abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_131710356
Voor mijn stage heb ik voor ongeveer een half jaar (met spoed) een kamer nodig.
Nu heb ik dus een kamer gevonden, afspraak voor bezichtiging geregeld maar op die kamer er is geen inschrijving mogelijk. Naar mijn weten is het verplicht om je in te schrijven in de gemeente waar je woont. Verder meldt de eigenaar hij zijn post 1x per week gaat ophalen.

Aan de andere kant is de kamernood groot en mag je blij zijn dat je überhaupt uitgenodigd wordt voor een bezichtiging. Op het moment heb ik er toch niet een goed gevoel over, meestal betekent het illegaal onderverhuur.

Wat zijn de risico's als ik toch in de kamer ga wonen en me niet ga inschrijven?
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie maandag 30 september 2013 @ 16:10:08 #2
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_131710858
dat je geen uitwonende studiebeurs krijgt
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_131710896
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2013 16:10 schreef Ynske het volgende:
dat je geen uitwonende studiebeurs krijgt
Dat is het probleem niet. Die krijg ik toch al niet meer.
pi_131710935
Wel een contract op papier?
Je krijgt geen toeslagen en hebt geen officieel woonadres meer en werkt mee aan fraude door de eigenaar.
( Na het tekenen van je huurcontract lekker inschrijven bij de gemeente dus. Kan hij je niets meer maken)
dag
pi_131710949
Geen huur- en zorgtoeslag.
Eventueel boetes i.v.m. fraude.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_131711191
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2013 16:12 schreef Peter het volgende:
Wel een contract op papier?
Je krijgt geen toeslagen en hebt geen officieel woonadres meer en werkt mee aan fraude door de eigenaar.
( Na het tekenen van je huurcontract lekker inschrijven bij de gemeente dus. Kan hij je niets meer maken)
Ik moet nog bezichtigen en zonder contract ben ik helemaal niks van plan.
Ik woon nu nog bij mijn ouders en ik ga me niet uit laten schrijven als ik me nergens kan inschrijven.

Alsnog inschrijven zonder medeweten van de huurbaas gaat gezeik opleveren waar ik geen trek in heb.

quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2013 16:13 schreef spijkerbroek het volgende:
Geen huur- en zorgtoeslag.
Eventueel boetes i.v.m. fraude.
Hoe groot is de kans daarop in de gemeente Amsterdam?
Geen mogelijkheid tot inschrijven is in ongeveer de helft van de gevallen wanneer ik zoek. De kamernood is zo groot dat de meesten het er maar op wagen.
pi_131711262
Amsterdam heeft controleurs in dienst omdat het daar juist vaak voorkomt. Elke bemiddelaar/kamerverhuurder moet daar ook eerst een vergunning hebben. Als enige gemeente van Nederland.
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2013 16:21 schreef TwisterNederland het volgende:

[..]

Ik moet nog bezichtigen en zonder contract ben ik helemaal niks van plan.
Ik woon nu nog bij mijn ouders en ik ga me niet uit laten schrijven als ik me nergens kan inschrijven.

Alsnog inschrijven zonder medeweten van de huurbaas gaat gezeik opleveren waar ik geen trek in heb.
Wat voor gezeik dan? Dat merkt die gast pas in maart als de gemeentebelasting ineens voor meer dan 1 persoon is :P.
dag
pi_131711330
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2013 16:21 schreef TwisterNederland het volgende:
Als je nog ingeschreven staat bij je ouders, en je woont ergens anders, dan pleeg je fraude, waarvoor jij en je ouders ook een boete kunnen krijgen.
quote:
Hoe groot is de kans daarop in de gemeente Amsterdam?
Geen mogelijkheid tot inschrijven is in ongeveer de helft van de gevallen wanneer ik zoek. De kamernood is zo groot dat de meesten het er maar op wagen.
Juist in A'dam is de kans het grootst. Idd, zoals hierboven gezegd is, omdat het daar vaak voorkomt en de gemeente er scherp op let.
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_131711523
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2013 16:23 schreef Peter het volgende:
Amsterdam heeft controleurs in dienst omdat het daar juist vaak voorkomt. Elke bemiddelaar/kamerverhuurder moet daar ook eerst een vergunning hebben. Als enige gemeente van Nederland.

[..]

Wat voor gezeik dan? Dat merkt die gast pas in maart als de gemeentebelasting ineens voor meer dan 1 persoon is :P.
Het gezeik dat ik me niet zou inschrijven en het dan toch doe.

quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2013 16:25 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Als je nog ingeschreven staat bij je ouders, en je woont ergens anders, dan pleeg je fraude, waarvoor jij en je ouders ook een boete kunnen krijgen.

[..]

Juist in A'dam is de kans het grootst. Idd, zoals hierboven gezegd is, omdat het daar vaak voorkomt en de gemeente er scherp op let.
Het is mij duidelijk. Het klinkt niet als een goed idee, ook al heb je een leuke kamer weten te vinden.
Het vinden van iets wat geschikt is neemt op deze manier wel snel af. Gaat nu wel een lastige zoektocht worden op deze manier maar het is niet anders.
pi_131711810
De huizen-/kamermarkt zit nu eenmaal op slot, dus het is logisch dat bepaalde soorten mensen eraan willen verdienen. Helaas.
Maar ja, wat doe je eraan.. aangeven bij de gemeente? Daarmee krijg je ook niet sneller een plek om te wonen.
Succes met je beslissing en met de zoektocht!
pi_131711987
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2013 16:41 schreef spijkerbroek het volgende:
De huizen-/kamermarkt zit nu eenmaal op slot, dus het is logisch dat bepaalde soorten mensen eraan willen verdienen. Helaas.
Maar ja, wat doe je eraan.. aangeven bij de gemeente? Daarmee krijg je ook niet sneller een plek om te wonen.
Succes met je beslissing en met de zoektocht!
Het is best klote dat er te weinig kamers beschikbaar zijn maar niemand schijnt zich er druk om te willen maken. Er kan niet aan verdiend worden dus niemand doet er wat mee.

Aangeven houdt kort gezegd in dat het aanbod nog lager gaat worden. Maak ik het alleen mezelf moeilijker mee.
Voor de rest bedankt, ik zal mijn best doen. Probleem is dat ik liever gisteren als vandaag een kamer had willen hebben.
pi_131712491
Klinkt als illegale onderverhuur. Hier een stukje informatie:

https://www.arag.nl/particulier/wonen/huren/onderhuur

Lijkt erop dat je als onderhuurder best een sterke positie hebt, als je je zaakjes op orde hebt en dus een contract op papier hebt en je netjes inschrijft bij de gemeente. Dan heb je zelf niks fout gedaan.

Wel is de kans dan groot dat de onderverhuurder de sjaak is en
- uit huis wordt geschopt
- de inkomsten uit onderverhuur als schadevergoeding bij de woningcorporatie moet inleveren, en
- een schadevergoeding aan de onderhuurder (zoals TS) moet betalen wegens niet nakomen van het contract (tenzij zelfstandige woonruimte en de onderhuurder er door huurbescherming nog 6 maanden mag blijven wonen).

Edit: O wacht, in Amsterdam moet je als particulier huurder een huisvestingsvergunning hebben, dus dit verhaal gaat niet op.

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 30-09-2013 17:10:20 ]
pi_131712687
Als het maar voor een half jaar is dan kan dat trouwens in principe gewoon legaal als 'huisbewaring' worden aangevraagd.
pi_131713052
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2013 17:14 schreef Igen het volgende:
Als het maar voor een half jaar is dan kan dat trouwens in principe gewoon legaal als 'huisbewaring' worden aangevraagd.
Half jaar met kans op uitloop. Ik denk niet dat ik veel kans maak als ik het op deze manier wil regelen.
Het 'voor jou 10 anderen principe' geldt.
pi_131716552
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2013 16:23 schreef Peter het volgende:

[..]

"Pools are perfect for holding water"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')