abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_131514170
We willen graag een vrijstaande kachel plaatsen. Er is een bestaand gemetseld schoorsteen, waar we een dubbelwandige pijp door willen laten trekken (de schoorsteen bleek bij inspectie nl haarscheurtjes te hebben). In de huiskamer is de gemetselde schoorsteen verwijderd en die willen we ook niet terug.
Helaas kan de kachel net niet recht onder dit rookkanaal staan (hij zou er zo'n 30 cm naast staan). Betekent dit dat we een schuine pijp door de huiskamer moeten trekken? Of is het mogelijk om een horizontaal stukje pijp tussen het plafond en de vloer van de eerste verdieping te plaatsen (er zit een verlaagd plafond in de huiskamer, dus daar is plaats voor). Of is het gemakkelijk om de schoorsteen op de eerste etage wat te verbreden, zodat je uiteindelijk toch recht de schoorsteen in komt?
Voor de volledigheid: de schoorsteen loopt schuin door de eerste verdieping en de zolder heen.
  dinsdag 24 september 2013 @ 15:13:16 #2
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_131514352
Horizontaal gaan met een kachelpijp is prima te doen, zolang het horizontale stuk maar niet te lang is.
Zorg wel voor een horizontale buis met een inspectieluikje. In het horizontale stuk wil zich namelijk nogal makkelijk roet afzetten.

Laat je de schoorsteen/kachel nog wel even inspecteren voordat je de fik erin gooit.
Beter nog, bespreek je plannen met een kachelbouwer voordat je aan het werk gaat!

Het is niet voor niets dat er in NL zoveel schoorsteenbranden zijn. Hier schiet wat mij betreft de regelgeving echt tekort.
Hier in DE moet je installatie/kachel namelijk gekeurd worden door een schoorsteenveger, niet alleen voor je eigen veiligheid, maar je verzekering keert dan tenminste ook uit als er wat mis gaat.
pi_131514782
Of ik vergis me sterk, maar in NL mag je niet horizontaal met je kachelpijp (behalve het stukje vanaf je achteruitgang van de kachel).

Voor 2 bochten van 45grd heb je al toestemming nodig, dus laat staan 2 bochten van 90grd.

Daarbuiten lijkt het erop (zoals ik de OP lees) dat TS een stuk enkelwandige pijp op wil sluiten tussen zijn verlaagde plafond. Dat is een bijna 100% garantie op brand.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  dinsdag 24 september 2013 @ 15:30:05 #4
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_131515024
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 15:23 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Of ik vergis me sterk, maar in NL mag je niet horizontaal met je kachelpijp (behalve het stukje vanaf je achteruitgang van de kachel).
Wel bijzonder dat het in DE dan wel mag. In ons vorige huis ging vanuit de casette de pijp een stuk naar boven, dan met 2x45 graden zo'n 40cm horizontaal naar het rookkanaal.

Maar zoals ik al zei, beter een expert erbij halen.
pi_131515672
hmmm... Aangezien het horizontale stukje tussen plafond en vloer van de eerste verdieping komt, kom je er later niet meer bij. Het inspectieluikje van Ueberduitser is daarmee niet mogelijk... En er zou 1 bocht van 90 graden en 1 bocht van meer dan 90 graden in moeten komen. De kachel zou namelijk onder de schuine schoorsteen komen...Dat kan dus kennelijk ook niet...
Blijven het verbreden van de schoorsteen op de eerste etage en de schuine buis door de huiskamer over.
Bij het verbreden zie ik het voor me dat er een gat in de schoorsteen wordt gemaakt, waardoor de dubbelwandige buis komt en dat dit met brandwerend plaatmateriaal wordt afgewerkt, waarna het gestuct wordt zodat het 1 geheel is met de rest van de schoorsteen. De bestaande schoorsteen loopt schuin over de kachel heen (maar dan dus een verdieping hogern).

En ter geruststelling: aangezien ik hier weinig verstand van heb, zal ik zeker een paar experts uitnodigen en het ook door een erkend bedrijf laten uitvoeren. Ik vind het alleen erg prettig om van te voren de mogelijkheden al bij mensen die geen belang (en hopelijk wel verstand van zaken) hebben af te tasten.
pi_131516033
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 15:47 schreef nettebet het volgende:
Blijven het verbreden van de schoorsteen op de eerste etage en de schuine buis door de huiskamer over.
Je kunt toch gewoon vanaf je schoorsteen een 30grd bocht pakken, klein stuk rechte pijp er tussen om aan je 30cm versleping te komen, en dan weer een 30 grd bocht zodat hij vanaf daar recht naar beneden je kachel ingaat?

Dan krijg je dus zoiets (links)

pi_131516538
Niet helemaal de situatie. Vanaf de voorzijde gezien zou het bovenste stukje pijp niet alleen schuin naar achter, maar ook schuin naar links lopen om recht onder de bestaande schoorsteen uit te komen. Lijkt me niet zo mooi...

Hier een poging om een tekeningetje van de situatie online te krijgen...
pi_131516575
2e poging...
[flickr]http://www.flickr.com/photos/103077327@N03/[/flickr]
pi_131516798
Jeroentje.
pi_131516925
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 16:11 schreef nettebet het volgende:
Lijkt me niet zo mooi.
Niet echt mooi nee. Maar dan bouw je er toch een koof (van hittebestendig materiaal, bv promatect-H) omheen ofzo? Overigens, heb je houten vloeren? dan moet je sowieso al uit de buurt blijven met enkelwandige pijp, en zou dus je dubbelwandige pijp eronderuit moeten steken. Da's ook geen porem, dus ook dan is een koof o.i.d. een oplossing.
pi_131521726
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 16:11 schreef nettebet het volgende:
Niet helemaal de situatie. Vanaf de voorzijde gezien zou het bovenste stukje pijp niet alleen schuin naar achter, maar ook schuin naar links lopen om recht onder de bestaande schoorsteen uit te komen. Lijkt me niet zo mooi...
Zoiets had ik in mijn vorige woning. Is niet direct storend als de versleping < 0,5 meter is.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_131529330
Rookkanaal openbreken op 1e verdieping en een nieuwe doorvoer door het plafond maken?

Uiteraard wel netjes de schoorsteen blijven afsteunen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')