Ok, pfiewquote:Op woensdag 2 oktober 2013 22:06 schreef Gieliovd het volgende:
Dat witte is stabilisatie lijm voor die condensatoren. Geen probleem.
En dat ronde ding ziet eruit als het "piepertje"?
het zekeringhuisje geeft aan ' 5KV 800mA'quote:Op woensdag 2 oktober 2013 22:06 schreef Gieliovd het volgende:
Dat witte is stabilisatie lijm voor die condensatoren. Geen probleem.
En dat ronde ding ziet eruit als het "piepertje"?
Een 5V zekering klinkt me overigens vreemd in de oren.
En de dikte van dat binnenste staafje gaat dat in dit geval niet onnodig rekken? Weet toevallig dat er normaal een heel dun draadje in zit en dus ook bliksemsnel kan onderbreken? lijkt me op het eerste gezicht alsof dit zekeringetje wel erg lang nodig gaat hebben voor ie eruit klapt.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 22:15 schreef StM het volgende:
Een 125V zekering is niet erg. Dat geeft aan wat het maximale voltage is dat de zekering veilig kan onderbreken. Het amperage doet er toe aangezien dat aangeeft bij hoeveel stroom de zekering doorfikt.
De zekering die er origineel in zat wás zo'n 5KV exemplaar en die was onderbroken, dus dat heeft iig wel gewerkt. was er alleen even niet bij toen de zekering door die collega vervangen werd door dit huidige exemplaar.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 22:15 schreef Gieliovd het volgende:
Precies.... 5 KiloVolt (5000 volt dus) maximale spanning. Ook weer vrij extreem overigens. heb ik nog niet eerder gezien.
Je zekering is 800 mA, ofwel 0,8 Ampère.
Je kunt dus een gewone glaszekering van 0,8A erin fietsen, 125V, 250V, wat jij wilt.
Die zitten bij een magnetron na de nettrafo, dus in het secundaire circuit. Ze zijn (als ik het me goed herinner) gewoon de grote maat (6 x 32mm) zekering, maar inwendig zit een soort veerconstructie die als de zekering doorbrand, de overgebleven uiteinden wat verder van elkaar verwijderd. Verder niks spannends aan.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 22:15 schreef Gieliovd het volgende:
Precies.... 5 KiloVolt (5000 volt dus) maximale spanning. Ook weer vrij extreem overigens. heb ik nog niet eerder gezien.
En wat is nu je probleem dan? Werkt de magnetron niet meer (zekering weer stuk) of ben je gewoon wat angstig over de gevolgen van het vervangen van de zekering?quote:Op woensdag 2 oktober 2013 22:22 schreef Garfield1985 het volgende:
De zekering die er origineel in zat wás zo'n 5KV exemplaar en die was onderbroken, dus dat heeft iig wel gewerkt. was er alleen even niet bij toen de zekering door die collega vervangen werd door dit huidige exemplaar.
op de bovenkant staat 'BUSS MDX 6 1/4e ' de onderkant enkel ' 125V 'quote:Op woensdag 2 oktober 2013 22:22 schreef StM het volgende:
Dat valt zonder de exacte specificaties van deze specifieke zekering niet te zeggenIk kan iig weinig zinnigs uit de foto halen.
Er is (nog) niks stuk, maar aangezien er dus ene aan gewerkt heeft die er zomaar een willekeurige zekering in duwt zonder te kijken wát voor ene, met alle gevolgen van dien en ik geen verdere kennis van combi-ovens en magnetrons heb, vraag ik het hier in de hoop dat er iemand is die me er meer over kan vertellen.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 22:25 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
En wat is nu je probleem dan? Werkt de magnetron niet meer (zekering weer stuk) of ben je gewoon wat angstig over de gevolgen van het vervangen van de zekering?
Laten we voorop stellen dat het niet zo is als het hoort.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 22:30 schreef Garfield1985 het volgende:
Er is (nog) niks stuk, maar aangezien er dus ene aan gewerkt heeft die er zomaar een willekeurige zekering in duwt zonder te kijken wát voor ene, met alle gevolgen van dien en ik geen verdere kennis van combi-ovens en magnetrons heb, vraag ik het hier in de hoop dat er iemand is die me er meer over kan vertellen.
Niet zozeer angstig, maar heb nu niet echt behoefte aan de kans dat ik bij het verwarmen van mijn eten getrakteerd wordt op een oven die in lichterlaaie staat of uit elkaar klapt terwijl ik erbij sta.
Omdat die allemaal in een bakje lagen tussen allerlei zekeringen die in van alles en nog wat gezeten hebben. De collega die mij erop wees vertelde me toen al die zekeringen wat daar lagen NIET te gebruiken voor ovens ed. aangezien het absoluut geen snel smelt zekeringen waren en dat er wel in hoorde te zitten. De andere collega die zich daar nooit wat van aan trok heeft hier dus wél van gebruik gemaakt en dat hoorde ik dus pas een tijd later toen die oven al lang en breed bij mij thuis stond, toen ik hem er naar vroeg waar hij die zekering mee vervangen had en hij wees op dat betreffende bakje. Er had dus zomaar een zekering in kunnen zitten van een apparaat met het 4 voudige vermogen.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 22:32 schreef StM het volgende:
Waarom denk je dat er een willekeurige zekering in is gezet dan? Over die zekering kan ik trouwens niks vinden. Staat er niet iets op van zoveel A?
Dat had gekunnen ja. Maar je geeft zelf al aan dat er wel degelijk een 800mA versie inzat....quote:Op woensdag 2 oktober 2013 22:39 schreef Garfield1985 het volgende:
Er had dus zomaar een zekering in kunnen zitten van een apparaat met het 4 voudige vermogen.
Ik weet niet zeker of de zekering die er nú in zit een 800mA is he, dat staat er namelijk niet op, zou zomaar het dubbele kunnen zijn?quote:Op woensdag 2 oktober 2013 22:38 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Laten we voorop stellen dat het niet zo is als het hoort.
Evengoed is het vervangen van een 5KV/800mA zekering door een 125V/800mA minder kwalijk als het vervangen van een 5KV/800mA door een 5KV/1000mA of 125V/1000mA.
Veel magnetrons hebben niet eens een zekering aan die kant van de trafo zitten. (Als daar sluiting zit dan klapt sowieso de hoofdzekering (8A, 10A, 12A, 15A, of zelfs 16A) in de magnetron eruit.
Je kunt eventueel op Ebay even zoeken naar die zekering, dan schat ik dat je voor een paar dollar er 5 gratis thuis krijgt bezorgt.
Vraag is wel waarom in eerste instantie die zekering defect raakte?
Dat zou dan de eerste zekering zijn waarop niet de maximale stroom staat. (Kan zijn dat het een codering is F40 betekend soms ook 40 * 10mA = 400mA)quote:Op woensdag 2 oktober 2013 22:41 schreef Garfield1985 het volgende:
Ik weet niet zeker of de zekering die er nú in zit een 800mA is he, dat staat er namelijk niet op, zou zomaar het dubbele kunnen zijn?
Waardoor ie defect is geraakt weet ik niet, hij is destijds binnengekomen omdat de vorige eigenaren er natuurlijk geen verstand van hadden en ervan uit gingen dat het apparaat in zijn geheel defect zou zijn. is misschien een piekspanning geweest of wellicht dat de bliksem ergens dichtbij is ingeslagen en overspanning op het net het zaakje heeft doen door branden?quote:Op woensdag 2 oktober 2013 22:43 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dat zou dan de eerste zekering zijn waarop niet de maximale stroom staat. (Kan zijn dat het een codering is F40 betekend soms ook 40 * 10mA = 400mA)
ok thnx, ik ga even zoeken danquote:Op woensdag 2 oktober 2013 22:43 schreef StM het volgende:
Ok, dan is het misschien wel handig om er een andere in te doenZe kosten namelijk vrijwel niks.
Als het goed is zijn het deze: http://www.conrad.nl/ce/nl/Search.html;jsessionid=A30FFCFA8DD7D3EC95236D420EE0EFA2.ASTPCEN18?search=glaszekering&filterStroom~~A=0.8~~~0.800&filterNominale+spanning~~V=250&filterUitschakelkarakteristiek=Snel+-S-
Wel even de juiste maat opzoeken. De verzendkosten zijn alleen een veelvoud, dus misschien eerst even vragen bij de lokale elektroboer nu je weet wat je hebben moet
Even andere vraag tussendoor; kan die zekering die er nú in zat geen inwendige schade in de tussentijd veroorzaakt hebben?quote:Op woensdag 2 oktober 2013 22:54 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Nee, dat zijn 250V zekeringen.
Hier bv: http://www.ebay.com/itm/1(...)&hash=item232c0bf075
quote:Op woensdag 2 oktober 2013 22:43 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dat zou dan de eerste zekering zijn waarop niet de maximale stroom staat. (Kan zijn dat het een codering is F40 betekend soms ook 40 * 10mA = 400mA)
Ts geeft al aan dat het 6 1/4 is, dat is gewoon een 6,25A zekering, is gewoon een standaard notering.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 22:26 schreef Garfield1985 het volgende:
[..]
op de bovenkant staat 'BUSS MDX 6 1/4e ' de onderkant enkel ' 125V '
Nee.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 22:59 schreef Garfield1985 het volgende:
Even andere vraag tussendoor; kan die zekering die er nú in zat geen inwendige schade in de tussentijd veroorzaakt hebben?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |