quote:Op zondag 20 oktober 2013 14:12 schreef DeGaulle het volgende:
In principe gaan ze uit van je IB-60 formulier. Ik had dit voorjaar de omgekeerde situatie: mijn inkomen was zo laag (ik studeerde nog) dat ik op basis van mijn IB-60 formulier (van 2011, de aanslag voor 2012 was nog niet beschikbaar) nooit de huur voor 1 jaar had kunnen ophoesten. Ik heb toen mijn jaaropgaven meegenomen waaruit bleek dat mijn verzamelinkomen in 2012 een stuk hoger lag. De mevrouw die het intakegesprek voerde wilde eerst alleen van het formulier uitgaan maar werd door mij aan het twijfelen gebracht waarna ze toch de jaaropgaven nog gekopieerd heeft. Ik denk dat als je niks zegt er niks aan de hand is. Bovendien kunnen ze op basis van dit jaar geen aannames doen, voor hetzelfde geld word je morgen ontslagen.
Verder vragen ze wat algemene dingen over je verhouding tot je buren toen je op je vorige adres woonde en ze leggen wat dingen uit over de voorwaarden (tuin onderhouden als je die hebt, geen wietplantages, je mag geen overlast veroorzaken, wie je moet bellen als er iets stuk is, dat soort dingen).
Thanks, ik vraag me bij deze reactie dan weer af wat de ondergrens eigenlijk is? Wat het minimum inkomen moet zijn om in aanmerking te komen voor een huurhuis bij de woningbouw. Krijg je bij het gesprek eigenlijk ook vragen over je huidige werk? Wat je doet, hoe lang je het al doet, of je wel/geen vast contract hebt etc.quote:Op zondag 20 oktober 2013 14:35 schreef Bucketlist het volgende:
Ik zat in exact dezelfde situatie als TS. Gingen gewoon uit van IB-60 formulier. Loonstroken zaten in mijn tas maar daar vroegen ze niet eens naar.
Het inkomen vanaf augustus komt boven de grens, maar het inkomen van vorig jaar zit onder de grens. IB60 gaat uit van vorig jaar, dan kan ik dus geen dikke vette pech hebben?quote:Op zondag 20 oktober 2013 16:00 schreef Ivo1985 het volgende:
Ik zat in een omgekeerde situatie. Vorig jaar lag mijn inkomen net een paar honderd euro boven de grens. Dit jaar ligt mijn inkomen er helaas ver onder.
Toch mag ik donderdag een huurcontract gaan tekenen, mijn ingestuurde stukken zijn goedgekeurd. De definitieve IB-aanslag van vorig jaar en mijn huidige loonstrookjes (3 stuks om te laten zien dat ik nu gewoon echt een lager vast inkomen heb en niet toevallig één maandje minder heb verdiend).
En wel om de volgende reden:
De Europese regels waar de WBV zich aan moet houden met betrekking tot het inkomen van nieuwe huurders gaan er van uit dat er gekeken wordt naar het inkomen in het jaar waarin de huurovereenkomst wordt aangegaan.
Als je vorig jaar onder de grens zat en dit jaar door een hoger inkomen er net boven komt, heb je formeel gezien dus dikke vette pech. Nu kan ik me zo voorstellen dat de mensen bij de WBV de regels ook wel een beetje belachelijk vinden en daarom uitgaan van wat voor de potentiële huurder het meest gunstig is. Daarbij willen ze bij de WBV natuurlijk zelf gewoon liever een huurder die alles goed kan betalen dan dat ze een groot risico lopen op wanbetaling.
De WBV hebben allemaal als hardste geprotesteerd tegen de behoorlijk lage salarisgrens.quote:Op zondag 20 oktober 2013 16:00 schreef Ivo1985 het volgende:
De Europese regels waar de WBV zich aan moet houden met betrekking tot het inkomen van nieuwe huurders gaan er van uit dat er gekeken wordt naar het inkomen in het jaar waarin de huurovereenkomst wordt aangegaan.
Het gaat om het inkomen over het gehele jaar. hoe gaat dat er uitzien voor 2013? Zat het er voor augustus ver genoeg onder om te compenseren voor het deel wat je er nu boven zit? Vergeet daarbij niet je belastbare extra's zoals uitbetaalde overuren, toeslagen, vakantiegeld en bonussen.quote:Op zondag 20 oktober 2013 16:30 schreef Soldier2000 het volgende:
[..]
Het inkomen vanaf augustus komt boven de grens, maar het inkomen van vorig jaar zit onder de grens. IB60 gaat uit van vorig jaar, dan kan ik dus geen dikke vette pech hebben?
Ik begrijp wat je bedoelt, maar ze vragen nergens om mijn loonstroken? Moet ik dan toch mijn loonstroken gaan meenemen en zeggen, kijk ik zit echt onder de grens, terwijl dat volgens mijn IB60 2012 ook is?quote:Op zondag 20 oktober 2013 16:35 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Het gaat om het inkomen over het gehele jaar. hoe gaat dat er uitzien voor 2013? Zat het er voor augustus ver genoeg onder om te compenseren voor het deel wat je er nu boven zit? Vergeet daarbij niet je belastbare extra's zoals uitbetaalde overuren, toeslagen, vakantiegeld en bonussen.
Als het voor augustus laag genoeg was, dan neem je voor de zekerheid dus gewoon alle loonstroken van dit jaar mee en ga je het ze zelf voorrekenen dat je er aan voldoet. Dan laat je gewoon zien: tot en met september heb ik X verdiend, oktober november en december verdien ik Y per maand dus dan kom ik voor heel 2013 op bedrag Z.
Oke, laten ze dit ook bij het intake gesprek merken? In de trant van, dat er vragen worden gesteld over hoe je denkt je overige vasten lasten na de huur te kunnen betalen? Of bellen ze je later op om te vertellen dat je niet aan hun minimumeis voldoet.quote:Op zondag 20 oktober 2013 18:07 schreef Ivo1985 het volgende:
Minimuminkomen doet er alleen toe wanneer dat ook al vermeld staat in de advertentie. Als je de huur maar betaald. Ook met een verzamelinkomen van 0 euro kun je een sociale huurwoning huren.
Sommige WBV hanteren voor hun wat duurdere woningen een minimuminkomen, bijvoorbeeld dat je voor een woning die meer dan 500 euro aan huur kost minimaal 20k per jaar moet verdienen. Dit om te zorgen dat ondanks het bestaan van huurtoeslag mensen toch zoveel mogelijk terecht komen in een woning die past bij het inkomen. Dat scheelt de overheid bakken met huurtoeslag en dát noem ik nou echt sociaal beleid.
Dat doen ze in mijn regio dus serieus waar het om woningen gaat met een bovengemiddeld grote tuin. Vooral als het een grote voortuin betreft.quote:Op maandag 21 oktober 2013 13:03 schreef Gompy58 het volgende:
wellicht vragen ze ook of je groene vingers hebt
Nou bij ons ging dit anders behoorlijk anders. Ze zagen onzer beider IB60-formulieren die opgeteld ruim onder het maximumbedrag lagen. Vervolgens zagen ze mijn huidige salarisstrook, waaruit bleek dat ik nu meer verdien dan in 2012. Hierdoor concludeerden ze dat ons inkomen te hoog lag voor een sociale huurwoning, zelfs toen ik mijn nieuwe arbeidscontract met een aanzienlijk salaris liet zien.quote:Op zondag 20 oktober 2013 16:51 schreef Piles het volgende:
IB60 gebruiken ze of je inkomen laag genoeg is voor sociale woningbouw (puur ter verantwoording naar ministerie e.d.)
Salarisstrook gebruiken ze of je inkomen hoog genoeg is zodat je de huur kan betalen (belang van wbv)
Tis een heerlijke tweestrijd
Maar jij moest je salarisstroken meenemen?quote:Op maandag 21 oktober 2013 17:05 schreef lunamatic het volgende:
[..]
Nou bij ons ging dit anders behoorlijk anders. Ze zagen onzer beider IB60-formulieren die opgeteld ruim onder het maximumbedrag lagen. Vervolgens zagen ze mijn huidige salarisstrook, waaruit bleek dat ik nu meer verdien dan in 2012. Hierdoor concludeerden ze dat ons inkomen te hoog lag voor een sociale huurwoning, zelfs toen ik mijn nieuwe arbeidscontract met een aanzienlijk salaris liet zien.
Uiteindelijk hebben we besloten om dan maar tijdelijk apart te gaan wonen, maar wel een beetje scheef dus...
Als je er niet om wordt gevraagd, niet meenemen. Klaar. Dan kijken ze alleen naar je IB-60.quote:Op maandag 21 oktober 2013 17:58 schreef Soldier2000 het volgende:
[..]
Maar jij moest je salarisstroken meenemen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |