| theunderdog | zondag 22 september 2013 @ 23:05 |
| Er wordt vaak beweert dat je de verzen in de koran moet lezen in historische context. Zo werden verzen geschreven in oorlogstijd waar de krijgswet is toegestaan. Hiermee zou je dus niet kunnen stellen dat de islam haatdragend is want het moet ook nog een defensieve oorlog zijn. Alleen Mohammed zijn leven toont toch wel het tegendeel aan. hij heeft de Arabische stammen bestreden tot ze zich allemaal tot de islam hadden bekeerd. En toen Mohammed stierf, was er plotseling een grote geloofsafval. Hierop gebruikte Mohammeds opvolger weer geweld om iedereen in het gareel te krijgen. Nu kun je natuurlijk stellen dat je zijn daden ook in historische context moet bekijken. Alleen in de koran staat duidelijk dat geweld tegen ongelovige verboden is. En Mohammed heeft eigenlijk het tegendeel gedaan. Hoe is dit te verklaren? | |
| Peunage | maandag 23 september 2013 @ 01:24 |
| Hoe bedoel je "hij heeft de Arabische stammen bestreden"? De Islam was een nieuwe religie en het had weinig volgelingen. Ze werden zo erg onderdrukt dat ze op een bepaald moment naar Ethiopië moesten vluchten. Toen ze daarna terug kwamen en het geweld nog doorging mochten ze pas terugvechten. Het is niet zo dat mensen zich tot de Islam bekeerden en meteen om zich heen begonnen te hakken. Denk er logisch over na, je bent een nieuwe jonge religie midden ineen woeste omgeving, met allerlei machtige stammen om je heen met andere religies. Zou je even voor de lol een oorlog tegen ze beginnen? | |
| Eindbaas_ | maandag 23 september 2013 @ 03:02 |
Volgens mij staat juist het tegendeel in de Koran? En verder heb ik me niet echt historisch verdiept in de geschiedenis van Mo maar wie was zijn opvolger en hoe deed die dat? | |
| Eindbaas_ | maandag 23 september 2013 @ 03:03 |
Ik vraag me af waarom er niks van die andere religies tot stand is gekomen oftewel door is gegroeid als de Islam. Wat ging er precies mis? | |
| Prenzlauer | maandag 23 september 2013 @ 10:07 |
Uhm...hoe kan je die eerste claim maken als je je niet hebt verdiept in de geschiedenis van die profeet? De Koran is in feite een historisch boek. | |
| Molurus | maandag 23 september 2013 @ 10:52 |
Ik ben geen korankenner. Waar staat dit in de koran? Ach ja.. de discrepantie tussen heilige teksten en wat men daarmee doet zie je in alle religies, niet in de laatste plaats in het christendom. | |
| #ANONIEM | maandag 23 september 2013 @ 13:14 |
In historisch context heeft Mohammed wel een 10 jarig wapenstilstand met Mekka getekend, die vervolgens is afgeschaft nadat troepen trouw aan Mekka, bondgenoten van Mohammed in Medina hebben aangevallen, Wanneer je het hebt over Arabische stammen, moet ik wel heel nadrukkelijk zeggen dat het niet om ongelovigen pur sang ging, maar om de polytheïsten in Mekka. Toen Mohammed Mekka had veroverd ging het vrijwel zonder het laten vloeien van bloed, er zijn een stuk of 7 mensen gedood, die als verantwoordelijk werden gezien voor het schenden van het verdrag en de vrede daarmee hebben gebroken, niet het volk wat bijna in haar geheel polytheïstisch was, zodoende is er ook een bekende uitspraak van Mohammed na de verovering van Mekka: Wat betreft de oorlogen na Mohammeds dood ging het vooral om autoriteit, ten eerste wilden Arabische stammen niet meer de Zakaat ( belasting ) betalen aan Madinah, omdat ze een verdrag hadden gesloten met Mohammed en hij was gestorven, wilde de Kalief Abu Bakr als opvolger van Mohammed gezag van Madina over het Arabische schiereiland herstellen. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 23-09-2013 13:14:33 ] | |
| #ANONIEM | maandag 23 september 2013 @ 13:17 |
Er is een verbod op het voeren van oorlog/vergelding als de tegenpartij tot vrede geneigd is, denk dat TS dat bedoelt. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 23-09-2013 13:19:10 ] | |
| Molurus | maandag 23 september 2013 @ 13:41 |
Hmm.. dat klinkt als iets dat al naar gelang de behoefte kan worden uitgelegd. Met name 'tot vrede geneigd is' kan natuurlijk op zo'n beetje elke manier worden uitgelegd, tot en met het volledig erkennen en aanvaarden van de islamitische religie. | |
| #ANONIEM | maandag 23 september 2013 @ 13:53 |
Mwuah, geen enkele oorlog is ten tijden van Mohammed ooit geëindigd met als voorwaarde dat de tegenpartij zich zou bekeren tot de Islam. In alle oorlogen voldeed het dat ze zich terugtrekken en of wapens neerleggen, het idee van bekeren onder druk van het zwaard is verwerpelijk in de Koran, ook iets wat de Koran Mohammed heeft verboden om te doen. Niet te vergeten dat de verzen vooraf gaan met dat je ze alleen mag bevechten zolang ze jou bevechten, dat je ze moet verdrijven van waar ze jou hebben verdreven en dat als ze ophouden niet verder mag gaan met vijandelijkheid. Ik had ooit een FOK!ker uitgedaagd om een vers aan te tonen waar de Koran groenlicht geeft voor het beginnen met de agressie, ik wacht na maanden nog steeds eerlijk gezegd. [ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 23-09-2013 13:54:53 ] | |
| theunderdog | maandag 23 september 2013 @ 16:38 |
Hoe verklaar jij dan eigenlijk deze verzen? Hoofdstuk 2, vers 191: En doodt hen, waar je hen ook ontmoet en drijft hen uit, vanwaar zij u hebben uitgedreven; want vervolging is erger dan doden. En bevecht hen niet nabij de heilige Moskee, voordat zij je daarin bevechten. Maar indien zij je bevechten, bevecht hen dan - zo is de vergelding voor de ongelovigen. Hoofdstuk 4, vers 89: Zij wensen dat gij verwerpt, evenals zij hebben verworpen, zodat gij aan hen gelijk zult worden. Neemt derhalve geen vrienden uit hun midden totdat zij voor de zaak van God werken. En indien zij tot vijandschap vervallen, grijpt hen dan en doodt hen waar gij hen ook vindt; en neemt vriend noch helper uit hun midden. Hoofdstuk 4, vers 91: Gij zult anderen vinden die veilig bij u willen zijn en bij hun eigen volk; telkens wanneer zij tot vijandigheid worden opgeroepen, doen zij blindelings mee. Als zij zich derhalve niet op een afstand van u houden, noch u vrede aanbieden, noch hun handen terughouden, grijpt hen dan aan en doodt hen waar gij hen ook vindt. Tegen dezen hebben Wij u duidelijk gezag gegeven. Hoofdstuk 5, vers 33: De vergelding dergenen die oorlog tegen God en Zijn boodschappers voeren en er naar streven wanorde in het land te scheppen, is slechts dat zij gedood of gekruisigd worden, of dat hun handen en hun voeten de ene rechts en de andere links, worden afgesneden, of dat zij het land worden uitgezet. Dat zal voor hen een schande in deze wereld zijn en in het Hiernamaals zullen zij een grote straf ontvangen. Hoofdstuk 9, vers 5: Wanneer de heilige maanden voorbij zijn, doodt dan de afgodendienaren waar je hen ook vindt en grijpt hen en belegert hen en loert op hen uit elke hinderlaag. Maar als zij berouw hebben en het gebed houden en de Zakaat betalen, laat hun weg dan vrij. Voorzeker, God is Vergevensgezind, Genadevol. Hoofdstuk 9, vers 123: O, jij die gelooft, bestrijdt de ongelovigen die in uw nabijheid zijn en laat hen hardheid in u vinden en weet, dat God met de godvruchtigen is. Hoofdstuk 9, vers 29: Bestrijdt diegenen onder de mensen van het Boek, die in God noch in de laatste Dag geloven, noch voor onwettig houden wat God en Zijn boodschapper voor onwettig hebben verklaard, noch de ware godsdienst belijden totdat zij de belasting met eigen hand betalen, terwijl zij onderdanig zijn. Hoofdstuk 4, vers 95: Diegenen der gelovigen die niets doen, met uitzondering der onbekwamen, zijn niet gelijk aan degenen die met hun rijkdommen en hun persoon terwille van God strijden. God heeft degenen, die met hun rijkdommen en hun persoon strijden doen uitmunten boven de rustenden en aan ieder heeft God het goede beloofd. God zal de strijders boven de stilzittenden doen uitblinken door een grote beloning, Hoofdstuk 4, vers 101: Voorwaar, de ongelovigen zijn een openlijke vijand voor u. Hoofdstuk 25, vers 52: Dus volg de ongelovigen niet, en voer met (de Koran) een grote strijd tegen hen. Hoofdstuk 61, De strijdplaats (as-Saff) Vers 4: Voorzeker, God heeft diegenen lief die terwille van Hem strijden in geordende gelederen, alsof zij een hechte muur vormen. Hoodstuk 8, vers 22: Voorzeker, erger dan de beesten zijn in de ogen van God de doven en de stommen die niet willen begrijpen. Hoofdstuk 8, vers 55: Voorzeker, in de ogen van God zijn zij, die (de waarheid) verwerpen erger dan beesten want zij willen niet geloven. | |
| #ANONIEM | maandag 23 september 2013 @ 16:47 |
| Ik ben het echt zat dat mensen van een willekeurig site een paar verzen aanhalen zonder te lezen dat er notabene precies staat wat ik zeg, dat je alleen mag bevechten als zij bevechten, dat er sprake is van dat de niet-moslim begint, dat je moet ophouden wanneer zij ophouden, dat je nooit uit jezelf mag beginnen, dat als er vrede wordt aangeboden dat ook moet aannemen, lees eens in godsnaam de Koran voor jezelf ipv een moslimfanboy of een Islamofoobs lezing te hanteren op een manier dat je een normaal boek zou lezen, dus chronologisch en niet in een hoofdstuk bij vers 22 beginnen en dan springen naar 55. | |
| theunderdog | maandag 23 september 2013 @ 17:42 |
Ik zeg niet dat deze verzen juist zijn of dat ik ze in juiste context heb geplaatst. Ik vraag alleen hoe jij die verzen dan kan verklaren. Want deze verzen roepen wel degelijk op tot geweld tegen ongelovige. | |
| #ANONIEM | maandag 23 september 2013 @ 17:44 |
Lees mijn inhoudelijke reacties eens goed zou ik zeggen. Laatste x dan: De Koran roept niet op tot geweld tegen ongelovigen, zeker niet enkel en alleen omdat ongelovig is, de Koran roept op tot vergelding van diegenen die moslims het leven zuur maken, met tientallen beperkingen die daar op volgen. | |
| theunderdog | maandag 23 september 2013 @ 17:47 |
"Hoofdstuk 9, vers 123: O, jij die gelooft, bestrijdt de ongelovigen die in uw nabijheid zijn en laat hen hardheid in u vinden en weet, dat God met de godvruchtigen is." Hier staat toch duidelijk dat men de ongelovige moet bestrijden omdat ze ongelovig zijn? | |
| #ANONIEM | maandag 23 september 2013 @ 17:50 |
Is de Koran met hoofdstuk 9 begonnen of is hoofdstuk 9 met vers 123 begonnen? | |
| theunderdog | maandag 23 september 2013 @ 17:53 |
Natuurlijk niet. Maar de verzen staan zoals ze staan. | |
| #ANONIEM | maandag 23 september 2013 @ 17:55 |
Ik zou zeggen begin met het lezen van vers 1 en zie welk groep ongelovigen Allah als doelgroep neemt en vanwege wat zij hebben gedaan. De Soerah begint notabene met 'verklaring' ipv de gebruikelijke "In de naam van Allah de barmhartige de genadevolle. " Als de verzen er staan zoals ze staan zie ik eerlijk gezegd geen reden om 122 verzen te passeren en te beginnen bij 123, maar goed dat zal misschien wel mijn rare logica zijn. | |
| theunderdog | maandag 23 september 2013 @ 21:09 |
| En wat met de Bani Qurayza? De Banu Qurayza (Arabisch: بني قريظة; بنو قريظة, alternatieve spellingen: Quraiza, Qurayzah en Quraytha) waren een Joodse stam in het noorden van Arabië. Deze stam, bestaande uit enige duizenden personen, werd verslagen door Mohammed in 627. Ibn Ishaq (767-770) vertelt in zijn biografie van Mohammed hoe in het vijfde jaar van de hijra, aartsengel Gabriël verscheen aan Mohammed, na de zogenaamde slag van de gracht. De engel vroeg hem: Heb je je wapen neergelegd? Mohammed antwoordde bevestigend. De aartsengel commandeerde Mohammed: Allah beveelt je, Mohammed, ga naar Banu Qurayza. Ik ga naar hen toe om hun bolwerk op zijn grondvesten te doen schudden. Mohammed ging naar de joden en riep ze op: Apen, Allah is jullie ongenadig en brengt jullie Zijn wraak. Aan de joden werd voorgesteld om moslim te worden; daarmee konden ze hun leven en bezittingen veiligstellen. De joden weigerden dit. Na een belegering van 25 dagen gaven zij zich over op voorwaarde dat ze mochten blijven leven. Na hun vrijlating vroeg Mohammed aan Sa’d ibn Mu’aadh (een lid van Aws-stam), om een vonnis te vellen over de toestand van die joden. Hij stond hun toe om berecht te worden volgens de Joodse wetten. In deze wetten stond op verraad en het schenden van verdragen de doodstraf door onthoofding. Zijn vonnis luidde: De joodse mannen moeten worden gedood, hun bezittingen moeten worden verdeeld. Joodse vrouwen en kinderen moeten als slaven onderling worden verdeeld. Daarna werden de joden naar de bazaar van Medina gebracht. In Medina moesten op bevel van Mohammed greppels worden gegraven. De joden moesten erin gaan zitten. Ze werden één voor één onthoofd. Volgens de gezaghebbende historicus en theoloog Al-Tabari (838-923) werden tussen 700 en 900 joodse mannen onthoofd. Mohammed zelf was bij de slachting aanwezig. Hierna waren er geen joodse stammen in Medina meer over. | |
| #ANONIEM | maandag 23 september 2013 @ 21:48 |
Als je dan toch niet je eigen huiswerk doet:
| |
| Eindbaas_ | maandag 23 september 2013 @ 21:58 |
Gadverdamme zeg wat een terrorist en moirdenaar die Mohammed Beter was de wereld geweest zonder deze achterlijke Mohammedanen. | |
| Peunage | maandag 23 september 2013 @ 22:06 |
Lees nou eerst even de reactie van Triggershot voordat je zo'n conclusie trekt. | |
| Eindbaas_ | maandag 23 september 2013 @ 22:08 |
Mijn Engels is niet zo goed, kun je het stuk vertalen wat ik eruit moet lezen? | |
| Peunage | maandag 23 september 2013 @ 22:17 |
Het hele stuk moet je lezen. Ik kan het niet zo 1 2 3 vertalen. Maar het komt er op neer dat de Joodse stammen niet zomaar uit het niets aangevallen werden. | |
| Peunage | maandag 23 september 2013 @ 22:32 |
| @Triggershot Deze is wel interessant. Adnan Ibrahim heeft dit onderzocht en kwam bij een aantal interessante uitkomsten. Ibn Ishaq en Ibn Sa3d hebben hun overleveringen van 3 personen; - 3a6yah alquradhi - Miswar ibn Rufa3ah alquradhi(die weer zijn overleveringen heeft van zijn oom, Tha3labah ibn malik al quradhi) - Mohamed ibn ka3b alquradhi Guess what? Alle 3 overlevenden van Bani Quraydhah. | |
| #ANONIEM | maandag 23 september 2013 @ 23:13 |
Ten eerste hebben die joden de moslims verraden ten tijde van oorlog, terwijl ze bondgenoten waren van Mohammed Ten tweede weigerden de joden een oordeel te aanvaarden van Mohammed omdat hij partijdig zou zijn en vroegen ze Sad Ibn Muadh een oordeel te vellen over hen, Sad was een oud bondgenoot van de Joden. En zowel Mohammed als de Joden beloofden zich erbij neer te leggen bij Sad's oordeel. Waarbij Mohammed zijn leiderschap in deze kwestie heeft neergelegd en iemand anders liet oordelen. Ten derde heeft Sad gekeken naar wat voor straf er was voor verraad in Joodse boeken en heeft op basis daarvan zijn oordeel geveld, Mohammed zelf heeft nooit wanneer hij het voor het zeggen had bevolen om een ongewapend groep te doden, ook niet toen Mekkah veroverde en de polytheïsten aan zijn genade waren overgeleverd. De joden stonden altijd al dichterbij de moslims dan de polytheïsten. Ten vierde, dat Mohammed ook maar een uitspraak heeft gedaan in deze zaak is volgens dezelfde bronnen niet van toepassing geweest, integendeel hij heeft geprobeerd om her en der mensen nog te sparen, van mannen tot aan vrouw en kinderen aan toe. Ten vijfde spreekt ieder bron van een ander hoeveelheid mannen, beginnen van 400 in totaal aan joden, tot aan alleen al 900 mannen. Ten zesde zijn er geen ooggetuige verslagen, maar overleveringen, waarvan de eerste zo een 150 jaar na Mohammed is opgesteld. Ten 7e, rept de Koran er met geen woord over, zowel in aantallen als of er doden zijn gevallen, opmerkelijk voor iets wat zogenaamd een van de hoogtepunten is wat betreft de rol van Joden in Mohammeds leven. Ten achtste er zijn 834 overleveringen waaruit opgemaakt wordt dat er na Mohammeds overlijden, ten tijde van zijn opvolger Umar, dus 10 jaar na zijn dood nog steeds Joden in Madinah leefden en Umar de moslims beloofde om een uitkering van de staat te betalen. Ten negende, mochten de Joden sinds eeuwen weer Jeruzalem bezoeken toen het in moslimhanden viel, iets wat onder het Oost Romeinse rijk verboden was. Ten tiende, is wat er met Banu Qurayza is voorgevallen een geisoleerd voorval waarbij andere joden geen schade is berokkend. | |
| #ANONIEM | maandag 23 september 2013 @ 23:15 |
Interessant stukje indeed, even snel gescrolled, ga er morgen even aandachtig naar kijken. |