abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 30 oktober 2013 @ 11:20:37 #1
413829 Doorzettertje
Opgeven is geen optie!
pi_132718194
Momenteel ben ik bezig met mijn MBO opleiding niveau 4 (Bouwkunde). Volgend jaar rond ik deze opleiding af en wil ik doorstromen naar het HBO. Ik twijvel echter of ik deze opleiding deeltijd of voltijd wil gaan doen. Ik heb namelijk helemaal geen zin om weer veel uren in de schoolbanken door te brengen.. Begrijp me niet verkeerd want ik vind de docenten en de lessen prima, maar wordt zo moe van het gedoe dat andere leerlingen hun werk niet maken.. En heb het idee dat je bij een deeltijd opleiding veel meer als individu bekeken. Wat is jullie ervaring/advies?
  woensdag 30 oktober 2013 @ 11:40:31 #2
286575 Roces18
Chef de party
pi_132718882
Gewoon voltijd. Met een gemiddelde hbo opleiding zit je misschien 2 volle dagen op school.
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_132719132
quote:
12s.gif Op woensdag 30 oktober 2013 11:20 schreef Doorzettertje het volgende:
Momenteel ben ik bezig met mijn MBO opleiding niveau 4 (Bouwkunde). Volgend jaar rond ik deze opleiding af en wil ik doorstromen naar het HBO. Ik twijvel echter of ik deze opleiding deeltijd of voltijd wil gaan doen. Ik heb namelijk helemaal geen zin om weer veel uren in de schoolbanken door te brengen.. Begrijp me niet verkeerd want ik vind de docenten en de lessen prima, maar wordt zo moe van het gedoe dat andere leerlingen hun werk niet maken.. En heb het idee dat je bij een deeltijd opleiding veel meer als individu bekeken. Wat is jullie ervaring/advies?
Ga voor de voltijd, als je deeltijd wilt volgen moet je werk hebben wat in deze tijd niet voor het oprapen ligt.

Ik heb na mijn opleiding MBO Civiele Techniek Niv. 4 werk gevonden en in deeltijd proberen de HBO opleiding te doen, het is echt veel wat je er 's avonds na het werk nog bij moet doen. Ben inmiddels ook gestopt omdat het gewoon niet te doen was qua wiskunde en mechanica (niet mijn ding)
Je weet het niet?!
  woensdag 30 oktober 2013 @ 11:49:56 #4
413829 Doorzettertje
Opgeven is geen optie!
pi_132719222
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2013 11:47 schreef Impect het volgende:

[..]

Ga voor de voltijd, als je deeltijd wilt volgen moet je werk hebben wat in deze tijd niet voor het oprapen ligt.

Ik heb na mijn opleiding MBO Civiele Techniek Niv. 4 werk gevonden en in deeltijd proberen de HBO opleiding te doen, het is echt veel wat je er 's avonds na het werk nog bij moet doen. Ben inmiddels ook gestopt omdat het gewoon niet te doen was qua wiskunde en mechanica (niet mijn ding)
En wat zou je advieseren als je wel een baan hebt voor 32 uur, zodat ik naast de weekenden en avonden nog 1 extra dag per week heb?
Mechanica en wiskunde ligt mij namelijk wel makkelijk..
pi_132719567
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2013 11:49 schreef Doorzettertje het volgende:

[..]

En wat zou je advieseren als je wel een baan hebt voor 32 uur, zodat ik naast de weekenden en avonden nog 1 extra dag per week heb?
Je gaat ook één dag naar school in de week? Ik toen tenminste van 14:00 tot 21:00.

Het ligt ook aan wat je er 's avonds aan hobby's en verplichtingen nog bij hebt. Ik wou niet mijn hele sociale leven opgeven voor school dus ook dat heeft meegespeeld bij het stoppen met de opleiding.

Ik kan dus moeilijk advies geven omdat het erg persoonlijk is ;)
Je weet het niet?!
  woensdag 30 oktober 2013 @ 12:11:28 #6
413829 Doorzettertje
Opgeven is geen optie!
pi_132720002
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2013 11:58 schreef Impect het volgende:

[..]

Je gaat ook één dag naar school in de week? Ik toen tenminste van 14:00 tot 21:00.

Het ligt ook aan wat je er 's avonds aan hobby's en verplichtingen nog bij hebt. Ik wou niet mijn hele sociale leven opgeven voor school dus ook dat heeft meegespeeld bij het stoppen met de opleiding.

Ik kan dus moeilijk advies geven omdat het erg persoonlijk is ;)
Ja dat bedoelde ik idd 1 dag studeren/school ;-)
Maar verder heb ik 's avonds geen verplichtingen. Ja momenteel een bijbaan maar daar zou ik dan mee stoppen.. Maar je hebt idd gelijk dat het heel persoonlijk is maar toch bedankt voor je ervarig :)
pi_132720144
Heb zelf nooit deeltijd gedaan maar een aantal vrienden van mij wel en daar waren ook gewoon projectgroepjes. Denk wel dat de gemiddelde deeltijder wat serieuzer is. Het punt is dat je voor deeltijd voor zover ik weet meestal wel een baan moet hebben in de richting die je studeert. Weet je zeker dat je die straks hebt?

Plus dat het dan waarschijnlijk voor het eerst is dat je fulltime gaat werken en dan ook gelijk een avondstudie erbij kan best zwaar zijn.
  woensdag 30 oktober 2013 @ 12:19:28 #8
413829 Doorzettertje
Opgeven is geen optie!
pi_132720300
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2013 12:15 schreef Tja..1986 het volgende:
Heb zelf nooit deeltijd gedaan maar een aantal vrienden van mij wel en daar waren ook gewoon projectgroepjes. Denk wel dat de gemiddelde deeltijder wat serieuzer is. Het punt is dat je voor deeltijd voor zover ik weet meestal wel een baan moet hebben in de richting die je studeert. Weet je zeker dat je die straks hebt?

Plus dat het dan waarschijnlijk voor het eerst is dat je fulltime gaat werken en dan ook gelijk een avondstudie erbij kan best zwaar zijn.
Ik loop nu een half jaar fulltime stage bij een bedrijf dat ook de mogelijkheid bied om straks 32 uur in de week te werken/stage te lopen tijdens een HBO deeltijd.. En aangezien ik nu tijd over heb leek het me wel een goede optie.. Dan bouw je gelijk werkervaring op was mijn gedachte.
pi_132720810
Deeltijd is zwaar, vooral naast een baan voor 32 uur

Je moet namelijk minstens zoveel stof verwerken als in de voltijd (maar vaak nog meer, omdat het volwassenen onderwijs is en ze er vanuit gaan dat je wel wat kunt hebben. Veel mensen die een deeltijd opleiding volgen werken ook al in die sector waardoor ze er vanuit gaan dat je niet van 0 moet beginnen en de dus wel een dikke stapel werk aan kunt. Bij voltijd zijn ze een stuk voorzichtiger daar mee)

Voor een deeltijd opleiding moet je vaak 2 avonden of op zijn minst 1 hele dag naar school
Daarnaast ben je dus al je weekenden kwijt aan het maken van je werk, het doornemen van de stof etc

het is te doen, als je veel discipline hebt en er geen problemen mee hebt de komende jaren steeds nee te moeten zeggen tegen leuke dingen

Als je jong bent zou ik dus voor voltijd gaan, het is de makkelijke optie
He said how many sugars do you like in your tea?
I said forget about the sugar have a spoon full of me,
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
Your job is to feed me, do me and die
pi_132728292
Aan mbo'ers adviseert men om voltijd te doen. Bij deeltijd gaan ze er meestal van uit dat je al een hbo studie hebt gedaan of minstens op dat niveau zit. Mbo'ers hebben vaak wat meer tijd en sturing nodig om op dat niveau te komen. Hou er rekening mee dat je minder tijd hebt om stof tot je te nemen, dan voltijdsstudenten. Bovendien doe je met stages weer nieuwe ervaringen op bij andere bedrijven, dat is ook een groot pluspunt.
pi_132763547
Deeltijd doen. Doe ik ook, is makkelijk te halen.
heeey
  vrijdag 1 november 2013 @ 09:31:35 #12
413829 Doorzettertje
Opgeven is geen optie!
pi_132786186
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 16:29 schreef theklik het volgende:
Deeltijd doen. Doe ik ook, is makkelijk te halen.
Wat voor opleiding doe je? en waar?
  vrijdag 1 november 2013 @ 09:32:15 #13
413829 Doorzettertje
Opgeven is geen optie!
pi_132786198
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2013 16:23 schreef Ronaldussen het volgende:
Aan mbo'ers adviseert men om voltijd te doen. Bij deeltijd gaan ze er meestal van uit dat je al een hbo studie hebt gedaan of minstens op dat niveau zit. Mbo'ers hebben vaak wat meer tijd en sturing nodig om op dat niveau te komen. Hou er rekening mee dat je minder tijd hebt om stof tot je te nemen, dan voltijdsstudenten. Bovendien doe je met stages weer nieuwe ervaringen op bij andere bedrijven, dat is ook een groot pluspunt.
Waarom zou een MBO'er dat niet kunnen? Die heeft toch juist al kennis over het vak?!
pi_132787823
Omdat de manier van werken op een hbo enorm verschilt van dat op een mbo
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
  vrijdag 1 november 2013 @ 10:51:06 #15
413829 Doorzettertje
Opgeven is geen optie!
pi_132787904
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 10:47 schreef rhubarbje het volgende:
Omdat de manier van werken op een hbo enorm verschilt van dat op een mbo
En dus scheer je alle MBO'ers over een kant..
pi_132792494
Wel degene die hun spreekwoorden niet kennen :')

Een hbo raad dat soort dingen nou eenmaal aan omdat ze moeilijk een gesprek met elke mbo-er die denkt aan doorleren op een hbo aan kunnen gaan om advies op maat te maken

het zelfde geld voor mensen op fok

maar los daarvan: de combinatie werk deeltijd is voor iedereen lastig, niet alleen voor mbo-ers
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
  vrijdag 1 november 2013 @ 14:20:36 #17
413829 Doorzettertje
Opgeven is geen optie!
pi_132793252
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 13:50 schreef rhubarbje het volgende:
Wel degene die hun spreekwoorden niet kennen :')

Een hbo raad dat soort dingen nou eenmaal aan omdat ze moeilijk een gesprek met elke mbo-er die denkt aan doorleren op een hbo aan kunnen gaan om advies op maat te maken

het zelfde geld voor mensen op fok

maar los daarvan: de combinatie werk deeltijd is voor iedereen lastig, niet alleen voor mbo-ers
Flauw..

Ik snap dat fok niet is voor een advies op maat maar het lijkt me dat het toch wel een kenmerk is van een goede school als je advies op maat kan geven?
pi_132793981
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 14:20 schreef Doorzettertje het volgende:

[..]

Flauw..

Ik snap dat fok niet is voor een advies op maat maar het lijkt me dat het toch wel een kenmerk is van een goede school als je advies op maat kan geven?
Als je daar ingeschreven staat misschien
waarom zou een hbo uren gaan stoppen in jou leren kennen en je dan een advies op maat geven omdat je denkt aan inschrijven?
weet je hoe duur dat is als ze dat bij iedereen gaan doen die denkt aan inschrijven?

Waarom vraag je het niet aan je mentor op het mbo, die kent je al een aantal jaar en kan jou veel beter inschatten dan wie dan ook op het hbo
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
  vrijdag 1 november 2013 @ 14:55:12 #19
413829 Doorzettertje
Opgeven is geen optie!
pi_132794272
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 14:45 schreef rhubarbje het volgende:

[..]

Als je daar ingeschreven staat misschien
waarom zou een hbo uren gaan stoppen in jou leren kennen en je dan een advies op maat geven omdat je denkt aan inschrijven?
weet je hoe duur dat is als ze dat bij iedereen gaan doen die denkt aan inschrijven?

Waarom vraag je het niet aan je mentor op het mbo, die kent je al een aantal jaar en kan jou veel beter inschatten dan wie dan ook op het hbo
Dat is waar, bedankt voor de tip
pi_132798733
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2013 11:49 schreef Doorzettertje het volgende:

[..]

Dan absoluut in deeltijd gaan studeren. Het is retezwaar, maar werkervaring telt in deze tijden voor meer dan papiertjes.
pi_132799598
Mits je een baan kan vinden, ze staan niet echt te juichen om mbo-bouwkundigen heb ik van horen zeggen.
pi_132799725
Elektrotechniek aan de Avans Hogeschool
heeey
pi_132817661
Ik zit in de eindfase van een hbo deeltijd opleiding (naast fulltime werken).

Conclusie: het is best druk soms, maar daardoor voor mij weer een uitdaging.
  zaterdag 2 november 2013 @ 10:29:01 #24
393211 Ambicioso
Bzzt electricity
pi_132817916
votlijd
pi_132831613
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 09:32 schreef Doorzettertje het volgende:

[..]

Waarom zou een MBO'er dat niet kunnen? Die heeft toch juist al kennis over het vak?!
Even woord vooraf. Ik ben zelf een mbo'er die dit jaar begonnen is op het hbo.
Ik ben zelf de laatste die zal zeggen dat mbo' ers het hbo niet aankunnen, maar het niveauverschil moet je niet onderschatten.

Ik zeg niet dat mbo'ers deeltijd (of überhaupt het hbo) niet aankunnen. Ik vertel alleen dat men MBO' ers aanraadt om voltijd te doen, omdat de ervaring nu eenmaal is dat deze groep in deeltijd eerder uitvallen dan mbo' ers die voltijd doen.
Zoals ik al zei, in voltijd heb je vaak wat meer tijd om het vak eigen te maken, en te wennen aan het hbo. De meeste deeltijders hebben vaak al een hbo/wo-achtergrond, waardoor men sneller door de stof kan gaan.

Conclusie: Niets is onmogelijk, maar onderschat het niet. Denk niet alleen aan het geld dat je al kunt verdienen, na 4 jaar studie heb je daar nog alle kans en tijd voor.
En ik ben het met rhubarbje eens dat de combinatie werken/leren altijd zwaar is, zeker in het begin.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')