abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_131848941
Van winterbanden tot kreukelzones, van snelwegen tot drempels, van de nieuwste sportwagen tot het oudste vehikel – alles wat met auto's en verkeer te maken heeft komt vanaf vandaag twee keer per week op de FOK! frontpage en hier in PTA langs. Djeez, superworm en Chuck_N0rr1s verzorgen om de beurt een stukje.

Bijna elke auto heeft tegenwoordig airco. Vroeger was het een luxe-optie, tegenwoordig bijna standaard op elke auto. Maar hoe werkt een aircosysteem?

De eerste auto op de markt met een aircosysteem was de Chrysler Imperial. Dit systeem was een doorontwikkeling van de Airtemp. De in 1954 gebouwde Nash Ambassador was de eerste Amerikaanse auto met een volledig HVAC-systeem (heating, ventilation and conditioning) dat als een unit in de auto was gebouwd. De Nash-auto's stonden daarom ook bekend als de 'all-weather eye'. General Motors (GM) was in 1954 met de Pontiac het eerste Amerikaanse merk met het complete HVAC-systeem onder de motorkap.

130902_322059_chrysler_450_338.png
Een Chrysler Imperial uit 1953 met een Airtem-luchtventilatiegat. (bron: Wikipedia)

De eerste aircosystemen werden gevuld met het gas freon. Dit werd in 1996 verboden te gebruiken omdat het te schadelijk is voor het milieu. De opvolger van freon, R134A, belast de ozonlaag met 'slechts' een vierde t.o.v. het oude freon. Omdat de Europese Unie steeds verder streeft naar minder milieubelasting is er een nieuw koelmiddel gekozen. De nieuwste generatie koudemiddel heeft na intensieve testen van Mercedes ertoe geleid dat Mercedes voorlopig niet meer dit koudemiddel in hun auto's gebruikt, omdat het te brandbaar is. Het gevolg hier van is dat de Franse regering heeft besloten dat deze auto's voorlopig niet meer verkocht mogen worden.

Het aircosysteem is uit de volgende delen opgebouwd;
• pomp
• condensor
• filter/droger
• expansieventiel
• verdamper

130902_322059_airco_450_362.png

De aircopomp heeft 2 taken: ten eerste het systeem op druk brengen, (aan de hoge druk kan dit op lopen tot 20-25 bar), ten tweede het gas rondpompen. Het gas gaat na de pomp naar de condensor. De condensor koelt het gas af door middel van rijwindkoeling. Door de snelle koeling zet het gas zich om in een vloeistof. Na de condensor gaat de vloeistof door het filter en droger. Dit combinatie-element filtert er onzuiverheden uit, bijvoorbeeld slijpsel van de aircopomp, en haalt eventuel aanwezig vocht uit het vloeistof.

De gefilterde vloeistof gaat richting het H-ventiel (de naam H-ventiel komt vanwege de vorm), dit onderdeel verlaagt de druk, en laat minder vloeistof door dan er aangeleverd wordt. Als laatste gaat de vloeistof door de verdamper om de lucht die door de aanjager aangeleverd wordt af te koelen. Dit gebeurt door de warmte uit de lucht te trekken. Door dit proces zet de vloeistof zich om in een gas.

Het interieurfilter zit in het kachelhuis waar ook de verdamper van de airco zit. Het interieurfilter is in twee varianten te krijgen, namelijk een pollenfilter en een actief koolstoffilter. Het pollenfilter kan enkel grof vuil zoals bladeren en pollen filteren. Dit in tegenstelling tot het actief koolstoffilter, dat namelijk naast pollen en grofvuil ook geurtjes kan filteren. Dit komt door het laagje actief koolstof dat in het filter element zit. Helaas heeft dit ook een nadeel: het onderdeel is aanzienlijk veel duurder.

Het artikel op de FP is geschreven door Chuck-N0rr1s en kun je hier vinden.
pi_131855504
Ik mis nog wel verschilende onderdelen (ijsvoeler, camilair)etc
pi_131855583
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 21:15 schreef klawie het volgende:
Ik mis nog wel verschilende onderdelen (ijsvoeler, camilair)etc
Je moet het voor een leek ook leuk houden. Je moet er net niet te diep op ingaan. :P
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 21:53:14 #4
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_131857413
Volgens mij, en volgens Google ook, was de firma Packard in 1940 al op de markt met een auto met een aircondition systeem. En vóór 1954 waren er volgens mij ook al van die raamunits die je aan de zijkant van je auto kon monteren; geen porum, maar het werkte wel. ;)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_131861157
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 21:53 schreef Sounddragon het volgende:
Volgens mij, en volgens Google ook, was de firma Packard in 1940 al op de markt met een auto met een aircondition systeem. En vóór 1954 waren er volgens mij ook al van die raamunits die je aan de zijkant van je auto kon monteren; geen porum, maar het werkte wel. ;)
Dat heb ik inderdaad gelezen. Maar zoals beschreven in het artikel was dat het eerste merk, met een compleet ac systeem onder de motorkap.
pi_131866304
Wel goed om nu eens te weten wat het verschil is tussen wel en geen koolstof! Toevallig recentelijk de laatste geïnstalleerd, maar nog geen airco gebruikt dus geen verschil gemerkt :P
Schip ahoy!
pi_131867844
Leuk dit artikel en bijbehorende aandacht voor de airco.

Enige wat ik er aan kan toevoegen is dat ik mij hele leven opgegroeid ben met de airco.
Van mijn verblijf in het buitenland tot het moment dat wij in Nederland terugkwamen te midden van....de ergste hittegolf in decennia.

Mijn hele woning is voorzien van een airco en de auto's ook. En gezien het alsmaar veranderde weer met bijbehorende broeierige zomers is het geen sinecure om airco standaard te hebben. Gelukkig geldt dat ook voor m'n werk. :Y

[ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 05-10-2013 09:48:08 ]
pi_131876329
Jammer dat er niet verteld wordt wat er bij airco onderhoud hoort en vullen van de airco precies gebeurt. En hoe vaak het nodig is.
.
pi_132003864
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 17:22 schreef Fer het volgende:
Jammer dat er niet verteld wordt wat er bij airco onderhoud hoort en vullen van de airco precies gebeurt. En hoe vaak het nodig is.
Dat geeft niet, dat kan hier aangevuld worden in het topic :).

Onderhoud!


En als ik het goed heb wordt er bij een onderhoudsbeurt alleen gekeken naar eventuele lekkages, maar omdat Google meer weet, hierbij stapsgewijs een onderhoudsbeurt van een willekeurige garage:
quote:
• Als eerste controleren wij de werking van het systeem onder andere met behulp van een speciale vloeistoftester. Dank zij deze test kunnen wij al meteen vaststellen of onderhoud nodig is, maar ook of er niet eerst een meer ingrijpende reparatie gewenst is.
• Als uit de eerste test blijkt dat waarschijnlijk een onderhoudsbeurt voldoende zal zijn voor weer een storingvrij aircosysteem gaan wij verder met het leeghalen van het systeem;
• Vervangen van de filterdroger (indien noodzakelijk). Normaal gebeurt dit om de twee vullingen en zonder meer na reparatie aan het systeem;
• Nu wordt het systeem met behulp van stikstof onder druk, soms wel oplopend tot 10 bar, gebracht om daarna met een speciale lekvloeistof te kijken of er een lekkage is. Als extra zekerheid controleren wij ook nog eens met een speciale lamp en met een zogenoemde gaslekzoeker naar lekkages;
• Als er geen lekkage wordt waargenomen gaan wij het complete systeem gedurende een half uur vacumeren (ontvochten). Dit is een extra controle op vacuümlekkages maar zo halen wij meteen ook het eventueel aanwezige vocht uit de installatie. Bedenk dat twee theelepeltjes vocht al funest kunnen zijn;
• Na het vacumeren wordt het systeem met de juiste hoeveelheid speciale airco olie bijgevuld. Dit bijvullen is geen sinecure, te weinig olie is begrijpelijk een probleem maar onderschat niet de problemen die kunnen ontstaan door een teveel aan olie;
• Afhankelijk van de inhoud van het systeem wordt 2 tot 10 cc fluor bijgevoegd, bij een volgende controle kunnen dan eventuele (kleine) lekkages sneller opgespoord worden;
• De juiste hoeveelheid koudemiddel wordt in het airco systeem gepompt. Nu kan de compressor zijn werk weer doen en wordt de airco werking en de diverse drukken in het systeem gecontroleerd;
• Tijdens de onderhoudsbeurt is er een extra controle van de condensor. Vaak moet deze extra aan de voorzijde worden gereinigd om vliegen ed te verwijderen. Tevens geven wij extra aandacht aan de ruimte tussen condensor en koeler. Hier hoopt zich vaak vuil en bladeren op. Doe je dit niet, dan bestaat er meer kans op lekkage omdat aluminium extra corrosie gevoel kan worden dankzij de bijtende stoffen die verterende insecten en bladeren kunnen veroorzaken;
• Wij controleren de goede werking van drukschakelaars, ventilatoren en blowers;
• Dankzij een gerichte controle van alle slangen en leidingen voorkomen wij dat deze spanningsvrij gemonteerd zitten en dat ze nergens langs schuren of anders beschadigd kunnen worden;
• Uiteraard worden de aandrijfriemen op slijtage en spanning gecontroleerd. Een te slap gespannen aandrijfriem kan een verminderde koelprestatie veroorzaken, terwijl een te strak gespannen riem een vroegtijdig einde van de compressor kan betekenen;
• De verdamper (in het dashboard) en de luchtkanalen worden gereinigd met een bacteriedodend materiaal. Niet alleen rondom de verdamper maar ook via inlaatkanalen spuiten wij het reinigende goedje naar binnen. Een goed werkende airco en een gereinigd systeem zorgt ervoor dat vieze luchtjes normaal tot het verleden horen; Is er een extreem "bacterieprobleem" dan is alleen ultrasone reinigen een oplossing.
• Het interieurfilter wordt gecontroleerd en zo nodig vervangen.
Hoe het vullen van de airco precies gedaan wordt; Geen idee.
Andere mensen die deze vraag kunnen beantwoorden?
pi_132003890
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 21:15 schreef klawie het volgende:
Ik mis nog wel verschilende onderdelen (ijsvoeler, camilair)etc
quote:
12s.gif Op vrijdag 4 oktober 2013 21:17 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

Je moet het voor een leek ook leuk houden. Je moet er net niet te diep op ingaan. :P
In dit topic mag dat wel, we zitten in PTA :Y). Dus, vertel?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')