quote:
Op maandag 7 oktober 2013 15:40 schreef ikweethetookniet het volgende:Maar is die hardere aanpak van de Belastingdienst niet juist een pré in de strijd tegen toeslagenfraude? Omtzigt: 'Nou nee, deze benadering is veel te eenzijdig. Goedwillenden die een fout maken gaan nu ook aangepakt worden. Ik zou veel liever zien dat de Belastingdienst zélf ook aan de slag gaat. Door aanvragen sneller te behandelen en beter te controleren. En dus niet alles op het bordje van de welwillende belastingplichtige leggen. Ik ben voor harde straffen maar doe dat dan goed, raak hen die de boel tillen.'
Ik zet zo mijn vraagtekens bij die 'goedwillenden'. Er bevindt zich immers op de site van de BD/Toeslagen een heel duidelijke rekentool, waarbij je als 'welwillende' 'geďnteresseerde' alleen maar je eigen gegevens omtrent inkomen, huur, en samenstelling van het gezin hoeft in te vullen, waarna er meteen uitrolt ňf, en zo ja hoeveel, je recht hebt op toeslagen.
Nou geloof ik best dat er zodanig domme mensen rondlopen die zelfs die rekentool niet kunnen invullen, maar wat er vaak in de praktijk gebeurt is het volgende:
Ze horen van hun vriendjes dat er in de buurt "een mannetje" is die belastingaangiftes/aanvragen voor toeslagen indient, waarbij je zogenaamd "véél meer terugkrijgt". Of deze mensen daadwerkelijk recht hebben op die toeslagen wordt niet gecheckt, het wordt gewoon stomweg aangevraagd, en tot voor kort kréég je het dan ook (tsja... hoe dom kunnen we het maken

- zonder enige check van de kant van de BD, wat een wonder dat er důs veel misbruik van werd gemaakt

).
En zodra de BD er achter komt en komt terugvorderen is 1) "het mannetje" gevlogen, en 2) staan ze bij de schuldhulpverlening op de stoep, want "kan nie betale...".
Ik maak het zowat dagelijks mee. quote:
Niet alleen die, hoor.
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"