Luister ik nooit naar anderen?quote:Op maandag 4 november 2013 10:51 schreef seasushi het volgende:
[quote][ afbeelding ] Op maandag 4 november 2013 10:48 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Ik mag discussiëren wanneer ik dat wil!
[..]
Uiteraard mag jij dat. Jij mag alles, Alleen als je wilt veranderen is het misschien de moeite waard om eens naar anderen te luísteren. En dan het "ja maar" eens achterwege te laten. Op deze manier sla je elke poging al bij voorbaat dood
Ik wil het riedeltje wel achterwege laten.quote:Op maandag 4 november 2013 10:53 schreef seasushi het volgende:
[..]
Je omgevingsfactoren en verleden kun je niet veranderen, dus daar ben je op een gegeven moment wel over uit gediscusseerd.
Ik ben geen robotje.quote:Op maandag 4 november 2013 11:01 schreef seasushi het volgende:
[..]
Eigenlijk denk ik dat de enige manier om weer onbevangen naar jezelf te kunnen kijken is, door juist alle vaardigheden die je al verzameld hebt overboord te gooien.
Complex vraagt om adviezen, en hij wil horen wat er fout gaat.quote:Op maandag 4 november 2013 10:58 schreef Hiergaanwedan het volgende:
[..]
Ik begrijp best wat je bedoelt (of denk ik althans). Maar het pushen naar het 'nu' door sommigen en dan elke keer als comp-lex aangeeft waarom dat voor hem niet zo simpel is zo tegen hem te doen helpt ook niet lijkt me. Ja hij moet misschien zijn verleden meer achter zich laten, maar de gesprekken waar dit over gaat lijken te veronderstellen dat hij vaardigheden heeft die hij niet heeft op dit moment. Hij geeft aan dat hij dat niet kan vanwege zijn verleden o.a. maar dat is dan weer niet goed volgens jullie... Personen kunnen nou eenmaal niet zomaar zich loszetten van hun ervaringen e.d.
En ja ik begrijp dat als het hetzelfde riedeltje is vaak dat het dan voor jullie ook niet leuk is omdat jullie het gevoel hebben dat hij dan minder jullie advies opvolgt en niet zo goed zijn best doet. Maar ik heb het idee dat het gewoon wel wat gematigder kan. Maar goed slechts mijn mening, is goed dat jullie je best doen en ik denk ook dat comp-lex dat ook doet binnen zijn mogelijkheden.
Dat doen we nu dus. Maar dan moeten bepaalde zaken natuurlijk wel aangenomen worden van ons.quote:Op maandag 4 november 2013 10:29 schreef Comp_Lex het volgende:
Waarom worden dergelijke zaken niet aan mensen verteld?
Zou je dan wel naar ons/hen geluisterd hebben? Want veel van wat we nu aankaarten wordt afgedaan met een 'ja maar cluster A en slechte jeugd'. En lijkt het niet, of zelden, dat je ook echt aanneemt wat we zeggen.quote:Op maandag 4 november 2013 10:34 schreef Comp_Lex het volgende:
Maar waarom niet 15 jaar geleden? Waarom werd ik niet voorgelicht? Ik ben geen robotje. Ik heb geen perfecte informatie.
Als mensen telkens zeggen dat hij teveel naar zijn verleden redeneert terwijl hij ook genoeg verantwoordelijkheid voor zijn eigen daden neemt dan is dat niet iets wat fout gaat of anders iets waarbij jullie de mate waarin het fout gaat overdrijven. Dat is waar mijn initiële post ook over gingquote:Op maandag 4 november 2013 11:16 schreef Cue_ het volgende:
Complex vraagt om adviezen, en hij wil horen wat er fout gaat.
Jawel, dat wordt er wel gezegd. Dat is waar dat slachtofferrol gedoe vandaan komt.quote:Op maandag 4 november 2013 11:16 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Dat doen we nu dus. Maar dan moeten bepaalde zaken natuurlijk wel aangenomen worden van ons.
Alles wordt afgedaan met een 'ja maar'. NIemand zegt dat het verleden geen invloed heeft gehad of dat het niet belangrijk was. Altijd terugkijken op het verleden in elke post om aan te geven waarom iets nu niet gaat, dat is een verkeerde mindset, want dan kom je ook geen stap verder.
Vroeger had ik geen cluster A. Ik had daar hooguit kenmerken van (introvert, rustig, etc.). Het werkt anders dan autisme. Je wordt daar bijvoorbeeld niet mee geboren.quote:Zou je dan wel naar ons/hen geluisterd hebben? Want veel van wat we nu aankaarten wordt afgedaan met een 'ja maar cluster A en slechte jeugd'. En lijkt het niet, of zelden, dat je ook echt aanneemt wat we zeggen.
Vind het bv wel tof dat je m'n tip opnam om met die mensen wat te gaan doen die je goed kent, of beter wilt leren kennen. Maar als ik dan hoor dat je in de hele zomer, maar 1 activiteit hebt gedaan, dan vind ik dat toch wel beetje jammer / weinig. Want daar ben je verder weinig mee opgeschoten, aangezien je al een goede band had met je neefje.
Dat is exact hoe ik vind dat de steel in de vork zit.quote:Op maandag 4 november 2013 11:31 schreef Hiergaanwedan het volgende:
Ik denk dat het stellen van 'kijken naar de toekomst en het nu' voorbij schiet aan het feit dat het verleden zijn uitwerking heeft gehad. Het wordt vanuit een gunstiger positie gezien dan comp-lex het ervaart (of het is). En dan willen mensen voor het gevoel van comp-lex te gemakkelijk over zijn huidige situatie heenlopen (het gevolg van zijn verleden) en moet hij vaak teruggrijpen naar zijn verleden om te proberen het beeld realistischer te maken bij de anderen.
Corrigeer me maar als ik de plank er helemaal naast sla, is gewoon het idee dat ik krijg.
Maar nu je Cluster A hebt, kan dat luisteren naar anderen niet meer?quote:Op maandag 4 november 2013 11:25 schreef Comp_Lex het volgende:
Vroeger had ik geen cluster A. Ik had daar hooguit kenmerken van (introvert, rustig, etc.). Het werkt anders dan autisme. Je wordt daar bijvoorbeeld niet mee geboren.
Als vroeger verteld werd dat mensen hulp moesten zoeken als ze geen vrienden hadden, dan had ik daar wel naar geluisterd.
Ik kan niet opschieten, omdat ik sowieso geen goed contact heb met anderen, maar dat ligt aan mij.
Jawel, maar zaken gaan nu veel moeilijker voor me dan vroeger. Dat houdt in dat ik niet alles kan doen wat anderen tegen me zeggen.quote:Op maandag 4 november 2013 11:46 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Maar nu je Cluster A hebt, kan dat luisteren naar anderen niet meer?
Dat het zo ervaren wordt is jammer, maar lijkt me stug dat de mensen het zo bedoelen. Tenminste, zo komt het niet op mij over en zelf bedoel ik het ook zeker zo niet.quote:Op maandag 4 november 2013 11:31 schreef Hiergaanwedan het volgende:
Ik denk dat het stellen van 'kijken naar de toekomst en het nu' voorbij schiet aan het feit dat het verleden zijn uitwerking heeft gehad. Het wordt vanuit een gunstiger positie gezien dan comp-lex het ervaart (of het is). En dan willen mensen voor het gevoel van comp-lex te gemakkelijk over zijn huidige situatie heenlopen (het gevolg van zijn verleden) en moet hij vaak teruggrijpen naar zijn verleden om te proberen het beeld realistischer te maken bij de anderen.
Corrigeer me maar als ik de plank er helemaal naast sla, is gewoon het idee dat ik krijg.
Yeah.quote:Op maandag 4 november 2013 11:51 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Dat het zo ervaren wordt is jammer, maar lijkt me stug dat de mensen het zo bedoelen. Tenminste, zo komt het niet op mij over en zelf bedoel ik het ook zeker zo niet.
Doel van de posts zijn om duidelijk te maken dat het verleden nog zo kut kan zijn en het nog zo'n invloed heeft gehad, maar je staat in het NU.
Dus ga uit van hoe je nu bent en ga vanuit daar verder. Hoe dat NU is gekomen, ja dat is zeker interessant, maar dat gaat je situatie niet verbeteren om daar telkens op terug te komen.
Voorbeeldje.
Stel ik ben vroeger gepest en daardoor ben ik nu heel erg verlegen en introvert geworden.
Dan ga ik vanaf nu uit van "ik ben verlegen en introvert en wat kan ik daaraan doen"
Dan is het pestverleden natuurlijk wel interessant en kan zaken verklaren. Maar de mensen hier weten ervan, dus heeft het geen nut om telkens te zeggen "ik ben verlegen en wil hier wat aan doen, maar mijn pestverleden houd mij tegen"
snappie?
Ik snap jou. Maar gezien deze post begrijp je niet wat ik zeg en comp-lex bevestigt. Gaat erom dat hij dat voor zijn gevoel moet zeggen omdat er op een bepaalde manier op hem gereageerd wordt (naar zijn idee te luchtig gedacht over het effect van zijn verleden) en de oplossingen daarom ook niet zo gemakkelijk kunnen worden uitgevoerd voor zijn gevoel. Maar goed ik draag ook niet bij aan een oplossing op deze manier, wou alleen melding ervan maken tegen Gray dat hij overdreef en ik dat wel vaker hier zie.quote:Op maandag 4 november 2013 11:51 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Dat het zo ervaren wordt is jammer, maar lijkt me stug dat de mensen het zo bedoelen. Tenminste, zo komt het niet op mij over en zelf bedoel ik het ook zeker zo niet.
Doel van de posts zijn om duidelijk te maken dat het verleden nog zo kut kan zijn en het nog zo'n invloed heeft gehad, maar je staat in het NU.
Dus ga uit van hoe je nu bent en ga vanuit daar verder. Hoe dat NU is gekomen, ja dat is zeker interessant, maar dat gaat je situatie niet verbeteren om daar telkens op terug te komen.
Voorbeeldje.
Stel ik ben vroeger gepest en daardoor ben ik nu heel erg verlegen en introvert geworden.
Dan ga ik vanaf nu uit van "ik ben verlegen en introvert en wat kan ik daaraan doen"
Dan is het pestverleden natuurlijk wel interessant en kan zaken verklaren. Maar de mensen hier weten ervan, dus heeft het geen nut om telkens te zeggen "ik ben verlegen en wil hier wat aan doen, maar mijn pestverleden houd mij tegen"
snappie?
quote:Op maandag 4 november 2013 12:01 schreef Hiergaanwedan het volgende:
Ik snap jou. Maar gezien deze post begrijp je niet wat ik zeg en comp-lex bevestigt. Gaat erom dat hij dat voor zijn gevoel moet zeggen omdat er op een bepaalde manier op hem gereageerd wordt
quote:Op maandag 4 november 2013 11:51 schreef Cue_ het volgende:
Dat het zo ervaren wordt is jammer, maar lijkt me stug dat de mensen het zo bedoelen.Tenminste, zo komt het niet op mij over en zelf bedoel ik het ook zeker zo niet.
Lijkt mij minder stug, als je de reactie van Gray ook ziet bijvoorbeeld. Dat is vrij duidelijk hoe dat bedoeld is. Maar wel fijn dat jij wel zo vriendelijk bentquote:
Die jongen is waarschijnlijk ook niet in orde, maar ik probeer tenminste wat in de echte wereld.quote:Op maandag 4 november 2013 12:08 schreef magnetronkoffie het volgende:
Tsja, ik weet het niet wat Lex betreft, maar hij doet me ergens een beetje aan Benzin denken.
Edit: Fascinerend ergens wel...
Benzin ookquote:Op maandag 4 november 2013 12:21 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Die jongen is waarschijnlijk ook niet in orde, maar ik probeer tenminste wat in de echte wereld.
Oh ok, dat is nieuwsquote:Op maandag 4 november 2013 12:24 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Benzin ook
Edit: Maar het ging mij eigenlijk ook meer om jullie instelling
Al deze informatie is totaal niet concreet, ergo, je kunt er in praktijk helemaal niks mee als je het niet concretiseerd.quote:Op maandag 4 november 2013 12:30 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Oh ok, dat is nieuws
Het is goed om te zien dat ie wat onderneemt.
Mijn instelling wordt beïnvloed door mijn stoornissen. Ze zijn verweven met mijn persoonlijkheid.
Ik moet zaken stapje voor stapje doen. Ik moet eerst uitzoeken wat er nou precies misgaat met gesprekken (en tussen mij en andere mensen).
Weet je, ik was een post aan het tikken, maar dat heeft in jouw geval toch geen zin.quote:Op maandag 4 november 2013 12:30 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Oh ok, dat is nieuws
Het is goed om te zien dat ie wat onderneemt.
Mijn instelling wordt beïnvloed door mijn stoornissen. Ze zijn verweven met mijn persoonlijkheid.
Ik moet zaken stapje voor stapje doen. Ik moet eerst uitzoeken wat er nou precies misgaat met gesprekken (en tussen mij en andere mensen).
SoVa is praktisch gericht. Wat je daar leert zou je direct in de praktijk toe kunnen passen.quote:Op maandag 4 november 2013 12:32 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Al deze informatie is totaal niet concreet, ergo, je kunt er in praktijk helemaal niks mee als je het niet concretiseerd.
Ik ben niet aan het gaarkoken in mijn eigen sop. Ik kan nu bij hulpverleners terecht. Ik ga kijken wat er gaat gebeuren bij SoVa. Als ik nieuws heb, dan vertel ik het wel.quote:Op maandag 4 november 2013 12:34 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Weet je, ik was een post aan het tikken, maar dat heeft in jouw geval toch geen zin.
Zo geil als ik ben op positivisme, zoik van negativisme.
Ik wens je verder succes met het gaarkoken in je eigen sop. Kijk je wel uit dat je niet aanbrand he.
Ik ben benieuwd!quote:Op maandag 4 november 2013 12:41 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Ik ben niet aan het gaarkoken in mijn eigen sop. Ik kan nu bij hulpverleners terecht. Ik ga kijken wat er gaat gebeuren bij SoVa. Als ik nieuws heb, dan vertel ik het wel.
Het probleem is dat ie op dit moment om verbetering heen draait.quote:Op maandag 4 november 2013 11:31 schreef Hiergaanwedan het volgende:
quote:Op maandag 4 november 2013 11:46 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Maar nu je Cluster A hebt, kan dat luisteren naar anderen niet meer?
Dus: nee, hij kan niet luisteren. Klaar.quote:Op maandag 4 november 2013 11:49 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Jawel, maar zaken gaan nu veel moeilijker voor me dan vroeger. Dat houdt in dat ik niet alles kan doen wat anderen tegen me zeggen.
Of jullie denken te simpel en begrijpen niet dat alles niet zo rechtlijnig is als jullie het graag willen voordoen (vandaar dat de ander met 'maar' moet reageren, omdat jullie reactie een onvolledig beeld van de situatie geeft). Om dan daarna ook nog na te trappen over iets waar jullie het niet bij het rechte eind hebben is gewoon kinderlijk hinderlijk.quote:Op maandag 4 november 2013 14:22 schreef Gray het volgende:
[..]
Het probleem is dat ie op dit moment om verbetering heen draait.
Ik heb het al eerder gezegd, maar Comp_Lex zwelgt in zijn leed. Hij geniet er op een zekere manier van, want het maakt hem "negatief uniek", apart, uitzonderlijk, en weet ik wat niet. Het is makkelijker om wel en wee te klagen over je leed, dan er iets aan te doen.
Wanneer mensen hier horen van iemands problemen, dan willen ze diegene helpen. Comp_Lex wil niet geholpen worden, want slaat alles in de wind, maar neemt het vervolgens anderen kwalijk dat niemand hem helpt.
En dat is prima, wat mij betreft. Blijkbaar weet hij hoe het niet moet. Dan weet hij ook hoe het wel moet. Rest alleen de vraag waarom hij het nog niet opgelost heeft. Maar tot die tijd steun ik hem in zijn koppigheid. Tot overdrijven aan toe. Iets anders heeft immers weinig zin. Sommige kinderen moeten gewoon hard op hun bek gaan voor ze leren lopen.
En om nog even de neus op de feiten te drukken:
[..]
[..]
Dus: nee, hij kan niet luisteren. Klaar.![]()
Het kan zijn dat wij te simpel denken, maar in dat geval kan jij of Comp_Lex zelf vast wel laten zien wat voor intelligente oplossingen jullie hebben?quote:Op maandag 4 november 2013 14:29 schreef Hiergaanwedan het volgende:
[..]
Of jullie denken te simpel en begrijpen niet dat alles niet zo rechtlijnig is als jullie het graag willen voordoen (vandaar dat de ander met 'maar' moet reageren, omdat jullie reactie onvolledig is). Om dan daarna ook nog na te trappen over iets waar jullie het niet bij het rechte eind hebben is gewoon kinderlijk hinderlijk.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |