abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_132064815
De winter komt er weer aan, dat betekend vaker in het donker rijden.
Ik heb nu tweeënhalf jaar mijn rijbewijs en ik kan nog stééds niet veilig in het donker rijden! Ik moet een bril dragen tijdens het rijden, maar daardoor heb ik extra last van schitteringen en felle autolampen. Wat ik ook doe, ik word gewoon verblind. Als het regent is het nóg erger, dan moet ik soms gewoon even aan de kant staan om het veilig te houden voor iedereen.

Nu heb ik zo'n kartonnen proef brilletje gekregen van Hans Anders, deze ga ik vanavond testen en dragen over m'n eigen bril. Mocht het bevallen, dan koop ik een nachtbril op sterkte.

Wat is jullie ervaringen hiermee? Heeft heel veel geholpen?
pi_132065188
M'n vriendin draagt een bril met gele glazen soms ivm nachtblindheid in de auto. Dat schijnt een hoop te helpen.
pi_132065682
Hmm, interessant en ik ben wel benieuwd naar je ervaring.
Het probleem bij mij alleen is dat ik geen bril, maar lenzen draag. Werkt dit dan ook :') ?
pi_132065754
.. ik dacht je dit bedoelde :@

pi_132066152
quote:
11s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 13:06 schreef Anne het volgende:
Het probleem bij mij alleen is dat ik geen bril, maar lenzen draag. Werkt dit dan ook :') ?
Ja ;) Mijn man had een nachtbrilletje van de Action meegenomen, gewoon een normale bril met gele glazen. Maar die past niet over m'n eigen bril :') Dus ik moet echt eentje op sterkte hebben.
pi_132066169
  Moderator vrijdag 11 oktober 2013 @ 13:41:03 #7
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_132066797
quote:
Ja, natuurlijk :) Het gaat om de gele kleur die 's nachts contrastverhogend werkt. Daarom zweren sommigen bij gele koplampen; dat geeft een zelfde effect.
pi_132066912
Oké, ik heb nog ergens een bril waar ik de glazen kan verwisselen in zwart en geel, voor op de motor.
Dat zal dan dus eigenlijk ook moeten werken?

Keertje proberen :Y).
  Moderator vrijdag 11 oktober 2013 @ 13:46:25 #9
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_132066982
quote:
14s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 13:44 schreef Anne het volgende:
Oké, ik heb nog ergens een bril waar ik de glazen kan verwisselen in zwart en geel, voor op de motor.
Dat zal dan dus eigenlijk ook moeten werken?

Keertje proberen :Y).
Zou gewoon moeten werken. Probeer het gewoon eens een keertje :)
pi_132067042
Ik heb een nachtbril van Hans Anders op sterkte. Kost 65 euro, heb er al veel plezier van gehad. Ik heb het idee dat het rustiger kijkt en ben ook niet meer bang voor tegenliggers. Heb de bril dan ook standaard in de auto liggen.
pi_132067999
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 13:47 schreef Lizan het volgende:
Ik heb een nachtbril van Hans Anders op sterkte. Kost 65 euro, heb er al veel plezier van gehad. Ik heb het idee dat het rustiger kijkt en ben ook niet meer bang voor tegenliggers. Heb de bril dan ook standaard in de auto liggen.
Duur grapje! Ze zijn er nu voor 35,- incl glazen :o

Ik ga vanavond die kartonnen eens proberen, en dan morgen een echte bestellen ;)
  vrijdag 11 oktober 2013 @ 14:34:41 #12
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_132068636
quote:
Ik heb geen last van nachtblindheid, wel van eiwit afzetting op mn lenzen als ik op donkere wegen met tegenliggers rijdt.

Daarom vind ik verlichte snelwegen ook fijner :P
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_132069435
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 14:15 schreef Poesopstokje het volgende:

[..]

Duur grapje! Ze zijn er nu voor 35,- incl glazen :o

Ik ga vanavond die kartonnen eens proberen, en dan morgen een echte bestellen ;)
Oke, dat is dan wel goedkoper geworden. Ik heb het gedeclareerd bij de verzekering, heeft mij niks gekost dus uiteindelijk.
  FOK!fotograaf vrijdag 11 oktober 2013 @ 16:00:25 #14
145146 Andyy
pi_132071197
Het is bullshit, je hebt al weinig licht en dan doe je er ook nog eens glas voor wat ervoor zorgt dat je nog minder licht binnen krijgt :D
pi_132071665
Heb hetzelfde kartonnen brilletje toevallig vorige week geprobeerd. Ik merkte eerlijk gezegd geen enkel verschil en heb dezelfde problemen als jij in het donker. Bij tegenliggers en vooral met regen erbij moet ik me echt focussen op de belijning op de weg want anders dan gaat het niet goed... maar ligt er ook een beetje aan dat ik 's avonds over bochtige en smalle N-wegen in het oosten des lands (dus veelal zonder straatverlichting) rij ;) En dan rijden er vaak ook nog van die flikkers met het grote licht wat ze dan niet ff uitzetten als je eraan komt :r
pi_132082237
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 15:00 schreef Lizan het volgende:

[..]

Oke, dat is dan wel goedkoper geworden. Ik heb het gedeclareerd bij de verzekering, heeft mij niks gekost dus uiteindelijk.
Oh.. uiteindelijk toch duurder, want ik kan het niet declareren...

quote:
0s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 16:15 schreef GlenSpey het volgende:
Heb hetzelfde kartonnen brilletje toevallig vorige week geprobeerd. Ik merkte eerlijk gezegd geen enkel verschil en heb dezelfde problemen als jij in het donker. Bij tegenliggers en vooral met regen erbij moet ik me echt focussen op de belijning op de weg want anders dan gaat het niet goed... maar ligt er ook een beetje aan dat ik 's avonds over bochtige en smalle N-wegen in het oosten des lands (dus veelal zonder straatverlichting) rij ;) En dan rijden er vaak ook nog van die flikkers met het grote licht wat ze dan niet ff uitzetten als je eraan komt :r
Ik heb vanavond met bril + kartonnen brilletje gereden, ik vond het een wereld van verschil! Zelfs toen het ging regenen had ik nog goed zicht.
Morgen naar de HA eentje bestellen ;)
  vrijdag 11 oktober 2013 @ 21:50:10 #17
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_132083470
Ik rijd ook met een gele bril in het donker; dat scheelt echt een hoop vwb verblinding, en in de schemer of bij slecht licht is het contrastverhogend.
Tevens vind ik het rustgevend; vraag me niet waarom. :)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_132093742
quote:
14s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 21:50 schreef Sounddragon het volgende:
Ik rijd ook met een gele bril in het donker; dat scheelt echt een hoop vwb verblinding, en in de schemer of bij slecht licht is het contrastverhogend.
Sowieso rustgevend, omdat ik nu niet verkrampt en turend in de auto zit :')
pi_132096594
quote:
14s.gif Op vrijdag 11 oktober 2013 21:50 schreef Sounddragon het volgende:
Misschien ook eens gaan proberen dan maar..merk dat ik er steeds meer last van ga krijgen..(leeftijd)
Nou helemaal met de aankomende natte periode.
  zaterdag 12 oktober 2013 @ 19:42:24 #20
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_132105916
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 oktober 2013 12:31 schreef Charged het volgende:

[..]

Misschien ook eens gaan proberen dan maar..merk dat ik er steeds meer last van ga krijgen..(leeftijd)
Nou helemaal met de aankomende natte periode.
Ik rijd dagelijks krap 250 kilometer, waarvan 200 over onverlichte 2 strooks snelwegen, en dan heb je heel erg last van slecht afgestelde verlichting en van dat kl#te Xenon. En idd, als je dan ook nog in de regen rijdt, is het allemaal niet zo'n pretje; lang leve de anti-verblindingsstand van de binnenspiegel _O_

Let wel op trouwens; niet elke gele bril is even goed, ik heb er diverse (ik werk er ook vaak mee), en er zit wel degelijk verschil tussen de ene en de andere.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_132173921
Ik heb het idee dat het met de jaren lastiger wordt in het donker en met glimmend wegdek. Hebben meer dat?
.
  maandag 14 oktober 2013 @ 23:13:27 #22
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_132175602
Ik heb er ook een beetje last van dus ga dit ook proberen!
pi_132383100
Ik heb al paar jaar zo'n nachtbril en het bevalt mij uitstekend (vooral als het regent). Kan ik tenminste markering op de weg zien.
pi_132400188
Nou,ik ben benieuwd,heb eens zo'n demo nachtbril van Hans besteld.
Binnen 5 werkdagen zou het binnen moeten zijn,ik post mijn bevindingen wel.
pi_132400540
quote:
0s.gif Op maandag 21 oktober 2013 17:28 schreef Charged het volgende:
Nou,ik ben benieuwd,heb eens zo'n demo nachtbril van Hans besteld.
Binnen 5 werkdagen zou het binnen moeten zijn,ik post mijn bevindingen wel.
Ik wacht nog steeds op m'n echte bril O+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')