abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 27 september 2002 @ 14:49:46 #1
15132 SigmundFreud
...vertelt u wie u bent
pi_6000441
Bron: nu.nl en Telegraaf
Bijstandsmoeder aan de haal met 230.000 euro

Een bijstandsmoeder uit Heerlen heeft in een paar maanden tijd ruim 230.000 euro erdoorheen gejaagd. Het geld was niet van haar, maar werd per ongeluk op haar rekening overgemaakt. Het geld was bedoeld als subsidie voor crisisopvang Passade in Nijmegen, zo schrijft de Telegraaf.
In de maanden juni, juli en augustus werd er driemaal een bedrag van ruim 100.000 euro overgemaakt, zonder dat iemand de fout ontdekte. Van de in totaal 332.000 euro is er nog amper een ton over. De rest is helemaal op.

De vrouw kocht onder meer een breedbeeldtelevisie met dvd-speler. Ze ging lekker op stap en vaak naar de kapper en betaalde haar schulden af. Ze dacht overigens niet alleen aan haar zelf, daklozen en een school voor gehandicapte kinderen in Tanzania kregen een behoorlijk geldbedrag van de opeens rijke dame.

"We hebben nu aangifte gedaan en een deurwaarder ingeschakeld. Maar we weten dat het niet zal meevallen om al dat geld terug te vorderen," aldus de gemeentewoordvoerster in de krant. Het opvangtehuis Passade kan waarschijnlijk fluiten naar zijn centen. De Limburgse heeft geen cent meer en de gemeente liet weten niet van plan te zijn om nog eens 332.000 euro subsidie over te maken aan Passade.
----------

Natuurlijk strafbaar en erg vervelend allemaal, maar aan de andere kant wel begrijpelijk. Zou ook de coiffure van de dame in kwestie worden teruggevorderd?

Nullum magnum ingenium sine mixtura dementiae fuit.
pi_6000472
"wel begrijpelijk" noemt ie dat ... nou
yankee charlie dinges
pi_6000485
Hoezo begrijpelijk?

Je krijgt zomaar geld op je rekening gestort en gaat het vervolgens zomaar uitgeven?

...

vrijdag 27 september 2002 @ 14:54:09 #4
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_6000526
go mama in de bijstand!!

ik ga ook heus nie eerst na lope checke van wie het is als ik geld krijg hoor!!

Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
pi_6000528
Wat zijn nou de mogelijkheden om dit terug te vragen?

Mijn oom heeft wel eens 5000 piek overgemaakt naar toevallig ook een bijstandsdame. Hij is er zelfs nog langs geweest maar hij kon mooi fluiten naar zijn geld. Het was al op..

Beter één keer om vergeving vragen, dan tien keer om toestemming.
pi_6000533
Nou nou, ik snap wel dat ze in de bijstand is geraakt met zo'n gat in heur hand.

Maar toch ook leuk dat ze een beetje aan anderen heeft gedacht en nog wat aan liefdadigheid heeft gedaan.

Anyway, er heeft weer een suffe ambtenaar liggen slapen toen hij de overschrijving deed neem ik aan?

Ofwel hebben ze bij dat opvangstehuis een verkeerd nummer doorgegeven, dan moeten ze de fout maar bij zichzelf zoeken.

vrijdag 27 september 2002 @ 14:54:38 #7
18401 Joker1977
Hut / Übercrew
pi_6000540
Valt onder 'overig nieuws' zoals aangegeven is in de ANM-policy en hoort hier dus niet thuis.

Ik verplaats em dus even naar Werk & Geldzaken, de moderator aldaar (Cynix ®) mag er naar kijken en die oordeelt verder over het lot van dit topic.

Weer helemaal terug in de Übercrew
  vrijdag 27 september 2002 @ 14:56:11 #8
13081 Baas
Baas baziger baast
pi_6000569
Ongelofelijk dat zo'n stomme snee er een zak met geld doorheen jaagt die eigenlijk bedoeld is voor crisisopvang. Is het niet strafbaar om geld dat niet van jou is uit te geven? Als ze niet kan betalen (en dat zal wel) mag ze wat mij betreft achter tralies. Of als vrijwilligster de rest van haar leven boetedoen in die gedupeerde instelling.
Plaats hier een Engelse quote die duidelijk maakt dat je een miskende intellectueel bent met een boeiende en diepgaande gedachtengang
pi_6000604
quote:
Op vrijdag 27 september 2002 14:54 schreef Joker1977 het volgende:

Ik verplaats em dus even naar Werk & Geldzaken, de moderator aldaar (Cynix ®) mag er naar kijken en die oordeelt verder over het lot van dit topic.

Leuk, in GC hebben we ook al zo'n topic

Foutje: Heerlense maakt twee ton subsidie op

vrijdag 27 september 2002 @ 14:59:04 #10
32584 Sennaistop
Racing is in my blood
pi_6000615
And I see the way your pupils dilate when you look at my body" 7o9 ST VOY
pi_6000640
Tja ik ben toch geneigd om te zeggen, rot voor je en met je geld.

Tuurlijk had ze het niet uit mogen geven, moreel gezien, maar ja, dan moet je maar niet 230.000 euro overmaken op de verkeerde rekening. Als ik een tikfoutje maak in mijn girotel online in het rekeningnummer krijg ik netjes een foutmelding dat het niet de rekening is van KPN maar van mevr de Vries, waarom heeft die ambtenaar dat niet?

Ik hoop dat ze er goed vanaf komt eerlijk gezegd, het was niet slim van d'r maar van die instantie al helemaal niet.

Jammer dat ik dr niet ken, kan wel een PC tje gebruiken

A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_6000641
gewoon opsluiten dat mens, beetje werken in de cel en dan maar terugverdienen dat geld
yankee charlie dinges
pi_6000827
Ze betaalt dat terug als het aan mij ligt. Verkoop al haar bezittingen maar per opbod, en de rest van het bedrag kan ze bijelkaar werken! Zal d'r leren!
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
  vrijdag 27 september 2002 @ 15:11:07 #14
18811 sooty
Hab' meine Frist verlänge
pi_6000830
Dat mens treft geen blaam. Zij heeft gewoon terecht genoten van die bak geld.

Hoofdschuldige: de crisisopvang die eerst een verkeerd rekeningnummer doorgeeft en vervolgens, en dat vind ik echt kwalijk, drie maanden lang niet in de gaten heeft dat er geen subsidie binnenkomt. Wat een stelletje incompetente klojo's !

En tegen die twee ton zeggen we:

HGW XX/7 gewidmet, in Dankbarkeit.
pi_6000844
quote:
Op vrijdag 27 september 2002 15:11 schreef sooty het volgende:
Dat mens treft geen blaam. Zij heeft gewoon terecht genoten van die bak geld.

Hoofdschuldige: de crisisopvang die eerst een verkeerd rekeningnummer doorgeeft en vervolgens, en dat vind ik echt kwalijk, drie maanden lang niet in de gaten heeft dat er geen subsidie binnenkomt. Wat een stelletje incompetente klojo's !

En tegen die twee ton zeggen we:

Je moet geen geld uitgeven wat niet van jou is. Dat mens treft dus alle blaam.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
pi_6000930
[crosspost]
naar vrienden? een school in verweggistan??
dikke vinger, Mvr heeft die twee ton in een ouwe sok zitten...
en ik geef haar groot gelijk...

als bijstandsmoeder, wetende dat je het geld toch terug moet geven, kan je het beste het geld ergens onder brengen, zit je zes maanden voor onbedoelde fraude en hupsa, je kan mondjesmaat het geld uitgeven... de rest van je leven een leuk zakcentje er bij..

toch mooi een half miljoen in guldens..

Too often, we lose sight of life's simple pleasures. Remember, when someone annoys you it takes 42 muscles in your face to frown, BUT, it only takes 4 muscles to extend your arm and bitch-slap that mother@#?!&! upside the head.
  vrijdag 27 september 2002 @ 15:20:19 #17
18811 sooty
pi_6000982
quote:
Op vrijdag 27 september 2002 15:12 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

Het geld werd op haar rekening gestort en was derhalve op dat moment haar geld. Misschien dat het moreel verwerpelijk is wat zij gedaan heeft, maar juridisch gezien is er volgens mij geen speld tussen te krijgen. (Afwachten maar wat er gaat gebeuren).
pi_6000994
quote:
Op vrijdag 27 september 2002 15:12 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

Geld was van haar. 't was toch op haar rekening gestort?
Dan heeft ze 't naar mijn mening 'gekregen' van de gemeente. En dan mag ze 't niet uitgeven? Moet de gemeente maar niet zo'n stomme fout maken.

Wel vreemd dat het zomaar is overgemaakt terwijl de naam niet klopt, normaal wordt dat toch gecheckt?

pi_6000998
quote:
Op vrijdag 27 september 2002 15:20 schreef sooty het volgende:
Het geld werd op haar rekening gestort en was derhalve op dat moment haar geld.
dat denk ik niet
yankee charlie dinges
  vrijdag 27 september 2002 @ 15:21:40 #20
3566 micha
Sankt Nimmerlein
pi_6001004
Ik zou het geld opzij zetten, kijken waar het vandaan komt maar ondertussen wel rente trekken.
pi_6001012
quote:
Op vrijdag 27 september 2002 15:21 schreef Frggl het volgende:

[..]

Geld was van haar. 't was toch op haar rekening gestort?
Dan heeft ze 't naar mijn mening 'gekregen' van de gemeente. En dan mag ze 't niet uitgeven? Moet de gemeente maar niet zo'n stomme fout maken.

Wel vreemd dat het zomaar is overgemaakt terwijl de naam niet klopt, normaal wordt dat toch gecheckt?

Geld is absoluut niet van haar! Juridisch gezien ook niet.
Het is en blijft een domme fout natuurlijk.
  vrijdag 27 september 2002 @ 15:38:00 #22
18811 sooty
pi_6001207
quote:
Op vrijdag 27 september 2002 15:21 schreef Frggl het volgende:

[..]
..

Blijkbaar niet.
Je kan dus beter een niet-Postbank rekening (ABN/ING/RABO/etc.) nemen. Die voldoen altijd aan de elf-proef. Het bewust of onbewust wijzigen van één cijfer van een bankrekening levert dus altijd een niet bestaand rekeningnummer op.
pi_6003805
quote:
Op vrijdag 27 september 2002 14:56 schreef Baas het volgende:
Ongelofelijk dat zo'n stomme snee er een zak met geld doorheen jaagt die eigenlijk bedoeld is voor crisisopvang. Is het niet strafbaar om geld dat niet van jou is uit te geven? Als ze niet kan betalen (en dat zal wel) mag ze wat mij betreft achter tralies. Of als vrijwilligster de rest van haar leven boetedoen in die gedupeerde instelling.
Het geld was wel van haar het stond toch op haar eigen rekening.

Moeilijke kwestie, in ieder geval schijn je dus al het geld meteen uit te moeten geven, want anders komen ze het nog terug vorderen.

vrijdag 27 september 2002 @ 18:55:28 #24
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_6003969
Erg dom van haar, ze had het geld gewoon op een renterekening moeten zetten, dan had ze de rente kunnen verbrassen en de rest netjes terug kunnen storten nadat de gemeente erachter was gekomen... Eens gegeven blijft gegeven telt hier niet.

Wel lief dat ze ook aan goede doelen gad trouwens..

(__/)
(='.'=)
(")_(")
  vrijdag 27 september 2002 @ 18:56:38 #25
11738 Zworld
Fok!Food Master
pi_6003984
quote:
Op vrijdag 27 september 2002 15:38 schreef sooty het volgende:

[..]

Blijkbaar niet.
Je kan dus beter een niet-Postbank rekening (ABN/ING/RABO/etc.) nemen. Die voldoen altijd aan de elf-proef. Het bewust of onbewust wijzigen van één cijfer van een bankrekening levert dus altijd een niet bestaand rekeningnummer op.

Hoe werkt dat dan
Dikke en Zworld zijn de Fok!FoodMasters[br]>>>Forum!<<< [br]MPEG FAQ!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')