Totaal niet te vergelijken die 2 landenquote:Op zondag 27 oktober 2013 13:22 schreef Ivy_Mike het volgende:
Volgens mij hebben vrouwen in Iran meer rechten dan in Saudi Arabië.
Vrouwen mogen daar gewoon autorijden terwijl ze wel in een streng religieuze ajatollah land leven.
Saudi Arabië daarin tegen is een soort van koninkrijk, maar de streng religieuzen bepalen echter hoe de vrouwen moeten leven, en officieel is het daar niet bij de wet verboden dat de vrouwen achter de stuur mogen, maar een paar van die relifundamentalisten bepalen dat vrouwen niet mogen rijden
quote:De Saoedische autoriteiten hebben zaterdag veertien vrouwen opgepakt omdat ze ostentatief achter het stuur zaten, wat verboden is in het land. Dat meldt de krant al-Madina.
In verschillende steden voerden vrouwen actie tegen het verbod op rijden door zelf achter het stuur te kruipen. In de hoofdstad Riyad, de westelijke steden Jeddah en Mekka, en in de Oostelijke Provincie reden vrouwen met de wagen, zo was te zien op Youtube.
Op Twitter lieten de organisatoren weten dat ze hun acties zullen voortzetten. De autoriteiten hadden op voorhand gewaarschuwd dat overtreders gestraft zouden worden.
In Saoedi-Arabië is het officieel niet verboden voor vrouwen om te rijden, maar er worden geen rijbewijzen uitgevaardigd. Daarom dat de activisten vrouwen met een buitenlands rijbewijs hadden opgeroepen om de openbare weg op te gaan, vergezeld van een man.
De conservatieve islamitische clerus heeft zich al uitgesproken tegen elke versoepeling van het rijverbod voor vrouwen. In Saoedi-Arabië is de staatsreligie het wahabisme, een bijzonder dogmatische variant van de soennitische islam.
Een Saoedische geestelijke veroorzaakte onlangs nog verontwaardiging met zijn stelling dat autorijden nefast is voor de gezondheid van de eierstokken.
Oh ja, ook zoiets.quote:
Ging fout door de sluier. Blinde hoek.quote:
In Iran hebben vrouwen véél meer rechten dan in Saudie Arabië. Maar SA is een bondgenoot, dus zien we gewoon alles door de vingers.quote:Op zondag 27 oktober 2013 13:22 schreef Ivy_Mike het volgende:
Volgens mij hebben vrouwen in Iran meer rechten dan in Saudi Arabië.
Vrouwen mogen daar gewoon autorijden terwijl ze wel in een streng religieuze ajatollah land leven.
Saudi Arabië daarin tegen is een soort van koninkrijk, maar de streng religieuzen bepalen echter hoe de vrouwen moeten leven, en officieel is het daar niet bij de wet verboden dat de vrouwen achter de stuur mogen, maar een paar van die relifundamentalisten bepalen dat vrouwen niet mogen rijden
Met je eens. Hoeveel vrouwen deden eigenlijk mee aan die actie in het land?Denk dat je met veel tegelijk nl meer bereikt. Volgens mij waren vrouwen hier in Nederland 100 jaar terug ook nog als handelsonbekwaamd gezien.quote:Op zondag 27 oktober 2013 19:48 schreef Angst het volgende:
wel goed, dat die vrouwen actie voeren. Iemand moet het risico lopen als je dingen wilt veranderen...
Het vrouwenkiesrecht werd in Nederland bevorderd door de Vereeniging voor Vrouwenkiesrecht die in 1894 was opgericht door Wilhelmina Drucker, Annette Versluys-Poelman en Aletta Jacobs.quote:Op zondag 27 oktober 2013 20:06 schreef paddy het volgende:
[..]
Met je eens. Hoeveel vrouwen deden eigenlijk mee aan die actie in het land?Denk dat je met veel tegelijk nl meer bereikt. Volgens mij waren vrouwen hier in Nederland 100 jaar terug ook nog als handelsonbekwaamd gezien.
100 jaar terug? Meen je dat nou? Handelingsonbekwaamheid van vrouwen werd in Nederland pas in 1956 afgeschaft. Iets meer dan 50 jaar geleden konden wij bijvoorbeeld geen verzekering afsluiten.quote:Op zondag 27 oktober 2013 20:06 schreef paddy het volgende:
[..]
Met je eens. Hoeveel vrouwen deden eigenlijk mee aan die actie in het land?Denk dat je met veel tegelijk nl meer bereikt. Volgens mij waren vrouwen hier in Nederland 100 jaar terug ook nog als handelsonbekwaamd gezien.
Ik dacht eerder. Kan me herinneren dat begin jaren negentienhonderd men de discussie al had over werk en trouwen. Wanneer je ging trouwen werd je ontslagen als vrouw. Nadat de rechten werden aangepast moest je als vrouw nog een hele tijd werken EN het huishouden runnen En de kinderen verzorgen.. Is het nog korter dan ik dacht. Ben gewoon trots op de vrouwen daar.quote:Op zondag 27 oktober 2013 20:25 schreef TresBon het volgende:
[..]
100 jaar terug? Meen je dat nou? Handelingsonbekwaamheid van vrouwen werd in Nederland pas in 1956 afgeschaft. Iets meer dan 50 jaar geleden konden wij bijvoorbeeld geen verzekering afsluiten.
Ja, in 1924 kwam er een wet waarin stond dat vrouwelijke ambtenaren de dag na hun bruiloft ontslagen moesten worden. Corry Tendeloo (advocate en PvdA-kamerlid) heeft er vooral voor gezorgd dat die wetten werden afgeschaft, omdat ze met vrouwen in aanraking kwam die veel problemen ondervonden van het feit dat ze onder curatele stonden. De man had de voogdij over de kinderen en kon bij al het geld komen, ook bij evt erfenissen of het loon van de vrouw. Terwijl vrouwen in die tijd toestemming van de man nodig hadden om geld bij de bank op te nemen. Door zulke wetten waren ze dus volledig afhankelijk van de goedheid van hun echtgenoten. Als die de gezamenlijke bankrekening plunderde of de voogdij over hun kinderen (bij overlijden) aan een ander gaf. Dan had de vrouw juridisch geen poot om op te staan.quote:Op zondag 27 oktober 2013 20:35 schreef paddy het volgende:
[..]
Ik dacht eerder. Kan me herinneren dat begin jaren negentig men de discussie al had over werk en trouwen. Wanneer je ging trouwen werd je ontslagen als vrouw. Nadat de rechten werden aangepast moest je als vrouw nog een hele tijd werken EN het huishouden runnen En de kinderen verzorgen.. Is het nog korter dan ik dacht. Ben gewoon trots op de vrouwen daar.
Bedankt voor deze informatie. Leerzaam ! Onderstreepte wist ik nog niet. Hoop dat de vrouwen daar ook onder die machtsgeile idioten die dergelijke wetten verzinnen weg kunnen komen door de wetten te veranderen zoals hier is gebeurd.quote:Op zondag 27 oktober 2013 20:49 schreef TresBon het volgende:
[..]
Ja, in 1924 kwam er een wet waarin stond dat vrouwelijke ambtenaren de dag na hun bruiloft ontslagen moesten worden. Corry Tendeloo (advocate en PvdA-kamerlid) heeft er vooral voor gezorgd dat die wetten werden afgeschaft, omdat ze met vrouwen in aanraking kwam die veel problemen ondervonden van het feit dat ze onder curatele stonden. De man had de voogdij over de kinderen en kon bij al het geld komen, ook bij evt erfenissen of het loon van de vrouw. Terwijl vrouwen in die tijd toestemming van de man nodig hadden om geld bij de bank op te nemen. Door zulke wetten waren ze dus volledig afhankelijk van de goedheid van hun echtgenoten. Als die de gezamenlijke bankrekening plunderde of de voogdij over hun kinderen (bij overlijden) aan een ander gaf. Dan had de vrouw juridisch geen poot om op te staan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |