Belangrijke stap heb je dan al gezet; je ziet wat het probleem veroorzaakt.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 01:11 schreef Krzwl het volgende:
De oorzaak van dit alles: ik leef teveel in m’n gedachten en leef te weinig.
Dit klinkt wel herkenbaar. Vooral dat hoge eisen stellen en niet tevreden zijn. Het helpt denk ik al een hoop om van jezelf te accepteren dat jij zo bent en dat het leven nou eenmaal niet altijd zin heeft.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 01:11 schreef Krzwl het volgende:
Mijn onvermogen om vrede te hebben met mezelf en de frustratie die daaruit voortkomt richt zich vaak ook op die wereld. Ik stel veel te hoge eisen aan anderen en aan mezelf en ben daardoor nooit tevreden. Ik heb het gevoel dat ik me nauwelijks op de dingen kan focussen die ik werkelijk belangrijk vind, of dat nou over een relatie, hobby’s, studie of werk gaat. Het leven zelf heeft geen nut, en dat hoeft ook niet, maar zelfs de dingen die mijn leven enige betekenis kunnen geven, lijken continu te worden overschaduwd door negativiteit.
Ik vind het zelf altijd lastig, de term 'accepteren'. Je kunt dat natuurlijk op twee manieren opvatten. Iets wat slecht is en waar je jezelf niet goed bij voelt, moet je niet accepteren. Problemen moet je oplossen.quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 15:11 schreef lunamatic het volgende:
[..]
Dit klinkt wel herkenbaar. Vooral dat hoge eisen stellen en niet tevreden zijn. Het helpt denk ik al een hoop om van jezelf te accepteren dat jij zo bent en dat het leven nou eenmaal niet altijd zin heeft.
Een paar jaar geleden ben ik begonnen met me af te vragen: "als ik vanavond zou sterven, zou ik dan terug kunnen kijken op mijn leven zonder ergens spijt van te hebben?". Tegenwoordig is het antwoord hierop eigenlijk altijd Ja. En als ik merk dat het weer richting de Nee gaat, probeer ik voor mezelf te verwoorden wat ik dan precies mis, of wat er niet goed zit. Dit maakt het allemaal wat concreter en zorgt ervoor dat ik bewuster aan dingen die ik belangrijk vind blijf werken.
Ik zeg ook niets over het ondernemen van allerlei rare activiteiten. Ik bedoel meer: als ik vanavond zou sterven dan heb ik in ieder geval liefde en vriendschap gekend. Ik heb leuke hobby's gehad, gestudeerd, gewerkt en me over het algemeen redelijk tevreden met mezelf gevoeld. Dus kan ik zeggen dat ik nergens spijt van zal hebben. Tuurlijk heb ik dan niet alle bizarre reizen gemaakt die ik misschien nog zou willen doen, maar is dat erg? In mijn ogen niet, want ik hecht meer waarde aan de rest. Door mezelf dit dus af te vragen, realiseer ik me dat ik het best goed heb en over het algemeen gewoon tevreden mag zijn met mijn leven. Als dit gevoel weg zou gaan, dan zou er iets goed fout zitten en zou het betekenen dat ik bijvoorbeeld mijn sociale leven aan het verwaarlozen ben...quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 20:13 schreef kapiteintje het volgende:
Daarbij vind ik dat 'carpe diem' idee ook een beetje gebakken lucht, voorzover daar mee bedoeld wordt dat je zoveel mogelijk uit je leven moet halen door allerlei rare en bijzondere dingen te doen. Dat is wel een middel om je leven leuker te maken, maar de basis voor dat geluk ligt altijd in jezelf. Geluk kun je niet 'afkopen' met externaliteiten, dat is iets wat vanuit jezelf moet komen. Dat is ook precies wat die monnik zegt in het filmpje hierboven. Wel interessant om daar ook eens naar te kijken misschien.
quote:Op dinsdag 29 oktober 2013 01:45 schreef rijsttafel het volgende:
American Beauty is geweldig, vooral om die scene met dat zakje.![]()
Euh, nee?quote:Op zaterdag 16 november 2013 14:25 schreef LelijKnap het volgende:
Alsof Nietzsche Celine zou lezen(Die is het toch die je aanraad te zijn?)
Er zijn overeenkomsten, maar dat was niet mijn bedoeling. Nietzsche zou er ook zeker niet voor zijn geweest te zwelgen.quote:Op zaterdag 16 november 2013 14:30 schreef LelijKnap het volgende:
Wagner, wandelen in de bergen, eenzaam zwelgen...
Prima, maar heb geen vaste relatie. Daar staat mijn hoofd niet naar. Maar misschien zou het wel goed zijn om eens voor iets anders dan alleen mijn eigen ego verantwoordelijk te zijn.quote:Op zaterdag 16 november 2013 14:14 schreef LelijKnap het volgende:
Even een heel banale vraag: Hoe is je seksleven?
Geef mij maar een huisje ergens in de bergen, wat liefde, muziek en literatuur. Meer heb ik niet nodig. Of ik een succesvolle carrière en een goed gevulde bankrekening heb interesseert me niets. Mijn realiteit ziet er echter heel wat anders uit.quote:Op zaterdag 16 november 2013 14:19 schreef Louis22 het volgende:
Probeer het te cultiveren. Ga niet uit, maar ga Wagner of Beethoven luisteren terwijl je op een sofa ligt te roken. Maak lange, eenzame wandelingen door de bossen van Finland. Zwelg erin. Geniet ervan. Genezen zul je nooit meer.
Oh en voedsel?quote:Op zaterdag 16 november 2013 14:50 schreef Krzwl het volgende:
Geef mij maar een huisje ergens in de bergen, wat liefde, muziek en literatuur. Meer heb ik niet nodig. Of ik een succesvolle carrière en een goed gevulde bankrekening heb interesseert me niets. Mijn realiteit ziet er echter heel wat anders uit.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |