abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_132142989

Of je nu al overweegt over te stappen, eerst nog wat informatie wilt inwinnen of net bent overgestapt en steun zoekt bij de eerste stappen op je nieuwe Ubuntu-installatie: welkom in het centrale Ubuntutopic!

Doel
Deze reeks is ontstaan uit de vraag of Ubuntu een volwaardig besturingssysteem is, met het oog op gebruikers die geen ervaring met Linux hebben.
Dat kunnen bijvoorbeeld Windowsgebruikers zijn die zoeken naar een stabiel, veilig en vrij alternatief.
Het doel van deze reeks is nu om het gebruik van Ubuntu te stimuleren en transitie van (voornamelijk) Windows zo aangenaam als mogelijk te maken.

Kennismaking
Om kennis te maken met Ubuntu zonder enig risico voor je bestaande besturingssysteem kun je gebruikmaken van de Live functie. Wanneer je van de installatiecd opstart is dit de standaardfunctie.
Ubuntu wordt geladen en je kunt er direct mee aan de slag.
Wanneer je genoeg hebt gezien en wilt installeren open je het installatieprogramma vanaf het bureaublad.
Een snellere manier om de Live-omgeving en/of de installatie te starten is van USBstick:
Vanuit Windows: Universal USB installer
Vanuit Windows en/of Linux: UNetbootin

Je kunt natuurlijk ook eerst beginnen met de interactieve tour op de website van Ubuntu zelf.

Installatie
De installatie is bijzonder simpel. Na het beantwoorden van een aantal vragen (tijdzone, toetsenbord, disk, naam) wordt het systeem geinstalleerd.
Na installatie is het klaar voor gebruik. Allerlei basissoftware is standaard geinstalleerd.
Voor een uitgebreide handleiding inclusief instellingen en applicaties, zie howtoforge perfect desktop (op het moment nog voor 11.04 Natty).

Hulp en documentatie
Dit topic :9
https://help.ubuntu.com/
http://www.ubuntugeek.com/

Plaatjes

Videos
Omdat een video meer zegt dan 1000 woorden (vooral als een dame uitlegt hoe Ubuntu werkt en wat je ermee kunt, natuurlijk :P):

Video's van NixiePixel

Andere video's

Standaard Applicaties
In Ubuntu is een flink aantal applicaties standaard al geinstalleerd en klaar voor gebruik:

Browser: Mozilla Firefox
Fotobeheer: Shotwell
E-mail: Thunderbird
MSN/Chat/IRC: Empathy
Tekstverwerker: LibreOffice

Sofware center
Naast deze standaard geinstalleerde applicaties zijn nog duizenden applicaties vrij (en gratis) beschikbaar via de package manager. De volgende applicaties zijn beschikbaar via het Ubuntu Software Center (USC). Zij voegen mogelijk functionaliteit toe of bieden een andere funtionaliteit dan de standaardapplicaties. Voor meer informatie bekijk je de website of vraagt naar informatie en tips in dit topic! Installatie is bijzonder simpel: Open Ubuntu Software Center, zoek de naam van de applicatie en installeer deze. Bijvoorbeeld:

Browsers: Chromium (google chrome)
Fotobewerkingssoftware: the GIMP, darktable
MSN: emesene, amsn
Videobewerken: Pitivi

Heb je na een zoektocht in het USC niet gevonden wat je zocht? Je kunt ook extra software in het software center krijgen door zogeheten PPA's toe te voegen; software kanalen die door andere partijen worden beheerd. !! Let wel op !! Software vanuit deze kanalen is niet gecontroleerd door de Ubuntu community. Vraag het hier anders even, als je niet zeker bent. Een aardige manier om extra bronnen toe te voegen is via Ubuntu Tweak

Games
Natuurlijk kun je ook allerlei spelletjes spelen! Standaard zitten in Ubuntu een paar spelletjes, via Ubuntu Software Center zijn nog vele spellen beschikbaar.
Hier nog een paar links naar sites over games en Ubuntu/Linux.

forum.ubuntu games-voor-linux
linuxgames.com
linux-box.nl linux games
rangit.com top 8 linux games (2007)

Andere (Linux)topics
In DIG staat de fantastische reeks "[Linux/Unix] [/Gurus/helpen/newbies]$" waar je ook voor allerlei hulpvragen aangaande Ubuntu terecht kunt.
Ook is er een centraal shell scripting topic waar je terecht kunt als je zover bent om daarover vragen te stellen!

Overige Links
OMG! Ubuntu
Ubuntu Gamer

Deze OP is te vinden op de fok wiki: OP/Ubuntu

[ Bericht 0% gewijzigd door Dubbeldrank op 14-10-2013 20:00:34 ]
pi_132164934
stormlooptopic!
pi_132165027
quote:
14s.gif Op maandag 14 oktober 2013 19:38 schreef KomtTijd... het volgende:
stormlooptopic!
De header doet het niet, jouw schuld! :6

Oh vooruit, die stond op de hosting van µ, ik zal even vragen of hij hem kan opsturen zodat ik hem op de server van FOK! kan zetten.
Powered by Janetje®
pi_132172901
quote:
14s.gif Op maandag 14 oktober 2013 19:38 schreef KomtTijd... het volgende:
stormlooptopic!
Alleen maar positief he dat Linux onder een groter publiek bekend begint te worden *O*
Ik begin er zelf ook meer plezier in te krijgen nu.

ps. welk mail programma raden jullie me aan? Ik zie er verschillende staan en heb er al een aantal uitgeprobeerd maar ze hebben tot nu toe allemaal wel iets wat me niet bevalt.
Het standaard programma Thunderbird is bijvoorbeeld veeeel te traag en Claws werkt wel goed maar ik kan daar bijvoorbeeld mijn diverse mail adressen niet scheiden en hij kwakt dus alles in 1 en dezelfde box. Niet prettig ;(
pi_132175323
Evolution is een goeie (was vroeger de default). Maar ik gebruik zelf altijd gewoon gmail.
pi_132202834
quote:
14s.gif Op maandag 14 oktober 2013 23:06 schreef KomtTijd... het volgende:
Evolution is een goeie (was vroeger de default). Maar ik gebruik zelf altijd gewoon gmail.
Is er een mogelijkheid om meerdere mail boxen aan te maken? Als ik nu mijn e-mail account allemaal toe voeg wordt alles namelijk in een en dezelfde map gestopt en dat wil ik juist graag gescheiden houden.
pi_132204060
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 20:51 schreef Garfield1985 het volgende:

[..]

Is er een mogelijkheid om meerdere mail boxen aan te maken? Als ik nu mijn e-mail account allemaal toe voeg wordt alles namelijk in een en dezelfde map gestopt en dat wil ik juist graag gescheiden houden.
ja, maar in thunderbird ook
pi_132204106
Thunderbird traag?! Oh. :{
pi_132204374
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 21:10 schreef erikkll het volgende:

[..]

ja, maar in thunderbird ook
In gmail ook :P
pi_132204912
Pfuuu, m'n hele desktopomgeving naar de klote sinds de update van Cinnamon naar 2.0 :( :( :( (Ubuntu 12.04)

Dan maar Unity, met tegenzin }:|
pi_132207149
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 21:24 schreef Starman89 het volgende:
Pfuuu, m'n hele desktopomgeving naar de klote sinds de update van Cinnamon naar 2.0 :( :( :( (Ubuntu 12.04)

Dan maar Unity, met tegenzin }:|
Heb je die geinstalleerd via een aparte repo?
pi_132207984
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 21:58 schreef Stratocruiser het volgende:

[..]

Heb je die geinstalleerd via een aparte repo?
Werd automatisch geupdate vanaf de Stable Repo.
Downgraden is niet mogelijk...
pi_132208604
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 22:13 schreef Starman89 het volgende:

[..]

Werd automatisch geupdate vanaf de Stable Repo.
Downgraden is niet mogelijk...
That sucks. Las hier al dat er een hoop veranderd is in 2.0, misschien kloppen er bepaalde dependencies niet meer. Een bugje hier en daar zou niet zo'n ramp zijn, maar je zou toch verwachten dat het werkt als het in stable zit...

Gaf apt of de update-applet foutmeldingen?

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 15-10-2013 22:43:55 ]
pi_132227091
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 22:23 schreef Stratocruiser het volgende:

[..]

That sucks. Las hier al dat er een hoop veranderd is in 2.0, misschien kloppen er bepaalde dependencies niet meer. Een bugje hier en daar zou niet zo'n ramp zijn, maar je zou toch verwachten dat het werkt als het in stable zit...

Gaf apt of de update-applet foutmeldingen?
Bij het installeren ging niets mis. Maar elke keer als ik opstart met Cinnamon, komt er een crash melding tevoorschijn. Cinnamon + PPA al verwijderd, en helemaal opnieuw erop gezet, maar zonder resultaat.
pi_132245725
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 15:00 schreef Starman89 het volgende:

[..]

Bij het installeren ging niets mis. Maar elke keer als ik opstart met Cinnamon, komt er een crash melding tevoorschijn. Cinnamon + PPA al verwijderd, en helemaal opnieuw erop gezet, maar zonder resultaat.
Dus die Cinnamon zat toch niet in de repo van Ububntu zelf? Dan kan het wel eens fout gaan helaas.
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 15:24:13 #16
13250 Lod
Sapere aude!
pi_132324964
Vanmorgen een upgrade gedaan van 13.04 naar 13.10. Hij heeft wat moeite met externe monitoren geloof ik. Ik zie mijn achtergrond twee keer: eenmaal op de resolutie van mijn laptop (die dicht is) en eenmaal op de resolutie van de externe monitor.
En de muisaanwijzer blijft maar knipperen.
GNU Terry Pratchett
pi_132325350
quote:
9s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 15:24 schreef Lod het volgende:
Vanmorgen een upgrade gedaan van 13.04 naar 13.10. Hij heeft wat moeite met externe monitoren geloof ik. Ik zie mijn achtergrond twee keer: eenmaal op de resolutie van mijn laptop (die dicht is) en eenmaal op de resolutie van de externe monitor.
En de muisaanwijzer blijft maar knipperen.
Welke videokaart drivers gebruik je? misschien even verwijderen en weer toevoegen? of je xorg.conf resetten?
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 17:26:13 #18
13250 Lod
Sapere aude!
pi_132328357
Ik gebruik de standaard videodrivers die geïnstalleerd worden met Ubuntu. Voor mijn videokaart worden geen andere gevonden.
GNU Terry Pratchett
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 18:20:06 #19
13250 Lod
Sapere aude!
pi_132330043
Heb net even een schone installatie gedaan. Bij de Display settings stond opeens een derde display, met een resolutie van 1024x768. Ik heb deze gedisabled en nu werkt het redelijk. Moet alleen bij een reboot de display settings even opnieuw opslaan.
GNU Terry Pratchett
  donderdag 24 oktober 2013 @ 11:15:19 #20
211937 escalatie
in ... 3..., 2..., 1...
pi_132507218
Lopen spelen met 13.04 en 13.10 in Virtual Box en beide lopen prima met 2 Gig RAM.

Ik krijg alleen cgi scripts niet aan de praat op 13.10, ondanks ik het op dezelfde manier doe. Op 13.03 kun je het gewoon activeren in /etc/apache2/sites-available/default, maar in 13.10 heet het bestand nu 000-default.conf.

Heeft iemand ervaring met Office 365 op Ubuntu? Werkt dat een beetje soepel?
  donderdag 24 oktober 2013 @ 14:57:24 #21
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_132513876
13.04->13.10 upgrade (doe ik normaal nooit :+ )

Bugs die ik ben tegen gekomen:

Groot:

- verkleinen van een video zorgt ervoor dat er niet ge-repaint wordt. Verkleinen werkt maar de afbeelding van de video blijft volledig op het scherm staan met een verkleind scherm daaroverheen en ik moet eerst ergens op klikken om Unity terug te krijgen.

Klein:

- tabs in chrome hebben meestal geen tekst er in met de proprietary driver (de os driver gaat goed).
- tijdens booten artifarcts op het scherm.
- bij initieel opbouwen van desktop zie je dat de unity launcher van kleur veranderd (kleur van de achtergrond). Dat was in 13.04 niet.

Shutdown gaat aanmerkelijk sneller.

Voor de rest niks te klagen. Ik ga wel een her-install doen van 13.10 om te controleren of bugs verdwijnen met en her-install. Dit weekend denk ik.
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
  donderdag 24 oktober 2013 @ 20:19:55 #22
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_132525250
Vorige week geupgrade van 13.04 naar 13.10, maar ik ben nog niet helemaal happy. Dat komt vooral omdat de Gnome-shell animatie wat minder soepel lijkt te verlopen (zeker als ik meerdere vensters open heb). Dat is dan ook meteen het enige waaraan ik het kan afmeten, de rest lijkt gewoon hetzelfde; ook de bugs die ik had zijn nog niet opgelost.

Ik zit er over te denken om een eigen kernel te compilen, en dan speciaal voor de i3 processor. Eens kijken of alles wat soepeler kan aanvoelen als ik dat doe. Heeft iemand hier dat al eens gedaan? Ik heb, afgezien van een virtualbox kernel module, geen extra's tegen de kernel aan gecompiled moeten worden (bv Nvidia drivers), dus die problemen blijven me denk ik bespaard.
pi_132525411
Verwacht daar niet te veel wonderen van hoor. volgens mij is het vooral placebo-effect als mensen zeggen dat dat heel veel scheelt.
pi_132525497
Ik draai alleen maar LTS versies, die andere versies is te veel upgraden naar mijn smaak.. (dan pak ik wel Debian testing).
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.
  donderdag 24 oktober 2013 @ 22:04:42 #25
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_132530305
Ja ik wilde dus elementary proberen (LTS 12.04), maar mijn shotwell database is te nieuw voor de versie in elementary (ook niet via ppa). Dus ik blijf wel bij 13.10, wel zo makkelijk :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')