abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_132148465
Hallo allemaal,

Wij (vriendin en ik) staan op het punt een Franse Bulldog aan te schaffen. Nu is dat voor ons beiden onze eerste hond (ook nooit als kind een hond gehad, dus geen enkele ervaring). Nu wil ik eigenlijk aan de 'kenners' - waarvan er hier geheid een aantal zitten - vragen hoeveel zo'n relatief kleine hond nu eigenlijk per maand eet? Dus hoeveel euro zullen we maandelijks ongeveer kwijt zijn aan voer?

En dan nog een vraagje; is het veilig om zo'n hond op marktplaats te kopen of is het echt beter om naar een fokker te gaan? Heeft iemand bijvoorbeeld ervaring met een hond via Marktplaats, bijvoorbeeld uit een nestje van een particulier. Dit vraag ik uit het oogpunt met betrekking tot ziektes etc.

Bedankt alvast!
  maandag 14 oktober 2013 @ 09:18:28 #2
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_132148492
Hangt er vanf wat voor voer je koopt. Als je slim bent haal je gewoon 20 kilo paardenbrokken bij de lokale boer. Als je je hebt laten overhalen door de reclames en denkt dat jouw hond allerlei groenten door zijn zachte vlees nodig heeft, koop je dure pedigree meuk. Verschil? Paar tientjes in de maand. Verschil voor jouw hond? Niks.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_132148505
Wij zaten inderdaad wel te denken aan een goedkoper merk. Bijvoorbeeld Albert Heijn of een ander willekeurig winkelketenmerk. Maar hoeveel kg eet zo'n beestje weg?
pi_132148587
Waarom wil je een Frans bull? Heb je je al verdiept in het ras?

Het is een kortsnuitig ras met verwrongen voorste luchtwegen. Wat veroorzaakt dat deze hondjes altijd benauwd zijn (en daarom ook zo "schattig" snurken) het is voor ze alsof ze altijd door een rietje ademen. Vaak moeten de neusgaten zelfs aangepast worden (groter gemaakt) om het beestje nog een beetje lucht te geven.

Ik zou je aanraden niet voor dit, ongezonde, ras te kiezen. Als je na nader onderzoek toch perse wil dan in ieder geval van een fokker die nog enigszins weet waar hij mee bezig is en het hondje met de allerminste luchtwegproblemen uitzoeken.

Voor meer informatie

[ Bericht 6% gewijzigd door Zo-is-dat op 14-10-2013 09:31:01 ]
  maandag 14 oktober 2013 @ 09:33:29 #5
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_132148692
Franse Bulddogjes _O_

Ik koop altijd vlees voor mijn hond. Dan weer hart, lever, luchtpijp, nieren etc. ec.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_132148715
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 09:25 schreef Zo-is-dat het volgende:
en daarom ook zo "schattig" snurken)
Schattig? Knettergek maken ze je er mee! Na een uur wil je die beesten wurgen!
pi_132148729
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 09:34 schreef Godtje het volgende:

[..]

Terechte klacht!
  maandag 14 oktober 2013 @ 09:38:51 #8
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_132148793
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 09:35 schreef Zo-is-dat het volgende:

[..]

Terechte klacht!
Sowieso zie je als je even wat leest over deze beesten dat ze gewoon helemaal scheefgefokt zijn. Ze kunnen zich niet eens meer zelf voortplanten. 8)7
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
  maandag 14 oktober 2013 @ 09:41:07 #9
137776 boem-dikkie
Jedi Mind Baby!
pi_132148839
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 09:34 schreef Godtje het volgende:

[..]

_O_ Bulldogs. O+ O+
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
pi_132148848
Nog een terechte klacht!

Kunstmatige Inseminatie bij honden is zo ongeveer uitgevonden voor bullen! ;(
  maandag 14 oktober 2013 @ 09:42:51 #11
137776 boem-dikkie
Jedi Mind Baby!
pi_132148867
Ik zou overigens naar een fokker toegaan en kijken of je je daar fijn bij voelt en je kunt zien hoe die beesten er bij liggen.
pi_132149116
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 09:25 schreef Zo-is-dat het volgende:
Waarom wil je een Frans bull? Heb je je al verdiept in het ras?

Het is een kortsnuitig ras met verwrongen voorste luchtwegen. Wat veroorzaakt dat deze hondjes altijd benauwd zijn (en daarom ook zo "schattig" snurken) het is voor ze alsof ze altijd door een rietje ademen. Vaak moeten de neusgaten zelfs aangepast worden (groter gemaakt) om het beestje nog een beetje lucht te geven.

Ik zou je aanraden niet voor dit, ongezonde, ras te kiezen. Als je na nader onderzoek toch perse wil dan in ieder geval van een fokker die nog enigszins weet waar hij mee bezig is en het hondje met de allerminste luchtwegproblemen uitzoeken.

Voor meer informatie
Eens. Verschrikkelijk hoe sommige rassen helemaal naar de klote gefokt worden. Uitpuilende ogen, veel te korte snuitjes (ben zelf een kattenliefhebber, vrienden van mij hebben een Persje, beestje ademt als een 80 jarige long patient :N ), bij King Charles Cocker Spaniëls vaak te kleine schedels voor de hersenen, waardoor ze altijd koppijn hebben en toevallen krijgen. En er zijn nog veel meer voorbeelden.

Wat zal ik de dag heugen als daar een keer wat aan gedaan wordt. En ook aan het feit dat het veel te makkelijk is om een dier te kopen en verkopen. Opflikkeren met dieren op Marktplaats te zetten bijvoorbeeld. Hoe houdt je de broodfok in stand }:| Het is veels te makkelijk om een beestje te kopen. Mag wat mij betreft veel moeilijker gemaakt worden. Voor mijn part dien je zelf ook gekeurd te worden, of je wel geschikt bent als baasje, en of je er genoeg van afweet. Zie veels te veel mensen stik chagrijnig de hond uitlaten, onderwijl moeilijk op hun telefoon kijkend. Dan vraag ik me altijd af waar je een hond voor gekocht hebt. Uitlaten zou een feestje moeten zijn, zowel voor de hond als het baasje.

Ik zou het mooi vinden als TS besluit om op basis van zulk soort informatie voor een ras te kiezen wat nog geen problemen kent. Het zijn lieve beestjes hoor, die Franse buldogs, maar hoe minder interesse er is in zulke probleemrassen, hoe eerder het probleem zich oplost. Maar ja, schattigheid schijnt voor veel mensen toch belangrijker te zijn dan het welzijn van het beestje zelf.
  maandag 14 oktober 2013 @ 09:58:09 #13
386998 NitraatPoep
Iedereen kent me
pi_132149120
Ik heb een enorme Franse bulldog, die zit op ongeveer 6 a 7 kilo brokken per maand. Daarnaast nog wat nat voer, puur voor de lekker, snoepjes, (vooral bij het trainen belangrijk) en veel grote botten (geen buffelhuid, daar stikken ze in)

Qua merk wissel ik zo nu en dan. Zeker voor een puppy zijn de goedkoopste merken niet voldoende, maar merken als pedigree voegen heel veel zout toe, wat slecht is. Bulldoggen hebben gevoelige darmen, soms doen ze het beter op vers vlees, google er maar eens naar.

De franse bulldog is niet een uitermate geschikte beginnershond. Ze zijn eigenwijs, je moet enorm veel geduld hebben als je ze traint, en zelfs een goed opgevoede bull heeft regelmatig schijt aan commando's. Verder willen ze NIET alleen zijn. Een uurtje of twee, mits langzaam opgebouwd, gaat prima, maar ze vinden het niet leuk, en als jullie werken worden ze doodongelukkig. (Dit laatste geldt voor de meeste honden)

Verder zijn er wat erfelijke kwalen of veelvoorkomende zaken waar ze last van kunnen krijgen. Hernia's, knieproblemen, luchtweg, neus en gehemelte problemen, cherry eye, ingegroeid staartje, kapotte neus/snuit, baarmoeder problemen, problemen met huidplooien, en dan nog de dingen waar ik zo niet op kom.

Ik haal mijn pups bij particulieren, maar wel met uitgebreide info over de ouders, minstens 3 generatie's terug. Een pup van een goede geregistreerde fokker heeft ook kans op afwijkingen, echter zal een goede fokker die afwijkingen minimaliseren in de fokselectie, en garantie op bepaalde zaken geven.

Laat je niet verleiden door een lage prijs, lees je goed in over broodfokkers en wat jij kunt bekijken bij een fokker en de pup als je besluit een nestje te bezoeken.

Als je nog meer vragen hebt, zal ik proberen ze te beantwoorden.
Dringend verzoek om elke opmerking van deze gebruiker met een flinke pot zout te nuttigen.
  maandag 14 oktober 2013 @ 10:37:33 #14
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_132149722
Waarom kies je in godsnaam voor een ras wat mismaakt gefokt wordt door de mens en zich niet eens meer op natuurlijke wijze voort kan planten?
Als je wil weten wat ze per maand kosten aan voer kun je je beter eens verdiepen in wat je levenslang aan dierenartskosten kwijt bent.
Not kidding.
Mijn moeder had een mops, ook zo een draak van een ras, die werd 13 jaar, die kostte 1500 gulden en die heeft hun dat bedrag in zijn hele leven echt bijna per jaar nog eens gekost aan allemaal dierenartstoestanden, vreselijk.
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
  maandag 14 oktober 2013 @ 10:49:17 #15
137776 boem-dikkie
Jedi Mind Baby!
pi_132149948
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 10:37 schreef oh-oh het volgende:
Waarom kies je in godsnaam voor een ras wat mismaakt gefokt wordt door de mens en zich niet eens meer op natuurlijke wijze voort kan planten?
Als je wil weten wat ze per maand kosten aan voer kun je je beter eens verdiepen in wat je levenslang aan dierenartskosten kwijt bent.
Not kidding.
Mijn moeder had een mops, ook zo een draak van een ras, die werd 13 jaar, die kostte 1500 gulden en die heeft hun dat bedrag in zijn hele leven echt bijna per jaar nog eens gekost aan allemaal dierenartstoestanden, vreselijk.
Als je bereidt bent om dat te betalen en je vindt het een leuke hond, waarom niet...
pi_132150000
quote:
14s.gif Op maandag 14 oktober 2013 10:49 schreef boem-dikkie het volgende:

[..]

Als je bereidt bent om dat te betalen en je vindt het een leuke hond, waarom niet...
Vanwege de eerste zin in de quote misschien?
  maandag 14 oktober 2013 @ 10:52:18 #17
176471 oh-oh
pi_132150012
Ik snap niet hoe je kan vallen op iets wat zo mismaakt en ongelukkig gemaakt wordt door de mens, zo hou je die ellende in stand. Neem dan een Boston terrier, die zijn een stuk gezonder en fitter en zo ^O^
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
pi_132150043
quote:
14s.gif Op maandag 14 oktober 2013 09:19 schreef Bolters het volgende:
Wij zaten inderdaad wel te denken aan een goedkoper merk. Bijvoorbeeld Albert Heijn of een ander willekeurig winkelketenmerk. Maar hoeveel kg eet zo'n beestje weg?
Hmja... Niet dat er iets mis is met een supermarktmerk (of misschien wel), maar als je al wilt besparen op dierenvoeding voordat je een huisdier in huis neemt vind ik geen goed teken. Een huisdier kost gewoon (veel) geld. Heb je je daar al in verdiept? In het financiele aspect?
pi_132150068
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 10:52 schreef oh-oh het volgende:
Ik snap niet hoe je kan vallen op iets wat zo mismaakt en ongelukkig gemaakt wordt door de mens, zo hou je die ellende in stand. Neem dan een Boston terrier, die zijn een stuk gezonder en fitter en zo ^O^
De Franse bulldog is nu wat de chiwawa ooit was. Een modehond. Over een jaar of 2 zitten de asiels er weer vol mee.
  maandag 14 oktober 2013 @ 10:55:38 #20
176471 oh-oh
pi_132150073
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 10:54 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

Hmja... Niet dat er iets mis is met een supermarktmerk (of misschien wel), maar als je al wilt besparen op dierenvoeding voordat je een huisdier in huis neemt vind ik geen goed teken. Een huisdier kost gewoon (veel) geld. Heb je je daar al in verdiept? In het financiele aspect?
Sowieso , investeren in GOED voer, zonder rommel erin, leidt echt tot een gezonder dier, met weer minder da kosten. Maar dat is bij die platsnuiten mss wel weggegooid geld want je kan toch wel een strippenkaart op de da nemen ;)
( Groucho Marx )
  maandag 14 oktober 2013 @ 10:57:41 #21
176471 oh-oh
pi_132150099
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 10:55 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

De Franse bulldog is nu wat de chiwawa ooit was. Een modehond. Over een jaar of 2 zitten de asiels er weer vol mee.
True, maar bij de chihuahua is er nog een groot verschil tussen goed gefokte honden die een gezond gewicht hebben en goede knietjes en zo, daar wordt goed op getest, daar kun je makkelijk op letten.
Die platsnuiten, dat duurt nog wel weer wat decennia willen ze dat weer een beetje goed fokken allemaal.
( Groucho Marx )
pi_132150319
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 10:55 schreef oh-oh het volgende:

[..]

Sowieso , investeren in GOED voer, zonder rommel erin, leidt echt tot een gezonder dier, met weer minder da kosten.
Inderdaad. Maar ook vooral de tijd nemen om goed voedsel te leren kennen. Zo kwam ik er dus achter dat duur voedsel echt niet goed hoeft te zijn. Neem nu royal canin. Dat is gewoon meer een marketingding dan goed voedsel.

Ooit zat ik achter de kassa en hoeveel mensen heb ik niet voorbij zien komen die voor zichzelf allleen maar A merken kochten en voor hun huisdieren euroshopperspul. Ik vraag me dan serieus af waarom ze in godsnaam een huisdier hebben aangeschaft.
pi_132151125
Ik lees allemaal zeer uitgebreide reacties. Waarvoor ontzettend veel dank!

Ik was me van heel veel van bovenstaande zaken ook niet op de hoogte. Ik ben gewoon afgegaan op een leuk uiterlijk en het feit dat dit een kleine hond is. We gaan op een appartement wonen, dus dat is wel belangrijk.

Wat zou in dit geval een betere/gezondere hond zijn? Met het oog op onze onervarenheid en het liefst een hond die niet snel ziek wordt.

En dan rest de vraag; voor hoeveel euro eet zo'n hond gemiddeld per maand weg. Wij willen niet per definitie besparen op het voer, in tegendeel. Maar wij hebben geen idee of bepaald voer (veel) beter is dan ander voer etc etc!

[ Bericht 6% gewijzigd door Bolters op 14-10-2013 11:48:18 ]
pi_132151225
quote:
14s.gif Op maandag 14 oktober 2013 11:42 schreef Bolters het volgende:

Ik was me van heel veel van bovenstaande zaken ook niet op de hoogte. Ik ben gewoon afgegaan op een leuk uiterlijk en het feit dat dit een kleine hond is. We gaan op een appartement wonen, dus dat is wel belangrijk.

Wat zou in dit geval een betere/gezondere hond zijn?

En dan rest de vraag; voor hoeveel euro eet zo'n hond gemiddeld per maand weg. Wij willen niet per definitie besparen op het voer, in tegendeel. Maar wij hebben geen idee of bepaald voer (veel) beter is dan ander voer etc etc!
Wat ik bij mijn katten gemerkt heb is dat ik in principe met duurder voer uiteindelijk toch goedkoper uit ben. Omdat dat voer toch wat geconcentreerder is, meer voedingsstoffen bevat en ze daardoor minder eten. Nu weet ik niet of dat voor hondenvoer ook geldt, maar dat kunnen de hondenmensen hier wel vertellen.
pi_132151262
quote:
14s.gif Op maandag 14 oktober 2013 11:42 schreef Bolters het volgende:

Wat zou in dit geval een betere/gezondere hond zijn?

En dat is juist het probleem. Veel mensen nemen een huisdier omdat ie er zo schattig uitziet. Maar eigenlijk hebben ze in werkelijkheid geen idee hoe ze het beestje moeten verzorgen. Uiteindelijk valt het toch tegen en brengen ze het huisdier naar een asiel. Ik zeg niet dat het bij jou zo gaat TS, maar zo gaat het in de meeste gevallen wel.

Steek aub tijd in research naar een goede hond. Dat kan idd wat tijd kosten, maar zo sta je niet voor ongewilde verrassingen. En gewoon zelf doen, niet hier vragen. Er zijn zat proffessionele sites die jou beter uitleg kunnen geven als wij.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')