij mijn vorige baan totaal niet.quote:Op vrijdag 29 november 2013 16:10 schreef DezeBestaatVastNogNiet het volgende:
[..]
Manager?
Vind 2200 wel laag btw, ervan uitgaande dat je hbo hebt? Zeker bij een groeiend bedrijfje mogen ze jou ook wel een beetje mee laten genieten van de groei .
Btw. Manager...zo heet functie. Het is niet direct mensen leiding geven, maar ik ben wel verantwoordelijk voor alle marketing activiteiten...het is maar hoe je het bekijktquote:Op vrijdag 29 november 2013 16:10 schreef DezeBestaatVastNogNiet het volgende:
[..]
Manager?
Vind 2200 wel laag btw, ervan uitgaande dat je hbo hebt? Zeker bij een groeiend bedrijfje mogen ze jou ook wel een beetje mee laten genieten van de groei .
Budget zegt niet alles, hangt alles af van berekening. Is het incl of excl brandstofvoorschot etc.quote:Op donderdag 12 december 2013 22:43 schreef Sandyman het volgende:
[..]
Ik vind je leasebudget vrij karig als je kijkt naar je salaris. Maar op deze manier hark je mooi wat geld binnen met je VWO.
Zelfs exclusief voorschot is het enorm laag.quote:Op vrijdag 13 december 2013 21:23 schreef Underdoggy het volgende:
[..]
Budget zegt niet alles, hangt alles af van berekening. Is het incl of excl brandstofvoorschot etc.
Klopt - dat was dan ook het component waarop bedrijfsbreed gesneden is. Rijd er een "uitgebouwde" (voor zover je daarvan kan spreken) Kia Rio van.quote:Op vrijdag 13 december 2013 22:03 schreef DarkerThanBlack het volgende:
Zelfs exclusief voorschot is het enorm laag.
Met zo'n onvolwassen instelling kan ik wel begrijpen dat je zo jaloers ben op al die mooie salarissen hierquote:Op vrijdag 13 december 2013 11:22 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Onee? Blijkbaar kan het wel want mij lukt het ook
Dit is dan ook een goed voorbeeld waarbij de nadelen van een lease auto naar voren komt. Er zijn veel voordelen aan een lease auto. Maar op het moment dat je vrouw en kinderen hebt dan zal je toch graag in een grotere auto willen rijden, terwijl je budget niet toereikend is. Bij het kiezen van een grotere auto wordt je ook gedwongen om een nieuwe auto te nemen waardoor je aanzienlijk moet bijdragen aan de lease kosten. Het kan dus zo zijn dat je financieel goedkoper uit bent wanneer je kiest voor een iets prive auto. Niet persoonlijk bedoelt, maar lees hier te vaak reacties van mensen die alleen maar lovend zijn van een lease auto en niet verder kijken.quote:Op vrijdag 13 december 2013 22:07 schreef nostra het volgende:
[..]
Klopt - dat was dan ook het component waarop bedrijfsbreed gesneden is. Rijd er een "uitgebouwde" (voor zover je daarvan kan spreken) Kia Rio van.
Je hebt heel veel goedkope stations tegenwoordig. Niet voor niks was de Megane vorig jaar de meest verkochte auto in NL.quote:Op vrijdag 13 december 2013 22:24 schreef DarkerThanBlack het volgende:
[..]
Dit is dan ook een goed voorbeeld waarbij de nadelen van een lease auto naar voren komt. Er zijn veel voordelen aan een lease auto. Maar op het moment dat je vrouw en kinderen hebt dan zal je toch graag in een grotere auto willen rijden, terwijl je budget niet toereikend is. Bij het kiezen van een grotere auto wordt je ook gedwongen om een nieuwe auto te nemen waardoor je aanzienlijk moet bijdragen aan de lease kosten. Het kan dus zo zijn dat je financieel goedkoper uit bent wanneer je kiest voor een iets prive auto. Niet persoonlijk bedoelt, maar lees hier te vaak reacties van mensen die alleen maar lovend zijn van een lease auto en niet verder kijken.
Even een update: jaarlijkse salarisverhoging gehad + salarisstrook met nieuw salaris ivm verbeterd contract, ik zit nu op 2507 bruto + reiskostenvergoeding. Netto komt het nu ongeveer neer op 1900 euro.quote:Op maandag 9 december 2013 20:12 schreef Nat-Water het volgende:
Nou, laat ik er ook even tussenkomen met mijn startersfunctie:
01: Bedrijfstak: Papierindustrie
02: Functie: Officieel: Drying Systems Analyst. Vertaling: Ik inspecteer de efficiency van papiermachines.
03: Opleiding: HBO Chemische Technologie
04: Leeftijd: 22
05: Aantal uren per week: 39
06: Aantal vakantiedagen: 27 + zooitje ATV dagen
07: 13e maand: Nee, wel winstuitkering. Die ligt ergens rond de 3000.
08: Bruto maand salaris: Was het 1e jaar 2250, is nu verhoogd naar 2450.
09: Netto maand salaris: Was het 1e jaar 1790, nieuw netto nog niet duidelijk
10: Overuren betaald: Nope.
11: Werkervaring: Ha, dit is mijn 1e baan. Nu 1 jaar!
12: Goodies: Laptop, iPhone
13: Tevreden?: Ja! Kijk, het loon is misschien niet het allerhoogste ter wereld (zeker in mijn branche) maar ik heb het ontzettend naar mijn zin. Ik reis door de hele wereld voor mijn werk, ik mag ontzettend flexibel zijn (thuiswerken wanneer ik wil, vrij vragen kan bij wijze van spreken nog op de ochtend zelf) en ik heb een vast contract. Dat voor mijn 22 jaar.. ach, het is prima zo
Zolang ik nog goed gehumeurd naar mijn werk kan gaan, daar kan lachen en mijn rekeningen kan betalen + wat overhou vind ik het best.
Dat is wel wat meer dan gewoon een schaal omhoog, 2,35% per 1 December is ongeveer 63 Euro (ik neem even aan dat je in de metalektro zit., Dan ben je alsnog 173,- omhoog gegaan.quote:Op vrijdag 13 december 2013 17:43 schreef Firefly2708 het volgende:
08: Bruto maand salaris: ¤2700
Gesprek weer gehad en een schaal omhoog gegaan.
08: Bruto maand salaris: ¤2940
Wel grappig dat je dat zegt inderdaad. Ik zit overigens in klein metaal en mijn werkgever gebruikt niet de salaristabellen die daar voor gelden. Echter is dat niet zo'n ramp aangezien die in de werknemers voordeel zijn.quote:Op dinsdag 17 december 2013 18:41 schreef hottentot het volgende:
[..]
Dat is wel wat meer dan gewoon een schaal omhoog, 2,35% per 1 December is ongeveer 63 Euro (ik neem even aan dat je in de metalektro zit., Dan ben je alsnog 173,- omhoog gegaan.
Meestal word je met periodieken wat teruggezet bij schaalverhoging bijvoorbeeld van F6 naar G4, jouw baas is inderdaad erg blij met je.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |