abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_132508743
Heb besloten om een zandcement vloertje te gaan storten in mijn woning. Er liggen nu zwaluwstaartplaten in de kamer met daarop vloerverwarmingsslangen gemonteerd. Ik wil het zandcement zelf gaan aanmengen. Ik heb een aantal vragen voordat ik ga beginnen met het storten:

1) Wat is een goede verhouding zand-cement? Lees veel verschillende verhoudingen op diverse website's, varierend van 3:1 tot 8:1.
2) Moet ik de zwaluwstaartplaten en de vloerverwarmingsslangen ook aanbranden met cementwater?
3) Ik heb geen krimpnet liggen op de vloerverwarmingsslangen.. Dit is niet nodig ivm de zwaluwstaartplaten neem ik aan?
4) Ik heb gehoord dat een zandcement vloer heel erg gaat scheuren. Toch wil ik dit toch zo veel mogelijk beperken. Wat kan ik het beste doen om het scheuren te beperken?
5) Lees in een werkinstuctie op internet dat ik tussen de 24 en 48 uur na het aanbrengen van de zandcement vloer, deze moet afslemmen met cementwater. Is dit om de vloer egaal te krijgen of is dit om een andere reden?

Ben volgend jaar pas van plan te gaan stoken aangezien het huis toch nog een bouwplaats is. De vloer heeft dus genoeg tijd om uit te harden.
Alvast bedankt voor jullie antwoorden, hulp en adviezen.
pi_132519348
Hoeveel m² vloer ga je maken? En hoe dik? Waarom niet eerst een betonvloer met een afwerklaag van zanddcement

Wat betreft 5): extra water is beter voor het hardingsproces. Uitharding van beton (en ik weet niet of het ook voor cement geldt) is een chemisch proces waarbij water in het kristalrooster wordt ingebakken. Echter, teveel water bij het storten, verzwakt het cement. Daarom later nog "een scheut"eroverheen sprenkelen. Ik gebruik de tuinsproeier daarvoor; op nevelstand.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_132541892
Het gaat om 40m2 met een hoogte van 5 a 5,5 cm.
Wat zou het voordeel zijn van eerst beton storten en vervolgens zandcement?
pi_132543328
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 10:20 schreef Bennn88 het volgende:
Het gaat om 40m2 met een hoogte van 5 a 5,5 cm.
Wat zou het voordeel zijn van eerst beton storten en vervolgens zandcement?
Voor 5 cm zou ik niet eerst beton storten.
Zorgen wel dat je er beton matten in doet ivm de kracht van de vloer.
pi_132543635
dat hoeft toch niet wanneer je Lewisplaten gebruikt? ( die betonmatten )
Wel heb ik mij laten vertellen dat je lichtgewicht betonmortel moet gebruiken op lewisplaten.
Over een paar weken wil ik ook zo'n vloertje leggen in onze nieuwe woning. Deze woning heeft een houten vloer en wij willen in de keuken en hal, plavuizen leggen. En als wij dan toch zo'n betonvloertje leggen kunnen wij er net zo goed gelijk een buisje doorheen leggen voor vloerverwarming
Ben mij ook nog aan het oriënteren dus blijf jou topic ff volgen
Aan goede mensen denkt men dankbaar terug, slechte mensen wil men zo snel mogelijk vergeten
pi_132545401
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2013 11:32 schreef mannenkoorkarrespoor het volgende:
dat hoeft toch niet wanneer je Lewisplaten gebruikt? ( die betonmatten )
Wel heb ik mij laten vertellen dat je lichtgewicht betonmortel moet gebruiken op lewisplaten.
Over een paar weken wil ik ook zo'n vloertje leggen in onze nieuwe woning. Deze woning heeft een houten vloer en wij willen in de keuken en hal, plavuizen leggen. En als wij dan toch zo'n betonvloertje leggen kunnen wij er net zo goed gelijk een buisje doorheen leggen voor vloerverwarming
Ben mij ook nog aan het oriënteren dus blijf jou topic ff volgen
Ik dacht ook dat wapening niet nodig was als je zwaluwstaartplaten gebruikt.
Volgens Reppel kan je ook zandcement of normaal beton op je zwaluwstaartplaten leggen, dat hoeft niet perse lichtgewicht beton te zijn.

1) Wat is een goede verhouding zand-cement? Lees veel verschillende verhoudingen op diverse website's, varierend van 3:1 tot 8:1.
2) Moet ik de zwaluwstaartplaten en de vloerverwarmingsslangen ook aanbranden met cementwater?
3) Ik heb geen krimpnet liggen op de vloerverwarmingsslangen.. Dit is niet nodig ivm de zwaluwstaartplaten neem ik aan?
4) Ik heb gehoord dat een zandcement vloer heel erg gaat scheuren. Toch wil ik dit toch zo veel mogelijk beperken. Wat kan ik het beste doen om het scheuren te beperken?
5) Lees in een werkinstuctie op internet dat ik tussen de 24 en 48 uur na het aanbrengen van de zandcement vloer, deze moet afslemmen met cementwater. Is dit om de vloer egaal te krijgen of is dit om een andere reden?
pi_132546828
Idd jullie hebben gelijk, zwaluwstaartplaat werkt ook als wapening als het beton eenmaal is opgedroogd.

1. Iedereen zegt altijd wat anders, ik doe meestal 1 op 4.
2. Zwaluwstaartplaat weet ik zo niet, maar vloerverwarmingslangen hebben wij niet gedaan.
3. Net beantwoord, maar hoe wil je ze op maat leggen?
4. Geen idee, hier is het niet gescheurd
5. Meestal wordt dat gedaan voor een harde toplaag.
pi_132553911
Ik weet niet of zwaluwstaartplaten geschikt is voor 40 m² oppervlak, meestal voor badkamers en WC's. Dus kijk dat even na op de site van Lewis.

Verder zou ik beton doen om de sterkte en afwerken met zandcement. Verder krimp- en wapeningsmatjes lijken mij overbodig, gezien de functie van die platen.

Ik neem aan dat je wel isolatie onder de vloer hebt/maakt??

[ Bericht 10% gewijzigd door blomke op 25-10-2013 18:23:40 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_132575617
Bedankt voor jullie antwoorden.

@Dujour:
De zwaluwstaartplaten liggen al in de kamer en de slangen zijn hierop al gemonteerd. Alles ligt dus al op maat in de woonkamer.
Het schijnt dat zandcement heel erg scheurt als het opdroogt. Als het niet zo erg is, is het ook prima denk ik aangezien er een toplaag cementwater of egaline op komt?

@blomke:
Het oppervlak van zwaluwstaartplaten maakt volgens mij niet uit zolang je je aan de regels houdt van het leggen van de platen.
Jij zegt dus eerst een paar cm beton, en vervolgens verder afwerken met zandcement?
Onder de vloer komt inderdaad isolatie.

[ Bericht 3% gewijzigd door Bennn88 op 26-10-2013 07:45:13 ]
pi_132576409
Voor 40 m² zou ik geen zwaluwstaartplaten, maar gewoon wapening plaatsen en laten volstorten met beton.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 26-10-2013 12:07:27 ]
pi_132576434
Zwaluwstaartplaten moesten op de houten balken gelegd worden. Heb de vloerplanken eruit gehaald.
pi_132578264
Dan verder geen probleem; zoals gezegd eem laag zandcement heeft kans dat ie breekt; een betonlaag is veel harder.

Je wilt zelf mengen/draaien? Voordeel van een beton-centrale is dat het op de goede verhouding is en één kwaliteit vormt.
pi_132579942
Ik verkies toch zandcement boven beton i.v.m. het gewicht. Het gewicht komt op mijn houten balken te liggen en deze wil ik graag zo min mogelijk belasten.
Ik ben van plan zelf te graan draaien inderdaad. Lees meerdere berichten op internet van mensen die het prima ervaren hebben.

Ben het met je eens dat beton van de betoncentrale een goede verhouding en 1 goede kwaliteit vormt. Nadeel is dat het meer geld kost en ik sneller moet zijn met het egaal maken van de vloer omdat de chauffeur staat te wachten. Ik wil juist iets meer aandacht geven aan het glad maken van de vloer omdat dit een beste klus is.
pi_132601285
Het is relatief droog en lastig tussen de platen te krijgen, let daarop.
Laat die handjes wapperen!
pi_132608225
Ts, je kan het ook laten doen, mijn broer had ook gedaan (vanwege grootte oppervlakte) die gasten kwamen langs alles kant en klaar pompte ( ja pompte) alles erin, maakte glad en waren weg.

Alles in paar uurtjes, dus zoveel extra moet het niet gaan kosten qua manuren.

Misschien is dat optie, zeker omdat 40m2 toch aardig stuk is.

Als je toch zelf doet zorg voor goed spul en voor meng verhouding, kijk op de zak.

Uit 1 zak komt, geloof ik, 15 liter ongeveer. Met 40m2 heb je 400 liter per cm dikte nodig.
Dus 5cmx400= 2000 liter zijn ongeveer 135 zakken à 25 kg. Succes met tillen ;)

Ow hier is nog geen rekening gehouden met zwaluwstaart afhankelijk van je meet punt (boven of onderkant van zwaluwstaart) moet je de helft van de hoogte van de zwaluwstaart erbij op tellen (bovenkant meting) of eraf halen (onderkant gemeten)
dit voor de extra (of juist minder) mortel die je dan nodig hebt
pi_132644896
Bedankt voor de tips en adviezen tot nu toe.
Iemand nog goede tips om het scheuren zoveel mogelijk te beperken?
Ik heb nu besloten een mengverhouding van 1:4 aan te houden en zal voor de zekerheid alles gaan aanbranden met cementwater. Ik neem geen extra wapening omdat ik gebruik maak van zwaluwstaartplaten.
Zodra het zandcement er eenmaal in ligt, zal ik het na 24 a 48 uur gaan afslemmen met cementwater.
  maandag 28 oktober 2013 @ 08:38:35 #17
314941 Ai_KaRaMBa
Eat my shorts!
pi_132645083
Er bestaatn speciale toevoegmiddelen die je aan je zandcement toevoegd wat het scheuren door vloerverwarming tegen zou moeten gaan... o.a. warmteservice levert dat spul...
pi_132647519
Tips?
Ja
-Gebruik beton ipv zandcement ivm de sterkte. Dan dun laagje zandcement of egaline.
-Denk heel goed na over de dikte van de laag ivm sterkte van de vloer, maar ook de sterkte van je houten balken, laat iemand die er verstand van heeft dit berekenen!
-Denk ook heel goed na over de hoeveelheid die dit is om inderdaad zoals iemand al zei een wagen te laten komen ipv tig zakken mengen.
-Er bestaan ook toevoegmiddelen om de warmte vd slangen beter te geleiden, lijkt me zeer handig om in dit geval ook te gebruiken!
't gaat om hoe je ermee omgaat
pi_132661010
@Bennn88 that's not correct.

Oorspronkelijk (de officiële voorschriften) word er voorgeschreven dat de Zwaluwplaten op de bestaande (in goede staat) verkerende houten vloer(delen) word gelegd. En tussen de vloer en de platen dient er folie gelegd te worden ter afscherming
van het (cement)water.

Ergens toen de platen populairder worden en bij de lokale bouwmarkt verkrijgbaar kwamen, en klusbeun jan en
alleman aan het werk gingen werden de voorschriften langzaam afgezwakt er andere toepassingen gebruikt.

Het is dus niet verkeerd maar ik ben meer van de oorspronkelijke uitvoering ;)
  maandag 28 oktober 2013 @ 17:13:56 #20
314941 Ai_KaRaMBa
Eat my shorts!
pi_132661289
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 17:05 schreef naaa het volgende:
Oorspronkelijk (de officiële voorschriften) word er voorgeschreven dat de Zwaluwplaten op de bestaande (in goede staat) verkerende houten vloer(delen) word gelegd.
Oh? Tegenwoordig raadt Reppel af om de vloerdelen te behouden, en als je ze toch behoudt, moet je ze flink perforeren... Raar dat die voorschriften blijkbaar 180graden zijn gedraaid...

edit: oh, wacht: dat staat alleen expliciet genoemd als de vloer in een badkamer wordt geplaatst...

[ Bericht 6% gewijzigd door Ai_KaRaMBa op 28-10-2013 17:19:32 ]
pi_132730927
1) De verhouding van zandcement vloer is 1.zak cement x 1 kruiwagen grijssteen x 2 kruiwagen zand .
2 ) Met een bikhamer bikt u de oude vloer .
3 ) Met een waterslang maakt u de vloer nat .
4 ) Met 2 latten van 2x4 legt u verticale op de vloer.
5 ) Bedekt de vloerverwarming slangen met ovale PVC .
6 ) Giet u zandcement gerust tussen de twee latten .
7 ) En met een ander latten speelt u met de specie cement in u richting te brengen .
8 ) En daarna als de specie begint te drogen stampij ree u met een stampij .
pi_132732497
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2013 17:44 schreef kokolomie het volgende:
stampij ree u met een stampij
?????????????
Jeroentje.
pi_132733584
Kijk maar eens in de postgeschiedenis van kokolomie.
Daar zit geen normale post of Nederlandse zin bij.
pi_132733706
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2013 19:16 schreef bluemoon23 het volgende:
Kijk maar eens in de postgeschiedenis van kokolomie.
Daar zit geen normale post of Nederlandse zin bij.
Het lijkt wel een bot ofzo
pi_132737110
Sorry ,
Mijn excuus voor ,dat ik heb een compleet verkeerde naam gebruiken voor een metselen gereedschap .
Ik heb heel erg spijt van.
Omdat in Papiaments noemen we die metselen gereedschap ( Stampia )
Maar ik bedoel de driehoekig houten metselen gereedschap ,die ze gebruiken om de metselwerk te stampen .
Nog een keer ,mijn excuus voor .
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')