Dat, en mocht het bij hoge uitzondering onmogelijk zijn om één van de vluchtroutes te gebruiken dan komt er wel optijd een ladderwagen van de brandweer ofzo.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 10:08 schreef admiraal_anaal het volgende:
Dan moet de hele verdieping van links naar rechts in brand staan wil je niet meer kunnen vluchten
Beide kanten hebben gewoon vluchtwegen dus tegen de tijd dat de hele verdieping in de fik staat ben jij allang veilig buiten
Dat is echt een handig dingquote:Op dinsdag 1 oktober 2013 10:10 schreef Ouder1 het volgende:
Lijkt me eenvoudig. Er zijn brandtrappen en je hebt de normale entree. Altijd wel een manier om er uit te komen dus.
Ongeacht hoe hoog je appartement of het gebouw is, heb je een balkon en geen tuin, zorg dan voor een brandladder op je balkon voor het geval dat brand de weg naar je voordeur blokkeert. Kan je ontsnappen naar het balkon onder je.
Zelfs toen ik in een vrijstaand huis woonde had ik zo'n ding bij de zolderkamers waar mijn zoons sliepen.
[ afbeelding ]
Nee, het is een soort touwladder. Is maar goed ook anders zou je met zo'n ding overal in kunnen breken via de balkons.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 10:28 schreef zeeppaardje het volgende:
Kun je hem ook omhoog wippen als je op het balkon onder je staat? zodat je hem dan weer daar aan kunt vastmaken en zo steeds verder beneden komt?
Lekker veilig als je op de 20e verdieping woontquote:Op dinsdag 1 oktober 2013 10:10 schreef Ouder1 het volgende:
Lijkt me eenvoudig. Er zijn brandtrappen en je hebt de normale entree. Altijd wel een manier om er uit te komen dus.
Ongeacht hoe hoog je appartement of het gebouw is, heb je een balkon en geen tuin, zorg dan voor een brandladder op je balkon voor het geval dat brand de weg naar je voordeur blokkeert. Kan je ontsnappen naar het balkon onder je.
Zelfs toen ik in een vrijstaand huis woonde had ik zo'n ding bij de zolderkamers waar mijn zoons sliepen.
[ afbeelding ]
Graag een link. Brandweer promoot die dingen juist. En het is een stuk veiliger dan in je appartement blijven terwijl je keuken en gang in lichterlaaie staan. Zit je als een rat in de val.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 10:30 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Lekker veilig als je op de 20e verdieping woont. Niet voor niets verboden in Nederland.
Zo ongeveer iedere grote villa heeft ze standaard inbegrepen.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 10:30 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Lekker veilig als je op de 20e verdieping woont. Niet voor niets verboden in Nederland.
Ik omschreef het wat ongelukkig, ze zijn niet toegestaan als officiële vluchtweg. In een toren zoals omschreven als in de OP (hoog appartementsblok) zijn als het goed is altijd twee trappenhuizen, zodat er altijd één beschikbaar is.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 10:33 schreef Ouder1 het volgende:
Graag een link. Brandweer promoot die dingen juist. En het is een stuk veiliger dan in je appartement blijven terwijl je keuken en gang in lichterlaaie staan. Zit je als een rat in de val.
Klopt. Het brandweerreglement verbiedt dit als officiële vluchtweg in bouwplannen. En terecht.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 10:36 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Ik omschreef het wat ongelukkig, ze zijn niet toegestaan als officiële vluchtweg. In een toren zoals omschreven als in de OP (hoog appartementsblok) zijn als het goed is altijd twee trappenhuizen, zodat er altijd één beschikbaar is.
Dan nog zou ik persoonlijk me niet echt veilig voelen om van de 20e naar de 19e te gaan met zo'n wiebelig uitwerpladdertje. Bovendien sta je dan op het balkon van de onderbuurman, van de regen in de drup dus. Dan kun je beter in je eigen appartement wachten, is immers een brandcompartiment met minstens 60 minuten weerstand tegen brand.
Het idee is dus dat jouw woning minstens 60 minuten de brand buiten houdt.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 10:41 schreef Fopje het volgende:
Ik woon dus ook 3 hoog (van de 3). En wij hebben inwendige balkons, ik kan niet naar links, niet naar rechts. De enige uitweg is het trappenhuis, als dat dus vol met rook staat (wat zeer waarschijnlijk is bij een brand) ben ik gewoon zwaar de lul. Ik ga toch maar eens zo'n brandtrap die je naar beneden kan flikkeren kopen...
Zou fijn zijnquote:Op dinsdag 1 oktober 2013 10:43 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Het idee is dus dat jouw woning minstens 60 minuten de brand buiten houdt.
Tegen die tijd ben jij al van je balkon gehaald door een hoogwerker van de brandweer.
Niet als het jouw eigen appartement is dat in de fik staat. Bij oudere appartementen gaat jouw verhaal ook niet op. Ik woon in een maisonnette en wij hebben zelfs houten vloeren!quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 10:43 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Het idee is dus dat jouw woning minstens 60 minuten de brand buiten houdt.
Tegen die tijd ben jij al van je balkon gehaald door een hoogwerker van de brandweer.
Ah, in de OP gaat het om een brand laag in het gebouw terwijl je zelf hoog woont.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 10:43 schreef Ouder1 het volgende:
Klopt. Het brandweerreglement verbiedt dit als officiële vluchtweg in bouwplannen. En terecht.
Verder heb je mijn eerste post niet goed gelezen. Dit is geen optie als appartementen onder je in brand staan maar wanneer brand de normale weg uit je eigen appartement naar buiten blokkeert (denk aan brand in keuken en gang b.v. vanuit de meterkast). Dan ben je dus wel degelijk gered met het uitkomen op een verdieping lager.
Wachten in je eigen appartement is dan geen aanrader. Het openen van ramen/deuren zorgt voor verergering van de brand (extra toevoer zuurstof) en je krijgt te maken met hoge tempraturen en het inhaleren van (giftige) rook.
Als mijn appartement in de fik staat kan ik nog wel snel naar de deur rennen denk ik om in het trappenhuis te komen. Zo niet, dan ben ik wel de lul.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 10:45 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Niet als het jouw eigen appartement is dat in de fik staat. Bij oudere appartementen gaat jouw verhaal ook niet op. Ik woon in een maisonnette en wij hebben zelfs houten vloeren!
Als dat je overkomt dan verdien je ook niets anders dan te stervenquote:Op dinsdag 1 oktober 2013 10:45 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Ah, in de OP gaat het om een brand laag in het gebouw terwijl je zelf hoog woont.
In jouw geval (brand in je eigen appartement) weet ik niet wat erger is, de kans om te stikken of de kans om 20 verdiepingen naar beneden te vallen van je wiebelige uitwerpladdertje.
Mja, dat is dan het oude niveau bouwbesluit. Overigens is een riet+stucplafond ook circa 20 minuten brandwerend. Aanrijtijd + reddingstijd voor brandweer ca. 15 minuten.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 10:45 schreef Ouder1 het volgende:
Niet als het jouw eigen appartement is dat in de fik staat. Bij oudere appartementen gaat jouw verhaal ook niet op. Ik woon in een maisonnette en wij hebben zelfs houten vloeren!
Zucht. Jij bent er zo eentje die de reacties niet leest voor hij gaat posten. Ik zal je even helpen:quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 10:45 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Ah, in de OP gaat het om een brand laag in het gebouw terwijl je zelf hoog woont.
In jouw geval (brand in je eigen appartement) weet ik niet wat erger is, de kans om te stikken of de kans om 20 verdiepingen naar beneden te vallen van je wiebelige uitwerpladdertje.
Niet iedereen in zo'n flat woont 20 hoog.. en het idee blijft hetzelfde in een flat van 4 hoog.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 10:10 schreef Ouder1 het volgende:
Niet iedereen heeft een balkon onder zijn eigen balkon waar je heen kan vluchten. Dan heb je dus ook niks aan een uitwerpladder, zelfs niet als je op de derde woont.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 10:50 schreef Ouder1 het volgende:
Niet iedereen in zo'n flat woont 20 hoog.. en het idee blijft hetzelfde in een flat van 4 hoog.
Dan nog neem ik liever het risico te vallen dan de zekerheid te stikken. Kwestie van wachten tot je zeker weet dat je stikt als je nog langer blijft wachten op de brandweer.
p.s.; De ladderwagen komt niet twintig hoog...
Leg me even uit hoe de brandweer iemand van 20 hoog van het balkon gaat halen....quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 10:46 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Mja, dat is dan het oude niveau bouwbesluit. Overigens is een riet+stucplafond ook circa 20 minuten brandwerend. Aanrijtijd + reddingstijd voor brandweer ca. 15 minuten.
Van 20 hoog wordt lastig inderdaad, maar daar begin je ook weinig tot niks met een uitwerpladder, vanwege wind en dergelijken. Als er brand in je eigen appartement is, dan heb je wat dat betreft pech. Daarom hangt er in verkeersruimten een rookmelder, dan weet je dat er bijvoorbeeld in je meterkast iets smeult/brandt en kun je naar het trappenhuis vluchten.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 10:55 schreef Ouder1 het volgende:
Leg me even uit hoe de brandweer iemand van 20 hoog van het balkon gaat halen....
Gewenste aanrijtijd van de brandweer is idd 15 minuten. Dat is het eerste voertuig en doorgaans een blusvoertuig. De hoogwerker laat altijd langer op zich wachten. Dan moet de situatie worden ingeschat, de hoogwerker worden geplaatst en gestabiliseerd en in werking worden gezet. Ga er rustig vanuit dat als je met een hoogwerker gered moet worden dat dat 30 minuten duurt.
Rustig afwachten tot jouw etage het straatnivo bereikt en dan van je balkon afstappen. Deze methode is op 11 september 2001 in NYC getest.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 10:03 schreef zwaaien het volgende:
[ afbeelding ]
Ik heb dus een vraag. Stel nu dat je in dit appartementsblok in één van de bovenste verdiepingen woont en er breekt pakweg op de eerste of tweede verdieping een felle brand uit. ('s nachts bv als de meesten liggen te slapen)
Wat moet je dan doen eigenlijk? Dan moet je toch kiezen tussen verbrand worden of springen? Of zijn er andere oplossingen? Want ik zou het toch maar eng vinden om zo hoog te wonen..
quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 11:18 schreef Beelzebufo het volgende:
Rustig afwachten tot jouw etage het straatnivo bereikt en dan van je balkon afstappen. Deze methode is op 11 september 2001 in NYC getest.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |