abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_132617170
eigenlijk een zeer korte vraag, lijkt ook zeer eenvoudig.

wij willen wat Ikea frontjes inkorten, zodat een kastdeurtje als ladefront gebruikt kan worden.
nu zou het jammer zijn als er door het zagen stukjes van de front bekleding afspringen.
is het mogelijk dit te zagen zonder dat deze stukjes er langs de zaagsnede afspringen?
pi_132617222
Ja, via de achterkant zagen met een fijn blad.

Echter in 99% van de Ikea keukens heb je spaanplaat met folie/lak zoiets... dus dat wordt een drama. Ik bedoel, je kunt het alleen inkorten als het massief hout is. Ga geen spaanplaat inkorten. Dat wordt geen pan en als er een druppel vocht bij komt dan wordt je deurtje een grote spons.
Laat die handjes wapperen!
pi_132617366
Niet
  zondag 27 oktober 2013 @ 14:47:00 #4
120887 padlarf
dagdag33 achtig
pi_132617629
Naast de tips van Gieliovd wil een stuk schilderstape over de hele lengte van de zaagsnede wel eens helpen.
Ok stelletje hokboeren
  zondag 27 oktober 2013 @ 14:51:26 #5
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_132617825
Als je vanaf de achterkant zaagt krijg je toch juist je splinters aan de voorkant :?

Gewoon vanaf de voorkant, geen kracht zetten bij het terug trekken en de zaag zo vlak mogelijk houden..
  zondag 27 oktober 2013 @ 14:57:21 #6
191823 ludicrous_monk
Met de grappige habijt
pi_132618079
Met een scherpe cirkelzaag op de juiste hoogte krijg je de minste splinters. Die vormen zich daarnaast uitsluitend aan de zijde waar de zaag het hout verlaat (dus bij een tafelzaag aan de onderzijde). Hoe scherper de zaag, hoe beter.
"The only real valuable thing is intuition. The intellect has little to do on the road to discovery."
pi_132618330
Sorry, ik was al uitgegaan van een cirkelzaag. Die "trekt" als het ware, dus dan doe je de "mooie" kant onder en springen de stukjes van de achterkant af.

Bij een klein deurtje kan het ook met een goede scherpe handzaag. Ik heb zelf de Bahco ProfCut. Dan doe je het inderdaad met de mooie kant boven.
Laat die handjes wapperen!
pi_132619126
Tape erover plakken en rustig zagen.
Is het een zijde die je later niet meer ziet kan je er eventueel nog kantband overplakken of met houtlijm goed volsoppen zodat er geen water tussen kan komen.
pi_132649635
Wij hebben het destijds ook gedaan op een grote (industriėle) zaagtafel met een kunststof zaag.
Resultaat: strakke zaagsnede en je ziet er niets van aan de voorkant!
It's nice to be important but it's important to be nice!!!
pi_132650257
gewoon die dingen bij de ikea halen, zoveel kan dat niet kosten.
ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime...
pi_133184013
probleem is juist dat het ikea frontje tr groot is voor onze niet ikea koelkast.
dus vandaar de zaagmethode.
pi_133184209
Heb het zelf gedaan met een kastje smaller te maken; goede scherpe cirkelzaag en wat tape en dat ging hartstikke goed (kastje incl deur van 20cm breed gemaakt).

deze jongen voor gebruikt:

"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
pi_133195264
Heb ik wel eens gedaan met een bovenfrees. Eerst door de zichtkant van het kunststof frezen met een 5 mm. freesje, en dan de spaanplaat doorzagen. Is veel werk maar enorm strak.
Als je goed roert krijg je nooit geen klontjes
pi_133209572
Je hebt toch ook omgekeerde zaagbladen voor de decoupeerzaag zodat je aan de voorkant kunt zagen maar de rafels aan de achterkant komen?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_133210240
quote:
0s.gif Op woensdag 13 november 2013 09:47 schreef Weltschmerz het volgende:
Je hebt toch ook omgekeerde zaagbladen voor de decoupeerzaag zodat je aan de voorkant kunt zagen maar de rafels aan de achterkant komen?
Ook wel bekend als laminaatzaagjes in de volksmond.
  vrijdag 15 november 2013 @ 00:48:06 #16
399214 Knutsel-Smurf
Met een hamer past alles!!
pi_133274490
Kun je de nis in de kast niet gewoon aanpassen??
Iff you can't fix it with a hammer, It's an electrical problem.
Op woensdag 30 juli 2014 17:52 schreef koffielepel het volgende:
De beste leerschool is als je de poep uit de ventilator moet krabben.
pi_133294371
Ik snij met een stanleymes eerst een snee in het frontplaatje.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')