Een bijstandsmoeder uit Heerlen heeft in een paar maanden tijd ruim 230.000 euro erdoorheen gejaagd. Het geld was niet van haar, maar werd per ongeluk op haar rekening overgemaakt. Het geld was bedoeld als subsidie voor crisisopvang Passade in Nijmegen, zo schrijft de Telegraaf.
In de maanden juni, juli en augustus werd er driemaal een bedrag van ruim 100.000 euro overgemaakt, zonder dat iemand de fout ontdekte. Van de in totaal 332.000 euro is er nog amper een ton over. De rest is helemaal op.
De vrouw kocht onder meer een breedbeeldtelevisie met dvd-speler. Ze ging lekker op stap en vaak naar de kapper en betaalde haar schulden af. Ze dacht overigens niet alleen aan haar zelf, daklozen en een school voor gehandicapte kinderen in Tanzania kregen een behoorlijk geldbedrag van de opeens rijke dame.
"We hebben nu aangifte gedaan en een deurwaarder ingeschakeld. Maar we weten dat het niet zal meevallen om al dat geld terug te vorderen," aldus de gemeentewoordvoerster in de krant. Het opvangtehuis Passade kan waarschijnlijk fluiten naar zijn centen. De Limburgse heeft geen cent meer en de gemeente liet weten niet van plan te zijn om nog eens 332.000 euro subsidie over te maken aan Passade.
----------
Natuurlijk strafbaar en erg vervelend allemaal, maar aan de andere kant wel begrijpelijk. Zou ook de coiffure van de dame in kwestie worden teruggevorderd?
Je krijgt zomaar geld op je rekening gestort en gaat het vervolgens zomaar uitgeven?
...
ik ga ook heus nie eerst na lope checke van wie het is als ik geld krijg hoor!!
Mijn oom heeft wel eens 5000 piek overgemaakt naar toevallig ook een bijstandsdame. Hij is er zelfs nog langs geweest maar hij kon mooi fluiten naar zijn geld. Het was al op..
Maar toch ook leuk dat ze een beetje aan anderen heeft gedacht en nog wat aan liefdadigheid heeft gedaan.
Anyway, er heeft weer een suffe ambtenaar liggen slapen toen hij de overschrijving deed neem ik aan?
Ofwel hebben ze bij dat opvangstehuis een verkeerd nummer doorgegeven, dan moeten ze de fout maar bij zichzelf zoeken.
Ik verplaats em dus even naar Werk & Geldzaken, de moderator aldaar (Cynix ®) mag er naar kijken en die oordeelt verder over het lot van dit topic.
quote:Leuk, in GC hebben we ook al zo'n topic
Op vrijdag 27 september 2002 14:54 schreef Joker1977 het volgende:Ik verplaats em dus even naar Werk & Geldzaken, de moderator aldaar (Cynix ®) mag er naar kijken en die oordeelt verder over het lot van dit topic.
Tuurlijk had ze het niet uit mogen geven, moreel gezien, maar ja, dan moet je maar niet 230.000 euro overmaken op de verkeerde rekening. Als ik een tikfoutje maak in mijn girotel online in het rekeningnummer krijg ik netjes een foutmelding dat het niet de rekening is van KPN maar van mevr de Vries, waarom heeft die ambtenaar dat niet?
Ik hoop dat ze er goed vanaf komt eerlijk gezegd, het was niet slim van d'r maar van die instantie al helemaal niet.
Jammer dat ik dr niet ken, kan wel een PC tje gebruiken
Hoofdschuldige: de crisisopvang die eerst een verkeerd rekeningnummer doorgeeft en vervolgens, en dat vind ik echt kwalijk, drie maanden lang niet in de gaten heeft dat er geen subsidie binnenkomt. Wat een stelletje incompetente klojo's !
En tegen die twee ton zeggen we:
quote:Je moet geen geld uitgeven wat niet van jou is. Dat mens treft dus alle blaam.
Op vrijdag 27 september 2002 15:11 schreef sooty het volgende:
Dat mens treft geen blaam. Zij heeft gewoon terecht genoten van die bak geld.Hoofdschuldige: de crisisopvang die eerst een verkeerd rekeningnummer doorgeeft en vervolgens, en dat vind ik echt kwalijk, drie maanden lang niet in de gaten heeft dat er geen subsidie binnenkomt. Wat een stelletje incompetente klojo's !
En tegen die twee ton zeggen we:
als bijstandsmoeder, wetende dat je het geld toch terug moet geven, kan je het beste het geld ergens onder brengen, zit je zes maanden voor onbedoelde fraude en hupsa, je kan mondjesmaat het geld uitgeven... de rest van je leven een leuk zakcentje er bij..
toch mooi een half miljoen in guldens..
quote:Het geld werd op haar rekening gestort en was derhalve op dat moment haar geld. Misschien dat het moreel verwerpelijk is wat zij gedaan heeft, maar juridisch gezien is er volgens mij geen speld tussen te krijgen. (Afwachten maar wat er gaat gebeuren).
Op vrijdag 27 september 2002 15:12 schreef CherrymoonTraxx het volgende:[..]
Je moet geen geld uitgeven wat niet van jou is. Dat mens treft dus alle blaam.
quote:Geld was van haar. 't was toch op haar rekening gestort?
Op vrijdag 27 september 2002 15:12 schreef CherrymoonTraxx het volgende:[..]
Je moet geen geld uitgeven wat niet van jou is. Dat mens treft dus alle blaam.
Wel vreemd dat het zomaar is overgemaakt terwijl de naam niet klopt, normaal wordt dat toch gecheckt?
quote:dat denk ik niet
Op vrijdag 27 september 2002 15:20 schreef sooty het volgende:
Het geld werd op haar rekening gestort en was derhalve op dat moment haar geld.
quote:Geld is absoluut niet van haar! Juridisch gezien ook niet.
Op vrijdag 27 september 2002 15:21 schreef Frggl het volgende:[..]
Geld was van haar. 't was toch op haar rekening gestort?
Dan heeft ze 't naar mijn mening 'gekregen' van de gemeente. En dan mag ze 't niet uitgeven? Moet de gemeente maar niet zo'n stomme fout maken.Wel vreemd dat het zomaar is overgemaakt terwijl de naam niet klopt, normaal wordt dat toch gecheckt?
quote:Blijkbaar niet.
Op vrijdag 27 september 2002 15:21 schreef Frggl het volgende:[..]
..
Wel vreemd dat het zomaar is overgemaakt terwijl de naam niet klopt, normaal wordt dat toch gecheckt?
quote:Het geld was wel van haar het stond toch op haar eigen rekening.
Op vrijdag 27 september 2002 14:56 schreef Baas het volgende:
Ongelofelijk dat zo'n stomme snee er een zak met geld doorheen jaagt die eigenlijk bedoeld is voor crisisopvang. Is het niet strafbaar om geld dat niet van jou is uit te geven? Als ze niet kan betalen (en dat zal wel) mag ze wat mij betreft achter tralies. Of als vrijwilligster de rest van haar leven boetedoen in die gedupeerde instelling.
Moeilijke kwestie, in ieder geval schijn je dus al het geld meteen uit te moeten geven, want anders komen ze het nog terug vorderen.
Wel lief dat ze ook aan goede doelen gad trouwens..
quote:Hoe werkt dat dan
Op vrijdag 27 september 2002 15:38 schreef sooty het volgende:[..]
Blijkbaar niet.
Je kan dus beter een niet-Postbank rekening (ABN/ING/RABO/etc.) nemen. Die voldoen altijd aan de elf-proef. Het bewust of onbewust wijzigen van één cijfer van een bankrekening levert dus altijd een niet bestaand rekeningnummer op.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |