abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_131806699
Zijn er fok leden die enige ervaring hebben met de studie Nederlanse Filmacademie?

Ik wil er niet te diep op in gaan dus even in het kort:
Ik ben al jaren bezig met het maken van eigen ''korte'' films en met het schrijven van scripts. Maar ik vroeg mij af in hoeverre een studie als deze van belang is?

Ik ben vooral geïnteresseerd in het maken van Internationale films, dus engelstalig. Ik vroeg mij af het het na deze studie ook mogelijk is om in het buitenland aan de slag te gaan, lijkt mij natuurlijk wel maarja vroeg het mij toch af.
Boventitel
pi_131806831
Denk dat je dan een oubollige indie- filmmaker wordt.
pi_131806902
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2013 12:49 schreef DonnieDarkno het volgende:
Denk dat je dan een oubollige indie- filmmaker wordt.
Tja het is zo een beetje de enige ''goede'' filmacademie in Nederland.. heb weinig opties verder
Boventitel
pi_131806927
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2013 12:51 schreef Koopzondag het volgende:

[..]

Tja het is zo een beetje de enige ''goede'' filmacademie in Nederland.. heb weinig opties verder
Je kan zelf ook rondbellen naar studios en je werk 'pitchen'. Verder weet ik niet echt hoeverre je in het promoten van films wordt begeleidt.
pi_131806971
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2013 12:52 schreef DonnieDarkno het volgende:

[..]

Je kan zelf ook rondbellen naar studios en je werk 'pitchen'. Verder weet ik niet echt hoeverre je in het promoten van films wordt begeleidt.
maar waar is dan uberhaupt deze studie (filmacademie) voor bedoeld? Als je simpelweg je werk kunt pitchen bij studios.
Boventitel
pi_131806997
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2013 12:54 schreef Koopzondag het volgende:

[..]

maar waar is dan uberhaupt deze studie (filmacademie) voor bedoeld? Als je simpelweg je werk kunt pitchen bij studios.
Ligt eraan welke opleiding je wilt doen
pi_131807380
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2013 12:55 schreef DonnieDarkno het volgende:

[..]

Ligt eraan welke opleiding je wilt doen
Filmacademie, voor filmregisseur voornamelijk. Maarja de vraag is eig, wnr ik de studie afmaak en een diploma krijg, of dit dan de toelatingspas is om bij studios aan te kloppen.
Boventitel
pi_131807434
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2013 13:08 schreef Koopzondag het volgende:

[..]

Filmacademie, voor filmregisseur voornamelijk. Maarja de vraag is eig, wnr ik de studie afmaak en een diploma krijg, of dit dan de toelatingspas is om bij studios aan te kloppen.
Lijkt me stug :P. Zoals ik zei, moet een opleiding inhoud hebben om leerlingen het idee te geven dat ze iets hebben geleerd en aangezien je goede verhalen bedenken en schrijven niet kan leren, krijg je waarschijnlijk een hoop (lees: bijna alleen maar info) over de geschiedenis van de film. Zo zit het ook bij de studie Filmwetenschappen op UL.
pi_131807535
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2013 13:09 schreef DonnieDarkno het volgende:

[..]

Lijkt me stug :P. Zoals ik zei, moet een opleiding inhoud hebben om leerlingen het idee te geven dat ze iets hebben geleerd en aangezien je goede verhalen bedenken en schrijven niet kan leren, krijg je waarschijnlijk een hoop (lees: bijna alleen maar info) over de geschiedenis van de film. Zo zit het ook bij de studie Filmwetenschappen op UL.
ja precies, daarom zit ik ook te twijfelen of zo een studie uberhaupt zal helpen. Maar je had het volgens mij over studios. Raad jij mij aan om met een script (54 pagina's) bij een studio aan te kloppen?

Ik bedoel, ik heb alleen een script. geen acteurs, geen camera's, geen kapitaal. niets..
Boventitel
pi_131807571
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2013 13:12 schreef Koopzondag het volgende:

[..]

ja precies, daarom zit ik ook te twijfelen of zo een studie uberhaupt zal helpen. Maar je had het volgens mij over studios. Raad jij mij aan om met een script (54 pagina's) bij een studio aan te kloppen?

Ik bedoel, ik heb alleen een script. geen acteurs, geen camera's, geen kapitaal. niets..
Ik weet echt niet hoe dat precies in z'n werking gaat :@. Maar je moet in elk geval wel een concreet plan hebben.
pi_131807759
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2013 13:13 schreef DonnieDarkno het volgende:

[..]

Ik weet echt niet hoe dat precies in z'n werking gaat :@. Maar je moet in elk geval wel een concreet plan hebben.
Ik hoor inmiddels van een maat van mij wiens zijn neef ook werkelijk studeert aan de filmacademie en vertelde mij dat er regelmatig (bekende) acteurs/regisseurs langskomen om te kijken naar talenten en bepaalde films die groepen hebben gemaakt voor een project.

maarja..hier heb ik ook vrij weinig aan behalve dat zo een studie wellicht goed is voor je contacten.
Boventitel
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 01:29:53 #12
369021 tfors
gaarne wijzigen naar #ANONIEM
pi_131832667
Waarom begin je niet a la Rodriguez gewoon met vrienden wat te filmen? hoeft bijna niets te kosten.
  vrijdag 4 oktober 2013 @ 10:48:27 #13
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_131836869
Op de NFA leer je het vak film maken (althans een van de aspecten daarvan afhankelijk van waar je interesses liggen). Je moet over behoorlijk wat talent beschikken om überhaupt toegelaten te worden aangezien het in Nederland de droom van veel jongens en meisjes is om later scenarioschrijver of regessieur te worden. Er zijn dan ook meer dan genoeg aanmeldingen en maar een beperkt aantal plekken per jaar.

Als je serieus aan de slag wil in de filmwereld dan maakt dat diploma het leven een stuk gemakkelijker. Het is namelijk een vak dat je in de vingers moet krijgen en er zijn meer dan genoeg beunhazen. De lat ligt bij de NFA hoog en de opleiding staat dan ook hoog aangeschreven.

Het is een beetje aandoenlijk, maar de suggestie dat een script schrijven voornamelijk bestaat uit 'goede verhalen verzinnen' (wat je al op je zestiende zou moeten kunnen als je ermee bent aangeboren) is wat te beperkt. Er komt heel veel techniek en kennis bij kijken voordat een goed verhaal ook een werkbaar script is geworden. De NFA is daarnaast ook absoluut niet hetzelfde als een studie als media & cultuur of filmwetenschappen op de universiteit. Dat zijn uitgesproken cultuurstudies waar de nadruk ligt op de film als cultuurobject en niet als eindproduct.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_131879227
Ik studeer niet aan de NFA. (maar Audiovisueel aan kunstacademie), maar ik denk dat een diploma weinig zaligmakend is. Je kan zelf ook groot worden binnen dit gebied zonder hiervoor een studie te volgen. Dat wil niet zeggen dat zo'n studie niet nuttig is. Het ligt er ook aan wat je aanspreekt binnen de AV wereld.

Wat vooral handig is bij ons en zeker ook bij de NFA is dat je heel veel contacten kan leggen en dat je veel in aanraking komt met (prof) mensen uit het werkveld. Je werkt met veelal gedreven en gemotiveerde mensen. En ook heb je studenten om je heen (die net zo zijn als jij), je hebt hulp aan elkaar. Mijn leraren op mijn school zijn ook deels mensen die ook nu nog films maken, ik denk dat je die ook tegen gaat komen op het NFA. Maar zoals ze het bij ons zeggen moet je het naar mijn idee meer zien als een opstapje, extra hulpmiddelen die je gebruiken. Je echte 'carrière' begint toch pas na je studie.

Ik wil ook aanstippen dat als je zeker weet wat je wil dat NFA handig is omdat je echt specifieke richtingen kan doen. Ik moet zeggen dat ik er ook aanmelding heb gedaan paar jaar gelden richting Regie Fictie en niet ben aangenomen. Maar uiteindelijk ben ik toch blij dat ik Audiovisueel doe aan een kunstacademie, omdat het veel breder is (maar dat kan ook minder handig zijn), en je allerlei verwante disciplines tegenkomt. Ik neig nu bijvoorbeeld veel meer naar docu ipv fictie en het mixen van disciplines.

[ Bericht 9% gewijzigd door Styg op 05-10-2013 19:34:17 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')