abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_131593189
Zoals veel afgestudeerden slaag ik er op dit moment niet in om werk te vinden dat aansluit bij mijn opleiding (WO). Ik heb ook geen idee hoelang deze situatie gaat aanhouden, met wat geluk ben ik binnen 2 maanden aan de bak, maar het kan ook zomaar een halfjaar of langer gaan duren.

Daarom wil ik nu tijdelijk ander werk doen om toch inkomsten te hebben (ik heb geen recht op een uitkering en WIL dat ook helemaal niet). Ik loop nu echter tegen een aantal problemen aan tijdens het solliciteren naar lagergeschoold werk:
- Bijbaan-achtig werk (horeca, magazijn etc.): Tijdens je studie willen ze je overal wel hebben, maar nu word ik geweigerd omdat ze denken dat je snel weer weg bent of niet de juiste motivatie hebt. De bijbaan die ik had tijdens de studie kan ik helaas niet voortzetten wegen faillissement btw.
- Goede functies in een andere richting (MBO+): Dit is vaak werk voor langere tijd en bedrijven geven deze banen daarom liever aan mensen die specifiek voor dit werk zijn opgeleid.

Ook uitzendbureau's leveren mij tot nu toe weinig op.

Ik wil er geen klaag-topic van maken, maar wil graag weten hoe anderen die in deze situatie zitten dit aanpakken.

Hoe motiveren jullie je interesse in een andersoortige functie dan waarvoor je bent opgeleid? Of is het verzwijgen van het afronden van de opleiding een optie (niet echt chique natuurlijk)?
pi_131593232
Lekker in de kassen gaan buffelen, zoeken ze mensen zat of komen in ieder geval altijd van pas. Wel kutwerk..
pi_131593246
heb je een keuze?
pi_131593309
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2013 18:45 schreef Life2.0 het volgende:
heb je een keuze?
Hoe bedoel je?
pi_131593318
heb je de keuze werk op je niveau te doen? nee, dus het moet wel...
pi_131593366
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2013 18:47 schreef Life2.0 het volgende:
heb je de keuze werk op je niveau te doen? nee, dus het moet wel...
Dat is mijn vraag ook niet. Ik vind het geen probleem om ander werk aan te pakken. Alleen dat lukt op dit moment dus niet vanwege de genoemde redenen in de OP.
pi_131593408
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2013 18:49 schreef Portista het volgende:

[..]

Dat is mijn vraag ook niet. Ik vind het geen probleem om ander werk aan te pakken. Alleen dat lukt op dit moment dus niet vanwege de genoemde redenen in de OP.
dan:
heb je de keuze?

nee?

dan doe je het er maar mee, je bent de enige niet
pi_131593512
Het is een voordeel bij eventuele sollicitaties in de toekomst. Je laat zo wel zien dat er aan je instelling niks mis is. Maar ja, als er niks is dan houdt het wel op. Zo ken ik iemand die rechten heeft gestudeerd maar nu wel vuile was staat uit te sorteren. Hij wil dat doen tot ie een vaste baan heeft en hij deed het al tijdens z'n studie op part time basis. Ik heb respect voor zulke mensen die zich niet te min vinden voor vies werk.
pi_131593572
Welke opleiding heb je gedaan?
pi_131593921
Duitsland een optie?
pi_131594385
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2013 18:44 schreef HulkHeld het volgende:
Lekker in de kassen gaan buffelen, zoeken ze mensen zat of komen in ieder geval altijd van pas. Wel kutwerk..
Dat 'werk zat' argument gaat allang niet meer op. Zelfs polen klagen dat er weinig aanbod is in laaggeschoold werk.
Never argue with idiots. First they will lower you to their level then beat you with experience.
pi_131597629
Misschien kun je sleutelen aan je cv? alsof je niet net afgestudeerd bent en opzoek naar iets anders?
dus bijv de studie weglaten?

of is dat te erg liegen?
He said how many sugars do you like in your tea?
I said forget about the sugar have a spoon full of me,
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
Your job is to feed me, do me and die
pi_131598829
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2013 20:47 schreef rhubarbje het volgende:
Misschien kun je sleutelen aan je cv? alsof je niet net afgestudeerd bent en opzoek naar iets anders?
dus bijv de studie weglaten?

of is dat te erg liegen?
Als er niet naar wordt gevraagd is het geen liegen.
pi_131609157
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2013 18:50 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

dan:
heb je de keuze?

nee?

Wat is deze? Dit is toch helemaal geen antwoord op zijn vraag.....
pi_131609683
quote:
14s.gif Op donderdag 26 september 2013 21:16 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Als er niet naar wordt gevraagd is het geen liegen.
dan zet ik CFO op mijn cv neer.
pi_131610689
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 september 2013 08:08 schreef DezeBestaatVastNogNiet het volgende:

[..]

dan zet ik CFO op mijn cv neer.
dat is anders want dan voeg je iets toe wat niet waar is
He said how many sugars do you like in your tea?
I said forget about the sugar have a spoon full of me,
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
Your job is to feed me, do me and die
pi_131610828
Gewoon volhouden en doorzoeken.

Werk zat is er niet, je moet echt wel wat doen om überhaupt een baan te vinden helaas.

Maar als je bijna een fulltime baan maakt van solliciteren en iedereen in je omgeving laat weten dat je op zoek bent naar een baan waarbij het soort werk je niet veel uitmaakt en je ook geen probleem hebt met 'tijdelijk' dan moet er toch wel wat op je pad komen.

Ik denk dat de meeste toekomstige werkgevers in je vakgebied best begrijpen dat er moeilijk werk op niveau te vinden is op dit moment, en dan staat het alleen maar goed dat je niet maar thuis op de bank bent gaan zitten maar gewoon doorzet en de handen uit de mouwen steekt.
pi_131610936
Toen ik klaar was met m'n opleiding was net de internetbubbel gebarsten en er was dus ook geen werk in de IT (mijn opleiding). Ik heb toen via uitzendbureau's gewerkt. Ik heb zo'n 1,5 jaar gewerkt bij TPG in de nachtdienst om post te sorteren. En nog een half jaar bij Albert Hein in het distrubutiecentrum als orderpicker. En nog wat kortere dingen. Daarna heb ik pas een baan op niveau gevonden.

Je zou dus kunnen proberen bij wat uitzendbureau's langs te gaan. Dat werk is per definitie tijdelijk dus ik neem aan dat opdrachtgevers het geen probleem vinden als je "over gekwalificeerd" bent.

quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2013 18:50 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

dan:
heb je de keuze?

nee?

Leer lezen....
pi_131611385
Je kunt altijd zeggen dat je wat ervaring op wil doen en door wil groeien. Zo ben ik aan m'n lager geschoolde functie (MBO-3 a 4 met universitair diploma) gekomen. De kunst is dan alleen wel om de juiste balans te vinden tussen wel aangeven maar niet erop hameren. Is een optie bij functies in de juiste branche maar niet op het juiste niveau.

Verder kun je denk ik gewoon eerlijk zijn bij andere lage functies. Het werk is er gewoon niet. Dat je snel weg bent is echt onzin, dit kun je bijv aantonen met de sollicitaties die je al hebt gedaan. Bijv ik heb al 25 keer gesolliciteerd, van de 100 sollicitanten hoorde ik bij de 8 die op gesprek mochten, maar ik werd alsnog afgewezen op gebrek aan ervaring. Of misschien kun je terug naar waar je als scholier werkzaam was, zo heb ik het ook wel eens gedaan. Eigenlijk wilden ze het niet meer, maar omdat ik er jarenlang naar tevredenheid heb gewerkt, kon ik er alsnog een paar maandjes aan de slag tot ik iets beters had.

Andere baan op MBO+ niveau in een andere branche had ik vlak na m'n studie nooit kunnen motiveren; nu wel dankzij een aantal ervaringen op m'n huidige baan. Gooi het op de vaardigheden die je in je studie opdoet en zich nu uitbetalen. Moet je ze natuurlijk wel nodig hebben in de baan.
pi_131616850
Je moet gewoon eerlijk zijn, en vooral niet gaan liegen over je CV of achtergrond. Dit komt namelijk altijd uit en dan heb je pas echt een probleem.
pi_131622363
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 09:38 schreef Distortion het volgende:
Toen ik klaar was met m'n opleiding was net de internetbubbel gebarsten en er was dus ook geen werk in de IT (mijn opleiding). Ik heb toen via uitzendbureau's gewerkt. Ik heb zo'n 1,5 jaar gewerkt bij TPG in de nachtdienst om post te sorteren. En nog een half jaar bij Albert Hein in het distrubutiecentrum als orderpicker. En nog wat kortere dingen. Daarna heb ik pas een baan op niveau gevonden.

Je zou dus kunnen proberen bij wat uitzendbureau's langs te gaan. Dat werk is per definitie tijdelijk dus ik neem aan dat opdrachtgevers het geen probleem vinden als je "over gekwalificeerd" bent.

Vandaag inderdaad maar weer eens een bezoekje gebracht aan het uitzendbureau en benadrukt dat ik voor vrijwel alles open sta.

Even uit interesse: Je hebt dus na je afstuderen 2 jaar ander werk gedaan. Hoe reageerden potentiële werkgevers in jouw vakgebied daarop tijdens sollicitaties? Kan me voorstellen dat je dan wordt ingehaald door pas-afgestudeerden?
pi_131626840
Voor dat soort baantjes stuurde ik gewoon een C.V. op zonder diploma :@
pi_131628809
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 17:09 schreef Portista het volgende:

[..]

Vandaag inderdaad maar weer eens een bezoekje gebracht aan het uitzendbureau en benadrukt dat ik voor vrijwel alles open sta.

Even uit interesse: Je hebt dus na je afstuderen 2 jaar ander werk gedaan. Hoe reageerden potentiële werkgevers in jouw vakgebied daarop tijdens sollicitaties? Kan me voorstellen dat je dan wordt ingehaald door pas-afgestudeerden?
Het was net geen 2 jaar hoewel het niet veel scheelde. Ik was in Januari 2002 klaar met m'n opleiding en ik heb eind 2003 het contract bij m'n huidige werkgever getekend. :) Ik stond serieus op het punt om weer naar school te gaan omdat het echt niet op schoot. Daarna belde m'n huidige werkgever en tijdens het sollicitatiegesprek werd er wel gevraagd naar hoe het zo kwam. De indruk die ik achterliet was blijkbaar toch goed genoeg.

Ik begon wel voor een relatief erg laag salaris maar ik was allang blij dat ik eindelijk een baan had in m'n vakgebied. We zijn nu 9,5 jaar verder en inmiddels verdien ik bijna 3x zoveel als destijds. Staar je dus ook niet blind op een laag startsalaris als je wel iets vind in je vakgebied.
pi_131629566
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 21:08 schreef Distortion het volgende:
We zijn nu 9,5 jaar verder en inmiddels verdien ik bijna 3x zoveel als destijds. Staar je dus ook niet blind op een laag startsalaris als je wel iets vind in je vakgebied.
En staar je ook niet blind op in het verleden behaalde rendementen... (@ TS)
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_131630245
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 21:26 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

En staar je ook niet blind op in het verleden behaalde rendementen... (@ TS)
Klopt ook natuurlijk. Voordeel (vind ik dan) dat mijn werkgever geen CAO heeft en je zelf dus moet onderhandelen over je salaris. Maargoed in het geval van TS is het vinden van een baan in zijn vakgebied eerst het belangrijkst natuurlijk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')