Ik vind dat een raar uitgangspunt, maargoed.quote:Op zondag 17 november 2013 16:46 schreef Louis22 het volgende:
[..]
Omdat iemand er beter in is bijvoorbeeld. Als het je niet lukt om op een normale manier gelukkig te zijn, kun je er genoegen in scheppen het geluk van andere mensen te bespotten, jezelf zielig/superieur te vinden of lekker alles af te zeiken. Dat kun je eventueel pervers noemen.
Dus iemand kan goed zijn in "ongelukkig zijn" ? Van aanleg dan?quote:Op zondag 17 november 2013 16:46 schreef Louis22 het volgende:
[..]
Omdat iemand er beter in is bijvoorbeeld. Als het je niet lukt om op een normale manier gelukkig te zijn, kun je er genoegen in scheppen het geluk van andere mensen te bespotten, jezelf zielig/superieur te vinden of lekker alles af te zeiken. Dat kun je eventueel pervers noemen.
Ik kan heel hard mijn best gaan doen om veel te sporten, gezonder te eten etc. en ik zal daar allicht beter van in vorm raken, maar echt kerngezond en gelukkig zal ik er niet van worden. Daar ben ik niet voor in de wieg gelegd. Het feit dat ik mezelf enorm zou moeten dwingen om te gaan sporten, zegt al genoeg. De wil om me af te zonderen, me beter te voelen dan anderen, alles af te zeiken etc. is sterker. En daar put ik tenminste nog een beetje plezier uit.quote:
Dus niet ongelukkiger. Dan verschuift de vorm, niet de betekenis van het woord.quote:Op zondag 17 november 2013 16:48 schreef Louis22 het volgende:
En daar put ik tenminste nog een beetje plezier uit.
Radicaal anders gaan doen, lukt niet volgens mij. Maar gewoon beginnen bij minder rationaliseren en meer proberen te leven vanuit jouw gevoel.quote:Op zondag 17 november 2013 16:45 schreef Krzwl het volgende:
Maar dat brengt me weer op de volgende vraag: ligt het probleem dan niet in de praktische sfeer? Moet ik het dan niet gewoon radicaal anders gaan doen en een omslag maken naar het leven wat ik zou willen in plaats van dat ik me conformeer aan een systeem waar ik slechts leegte in zie met mijn huidige mindset?
quote:Op zondag 17 november 2013 16:34 schreef Louis22 het volgende:
Gelukkig zijn is geen plicht.
[ afbeelding ]
Ik zou 'geluk' willen definieren als bestendig, duurzaam plezier in het leven. Dat is iets anders dan ondanks dat je totaal geen zin hebt in de rest van je leven, toch hier en daar troost vindt in kleine dingen.quote:Op zondag 17 november 2013 16:50 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Dus niet ongelukkiger. Dan verschuift de vorm, niet de betekenis van het woord.
Goed punt.quote:Op zondag 17 november 2013 16:37 schreef Louis22 het volgende:
[..]
Omdat het stoer klinkt en omdat Spengler het gezegd heeft.
Het valt me op dat jij het alleen maar over externaliteiten hebt: sporten, eten, afzeiken van anderen. Dat is niet wat geluk in de basis is. Geluk is jij, van binnenuit accepteren. Externaliteiten kunnen dat wel versterken of verzwakken, maar de basis ligt in jezelf.quote:Op zondag 17 november 2013 16:48 schreef Louis22 het volgende:
[..]
Ik kan heel hard mijn best gaan doen om veel te sporten, gezonder te eten etc. en ik zal daar allicht beter van in vorm raken, maar echt kerngezond en gelukkig zal ik er niet van worden. Daar ben ik niet voor in de wieg gelegd. Het feit dat ik mezelf enorm zou moeten dwingen om te gaan sporten, zegt al genoeg. De wil om me af te zonderen, me beter te voelen dan anderen, alles af te zeiken etc. is sterker. En daar put ik tenminste nog een beetje plezier uit.
Nou goed, om een serieuzer antwoord te geven: je zal eerst een doel moeten hebben over het behalen waarvan je pessimistisch of optimistisch kan zijn. Pessimisme en optimisme als levenshouding zijn beide gratuit. Maar ten aanzien van veel doelen is pessimisme realisme en optimisme, tja, wensdenken.quote:
Precies, en dat wil iedereen toch? Of ben je van mening dat er echt mensen zijn die liever "ongelukkig" zijn en die hun geluk geen kans willen geven?quote:Op zondag 17 november 2013 16:51 schreef Louis22 het volgende:
[..]
Ik zou 'geluk' willen definieren als bestendig, duurzaam plezier in het leven.
Waarom niet? Ik heb uiteindelijk aan niemand verantwoording af te leggen. Als mijn huidige situatie me niet gelukkig maakt, wat heb ik dan te verliezen? Of is dat weer typisch ego-denken?quote:Op zondag 17 november 2013 16:50 schreef complicate het volgende:
[..]
Radicaal anders gaan doen, lukt niet volgens mij.
Je hebt niets te verliezen, kies voor waar jij gelukkig van wordt, that's all. Als het binnen je mogelijkheden ligt dan.quote:Op zondag 17 november 2013 16:54 schreef Krzwl het volgende:
[..]
Waarom niet? Ik heb uiteindelijk aan niemand verantwoording af te leggen. Als mijn huidige situatie me niet gelukkig maakt, wat heb ik dan te verliezen? Of is dat weer typisch ego-denken?
Voor sommige mensen is het onhaalbaar. Dan kun je maar beter het beste van je ongeluk maken.quote:Op zondag 17 november 2013 16:54 schreef complicate het volgende:
[..]
Precies, en dat wil iedereen toch? Of ben je van mening dat er echt mensen zijn die liever "ongelukkig" zijn en die hun geluk geen kans willen geven?
Je hebt een deel van mijn reactie weggehaalt.Ik zei dat radicaal anders doen niet lukt maar, je zou moeten proberen minder te rationaliseren en meer vanuit jouw gevoel te leven.quote:Op zondag 17 november 2013 16:54 schreef Krzwl het volgende:
[..]
Waarom niet? Ik heb uiteindelijk aan niemand verantwoording af te leggen. Als mijn huidige situatie me niet gelukkig maakt, wat heb ik dan te verliezen? Of is dat weer typisch ego-denken?
Alleen radicaal anders, als dat ook echt is wat je wilt en wie je bent.quote:Op zondag 17 november 2013 16:54 schreef Krzwl het volgende:
[..]
Precies. Dat komt omdat die doelen zelf dát eisen, immers correleren ze niet met wat werkelijk is. Pessimisme daartegenover is dan inherent het enige logische. De vervolgstap is dan om die doelen dus onder de loep te nemen. Uiteindelijk heb je dan met zowel pessimisme als optimisme niet veel meer te maken.quote:Op zondag 17 november 2013 16:54 schreef Louis22 het volgende:
Maar ten aanzien van veel doelen is pessimisme realisme en optimisme, tja, wensdenken.
Klinkt wel hard hé Louis, als je tegen iemand die ongelukkig is zou moeten zeggen dat die beter het beste van zijn ongeluk maakt. maargoed.quote:Op zondag 17 november 2013 16:55 schreef Louis22 het volgende:
[..]
Voor sommige mensen is het onhaalbaar. Dan kun je maar beter het beste van je ongeluk maken.
Boeddha sprak over dukkha, wat zich zo ongeveer laat vertalen als ongenoegen, stress. Weerstand tegen verandering, gebrek aan acceptatie voor wat is. Verlangen zou je daar ook wel onder kunnen scharen, maar het is wat complexer. In het Engels vertaalt men het vaak met 'suffering', wat wij vertalen als lijden, maar eigenlijk is er geen geschikt begrip in onze (deze) westerse vocabulaires voor dit oosterse concept.quote:Op zondag 17 november 2013 16:38 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Absoluut waar; het is een staat van zijn die in jezelf ontstaat. Volgens Boeddha wordt alle lijden veroorzaakt door onvervuld verlangen. Als je dus je verlangens zou kunnen loslaten, lijd je niet langer.
Toch, is geluk hetzelfde als ontbreken van lijden en verlangen? Of is het méér dan dat?
Tevredenheid komt misschien het dichtst bij geluk. Tevreden met wat je hebt, met wat er is.
Maar het inzicht dat je een doel niet kan bereiken, is geen reden om er afstand van te doen. Ik zou bijvoorbeeld graag god willen zijn, maar ik reken er niet op dat dat me nog gaat lukken. Dat is irrationeel en romantisch, maar zo zijn sommige mensen. Sommige mensen willen alleen dat wat ze niet kunnen bereiken.quote:Op zondag 17 november 2013 16:57 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Precies. Dat komt omdat die doelen zelf dát eisen, immers correleren ze niet met wat werkelijk is. Pessimisme daartegenover is dan inherent het enige logische. De vervolgstap is dan om die doelen dus onder de loep te nemen. Uiteindelijk heb je dan met zowel pessimisme als optimisme niet te veel meer te maken.
Het is ook bijzonder gemakzuchtig gedacht. Ik vraag me af of hij ooit écht ongelukkig is geweest.quote:Op zondag 17 november 2013 16:58 schreef complicate het volgende:
[..]
Klinkt wel hard hé Louis, als je tegen iemand die ongelukkig is zou moeten zeggen dat die beter het beste van zijn ongeluk maakt. maargoed.
Klinkt hard, maar kan gewoon de werkelijkheid zijn, daar dan mee leren omgaan is al heel wat.quote:Op zondag 17 november 2013 16:58 schreef complicate het volgende:
[..]
Klinkt wel hard hé Louis, als je tegen iemand die ongelukkig is zou moeten zeggen dat die beter het beste van zijn ongeluk maakt. maargoed.
Eigenlijk vraag ik mij dat ook af.quote:Op zondag 17 november 2013 17:00 schreef kapiteintje het volgende:
[..]
Het is ook bijzonder gemakzuchtig gedacht. Ik vraag me af of hij ooit écht ongelukkig is geweest.
De twee staan zeker in relatie tot elkaar, maar ook kunnen ze losstaan van elkaar. Zo kan soms de wereld van buiten veranderen, maar blijft de wereld van binnen star. Of ben je van binnen kalm in een onrustige omgeving.quote:Op zondag 17 november 2013 16:45 schreef Krzwl het volgende:
Die vraag probeer ik zelf ook te beantwoorden. Ik denk dat het ene niet zonder het andere gaat. Maar ik besef me ook dat het onmogelijk is om de wereld zodanig te veranderen dat het ooit kan voldoen aan mijn wensen.
Ik zou a priori niet tegen een ongelukkig persoon zeggen dat die er mee moet leren leven.quote:Op zondag 17 november 2013 17:00 schreef Opnieuw-energie het volgende:
[..]
Klinkt hard, maar kan gewoon de werkelijkheid zijn, daar dan mee leren omgaan is al heel wat.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |