abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 23 september 2013 @ 15:42:37 #1
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_131481239
soms wil je 's avonds even weg. Dan is er een oppas nodig. Waar vind je die? Waar moet je op letten? Wat kost het?
Kortom, alle vragen en ervaringen over oppas.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_131481583
Goede vraag. Enige maanden terug zo'n oppassite geprobeerd, maar dat voelde toch niet lekker. Beetje die profielen bekeken, maar vond eigenlijk niemand geschikt. Nu komt mijn moeder als het nodig is, maar die wordt ook ouder (en nogal doof), dus zoek ook wat anders.

Na de vakantie komt een nichtje voor het eerst, dus misschien dat dat een optie is, die is 17 jaar. Toonde eerst weinig interesse in Daan dus zagen we niet echt zitten, maar volgens zwager lijkt het haar wel leuk en past ze ook op bij het buurjongetje, dus maar eens proberen.

En wat betaal je... Lastig. Ligt ook aan wanneer, met of zonder koken. Soms is het alleen een paar uurtjes als Daan al slaapt, soms een hele dag of avond.
pi_131482062
Ik had op FB gevraagd of iemand ideeën had wie we konden benaderen voor oppas. Heb veel reacties gehad, maar heb geen idee waar ik op moet letten.
Leeftijd? Bedrag per uur? Andere belangrijke aandachtspunten?
Een dochter van een bekende van me is 16 en zoekt nieuwe oppasadresjes. Ze vraagt 4 eur per uur. Lijkt me redelijk of zit ik er helemaal naast?

Gaat inderdaad om een avondje weg of iets dergelijks. Koken doen wij wel, misschien eet ze wel met de kids, maar dat is ook maar sporadisch. Gaat met name om naar bed brengen en beneden zitten :)
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_131482166
Het nibud zegt dit over de tarieven:

Het tarief hangt af van het aantal kinderen. Voor één kind is tussen de ¤ 4,- en ¤ 6,- per uur redelijk. Deze vergoeding is puur en alleen voor het oppassen. Als uw kind veel aandacht vraagt, kan dit bedrag aan de lage kant zijn. Voor 2 kinderen wordt een bedrag tussen ¤ 6,- en ¤ 8,- per uur aangehouden, bij drie of meer kinderen tussen ¤ 8,- en ¤ 10,-.

Een scholier die 's avonds oppast, kunt u een vast bedrag per avond geven of een uurbedrag van ¤ 2,65 tot ¤ 4,-. Na twaalven kunt u het dubbele tarief afspreken. Blijft de oppas slapen, dan kunt u een bedrag voor de nacht afspreken, bijvoorbeeld ¤ 7,-.
Hoeveel u betaalt, is afhankelijk van de leeftijd en ervaring van de oppas. Maar ook of de kinderen al in bed liggen als de oppas komt, of naar bed gebracht moeten worden.
pi_131482247
Thnx.
Bij ons gaat het om twee kinderen. Bij een scholier mag je blijkbaar dus wat lager zitten dan bij een student, als ik het goed begrijp. ¤4 p.u. is dus geen afzetterij :)

Iemand nog andere dingen waar ik op moet letten bij een kennismakingsgesprek?
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_131486833
Bij ons past met enige regelmaat een meisje uit de buurt op, is 15 (of al 16 inmiddels? Weet ik eigenlijk niet). We betalen haar 3,50 per uur, voor twee kinderen. En we ronden altijd ruim naar boven af. Ik heb nog nooit gehoord dat je voor meer kinderen meer betaalt. Ook niet toen ik zelf als puber oppaste. Overdag, of als er echt nog gegeten moet worden met de kinderen wel. Maar de kinderen zijn altijd al klaar om naar bed te gaan als ze komt, en verder is het dan gewoon op de bank zitten.
  maandag 23 september 2013 @ 19:04:51 #7
35189 Troel
scherp en bot
pi_131487882
Ik had vorige week een oppas die kwam toen de jongens in bed lagen, ze heeft voor twee uurtjes oppassen 5 euro gekregen. Maar dat is dus aan de lage kant begrijp ik :@
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  maandag 23 september 2013 @ 20:27:00 #8
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_131491224
Ik betaalde 3 euro per uur met een afronding naar boven. Haalde dan wel extra lekkers en drinken enzo. Later ietsje meer. Maar of er nu 1 kind boven slaapt of 3....

Als ze ook naar bed brengdienst hadden kregen ze meer. De beste oppassen vind je viavia heb ik gemerkt.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_131491605
Ik vind viavia ook prettiger, iemand van een site halen voelt toch een beetje...tja.
pi_131491877
Hier past een ex-collega van mijn man wel eens op. Meiske van net 19. De eerste keer 10,- gegeven voor 2 uurtjes. Morgen komt ze weer, dan krijgt ze weer 10,-.
pi_131495878
Ik heb veel oppasadressen via mp gevonden gewoon zelf een advertentie geplaatst :-) had veel vaste adresjes en kreeg of 4,50 per uur of een vast bedrag. Had 1 adres daar kwam ik elke vrijdsg van 7 tot 12, kreeg dan 25 euro en moest met de kinderen eten maar dit stelde niks voor... er lag altijd 50 euro om eten te laten bezorgen voor mij en de kinderen. Dan de jongste in bad en naar bed om 9 uur en de oudste twee die mochten doen wat ze wilde wakker of slapen... ik was 17,

Nu krijg ik 5 euro per uur voor n baby van 6 maanden breng hem na zijn moeder en terug voor te voeden maar lisa mag mee dus win-win.

-j-d ik vond 5 euro wel prettig bood me diensten altijd aan onder mijn minium.
2 liefdes 1 leven(L), 2 levens 1 liefde(L)
  maandag 23 september 2013 @ 22:09:12 #12
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_131496148
Dat zou ik dus nooit doen een oppas via Marktplaats :o daar ben ik veel te neurotisch voor joh!
Het oppasmeisje van t vriendje van school, of daar een vriendin van en later haar zusje.
pi_131498483
Leuk om het is een keer van de andere kant te lezen! Ik heb vroeger toen ik een jaar of 15/16 was regelmatig gedaan, bij mijn buurtkindjes, nichtje & neefje, en nog via via. Zou het nog steeds wel willen gewoon af en toe op een vrijdag of zaterdag, ben ondertussen 19, maarja waar haal je die adresjes vandaan. iedereen in mijn omgeving is wel uit de kleine kinderen zeg maar :P Ben wel nog steeds met kinderen bezig, geef training, en ben lid van de jeugdcommissie bij mijn sportvereniging, maar dat is toch wel de wat oudere jeugd dus dat is niet echt een ingang. Verder is er in mijn dorp ook geen supermarkt waar ik briefjes op kan hangen (al is een stukje met de auto rijden 's avonds ook geen probleem).

Dus als iemand ook tips heeft voor de andere kant, graag!
pi_131499026
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 22:58 schreef Fripsel het volgende:
Leuk om het is een keer van de andere kant te lezen! Ik heb vroeger toen ik een jaar of 15/16 was regelmatig gedaan, bij mijn buurtkindjes, nichtje & neefje, en nog via via. Zou het nog steeds wel willen gewoon af en toe op een vrijdag of zaterdag, ben ondertussen 19, maarja waar haal je die adresjes vandaan. iedereen in mijn omgeving is wel uit de kleine kinderen zeg maar :P Ben wel nog steeds met kinderen bezig, geef training, en ben lid van de jeugdcommissie bij mijn sportvereniging, maar dat is toch wel de wat oudere jeugd dus dat is niet echt een ingang. Verder is er in mijn dorp ook geen supermarkt waar ik briefjes op kan hangen (al is een stukje met de auto rijden 's avonds ook geen probleem).

Dus als iemand ook tips heeft voor de andere kant, graag!
Zoals ik al zei ik heb zelf een advertentie op marktplaats gezet. Komt toch aardog wat reactie op :-)
pi_131499067
quote:
1s.gif Op maandag 23 september 2013 23:09 schreef Sam1993 het volgende:

[..]

Zoals ik al zei ik heb zelf een advertentie op marktplaats gezet. Komt toch aardog wat reactie op :-)
Ja maar als ik hier dan lees, zie ik dat dat de meeste ouders niet echt aanspreekt, en dat heb ik vaker gehoord. In het verleden ook wel eens een advertentie op marktplaats gezet, maar nooit reactie op gehad.
pi_131499176
Hier elke week zeker. Hij moet ook goed pakkend zijn niet tekort niet te lang, kosten bespreek ik persoonlijk. Een foto van jou met evt. Een familiekindje (met toestemming) ik heb nooit anders gedaan dus zou het ook niet weten :-)
  dinsdag 24 september 2013 @ 08:15:54 #17
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_131503385
Ik vind het zo lastig! :Y We willen het heel graag, maar het komt er nooit van.
We hebben een 14 jarig meisje aan de overkant wonen, ze past ook bij de buren op, ze wil ook wel bij ons oppassen, maar nu moet zij eerst eens kennismaken met onze twee heren en dan denk ik dat zij wel zou kunnen voor als ze al slapen. (Wat over het algemeen geen probleem is).
Maar oppas die ze ook naar bed brengt, daar zou ik liever een wat ouder iemand voor nemen, vooral omdat ze nogal eens obstinaat kunnen zijn. ;)

Nu pas mijn moeder dus meestal op in dat soort gevallen.
  dinsdag 24 september 2013 @ 08:16:49 #18
35189 Troel
scherp en bot
pi_131503392
Hier ook meestal mijn moeder of mijn vader, maar er is ook wel eens dat dat gewoon niet kan. En dan zou het toch wel fijn zijn om gewoon iemand te hebben.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  dinsdag 24 september 2013 @ 08:20:46 #19
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_131503421
Ja precies. :Y
Ik vraag mijn moeder al best heel vaak als ik voor mijn werk weg ben en dus vind ik het dan vervelend om ook nog eens te vragen als we gewoon eens een avondje weg willen. Mijn schoonouders wonen daar net te ver voor weg, dat is niet handig.

Het gaat niet door, maar het leek er even op dat F. een cursus had op de avonden dat ik een training volg. Ik vind het dan best heel wat om mijn moeder 4 weken achter elkaar te vragen om van 7-23 bij ons te komen zitten. Liever betaal ik dan een studente daarvoor, dan voel ik me niet zo bezwaard.
pi_131503495
Eerste paar keer dat onze oppas kwam, sliepen ze ook al. Langzaam opgebouwd. Dus eerst alleen dat ze nog even dag kwam zeggen tegen B, toen inclusief verhaaltje voorlezen, en zo verder. Laatste keer heeft ze ook T nog in bed gelegd. Nou gaan die van ons vrij makkelijk naar bed, dat scheelt. Maar ik vind haar bijvoorbeeld echt te jong om met ze te eten. Als dat echt nodig zou zijn, kunnen we ook nog wel een wat ouder meisje bellen, maar die vraagt, logischerwijs, veel meer, en dan wordt een avondje weg best een duur grapje.
  † In Memoriam † dinsdag 24 september 2013 @ 08:32:43 #21
37843 lady-wrb
kortaf
pi_131503563
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 22:09 schreef debuurvrouw het volgende:
Dat zou ik dus nooit doen een oppas via Marktplaats :o daar ben ik veel te neurotisch voor joh!
Het oppasmeisje van t vriendje van school, of daar een vriendin van en later haar zusje.
nou idd. :o die pedogriezel werkte toch via marktplaats?
pi_131504177
Hier alleen mijn moeder of schoonmoeder en oppas via via. Onze huidige oppas is bijvoorbeeld een vriendin van de oppas van de buren. En nu zij minder vaak kan heeft ze ook weer een vriendin voorgesteld die graag wil en ervaring heeft.
Ze zijn wel wat ouder en studeren al. Een 14 jarige zou ik zelf niet willen omdat ik bang ben dat die in geval van nood niet weet wat ze moet doen.
Als mijn oudste onverhoeds een allergische reactie krijgt moeten ze wel kunnen handelen.
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
  dinsdag 24 september 2013 @ 09:24:53 #23
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_131504268
Ja, dat is in jouw geval idd wel belangrijk. :Y

Ik zie die 14-jarige ook alleen zitten omdat ze letterlijk aan de overkant van de straat woont, als er iets is dan kan ze zo haar ouders bellen die er in no time zijn zeg maar.
pi_131504892
Toen ik zelf oppaste kwam ik via via aan mijn adresjes. Ik had een adres waar ik vast 30 gulden (toen nog) kreeg. Daar was ik dan vanaf 5 uur, at met de kinderen, deed ze in bad, bracht ze naar bed en ruimde op en dan kon ik naar huis (ze woonden boven hun eigen bedrijf waar ze aan het werk waren, dus als ze sliepen dan ging de babyfoon aan en kon ik naar huis). Vaak was ik er uiterlijk tot 10 uur.
Ander adres beviel minder goed, altijd gezeur met betalen en eigenlijk werd ik gewoon afgezet, maar ik durfde daar niks van te zeggen. Maar dan wel tegen mijn ouders mopperen dat ik niks opruimde. Nou, het was daar een zwijnenstal in de keuken, daar viel niet tegen op te ruimen, dan hadden ze me als schoonmaakster kunnen inhuren... :o.

Nu zitten we zelf wel eens om een oppas verlegen. Buurjongen zou denk ik wel willen als we hem vroegen, maar als ik zie hoe hij zich gedraagt als hij alleen thuis is dan ga ik daar mijn kinderen niet aan toevertrouwen. Verder ken ik niet echt potentiële oppassen, maar misschien maar eens via FB proberen.
Ik weet wel dat een stagiaire van mijn oudste van vorig jaar hier in de buurt woont, maar ze doet nog wel eens wat op school en dan vind ik het ergens wel een beetje "raar" om haar te vragen. Aan de andere kant zou ik mijn kinderen aan haar wel toevertrouwen. En het zou een hoop schelen dat de oudste haar al kent... Maar ik vind het ook zo'n stap ofzo.
Buren passen wel eens op met de babyfoon, maar dat doe ik eigenlijk alleen als ik even een boodschapje moet doen of even naar school voor 10 minuten gesprek. Voor langere tijd vind ik dat toch ook niet prettig.
Maar zoals vanavond, dan hebben we een "ouder"avond (niet van school) waar we eigenlijk wel samen heen zouden willen, maar nu blijft een van ons thuis omdat we geen oppas hebben. Het is ook nog eens op zo'n ongelukkige tijd dat de oppas dan ook de kinderen naar bed zou moeten brengen, daarvoor moeten ze iemand toch ook al wat langer kennen vind ik.
Fake it till you make it...
  dinsdag 24 september 2013 @ 10:56:10 #25
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_131506527
Wij hebben dat wel 'geoefend' ook hoor. Gewoon een keertje uitnodigen om kennis te maken, en een keer t avondritueel meedoen.

Ik zou de stagiare wél vragen.juist vanwege alle voordelen. En waarom probeer je t niet eens met de buurjongen. Misschien valt t je mee? Duidelijke regels afspreken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')