Vrouw (76) grijpt inbreker in de kraag
Nieuwegein De 76-jarige Riekie Nagtegaal uit Nieuwegein betrapte een inbreker in haar huis en greep de vrouw buiten in de kraag. Ze liet pas los toen er politie was die de inbreker in de boeien sloeg. Het zou een mooi heldenverhaal kunnen zijn. Maar heldhaftig voelt Riekie zich allerminst. Er was namelijk niemand die Riekie te hulp schoot. Ze is boos en verdrietig. En bang. 'Weet je waar ik zo verdrietig van word?' vertelt ze een dag later in haar huiskamer. 'Die vrouw probeerde te vluchten, maar ik had haar stevig in de kraag gevat en me voorgenomen dat ik pas zou loslaten als de politie er was. We stonden op straat, en ik bleef maar roepen '112! Iemand moet de politie bellen!' En niemand reageerde! Er kwamen twee keer mensen voorbij die verder liepen'.
'Ik riep dat ik een dief gevangen had, maar ze liepen gewoon door. De achterburen waren thuis, maar kwamen pas naar buiten toen de politie er was. Twee vrouwen hebben uiteindelijk gebeld, toen ik al 10 minuten buiten stond. De maatschappij is echt verschraald. Ik kan er niet bij met mijn hoofd. Als iemand in nood is, schiet je toch te hulp? Dan vraag je toch op zijn minst wat er aan de hand is?'
StrijdbaarDe 76-jarige is ondanks de teleurstelling in de medemens strijdbaar. Ze pikte het niet dat op klaarlichte dag, het was rond het middaguur, een vrouw door haar huis liep. 'Ik zat in de woonkamer en hoorde iemand op de trap lopen. Toen ik de deur naar de gang opendeed rende ze er net voorbij, naar de achterdeur in de keuken. Ik greep haar in een reflex. We worstelden ons door de keuken, over de plaats aan de achterkant naar de oprit, zo de stoep op. Daar heb ik dus 10 minuten staan schreeuwen voordat iemand de politie belde, en toen moest ik nog een keer 10 minuten op de politie wachten.'
Riekie Nagtegaal is vol lof over de politie. Ze heeft slachtofferhulp aangeboden gekregen en gaat er gebruik van maken. 'Ja natuurlijk ben je bang. Ik zou er uren van wakker hebben kunnen liggen, maar daar neem ik dan een tabletje voor. Maar toen ik de volgende ochtend wakker werd, kwamen de herinneringen meteen goed binnen hoor; ik werd er emotioneel van. Je bedenkt je ook later pas dat die vrouw weleens een mes bij zich had kunnen hebben, of nog erger. Maar mijn spullen zijn van mij. En van mij mag alles, maar alleen met mijn toestemming.'
De inbreker, een 40-jarige uit Lelystad, zit nog vast.
Bron: AD