abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_133833077
quote:
0s.gif Op zondag 1 december 2013 23:58 schreef Krzwl het volgende:
Vrije wil bestaat niet. Het zijn sociale en culturele krachten die ons vormen.
Als je dit soort gedachten gelooft maak je ze zelf waar, dus het is alleen 'echt' omdat je erin gelooft.

Als het waar zou zijn dat het sociale en culturele krachten zijn die ons vormen, waarom ervaar jij dan nu onvrede? Kennelijk zijn er dus 2 verschillende dingen; sociale en culturele krachten en jij en die jij voelt zich niet okay bij wat de culturele en sociale krachten willen/vinden; die jij staat daar los van anders had je je er wel okay bijgevoeld, dan was jij erdoor gevormd. Dat is je vrije wil, probleem is dat jij die minder waarde toekent dan de sociale em culturele invloeden en daarmee verlies je eigenheid, leef je geen leven wat bij je echte, vrije zelf past en daar wringt het, met je frustratie als gevolg.

Vraag is wellicht dan ook meer hoe lang je nog wil lijden onder het idee dat jij niet zelf je leven kan bepalen.
Kijk eens om je heen en vraag je af; wat voor probleem heb je hier en nu werkelijk?
Kan iemand jou het gevoel geven dat je een boom bent? Geloof dan ook niet dat een ander je het gevoel kan geven dat je niet goed bent zoals je bent.
pi_133835715
quote:
1s.gif Op maandag 2 december 2013 06:56 schreef Canillas het volgende:

[..]

Als je dit soort gedachten gelooft maak je ze zelf waar, dus het is alleen 'echt' omdat je erin gelooft.

Als het waar zou zijn dat het sociale en culturele krachten zijn die ons vormen, waarom ervaar jij dan nu onvrede? Kennelijk zijn er dus 2 verschillende dingen; sociale en culturele krachten en jij en die jij voelt zich niet okay bij wat de culturele en sociale krachten willen/vinden; die jij staat daar los van anders had je je er wel okay bijgevoeld, dan was jij erdoor gevormd. Dat is je vrije wil, probleem is dat jij die minder waarde toekent dan de sociale em culturele invloeden en daarmee verlies je eigenheid, leef je geen leven wat bij je echte, vrije zelf past en daar wringt het, met je frustratie als gevolg.

Vraag is wellicht dan ook meer hoe lang je nog wil lijden onder het idee dat jij niet zelf je leven kan bepalen.
Kijk, dit vind ik persoonlijk echt een overdreven reactie met veel pejorative 'trekjes'. TS is echt op de goede weg hoor! Het enig probleem is dat hij het (nog) niet goed genoeg beseft en of "inziet" én dat hij (nog) niet omringd is door lotgenoten ed.
1) No love without freedom, no freedom without love
2) Dansen is mijn grootste passie
3) "Simplicity is the keynote of all true elegance" , Coco Chanel
pi_133844740
quote:
1s.gif Op maandag 2 december 2013 06:56 schreef Canillas het volgende:

[..]

Je hebt gelijk. Dat ik het zo ervaar betekent niet dat het zo is.

Toch worstel ik met het volgende, ook al is het misschien ietwat zwart-wit gesteld: moet ik nou luisteren naar die onvrede en dingen anders gaan aanpakken, of mijn gedachten loslaten om met een minder kritische blik naar de wereld te kunnen kijken? Is het de leegte die mijn negativiteit voedt, of is het mijn negativiteit die voor leegte zorgt? Is het afzetten tegen andersdenkenden een middel om mijn pessimisme te rechtvaardigen, of wordt mijn pessimisme veroorzaakt door het gevoel dat ik me moet conformeren met anderen?

Ik heb het idee dat ik zolang ik die vragen niet kan beantwoorden nooit echt vooruit zal kunnen komen.
  maandag 2 december 2013 @ 16:16:16 #279
342349 Hiergaanwedan
Komt hier komt gaan
pi_133845260
Je moet gewoon zorgen dat je wat plezier hebt in je leven.

En conformeren hoeft niet. Maar heeft voordelen. En nadelen als je graag op alles 'uniek' wil zijn. Geestelijke dwalingen, onnodig rebels meestal en ondoordacht. Ook al denken ze altijd dat hen juist diegenen zijn die slim zijn en de wereld snappen. Maar ondertussen hun leven lang negatief zijn en niet tevreden. Wie is er dan uiteindelijk slim en wie niet.
we dan
pi_133846943
quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2013 16:16 schreef Hiergaanwedan het volgende:

En conformeren hoeft niet. Maar heeft voordelen. En nadelen als je graag op alles 'uniek' wil zijn. Geestelijke dwalingen, onnodig rebels meestal en ondoordacht. Ook al denken ze altijd dat hen juist diegenen zijn die slim zijn en de wereld snappen. Maar ondertussen hun leven lang negatief zijn en niet tevreden. Wie is er dan uiteindelijk slim en wie niet.
Ik denk dat dat iets te simpel gesteld is. Je voelt en denkt op een bepaalde manier die niet in de pas loopt met de grote massa. Dan voelt het onnatuurlijk om je te gaan conformeren. Het vergt gewoon veel moeite en lef om je daar van los te vechten en écht jezelf te durven zijn. De frustratie van TS komt volgens mij ook voort uit die onvrede van niet volledig z'n eigen ding kunnen/durven doen. Die frustratie projecteert hij dan weer op alles wat in zijn ogen voor het leven wat hij niet wil leiden staat. De kunst is dan (denk ik) om juist naar binnen te kijken en daar de kracht en inspiratie te vinden voor een verandering in je leven en je onvrede niet aan externaliteiten ophangen. Die zijn alleen maar storend doordat je zelf niet op de goede weg bent.

(Dit is hoe ik het zie hoor en hoe ik het bij mezelf ervaar, maar ik denk dat TS in grote lijnen hetzelfde probleem ervaart.)

Voor mensen die in het ene uiterste geval perfect in het pulletje vallen of in het andere uiterste geval van nature geen reet geven wat anderen van hun denken zal dat misschien als onbekend terrein aandoen, maar voor mij klinkt bovenstaande wel logisch. :)
  maandag 2 december 2013 @ 17:12:06 #281
342349 Hiergaanwedan
Komt hier komt gaan
pi_133847115
quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2013 17:06 schreef kapiteintje het volgende:

[..]

Ik denk dat dat iets te simpel gesteld is. Je voelt en denkt op een bepaalde manier die niet in de pas loopt met de grote massa. Dan voelt het onnatuurlijk om je te gaan conformeren. Het vergt gewoon veel moeite en lef om je daar van los te vechten en écht jezelf te durven zijn. De frustratie van TS komt volgens mij ook voort uit die onvrede van niet volledig z'n eigen ding kunnen/durven doen. Die frustratie projecteert hij dan weer op alles wat in zijn ogen voor het leven wat hij niet wil leiden staat. De kunst is dan (denk ik) om juist naar binnen te kijken en daar de kracht en inspiratie te vinden voor een verandering in je leven en je onvrede niet aan externaliteiten ophangen. Die zijn alleen maar storend doordat je zelf niet op de goede weg bent.

(Dit is hoe ik het zie hoor en hoe ik het bij mezelf ervaar, maar ik denk dat TS in grote lijnen hetzelfde probleem ervaart.)

Voor mensen die in het ene uiterste geval perfect in het pulletje vallen of in het andere uiterste geval van nature geen reet geven wat anderen van hun denken zal dat misschien als onbekend terrein aandoen, maar voor mij klinkt bovenstaande wel logisch. :)
Wel grappig, ik heb juist het gevoel dat die mensen meestal juist niet zichzelf zijn. Alles maar zo rebels mogelijk zien uit haat bijvoorbeeld. Als de situatie anders was geweest (ze succesvoller waren geweest, meer meiden hadden gehad e.d.) zouden ze er ook luchtiger naar kijken, minder fel zijn tegen 'de maatschappij' e.d. Is meer dat wat ze doen en hoe ze zijn nou niet bepaald aanslaat bij de rest van de mensen en ze daarom maar extra negatief worden.

Even om een voorbeeld te geven: sommige kunstenaars denken ook heel anders. Maar hen zijn niet zo vaak zo somber over het leven, hebben ook vaardigheden e.d. Ze denken wel anders maar krijgen alsnog wel zaken voor elkaar en kunnen doen wat ze leuk vinden en zijn niet in extreme mate 'apart'.

Heb het idee dat wat jij aandraagt (jezelf durven zijn o.a.) vaak wordt gebruikt als een excuus voor de negatieve blik in plaats van dat het echt een gegronde (en ook 'dé') reden is.
we dan
pi_133847159
quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2013 16:01 schreef Krzwl het volgende:
Je hebt gelijk. Dat ik het zo ervaar betekent niet dat het zo is.

Toch worstel ik met het volgende, ook al is het misschien ietwat zwart-wit gesteld: moet ik nou luisteren naar die onvrede en dingen anders gaan aanpakken, of mijn gedachten loslaten om met een minder kritische blik naar de wereld te kunnen kijken? Is het de leegte die mijn negativiteit voedt, of is het mijn negativiteit die voor leegte zorgt? Is het afzetten tegen andersdenkenden een middel om mijn pessimisme te rechtvaardigen, of wordt mijn pessimisme veroorzaakt door het gevoel dat ik me moet conformeren met anderen?

Ik heb het idee dat ik zolang ik die vragen niet kan beantwoorden nooit echt vooruit zal kunnen komen.
En dat idee, die gedachte, is onderdeel van je probleem; weer een 'reden' om in je hoofd te blijven zitten malen en niet echt aanwezig zijn en dus ook niet echt leven.

Zoals Hiergaanwedan zegt; je heb te weinig plezier in je leven. Logisch want je bent er niet echt, je zit vast in je hoofd. Lol hebben, plezier beleven, etc kan alleen als je aanwezig bent in het hier en nu, als je voelt dat je hier bent om het te beleven. Zolang je blijft geloven dat soort vragen een reden zijn om in je hoofd zit kun je daar simpelweg niet bij.

Welke vraag wil je beantwoord hebben; hoe 'het' zit? Hoe 'het' 'moet'? Wat zou dat inhouden? Ja, je kunt er eindeloos over nadenken en daar is ook het voor bedoeld; meer denkvoer, meer van het leven missen. Dat is wat je kent, wat zal er gebeuren als je meer van hetzelfde blijft doen?

Met mediteren (en dat kan in allerlei vormen, aan jou om 1 te vinden die bij jou past als je er interesse in hebt) kan je leren meer aanwezig te worden, alles wat in je hoofd zit is uiteindelijk fantasie en dat is prima zolang je er niet door geleefd wordt. Ook jouw leven zit vol met dingen om van te genieten, je bent alleen niet aanwezig (genoeg) om dat te doen ;)
quote:
Ook al denken ze altijd dat hen juist diegenen zijn die slim zijn en de wereld snappen. Maar ondertussen hun leven lang negatief zijn en niet tevreden. Wie is er dan uiteindelijk slim en wie niet.
Precies, zij zijn dan iets van het leven aan het vinden en komen daardoor aan leven zelf niet toe.
Kijk eens om je heen en vraag je af; wat voor probleem heb je hier en nu werkelijk?
Kan iemand jou het gevoel geven dat je een boom bent? Geloof dan ook niet dat een ander je het gevoel kan geven dat je niet goed bent zoals je bent.
pi_133847239
quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2013 17:06 schreef kapiteintje het volgende:
De frustratie van TS komt volgens mij ook voort uit die onvrede van niet volledig z'n eigen ding kunnen/durven doen.
Als je zo vast zit in je hoofd als Ts, kun je dan wel werkelijk weten wat je werkelijk wil? Of zijn dat alleen verhalen in je hoofd over wat je gelooft dat je wil?
pi_133847296
quote:

Dit klopt ,100%.
pi_133847435
quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2013 17:12 schreef Hiergaanwedan het volgende:

[..]

Wel grappig, ik heb juist het gevoel dat die mensen meestal juist niet zichzelf zijn. Alles maar zo rebels mogelijk zien uit haat bijvoorbeeld. Als de situatie anders was geweest (ze succesvoller waren geweest, meer meiden hadden gehad e.d.) zouden ze er ook luchtiger naar kijken, minder fel zijn tegen 'de maatschappij' e.d. Is meer dat wat ze doen en hoe ze zijn nou niet bepaald aanslaat bij de rest van de mensen en ze daarom maar extra negatief worden.

Even om een voorbeeld te geven: sommige kunstenaars denken ook heel anders. Maar hen zijn niet zo vaak zo somber over het leven, hebben ook vaardigheden e.d. Ze denken wel anders maar krijgen alsnog wel zaken voor elkaar en kunnen doen wat ze leuk vinden en zijn niet in extreme mate 'apart'.

Heb het idee dat wat jij aandraagt (jezelf durven zijn o.a.) vaak wordt gebruikt als een excuus voor de negatieve blik in plaats van dat het echt een gegronde (en ook 'dé') reden is.
Het is alleen maar rebellie bij de gratie van het bestaan van een 'geaccepteerd model'. Iemand die echt zichzelf is niet bezig met rebelleren.

Ik vind je stukje over kunstenaars persoonlijk niet echt opgaan. Dat is een aanname die je maakt. Verder koppel je geluk aan 'succes' zoals dat maatschappijbreed wordt gedefinieerd. Dat vind ik een verkeerd uitgangspunt. Succes maakt niet gelukkig. Die mensen zijn gelukkig omdat ze doen waar ze gelukkig van worden, niet omdat ze er succes mee hebben. Dat succes maakt dat ze kunnen doen waar ze gelukkig van worden, dat ze zichzelf kunnen zijn. Dat is iets anders.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-12-2013 17:23:50 ]
pi_133847516
quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2013 17:23 schreef kapiteintje het volgende:

[..]

Het is alleen maar rebellie bij de gratie van het bestaan van een 'geaccepteerd model'. Iemand die echt zichzelf is niet bezig met rebelleren.

Ik vind je stukje over kunstenaars persoonlijk niet echt opgaan. Dat is een aanname die je maakt. Verder koppel je geluk aan 'succes' zoals dat maatschappijbreed wordt gedefinieerd. Dat vind ik een verkeerd uitgangspunt. Succes maakt niet gelukkig. Die mensen zijn gelukkig omdat ze doen waar ze gelukkig van worden, niet omdat ze er succes mee hebben. Dat succes maakt dat ze kunnen doen waar ze gelukkig van worden, dat ze zichzelf kunnen zijn. Dat is iets anders.
Gewoon ter info. Dat stukje over kunstenaars was een voorbeeld.
pi_133847548
quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2013 17:26 schreef complicate het volgende:

[..]

Gewoon ter info. Dat stukje over kunstenaars was een voorbeeld.
Ik vind een voorbeeld niet zo relevant als het niets illustreert.
  maandag 2 december 2013 @ 17:29:00 #288
342349 Hiergaanwedan
Komt hier komt gaan
pi_133847571
quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2013 17:23 schreef kapiteintje het volgende:

[..]

Ik vind je stukje over kunstenaars persoonlijk niet echt opgaan. Dat is een aanname die je maakt. Verder koppel je geluk aan 'succes' zoals dat maatschappijbreed wordt gedefinieerd. Dat vind ik een verkeerd uitgangspunt. Succes maakt niet gelukkig. Die mensen zijn gelukkig omdat ze doen waar ze gelukkig van worden, niet omdat ze er succes mee hebben. Dat succes maakt dat ze kunnen doen waar ze gelukkig van worden. Dat is iets anders.
Zeg dat maar tegen de mensen hier die graag een vriendin willen maar het niet bij lukt.

Koppel geluk aan succes als zijnde een factor. Is hier de neiging om 1 punt eruit te pakken en dan te doen alsof dat het enige punt is. Terwijl het bij succes überhaupt al wel duidelijk is dat dat voor alle vlakken kan gelden. Wat jij vindt maakt niet uit voor de realiteit (als jij begint over aannames kan ik dat ook). Ben beetje irritant nu omdat het zo duidelijk is wat ik stelde en gewoon in de praktijk zo werkt en jij weet het alsnog zo te draaien dat het niet zo zou zijn op basis van een verkeerde aanname (dat ik geluk alleen koppel aan succes o.a., of dat zo lijkt te willen doen).
we dan
pi_133847577
quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2013 17:27 schreef kapiteintje het volgende:

[..]

Dan kan je maar een ander voorbeeld geven en niet onderbouwen op een voorbeeld die irrelevant is in jou visie. Maar goed.
  maandag 2 december 2013 @ 17:30:29 #290
342349 Hiergaanwedan
Komt hier komt gaan
pi_133847613
quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2013 17:27 schreef kapiteintje het volgende:

[..]

Het illustreerde juist genoeg, maar dat betekent niet dat iedereen dat kan begrijpen nee. En nee is niet zo lullig bedoeld. Maar wel irritant want het gaf gewoon duidelijk aan dat je ook apart kan denken zonder negatief te denken over de maatschappij. 'Jezelf kunnen zijn' en de connectie met negativiteit is lulkoek. En dat illustreerde dat o.a.
we dan
pi_133847617
quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2013 17:29 schreef Hiergaanwedan het volgende:

[..]

Zeg dat maar tegen de mensen hier die graag een vriendin willen maar het niet bij lukt.

Koppel geluk aan succes als zijnde een factor. Is hier de neiging om 1 punt eruit te pakken en dan te doen alsof dat het enige punt is. Terwijl het bij succes überhaupt al wel duidelijk is dat dat voor alle vlakken kan gelden. Wat jij vindt maakt niet uit voor de realiteit (als jij begint over aannames kan ik dat ook). Ben beetje irritant nu omdat het zo duidelijk is wat ik stelde en gewoon in de praktijk zo werkt en jij weet het alsnog zo te draaien dat het niet zo zou zijn op basis van een verkeerde aanname (dat ik geluk alleen koppel aan succes o.a., of dat zo lijkt te willen doen).
Ik kan niks maken van deze post, sorry. Beetje onsamenhangend. Daarbij zie ik echt totaal niet wat het scoren van chicks er nu weer mee te maken heeft? :')
pi_133847635
quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2013 17:30 schreef Hiergaanwedan het volgende:

[..]

Het illustreerde juist genoeg, maar dat betekent niet dat iedereen dat kan begrijpen nee. En nee is niet zo lullig bedoeld. Maar wel irritant want het gaf gewoon duidelijk aan dat je ook apart kan denken zonder negatief te denken over de maatschappij. 'Jezelf kunnen zijn' en de connectie met negativiteit is lulkoek. En dat illustreerde dat o.a.
Ik zeg toch ook nergens dat dat niet kan? :D Ik zeg juist dat dat wél kan.
  maandag 2 december 2013 @ 17:35:23 #293
342349 Hiergaanwedan
Komt hier komt gaan
pi_133847752
quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2013 17:30 schreef kapiteintje het volgende:

[..]

Ik kan niks maken van deze post, sorry. Beetje onsamenhangend. Daarbij zie ik echt totaal niet wat het scoren van chicks er nu weer mee te maken heeft? :')
Het zal ook wel weer niet anders :')
we dan
pi_133847809
quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2013 17:35 schreef Hiergaanwedan het volgende:

[..]

Het zal ook wel weer niet anders :')
Leg het dan uit?
pi_133848601
quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2013 17:12 schreef Hiergaanwedan het volgende:

[..]

Wel grappig, ik heb juist het gevoel dat die mensen meestal juist niet zichzelf zijn. Alles maar zo rebels mogelijk zien uit haat bijvoorbeeld.
Haat, woede, frustratie, of hoe je het ook wilt noemen creëer je juist door iemand het gevoel te geven dat hij of zij zich zou moeten conformeren en dat waar diegene zijn of haar geluk uit haalt te bestempelen als iets dat het gevolg zou zijn van de wil om uniek te zijn.

quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2013 17:15 schreef Canillas het volgende:

[..]

Als je zo vast zit in je hoofd als Ts, kun je dan wel werkelijk weten wat je werkelijk wil? Of zijn dat alleen verhalen in je hoofd over wat je gelooft dat je wil?
Dat is de vraag. Als ik weet waar ik plezier en voldoening uit kan halen, waarom zou ik daar dan niet naar luisteren? Waarom zou ik dat gevoel (want dat is het toch?) als een verhaal in mijn hoofd beschouwen? En wanneer kan ik dan wel werkelijk weten wat ik wil?

Kapiteintje verwoordt het hierboven overigens perfect.
pi_133848921
quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2013 18:05 schreef Krzwl het volgende:

En wanneer kan ik dan wel werkelijk weten wat ik wil?
Doen wat je leuk vindt en plezier maken. Er zijn toch dingen die je leuk vindt en genot van krijgt?
Zoals: eten? Zoenen? Een wandeling in bos? Ademen? In de natuur zijn? een huisje in de bergen en genieten van landschappen? Water over je lichaam , etc etc.
Vergeet niet dat :"the best things in life are free" echt geen cliché is. ;)
pi_133849116
quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2013 18:17 schreef complicate het volgende:

[..]

Doen wat je leuk vindt en plezier maken. Er zijn toch dingen die je leuk vindt en genot van krijgt?
Zoals: eten? Zoenen? Een wandeling in bos? Ademen? In de natuur zijn? een huisje in de bergen en genieten van landschappen? Water over je lichaam , etc etc.
Vergeet niet dat :"the best things in life are free" echt geen cliché is. ;)
Probleem is wel iets fundamenteler dan dat soort 'frivoliteiten'. Nu ga je 't weer proberen op te lossen met externaliteiten die alleen maar wat moeten toevoegen aan het geluk dat je van binnenuit ervaart.
pi_133849141
quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2013 18:24 schreef kapiteintje het volgende:

[..]

Probleem is wel iets fundamenteler dan dat soort 'frivoliteiten'. Nu ga je 't weer proberen op te lossen met externaliteiten die alleen maar wat moeten toevoegen aan het geluk dat je van binnenuit ervaart.
Sorry het zijn geen 'frivoliteiten'! Waar geniet je dan van? van te denken? Van in je hoofd te leven? Waar leef je voor?
pi_133849442
quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2013 18:25 schreef complicate het volgende:

[..]

Sorry het zijn geen 'frivoliteiten'! Waar geniet je dan van? van te denken? Van in je hoofd te leven? Waar leef je voor?
Het gaat toch niet om genieten? Probeer zijn probleem niet steeds te herformuleren naar jouw oplossing. Het gaat juist om het feit dat TS een onvrede met de wereld heeft zoals die is. Voor hij aan oprecht genieten toe kan komen zal hij een bepaalde rust of vrede moeten ontwikkelen met zichzelf, dat is zijn nummer 1 probleem. Al die andere zaken komen vanzelf als de frustraties weg zijn. Kun jij genieten van simpele dingen als je enorm kwaad, verdrietig of teleurgesteld bent? Of geniet je meer als je van binnen kalm en rimpelloos bent en alles op je in kunt laten werken zonder vervormend filter van emoties? Dat laatste lijkt me.

Geforceerd de andere volgorde op je leven toepassen is alleen maar je problemen niet de aandacht geven die ze vragen en dat is exact wat het probleem is.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 02-12-2013 18:38:04 ]
pi_133849589
quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2013 18:34 schreef kapiteintje het volgende:

[..]

Het gaat toch niet om genieten? Probeer zijn probleem niet steeds te herformuleren naar jouw oplossing. Het gaat juist om het feit dat TS een onvrede met de wereld heeft zoals die is, voor hij aan oprecht genieten toe kan komen zal hij een bepaalde rust of vrede moeten ontwikkelen met zichzelf, dat is zijn nummer 1 probleem. Al die andere zaken komen vanzelf als de frustraties weg zijn.
Ik probeer echt niet zijn problem steeds te herformuleren naar mijn oplossing. Iedereen heeft een ander visie over het leven dus wat is daar uitzonderlijk aan.
En die rust gaat hij niet vinden door te blijven nadenken, dat beself je toch ook wel denk ik. Zoals ik al eerder zei kunnen we allemaal adviezen geven, maar uiteindelijk zal TS zelf ondervinden wat hij zelf kan doen om die rust te vinden. En daarbij heb je geen antwoord gegeven op mijn vraag, maar dat hoeft niet. Want onvrede ervaren heeft juist wel te maken met niet kunnen genieten en de wereld zien als "niets om van te genieten".
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')