abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_131609551
Net als met werk proberen wij ook de rest eerlijk te verdelen. Ik ben van het koken, zij van de afwas, dat soort dingen.
Nu is ze zwanger en loopt alles scheef, maar dat was een paar jaar geleden andersom, zo gaan die dingen.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_131609674
Wij verdelen de dingen ook best eerlijk, ondanks het feit dat B 40 uur werkt en ik 24. Sowieso zorgen we samen, maar daarnaast doet hij ook de boodschappen en het afval (vuilniszakken, kattenbak), kookt hij regelmatig en stofzuigt ook regelmatig. Bovendien zal hij altijd iets doen als ik het hem vraag.
Soms als hij naar het buitenland is, moet ik het allemaal zelf doen. Dat lukt prima, maar ik merk dat hij echt wel wat bijdraagt, behalve zijn inkomsten.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_131610258
Hier is het ook best eerlijk verdeeld. Ik werk 1 dag minder en zal daarom mischien iets meer in het huishouden doen. Verder kook ik wel bijna altijd omdat ik nou eenmaal eerder thuis ben.

Vanaf februari hebben we officieel 1x per week een poetsvrouw (nu ook al onofficieel en ik vindt het heerlijk!) zodat we in het weekend gewoon lekker tijd voor elkaar hebben zonder dat de badkamer nog moet ofzo
pi_131612221
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 september 2013 07:52 schreef Vanyel het volgende:
Net als met werk proberen wij ook de rest eerlijk te verdelen. Ik ben van het koken, zij van de afwas, dat soort dingen.
Nu is ze zwanger en loopt alles scheef, maar dat was een paar jaar geleden andersom, zo gaan die dingen.
Koken is dankbaar werk, applaus werk. Vaak hoor je dan ook mensen een man prijzen als hij kookt. Afwassen is echter ondankbaar werk.. ook niemand die je zou prijzen omdat je de rotzooi van je kokende man opruimt.

Mijn vader wast af en zijn vrouw kookt *O*
Het kan dus wel.
pi_131612297
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 10:37 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Koken is dankbaar werk, applaus werk. Vaak hoor je dan ook mensen een man prijzen als hij kookt. Afwassen is echter ondankbaar werk.. ook niemand die je zou prijzen omdat je de rotzooi van je kokende man opruimt.

Het kan dus wel.
Jemig, wat ben jij zuur zeg. Je zit tegen de verkeerde te ageren, maar daar kom je nog wel achter :')

Wat betreft de inhoud van je post: ik kook meestal en mijn vriend is daar erg blij mee. Een van ons ruimt erna op, namelijk degene die niet met onze dochter speelt. Dat varieert, het is maar net met wie zij op dat moment wil spelen.
pi_131612383
quote:

Het kan dus wel.
Wie heeft (hebben) jou toch ooit zo beschadigd?
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_131612430
quote:

[..]

Het kan dus wel.
Dit is overigens ook een kwestie van voorleven. Ik bedank mijn vriend dus wel als hij de zooi opgeruimd heeft als ik gekookt heb. Of als hij gekookt en opgeruimd heeft. Ik vind het veel vreemder dat jij het ene dankbaar en het andere ondankbaar werk noemt.
pi_131612844
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 10:46 schreef miss_sly het volgende:
Dit is overigens ook een kwestie van voorleven. Ik bedank mijn vriend dus wel als hij de zooi opgeruimd heeft als ik gekookt heb. Of als hij gekookt en opgeruimd heeft. Ik vind het veel vreemder dat jij het ene dankbaar en het andere ondankbaar werk noemt.
Dankbaar, ondankbaar werk.. Iets creëren of repareren is gewoon dankbaar werk. Zeg eens eerlijk.. hoe vaak hoor je mensen wel niet complimenten maken over iets dat gecreëerd is of gerepareerd? Het eten is daarin een heel duidelijk voorbeeld. Als het lekker is wordt daar vrijwel altijd iets over gezegd. Als een fiets kapot is en hij wordt gerepareerd dan ben je blij, opgelucht, je bent 'uit de brand geholpen'. Opruimen en schoonmaken echter niet of zelden. Sterker nog.. daar geeft men eigenlijk alleen een reactie op (en dan in negatieve zin) als men vindt dat het niet goed gedaan is.

Bedanken. Ergens (en wie weet wel vanuit negatieve ervaringen) heb ik het gevoel dat als jij je partner bedankt voor het doen van de afwas.. je daarmee aangeeft dat hij iets voor jou heeft gedaan.. jouw werk voor je heeft gedaan.

Maar het kan ook anders. Zo verzucht mijn vriend weleens dat het zo heerlijk schoon is in mijn huis nadat ik heb lopen poetsen. Of zegt hij dat het zo lekker ruikt als ik de meubels in de was heb gezet (mind you.. wij wonen niet samen).
Of professioneel. Ik ben hrm-er en heb in diverse bedrijven ook schoonmaaksters werken. Ik heb ze het liefst in vaste dienst i.p.v. via een schoonmaakbedrijf al werken een paar van mijn klanten daar ook mee. Overal heb ik ingevoerd dat de schoonmaakster hoort bij het team, onderdeel is van de ketting die het bedrijf sterk maakt. Dus ook mee pauzeert, ook meegaat met uitjes, ook meedeelt in leuke zaken en vooral ook als vol wordt aangezien. Dus als zij je kantoor in loopt begroet je haar zoals je je andere collegae zou begroeten. Vraag je aan haar hoe het met je gaat zoals je ook bij je collegae zou doen. En als ze klaar is met je kantoor dan bedank je haar en als ze gaat dan wens je haar een prettige dag. Dat heeft bij de meeste bedrijven wat moeite gekost. Maar nu willen ze allemaal niet anders meer. Veel gezelliger en leuker. Teamwork.
pi_131612933
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 11:04 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Dankbaar, ondankbaar werk.. Iets creëren of repareren is gewoon dankbaar werk. Zeg eens eerlijk.. hoe vaak hoor je mensen wel niet complimenten maken over iets dat gecreëerd is of gerepareerd? Het eten is daarin een heel duidelijk voorbeeld. Als het lekker is wordt daar vrijwel altijd iets over gezegd. Als een fiets kapot is en hij wordt gerepareerd dan ben je blij, opgelucht, je bent 'uit de brand geholpen'. Opruimen en schoonmaken echter niet of zelden. Sterker nog.. daar geeft men eigenlijk alleen een reactie op (en dan in negatieve zin) als men vindt dat het niet goed gedaan is.

Bedanken. Ergens (en wie weet wel vanuit negatieve ervaringen) heb ik het gevoel dat als jij je partner bedankt voor het doen van de afwas.. je daarmee aangeeft dat hij iets voor jou heeft gedaan.. jouw werk voor je heeft gedaan.

Dat is jouw negatieve invulling. Jij denkt dat jij de enige bent met een mannelijke partner die je waardeert, en wel omdat jij hem zo hebt opgevoed. Tenminste, dat laatste meen ik tussen de regels door te lezen.

Mijn vriend en ik waarderen de dingen die we doen, voor elkaar, voor onze dochter, gewoon omdat ze gedaan moeten worden. En ook al moeten ze gewoon gedaan worden, dan is het nog wel fijn als iemand ze doet. Als mijn vriend een glaasje drinken inschenkt voor me, zeg ik ook dank je wel. En omgedraaid ook.
pi_131613076
Mijn vrouw bedankte mij deze ochtend nog voor het uitruimen van de vaatwasser...

(wat natuurlijk een klusje van niets is, maar het is toch lief)
pi_131613100
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)uishouden-doet.dhtml

quote:
Niet al te best nieuws voor geëmancipeerd vrouwelijk Nederland. Mannen komen het best tot rust wanneer hun partner huishoudelijke taken verricht of met de kinderen bezig is, blijkt uit Amerikaans onderzoek.

De onderzoekers bestudeerden 30 koppels van gemiddeld 40 jaar die 13 jaar getrouwd waren en allemaal minstens 1 kind tussen de 8 en 10 jaar oud hadden. De onderzoekers testten het stressniveau van de deelnemers. Dat deden ze door het hormoon cortisol in hun speeksel te meten, zowel op doordeweekse dagen als in het weekend. Ze hielden maar liefst meer dan 5.500 verslagen bij van de activiteiten van de koppels en filmden en ondervroegen hen. Het stresshormoon cortisol beïnvloedt de slaap, het gewicht en het immuunsysteem als het niveau te hoog is.

Vrije tijd
Uit de gegevens kwam naar voren dat mannen minder stress ervaren in hun vrije tijd en dan met name wanneer vrouwen het huishouden regelen. Antropoloog Elinor Ochs legt uit: 'Het blijkt dat mannen na hun werk tijd alleen doorbrengen om te ontspannen. Vrouwen focussen zich dan juist op de opvang van de kinderen en hun huishoudelijke taken.' Uit de resultaten komt ook naar voren dat vrouwen in hun vrije tijd meer bezig zijn in huis, terwijl hun partner tijd besteedt aan zijn hobby. Dit bevestigt het vooroordeel dat vrouwen meer in het huishouden doen dan mannen; vaak is dat dubbel zoveel als hun partner.

Hoofdonderzoeker Darby Saxbe verklaart waarom mannen vooral ontspannen als hun vrouwen het werk doen als volgt: 'Ze vinden het verjongend. Als ze weten dat hun partner de kinderen helpt met het huiswerk of de was doen, kunnen heren pas echt ontspannen.'
Juist door het kennen en erkennen van de feiten (en dus geen struisvogelpolitiek te voeren) kan je ongewenste verdelingen voorkomen. Tenslotte worden genderbepaalde verdelingen eigenlijk altijd onbewust gemaakt. Niets mis mee als je het bewust doet maar dan is het een bewuste keuze.
pi_131613115
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 11:14 schreef DS4 het volgende:
Mijn vrouw bedankte mij deze ochtend nog voor het uitruimen van de vaatwasser...

(wat natuurlijk een klusje van niets is, maar het is toch lief)
En bedank jij haar als zij het doet?
pi_131613210
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 11:15 schreef Ouder1 het volgende:
[ afbeelding ]

[..]

Juist door het kennen en erkennen van de feiten (en dus geen struisvogelpolitiek te voeren) kan je ongewenste verdelingen voorkomen. Tenslotte worden genderbepaalde verdelingen eigenlijk altijd onbewust gemaakt. Niets mis mee als je het bewust doet maar dan is het een bewuste keuze.
Ik herken het gewoonweg niet. Waarom vind je het zo onmogelijk om te geloven dat niet iedere vrouw vastzit in een dergelijke relatie?
pi_131613524
quote:

[..]

Het kan dus wel.
Toen ik nog getrouwd was deden we het ook zo. Ik kookte, want dat vond ik leuker dan opruimen, mijn man ruimde op want dat vond hij fijner dan koken. Dat had werkelijk niets met applaus/geen applaus te maken, maar gewoon dat we de klusjes deden die we het prettigst of minst vervelend vonden. Hij stofzuigde want daar krijg ik last van mijn rug van, ik vouwde de was want daar was hij weer niet goed in. Ik bedankte hem met regelmaat voor het opruimen van de keuken (ik vind dat eenvoudigweg plezierig, een schone keuken) en hij mij voor het eten maken.

In mijn huidige relatie bedank ik mij partner als die stofzuigt terwijl ik mijn kind naar bed breng en ik krijg regelend een bedankje wanneer ik eten heb gekookt. En da's een vrouw, dus de haten-op-mannen-vlieger gaat hier even niet op :+

En wat dit betreft:

quote:
Niet al te best nieuws voor geëmancipeerd vrouwelijk Nederland. Mannen komen het best tot rust wanneer hun partner huishoudelijke taken verricht of met de kinderen bezig is, blijkt uit Amerikaans onderzoek.
Ik vind het heerlijk om even rustig te douchen terwijl mijn partner met mijn zoon speelt en ik kan er ook enorm van genieten om op zondagochtend nog even in bed te blijven liggen terwijl zij ontbijt maakt. Dus ik geloof niet dat dit alleen voor mannen geldt. Vind niet iedereen het prettig om even tot rust te komen niets te moeten. Een volgende keer is dat weer andersom.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_131613693
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 11:15 schreef Ouder1 het volgende:
[ afbeelding ]

[..]

30koppels :D daar kun je toch weinig mee? Lekker onderzoek.

Gelukkig zijn er veel mannen die veel in huis doen en relaties waar het wél goed gaat.
Vrouwen zijn echt niet zielig :') en de vrouwen die vinden dat hun man te weinig doet moeten daar gewoon iets aan doen. En anders lekker laten zoals het is.
pi_131613850
Gut, dat had ik nog niet eens gezien :') En dan ook nog cortisolonderzoek. Plus dat niet duidelijk wordt wanneer vrouwen precies ontspannen. Ik zou er ook niet alt te verregaande conclusies aan verbinden ;)
pi_131613902
Zo dankbaar vind ik koken niet hoor :P
Ik vind er niks aan, dus vind het fijn als hij het doet. In de praktijk komt het erop neer dat ik meestal de klos ben, omdat er 2 hongerige kinderen zijn, dus wachten op hem schiet niet op. En ja de meeste huishoudelijke klussen doe ik, omdat ik het meeste thuis ben. Hij werkt 40+ uur per week (eigen bedrijf) en ik 16 uur. Reparatie dingen doet hij ook en nee, niet voor het applaus, maar gewoon omdat hij handiger is.
In het weekend doen we alles samen (en kookt hij en hij ruimt de keuken ook nog op)
pi_131613961
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 11:16 schreef Ouder1 het volgende:

En bedank jij haar als zij het doet?
Dat weten we nog niet...
  vrijdag 27 september 2013 @ 11:48:30 #94
347468 Tante_Soesa
Nu met Sassefras
pi_131613972
Wat een verbitterde reacties, Ouder1. Vervelend dat jouw verleden deze negatieve kijk op relaties heeft opgeleverd! En dat onderzoek is niet echt heel erg steekhoudend als ik eerlijk ben. Te weinig respondenten voor een goede uitkomst.

Mijn man en ik doen net zoveel in het huishouden en de ene week stofzuig ik 2x en de andere week hij. We bedanken elkaar daar niet voor, dat is nou eenmaal het huishouden dat door ons beide moet worden bijgehouden, maar mijn man bedankt mij wel als ik heb gekookt en hij uit zijn werk zo aan kan schuiven bijvoorbeeld. Daar wordt hij blij van en daarom bedankt hij mij. Ik bedank hem als ik ons kindje naar bed heb gebracht en er staat een kop thee voor mij klaar als ik beneden kom. Dat lijkt mij heel logisch want dat maakt mij blij.

Ik vind trouwens de badkamer een enorme applaustaak, daar hou ik nl niet van :'). Dat doet mijn man dus altijd. Net zoals stofzuigen, de vaatwasser uitruimen, ontbijten met ons kind, boodschappen (ik loop met E. rond in het winkelwagentje maar doe effectief niks), dweilen, de ramen lappen, het konijnenhok verschonen en dan nog allerhande klusjes. Ik heb niets te klagen denk ik zo...

Goed. Ik weet niet zo goed wat ik hiermee wil zeggen eigenlijk. Just my two cents iig :+
pi_131614073
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 11:48 schreef Tante_Soesa het volgende:
We bedanken elkaar daar niet voor, dat is nou eenmaal het huishouden dat door ons beide moet worden bijgehouden, maar mijn man bedankt mij wel als ik heb gekookt en hij uit zijn werk zo aan kan schuiven bijvoorbeeld. Daar wordt hij blij van en daarom bedankt hij mij. Ik bedank hem als ik ons kindje naar bed heb gebracht en er staat een kop thee voor mij klaar als ik beneden kom. Dat lijkt mij heel logisch want dat maakt mij blij.
Sidenote: als je merkt dat je blij wordt van bedankjes... waarom dan niet ook voor huishoudelijke taken. Sure, het hoort erbij. Maar een bedankje is eigenlijk nooit misplaatst. ;)
pi_131614091
Oud1 kan toch niets inhoudelijks en zinnigs zeggen op positieve verhalen

Zoals die van mij in het vorige topic.
Over (8> die bijna alles doet in huis en met S (in bad doen), de was/afwas etc ivm mijn BI en dat al bijna 2jr.
Hij werkt 40u, reist 3u p.d. En daarnaast is hij vaak lang weg voor werk maar zorgt altijd dat alles geregeld is

Genoeg positieve verhalen in dit topic maar Oud1 komt alleen maar met negatieve reacties :') ipv 'fijn dat het zo ook kan'

[ Bericht 10% gewijzigd door Zoë23 op 27-09-2013 11:58:45 ]
pi_131614373
Van zo'n kopje thee zou ik ook blij worden Soesa O+ Vooral omdat het niet een "afspraak" is dat hij dat doet, maar een spontaan gebaar. Daarom ben ik ook blij als mijn lief stofzuigt terwijl ik M naar bed breng. Ik heb het niet gevraagd, het is niet onze taakverdeling dat ze dat doet, het is zelfs niet haar huis, maar ze doet het omdat ze weet dat ik er blij van wordt.
pi_131614403
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 11:52 schreef DS4 het volgende:

[..]

Sidenote: als je merkt dat je blij wordt van bedankjes... waarom dan niet ook voor huishoudelijke taken. Sure, het hoort erbij. Maar een bedankje is eigenlijk nooit misplaatst. ;)
Nou inderdaad, wat belachelijk doordacht allemaal. En als je lief dan zijn normale huishoudelijke taken doet terwijl hij ziek is en veel liever in bed zou liggen, dan weer wel bedankt?

Mijn ervaring is dat het uitspreken van dank veel minder van belang is dan je algehele houding en het negatieve commentaar dat je geeft.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_131614406
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 september 2013 11:53 schreef Zoë23 het volgende:
Oud1 kan toch niets inhoudelijks en zinnigs zeggen op positieve verhalen

Zoals die van mij in het vorige topic.
Over (8> die bijna alles doet in huis en met S (in bad doen), de was/afwas etc ivm mijn BI en dat al bijna 2jr.
Hij werkt 40u, reist 3u p.d. En daarnaast is hij vaak lang weg voor werk maar zorgt altijd dat alles geregeld is

Genoeg positieve verhalen in dit topic maar Oud1 komt alleen maar met negatieve reacties :') ipv 'fijn dat het zo ook kan'
Zoë23 kan niet lezen want Ouder1 komt zelf ook met voorbeelden dat het niet standaard verdeeld is :)
pi_131614426
Ze kan t gewoon niet geloven dat het zo kan ;)

En eens met Soesa vwb de applaustaken. Ik ben blij dat hij de badkamer vaak doet, want bluh.

En ik bedank hem vaak vooral voor de dingen die er spontaan gebeuren terwijl je het niet verwacht. Dus als ik de oudste naar bed gebracht heb en ik denk dat we erna nog moeten opruimen en hij dat al gedaan heeft. En andersom dus ook
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')