abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_131647716
Heb sinds een aantal dagen een JVC EX515, ben er zeer over te spreken, maar het onboard geluid valt toch tegen, het is allemaal hartstikke helder en overstuurd niet, maar ik mis toch wat response.
Dus... Ik zit te twijfelen tussen 2 mics onder de 100 euro.

Nou is die Rode Videomic Pro natuurlijk de creme de la creme, maar gaat m`n budget te boven, dus dacht ik meteen aan de MK II (het enige verschil is volgens mij het ophang systeem en het feit dat hij Mono is i.p.v Stereo)

Maar, Zoom heeft óók een goede reputatie wat betreft geluidskwaliteit, en de H1 zit in de zelfde prijsklasse als die Rode, maar is volgens mij stereo.

Nou is de Rode een dedicated cam mic, en is de Zoom dat natuurlijk niet.
Maar zou je de Zoom ook als de Rode kunnen gebruiken ? Dus als Externe Microfoon (Dat je het niet achteraf alsnog moet syncen?)

Welke van de 2 is het beste ? (Ik neem voornamelijk op bij Jamsessies/Optredens/Concerten)

Alvast bedankt voor tips, of evt aanraders voor rond de 100 euro.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 29-09-2013 15:17:14 ]
pi_131674302
Niemand?
pi_131702267
Of je een Zoom kan gebruiken als microfoon zou ik niet weten, maar als het een hoofdtelefoon uitgang heeft zou je eens kunnen proberen of je hem met een kabeltje (waarschijnlijk mini-jack to mini-jack) aan de camera kan koppelen. Wellicht dat iemand die ervaring heeft met Zoom recorders uitsluitsel kan geven.

Met de Rode Videomic MKII heb ik geen ervaring, maar als je voornamelijk muziek dingen gaat opnemen zou mijn voorkeur bijna automatisch uitgaan naar de Zoom, alleen al voor het stereo geluid.
pi_131703645
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2013 10:21 schreef Machinimush het volgende:
Of je een Zoom kan gebruiken als microfoon zou ik niet weten, maar als het een hoofdtelefoon uitgang heeft zou je eens kunnen proberen of je hem met een kabeltje (waarschijnlijk mini-jack to mini-jack) aan de camera kan koppelen. Wellicht dat iemand die ervaring heeft met Zoom recorders uitsluitsel kan geven.

Met de Rode Videomic MKII heb ik geen ervaring, maar als je voornamelijk muziek dingen gaat opnemen zou mijn voorkeur bijna automatisch uitgaan naar de Zoom, alleen al voor het stereo geluid.
Het geluid wat m`n camcorder bied is opzich aardig , alleen iets te weinig hoog en iets te weinig bass respons, en hij vangt niet alles goed op. Vandaar dat ik keek naar iets in de richting van een Zoom of een Rode.

WIl hem dus gewoon in de camera kunnen prikken en kunnen opnemen, dat gezeur met synchroniseren hoeft voor mij allemaal niet :)
pi_131704832
Je kunt de ZOOM gebruiken als externe microfoon maar dan heb je wel een attenuator kabel voor nodig.
pi_131705587
quote:
1s.gif Op maandag 30 september 2013 12:11 schreef hoink581 het volgende:
Je kunt de ZOOM gebruiken als externe microfoon maar dan heb je wel een attenuator kabel voor nodig.
En dat houd in?
Als dat nou een beetje makkelijk werkt verder schaf ik gewoon de ZOOM aan.
pi_131706553
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2013 12:42 schreef Braddie het volgende:

[..]

En dat houd in?
Als dat nou een beetje makkelijk werkt verder schaf ik gewoon de ZOOM aan.
Een aangepaste mini jack naar mini jack kabel van ongeveer 30 euries. Je kunt het gewoon Googlen.
pi_131711107
Dat begreep ik nog.
Maar ik bedoelde meer zo van, stel.. ik sluit hem aan zonder die kabel, en ik gooi de mic input levels van m`n camera op hun laagst, en de input van de zoom ook op 20-25 ofzo. Moet het dan ook niet kunnen?

Die Zoom is opzich ook handig om hem mee te nemen naar concerten en hem stand alone te gebruiken. Alleen sja.. Als ik bij een jamsessie ben en ik film een optreden wil ik hem direct kunnen aansluiten op de camera en wil ik het niet hoeven te synchroniseren achteraf, dat is me teveel gedoe..
pi_131712287
Jahoor...
Zit ik net te kijken op Thomann.de

Heeft Tbone óók externe mics.
de Tbone CM Quad lijkt me heel erg interessant.
40-20.000hz. 4 mics, SPL van 126

Hij is 40 euro, natuurlijk is zal het niet fantastisch zijn, maar goed genoeg om audio op te nemen op evenementen etc (En daarbij is het geluid sowieso beter dan de Onboard van de camera zelf)
pi_131712311
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2013 16:19 schreef Braddie het volgende:
Dat begreep ik nog.
Maar ik bedoelde meer zo van, stel.. ik sluit hem aan zonder die kabel, en ik gooi de mic input levels van m`n camera op hun laagst, en de input van de zoom ook op 20-25 ofzo. Moet het dan ook niet kunnen?
Nee. De lijn uitgang van de zoom is namelijk veel 'heter' als de microfoon input van je camera.
pi_131712331
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2013 16:58 schreef Braddie het volgende:
Jahoor...
Zit ik net te kijken op Thomann.de

Heeft Tbone óók externe mics.
de Tbone CM Quad lijkt me heel erg interessant.
40-20.000hz. 4 mics, SPL van 126

Hij is 40 euro, natuurlijk is zal het niet fantastisch zijn, maar goed genoeg om audio op te nemen op evenementen etc (En daarbij is het geluid sowieso beter dan de Onboard van de camera zelf)
Opgelost, slotje?
pi_131713045
Mwa, ik zit nog te twijfelen.
Die Zoom H1 is 99 euro, die Rode is 89 euro, die Tbone is 39 euro.
De Zoom H1 heeft een een attuanator (? :') ) Kabel nodig, dus komt er nogeens 20-30 euro bij..
Máár die is dan wél Stand-Alone te gebruiken.

Die Rode is 89 euro en heeft geen extra kabels nodig of dergelijke maar gewoon out of the box.
Die Tbone is 39 euro maar heeft exact dezelfde SPL en een beter Frequency bereik dan de Rode.

Die Tbone heeft 4 mics.

Het hele probleem nu is dus dat ik door de bomen het bos niet meer kan zien :')

De Tbone lijkt mij het meest Value For Money alleen ken ik het merk Tbone niet (Hun koptelefoons en Zangmicrofoons schijnen waanzinnig te zijn)
De Rode is natuurlijk sowieso hoog aangeschreven als het om microfoons aankomt maar is meteen 60 euro duurder.
De Zoom heeft als recording device óók redelijk wat plus punten (Veel prijzen gewonnen etc) Maar die is 50 euro duurder + dat daar nog een kabel bij komt. Al heeft die dan weer het voordeel dat ik hem ook mee kan nemen naar concerten want hij is stand-alone (Al gaat dat eigenlijk nooit gebeuren, hoogstens 2x per jaar)
pi_131713159
Oke, Braddie. Laat maar weten wanneer je het hebt.
pi_131715809
EDIT: er spookt opeens iets anders door m`n hoofd, wat véél goedkoper is.

Ik heb een microfoon liggen van Sennheiser (e825s) als ik nou een snoertje koop van XLR > Minijack, kost me iets van 10 euro.

Werkt toch ook prima?
Natuurlijk zal er wat ruis zijn (want XLR > Jack) Maar het lijkt me een prima oplossing, toch?
pi_131715826
Ja.
pi_131716727
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2013 19:04 schreef hoink581 het volgende:
Ja.
Kun je me ook uitleggen waarom die dan wel goed werkt?
Heb zitten googlen, maar daar staat niks over een normale microfoon gebruiken als externe mic, alleen shotgun mics en dasspeld mics
pi_131727626
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2013 19:28 schreef Braddie het volgende:

[..]

Kun je me ook uitleggen waarom die dan wel goed werkt?
Heb zitten googlen, maar daar staat niks over een normale microfoon gebruiken als externe mic, alleen shotgun mics en dasspeld mics
Braddie, je flikkert een heleboel mogelijkheden hier op het forum, terwijl je toch echt zelf moet kiezen. :') Alle mogelijkheden zijn prima, al zou ik geen handmicrofoon op je camera zetten.

Ten eerste omdat hij zwaar is, en ten tweede omdat het patroon dat dat ding opvangt een soort bal is. Dus alles om je camera heen neemt hij perfect op, maar ja, dan pik je dus vooral jezelf op die met de camera bezig is.
pi_131727749
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2013 23:11 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Braddie, je flikkert een heleboel mogelijkheden hier op het forum, terwijl je toch echt zelf moet kiezen. :') Alle mogelijkheden zijn prima, al zou ik geen handmicrofoon op je camera zetten.

Ten eerste omdat hij zwaar is, en ten tweede omdat het patroon dat dat ding opvangt een soort bal is. Dus alles om je camera heen neemt hij perfect op, maar ja, dan pik je dus vooral jezelf op die met de camera bezig is.
Ahh, op zo`n manier.
Toch fijn dat je serieus reageert!
Een hand microfoon leek al niet de beste keuze inderdaad, maar ik wist niet dat het zo erg zou zijn.

Keuze is al gemaakt trouwens.
T-bone CM400, simpele shotgun microfoon. Maar prima voor mijn doeleinde, T-bone staat redelijk aangeschreven qua kwaliteit.
pi_131727770
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2013 23:14 schreef Braddie het volgende:

[..]

Ahh, op zo`n manier.
Toch fijn dat je serieus reageert!
Een hand microfoon leek al niet de beste keuze inderdaad, maar ik wist niet dat het zo erg zou zijn.

Keuze is al gemaakt trouwens.
T-bone CM400, simpele shotgun microfoon. Maar prima voor mijn doeleinde, T-bone staat redelijk aangeschreven qua kwaliteit.
Je had je keuze dus ook kunnen maken zonder dit topic te openen. Ik ben wel benieuwd hoe die T-bone functioneert. Ik heb er namelijk nog nooit van gehoord.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 30-09-2013 23:15:45 ]
pi_131728597
quote:
0s.gif Op maandag 30 september 2013 23:15 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Je had je keuze dus ook kunnen maken zonder dit topic te openen. Ik ben wel benieuwd hoe die T-bone functioneert. Ik heb er namelijk nog nooit van gehoord.
Dat is waar.
Hij komt als het meezit morgen of overmorgen binnen.
Ik ben zelf ook benieuwd.

Zal een sample posten!
pi_131741625
Heb hem gecancelled, ben voor de goedkopere oplossing gegaan.
Ik had nog een microfoon liggen (Sennheiser E825s)
Heb een verloopje van XRL > Jack gekocht was 4,95 en het werkt perfect.
SPL is 150DB, frequency range is 80hz-16khz dus zo goed als het hele spectrum (Op de echt lage tonen en hoge tonen na)

Heb hem getest op de camera, microfoon pikt veel minder dingen om zich heen op, geluid is veel *cleaner* veel minder ruis, veel minder omgeving geluiden, maar wel veel realistischer.

(Helaas is het plugje mono, maargoed, in Sony Vegas kan ik 1 audio spoor prima kopieren en pannen, dus dan maak ik er gewoon fake stereo van)
pi_131909790
Dat hele gedoe met die Sennheiser microfoon is van de baan (Werkte absoluut niet lekker, en bij elke aanraking van het snoer begon hij te kraken en te ruisen)

Ik ben nu dus tóch voor de ZOOM H1 gegaan.
Dinsdag komt hij binnen, ik zal hem even uitproberen zonder zo`n attenuator cable (Het schijnt te kunnen met de levels van de Zoom op 15-20 en m`n camera op -2) en anders koop ik er een kabel bij (Die het signaal met -50DB naar beneden gooit)
pi_131918266
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2013 19:21 schreef Braddie het volgende:
Dat hele gedoe met die Sennheiser microfoon is van de baan (Werkte absoluut niet lekker, en bij elke aanraking van het snoer begon hij te kraken en te ruisen)

Ik ben nu dus tóch voor de ZOOM H1 gegaan.
Dinsdag komt hij binnen, ik zal hem even uitproberen zonder zo`n attenuator cable (Het schijnt te kunnen met de levels van de Zoom op 15-20 en m`n camera op -2) en anders koop ik er een kabel bij (Die het signaal met -50DB naar beneden gooit)
:')
Roses are red. Violets are blue. They don't think it be like it is, but it do.
pi_131918439
quote:
13s.gif Op zondag 6 oktober 2013 22:01 schreef ArmandvanHelden het volgende:

[..]

:')
Leg die " :') " eens uit?
Voor Audio Opnames is de Zoom het beste geschikt.
De Rode Videomic MKII was nergens meer leeverbaar, en een losse dynamische microfoon gebruiken om audio mee op te nemen is érg onhandig. En de Zoom komt overal als beste uit de bus qua prijs/kwaliteit.
pi_131918477
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2013 22:04 schreef Braddie het volgende:

[..]

Leg die " :') " eens uit?
Voor Audio Opnames is de Zoom het beste geschikt.
De Rode Videomic MKII was nergens meer leeverbaar, en een losse dynamische microfoon gebruiken om audio mee op te nemen is érg onhandig. En de Zoom komt overal als beste uit de bus qua prijs/kwaliteit.
Grappig hoe je niet naar adviezen luistert en steeds je mening weer verandert. Zoals je ook met je eerste auto bezig bent.
Roses are red. Violets are blue. They don't think it be like it is, but it do.
pi_131918630
:') Ik luister nu wel degelijk naar adviezen.
Punt is dit:

De microfoon werd mij al afgeraden, en ik begrijp goed waarom, daarom heb ik ook die Zoom besteld.
Er word ook een Attenuator kabel bijgeleverd, dus dat is prettig.

Die wil ik alleen niet constant hoeven te gebruiken (Ik gebruik het apparaatje bij Concerten en jamsessies) En ik wil eerst even uitvogelen wat het handigst is, hem met die kabel aansluiten op m`n videocamera en zo het geluid opnemen, of hem gewoon stand-alone te laten opnemen en dat te syncen achteraf.

De microfoon werd mij afgeraden, dus dat ga ik ook obviously niet doen.
Die Tbone mic waar ik eerder in dit topic mee aankwam werd ook afgeraden.
Die Rode videomic is voor mijn doeleinde eigenlijk niet geschikt i.v.m uni-directional.
Dan blijft de Zoom over, en die hebben met de Q3HD (met dezelfde mics) bewezen dat ze heel erg sterk zijn qua audio.

[ Bericht 22% gewijzigd door #ANONIEM op 06-10-2013 22:10:01 ]
  Redactie Frontpage maandag 7 oktober 2013 @ 02:21:48 #27
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_131926457
Bij concerten en jamsessies zou ik gewoon een recorder aansluiten op het mengpaneel, kan al met een kabeltje naar je smartphone

Met een externe mic, zowel direct naar je camera als de zoom op je camera met of zonder draadje krijg je nooit een mooi afgemixt geheel maar een hutspot van geluiden waarbij je zowel de instrumenten live hoort als via de boxen, plus het publiek en gekuch van de muzikanten
  maandag 7 oktober 2013 @ 02:47:00 #28
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_131926545
Leer nou eerst maar eens fatsoenlijk spelen..... daarna kun je je druk maken over hoe het 1 en ander klinkt....
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
pi_131927368
quote:
1s.gif Op maandag 7 oktober 2013 02:21 schreef SunChaser het volgende:
Bij concerten en jamsessies zou ik gewoon een recorder aansluiten op het mengpaneel, kan al met een kabeltje naar je smartphone
Dit is een goeie tip inderdaad. Misschien even zoeken op iRig?
pi_131932701
quote:
14s.gif Op maandag 7 oktober 2013 02:47 schreef Snowballed het volgende:
Leer nou eerst maar eens fatsoenlijk spelen..... daarna kun je je druk maken over hoe het 1 en ander klinkt....
:') Zit jij in een huisband als toetsenist?
Blijkbaar kán ik fatsoenlijk spelen, anders was dat niet wat ik zou doen, toch? :)
  maandag 7 oktober 2013 @ 12:41:42 #31
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_131932966
quote:
0s.gif Op maandag 7 oktober 2013 12:31 schreef Braddie het volgende:

[..]

:') Zit jij in een huisband als toetsenist?
Blijkbaar kán ik fatsoenlijk spelen, anders was dat niet wat ik zou doen, toch? :)
Ik zou even 1 van je janktopics teruglezen... dan word t wel weer duidelijk, wat ik deed.. ^O^
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')