abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_131575608
Ergens volgende maand hoeft een burger toch geen vingerafdrukken meer af te geven voor een indentiteitskaart? Maar hoe zit dit met het rijbewijs? Hoeveel afdrukken moet je zetten? Wat zijn de opties voor weigeraars?

Mag ik rijden zonder dat ik een rijbewijs heb aangevraagd, maar wel mijn theorie en praktijk volbracht heb?
  donderdag 26 september 2013 @ 00:10:57 #2
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_131575650
quote:
3s.gif Op donderdag 26 september 2013 00:09 schreef Polyfemos het volgende:
Mag ik rijden zonder dat ik een rijbewijs heb aangevraagd, maar wel mijn theorie en praktijk volbracht heb?
Nee.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_131575674
1. Hoe kom je daarbij?
2. Daar heeft dat nooit gehoeven.
3. Alle vingers dacht ik. of alle van 1 hand?
4. Krijg je geen paspoort of id-kaart. Met een rijbewijs mag je je ook legitimeren in NL, maar heel soms wordt een id-kaart of paspoort als identificatie gevraagt.
5. Nee.
  donderdag 26 september 2013 @ 00:16:48 #4
350138 aequus
Kwalitatief superieur
pi_131575781
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2013 00:10 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Nee.
Dit, de clue zit in de naam TS
  donderdag 26 september 2013 @ 00:17:22 #5
350138 aequus
Kwalitatief superieur
pi_131575795
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2013 00:11 schreef jatochneetoch het volgende:
1. Hoe kom je daarbij?
4. Krijg je geen paspoort of id-kaart. Met een rijbewijs mag je je ook legitimeren in NL, maar heel soms wordt een id-kaart of paspoort als identificatie gevraagt.
5. Nee.
Alleen je duim(en)
pi_131575861
quote:
1. Hoe kom je daarbij?
5. Nee.
1. http://tweakers.net/nieuw(...)dentiteitskaart.html

2. Mijn zus heeft laatst haar rijbewijs gehaald, volgens haar moest het wel :O

Welke wet overtreed ik trouwens als ik valse biometrische data afgeef ( nep-vingerafdrukken). Boeit dat ze niet of ben ik dan gewoon bezig met indentiteitsfraude?
  donderdag 26 september 2013 @ 00:43:36 #7
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_131576195
quote:
1. Hoe kom je daarbij?
5. Nee.
1. voor een id-kaart gaat de vingerafdruk verdwijnen, mogelijk vanaf 1 januari volgend jaar, waarmee de id-kaart de status van reis-document gaat verliezen. Dat maakt niet veel uit, want binnen de EU is identificatie voldoende, daarbuiten is veelal een paspoort toch al vereist.

3. Duim en wijsvingers van beide handen.

Het doorgehaalde in 4. is wel degelijk het geval.

Het speelt terecht in wettelijk vastgelegde situaties waar nationaliteit relevant is, zoals het aanvragen van een uitkering. Een rijbewijs legt de nationaliteit van de houder niet vast.

Daarnaast ben ik het al een paar keer tegengekomen dat bij (semi-)overheidsorganisaties de personen die bij identificatie-projecten zijn betrokken de wet niet kennen en menen dat een paspoort of id-kaart verplicht zijn en dat elke Nederlander dus tenminste een van de twee heeft.

[ Bericht 1% gewijzigd door mvdejong op 26-09-2013 00:54:47 ]
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  donderdag 26 september 2013 @ 00:48:17 #8
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_131576243
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2013 00:20 schreef Polyfemos het volgende:

[..]

1. http://tweakers.net/nieuw(...)dentiteitskaart.html

Als haar vingerafdrukken zijn genomen, dan is iemand nu bezig valse identificatie-documenten op haar naam te fabriceren. Voor het rijbewijs is het niet nodig. Maar ik heb mijn twijfels bij haar verhaal.
quote:
Welke wet overtreed ik trouwens als ik valse biometrische data afgeef ( nep-vingerafdrukken). Boeit dat ze niet of ben ik dan gewoon bezig met indentiteitsfraude?

De Paspoortwet.

[ Bericht 6% gewijzigd door mvdejong op 26-09-2013 00:54:01 ]
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_131577323
quote:
1s.gif Op donderdag 26 september 2013 00:43 schreef mvdejong het volgende:

[..]

1. voor een id-kaart gaat de vingerafdruk verdwijnen, mogelijk vanaf 1 januari volgend jaar, waarmee de id-kaart de status van reis-document gaat verliezen. Dat maakt niet veel uit, want binnen de EU is identificatie voldoende, daarbuiten is veelal een paspoort toch al vereist.

3. Duim en wijsvingers van beide handen.

Het doorgehaalde in 4. is wel degelijk het geval.

Het speelt terecht in wettelijk vastgelegde situaties waar nationaliteit relevant is, zoals het aanvragen van een uitkering. Een rijbewijs legt de nationaliteit van de houder niet vast.

Daarnaast ben ik het al een paar keer tegengekomen dat bij (semi-)overheidsorganisaties de personen die bij identificatie-projecten zijn betrokken de wet niet kennen en menen dat een paspoort of id-kaart verplicht zijn en dat elke Nederlander dus tenminste een van de twee heeft.
Een rijbewijs is dan ook geaccepteerd als legitimatiebewijs, waar paspoort en identiteitskaart identiteitsbewijzen zijn.

Er zijn dus situaties waarin een rijbewijs niet voldoet, want het is geen identiteitsbewijs.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_131577961
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2013 00:20 schreef Polyfemos het volgende:

[..]

Ik heb mijn rijbewijs 1,5 week geleden aangevraagd(en 3 dagen later opgehaald) en hoefde geen vingerafdrukken te leveren.
  donderdag 26 september 2013 @ 09:14:18 #11
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_131578169
Het is btw identiteit, niet indentiteit ;).
KuikenGuppy
  donderdag 26 september 2013 @ 09:40:41 #12
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_131578641
quote:
1s.gif Op donderdag 26 september 2013 00:43 schreef mvdejong het volgende:

[..]

De wijziging van de Paspoortwet die dit regelt is afgelopen dinsdag aangenomen door de Tweede Kamer. Nu is de Eerste Kamer aan zet. In de Tweede Kamer stemde niemand tegen, dus ik ga ervan uit dat dat geen grote hobbel is.
pi_131582969
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2013 09:14 schreef Burdie het volgende:
Het is btw identiteit, niet indentiteit ;).
Sorry, was laat.

quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2013 09:40 schreef freako het volgende:

[..]

De wijziging van de Paspoortwet die dit regelt is afgelopen dinsdag aangenomen door de Tweede Kamer. Nu is de Eerste Kamer aan zet. In de Tweede Kamer stemde niemand tegen, dus ik ga ervan uit dat dat geen grote hobbel is.
Mooi, dan zit ik goed. ID loopt pas in 2014 af en als het voor een rijbewijs niet hoeft dan is het mooi :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')