Je hoeft ergens maar een stukje software in te bouwen en een piepklein ontvangertje vermomd als chip of als een druppel soldeer. Dan overrule je een signaaltje van de stuurknuppel naar de computer en je bent uitgevlogen.quote:Op maandag 23 december 2013 19:21 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ja, want het vliegtechnische deel werkt ook niet autonoom ofzo...![]()
We loggen even op afstand in en zetten de motor uit... Het is geen fucking router.
Ik ben om, je hebt gelijk...quote:Op maandag 23 december 2013 19:30 schreef Nieuwschierig het volgende:
Je hoeft ergens maar een stukje software in te bouwen en een piepklein ontvangertje vermomd als chip of als een druppel soldeer. Dan overrule je een signaaltje van de stuurknuppel naar de computer en je bent uitgevlogen.
Ze doen het met dure auto's ook, die kunnen ook op afstand uitgeschakeld worden als ze gestolen zijn of zo.
...en als het kan dan doen ze het ook.quote:
Sarcasm is a bitch...quote:Op maandag 23 december 2013 21:58 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
...en als het kan dan doen ze het ook.
Nee, dat komt omdat dat GPS systeem zwaar verouderd is, leuk voor je TomTom, maar niet meer toereikend voor militaire doeleinden.quote:Europa heeft met Galileo niet voor niets een eigen GPS systeem in aanbouw.
Zo veel vertrouwen heeft men in de bondgenoot.
Minder geloven in Hollywood films is een goede start. Of dacht je dat een Stinger, Nasams, Patriot of wat voor wapensysteem dan ook niet richting een USA toestel gaat? Keep on dreaming...quote:Op maandag 23 december 2013 22:03 schreef SolDat het volgende:
Het is niet mijn bedoeling om het doemdenken te versterken, maar het is technisch gezien mogelijk om een zogenaamde 'kill switch' in bepaalde componenten in te bouwen (zie o.a. http://spectrum.ieee.org/(...)-for-the-kill-switch). Eenzelfde subordinatie kan echter in andere systemen gevonden worden, zoals software-beperkingen binnen de doel-aanstraling via de IFF-transponders of zekere restricties binnen de lucht-tot-lucht bewapening, van wie de software- en broncodes evengoed niet worden vrijgegeven.
Ja sarcasm dat dacht ik wel maar jij weet er ook niks van, en ik denk dat het technisch mogelijk is.quote:Op maandag 23 december 2013 22:15 schreef AchJa het volgende:
[..]
Sarcasm is a bitch...
[..]
Nee, dat komt omdat dat GPS systeem zwaar verouderd is, leuk voor je TomTom, maar niet meer toereikend voor militaire doeleinden.
Ik zeg niet dat het gebeurt, maar geef louter aan dat het een mogelijkheid is. En gezien DARPA mijn zorgen blijkt te delen -in zoverre het al tien jaar bezig is met het reduceren van dergelijke risico's (o.a. via het "Trust in Integrated Circuits" programma)- denk ik niet dat het idee van een dergelijk gevaar zonder pardoes naar het rijk van de fabelen kan worden verwezen.quote:Op maandag 23 december 2013 22:33 schreef AchJa het volgende:
[..]
Minder geloven in Hollywood films is een goede start. Of dacht je dat een Stinger, Nasams, Patriot of wat voor wapensysteem dan ook niet richting een USA toestel gaat? Keep on dreaming...
quote:Op donderdag 19 december 2013 16:52 schreef lolcat8811 het volgende:
[..]
Wat hebben? Best looking fighter jet in the world, zeg ik!
[ afbeelding ]
Die Iraniërs zullen wel balen dat het mislukt is, maar ze kunnen natuurlijk altijd de Chinezen nog bellen als ze blauwdrukken van de F-35 willen hebben.quote:US: Defense Contractor Tried to Smuggle F-35 Blueprints to Iran
An engineer for a major American defense contractor tried to smuggle thousands of secret documents, including blueprints, on America's multi-billion-dollar F-35 stealth fighter to Iran in boxes labeled as "household goods," U.S. prosecutors say.
Mozaffar Khazaee, a dual U.S.-Iranian citizen, was reportedly arrested late last week as he was attempting to travel to Germany and then on to Iran. Weeks earlier, Khazaee had arranged for a shipping company to take boxes containing "sensitive technical manuals, specification sheets, and other proprietary material" related to the F-35 and its engines to a contact in Iran, according to an affidavit filed by a Special Agent of Immigration and Customs Enforcement's Homeland Security Investigations.
The reams of documents were discovered in November when Customs officers inspected a truck shipment Khazaee had sent from Connecticut to California, which was intended to go on to Hamadan, Iran, the affidavit said. The 44 boxes, which had been described to the shipping company as containing "books and college-related items, two suitcases, a vacuum cleaner and some other items," actually held "thousands of pages contained in dozens of manuals/binders relating to the JSF [F-35 Joint Strike Fighter] program."
Court documents describe Khazaee as having worked as an engineer for several defense contractors, leaving his most recent employer last August. None of the contractors are identified in the court documents, but the latest employer, Company A, is described as a Connecticut-based contractor that produced the F-22 Raptor's F-119 engine.
A spokesperson for Pratt & Whitney, a Connecticut-based contractor specializing in fighter jet engines including the F-119, confirmed to ABC News that Khazaee was recently employed there and said the company is "fully cooperating with law enforcement and will support the government's investigation in any way necessary."
Khazaee is accused of interstate transportation of stolen property of the value of $5,000 or more, and if convicted could pay a fine or spend up to 10 years in prison. Court records do not show an attorney listed for Khazaee, who holds both a U.S. and Iranian passport.
The affidavit states travel records show Khazaee has traveled to Iran at least five times in the last seven years.
quote:‘België moet F-35 wel kopen’
‘Als België de atoombommen in Kleine Brogel houdt, kan het alleen de F-35 kopen als vervanger van de F-16’, zegt kernwapenexpert Hans Kristensen.
Ze wil het niet met zoveel woorden zeggen, maar de Belgische regering is niet van plan om zich te ontdoen van de Amerikaanse atoombommen op de basis van Kleine Brogel. De doctrine wil dat, zo nodig, Belgische jachtbommenwerpers die bommen zullen afwerpen. Dat is een taak voor daartoe uitgeruste F-16’s. Maar de F-16 is aan vervanging toe, terwijl de bommen inmiddels zullen worden gemoderniseerd.
‘Niet elk vliegtuig kan de nieuwe B61-12-bom afwerpen’, zegt Hans Kristensen in een gesprek met De Standaard. Volgens deze Amerikaanse kernwapendeskundige, die gisteren in een hoorzitting in de Kamer te gast was, ziet de Amerikaanse luchtmacht de B61-12 als het standaard nucleaire precisiewapen, voor zichzelf en voor de Navo-landen die nu een tactische kerntaak opnemen: België, Nederland, Italië, Duitsland en Turkije. ‘De bom is bestemd voor strategische bommenwerpers (de B-1, misschien de B-52H, en de nog te ontwikkelen LRS-B) en voor jachtbommenwerpers van het type F-15, F-16, Tornado en de nieuwe F-35’, aldus Kristensen. ‘Zodra de Navo de huidige jachtbommenwerpers uit dienst neemt, blijft alleen nog de F-35 over voor die nucleaire missie. Er andere toestellen voor inzetten, zou erg dure aanpassingen vereisen.’
Defensie houdt naar eigen zeggen nog alle opties open om de F-16 te vervangen, een contract van wellicht ruim 5 miljard euro. Uiteindelijk dringt het behoud van de nucleaire taak toch een keuze voor de F-35 op, een peperduur, nog door kinderziekten geplaagd toestel. Vorig jaar bestelde Nederland er al 37 exemplaren van.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20140129_00954702
Haha, waar wil Crembo 5 miljard euro vandaan halen?quote:
Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)g_tegenorders__.htmlquote:Tegenorders JSF blijven ver achter
Het JSF-programma levert de industrie fors minder aan tegenorders op dan door het bedrijfsleven is begroot. De volledige economische waarde van de F-16-opvolging zal voor Nederland uitkomen op 7 miljard dollar.
Dat bedrag noemt bestuursvoorzitter Marillyn Hewson van Lockheed Martin in een interview morgen in De Telegraaf. Lockheed Martin bouwt de Joint Strike Fighter, officieel F-35 Lightning II genaamd.
Eerder werd ervan uitgegaan dat alleen al de productiefase van de nieuwe straaljager tussen de 8 en 10 miljard dollar omzet zou brengen. Dat bleek toen minister Kamp (Economische Zaken) 3 december vorig jaar de Tweede Kamer op de hoogte stelde van de benoeming van Maxime Verhagen als bijzonder vertegenwoordiger voor de defensie-industrie.
Dat bedrag wordt bij lange na niet gehaald, zo blijkt nu. JSF-gerelateerde Nederlandse bedrijven rekenen ook nog eens op tussen de 16 en 20 miljard dollar aan inkomsten voor te plegen onderhoud aan de F-35. Maar door jarenlang twijfelen over de aankoop staan andere deelnemers aan het project inmiddels op voorsprong.
Orders al verdeeld
Andere landen, zoals Italië, Engeland en Noorwegen hebben onderling al afspraken gemaakt om de buit aan orders voor onderhoud aan de JSF’s te verdelen. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om werkzaamheden aan de geavanceerde F135 Pratt & Whitney straalmotor. „Italië is net als Nederland een belangrijke partner”, aldus de topvrouw van Lockheed Martin. „Ik kan nog geen uitsluitsel geven waar werkzaamheden aan de motoren zullen worden uitgevoerd.” Bedrijven die JSF-onderdelen maken, zeggen in een reactie te hopen op een groeiende orderportefeuille zodra de F-35-verkopen hoger uitpakken dan het geplande aantal van drieduizend.
Maar met wereldwijde bezuinigingen op defensie lijkt die kans klein. Nederland betaalde 4,5 miljard euro voor 37 toestellen; door voortdurende kostenoverschrijdingen veel minder dan de geplande 85. Ook grootafnemers als Canada en Australië heroverwegen hun JSF-aankopen.
dat zou 30 jaar geleden inderdaad een fantastisch modern design zijn geweest jaquote:Op donderdag 19 december 2013 16:52 schreef lolcat8811 het volgende:
[..]
Wat hebben? Best looking fighter jet in the world, zeg ik!
[ afbeelding ]
Link?quote:Op vrijdag 14 februari 2014 23:26 schreef Erebos het volgende:
Defensie heeft gefaald, maar gaat niettemin stug door. Wie na het laatste rapport nog serieus denkt dat de JSF de moeite waard is, is mijns inziens compleet van het pad af.
http://www.dote.osd.mil/pub/reports/FY2013/pdf/dod/2013f35jsf.pdfquote:
Daar ben ik het mee eens. Ik had misschien duidelijker moeten maken dat ik op het technische gedeelte van het JSF programma doelde.quote:Op zaterdag 15 februari 2014 23:49 schreef Radegast het volgende:
Even aangaande je laatste zin, het tegendeel is eigenlijk waar. Lockheed Martin zit in een geweldige positie, ze hebben het Pentagon, Congress etc. bij de ballen. Al komen er nog jaren van vertragingen en 'lukt' het niet om kostenbesparingen te halen, er is niemand die nog de stekker uit dit programma gaat trekken. Want er is geen alternatief meer voor de Amerikanen.
Boeing is binnenkort gewoon klaar als producent van gevechtsvliegtuigen. USN mag geen nieuwe F/A-18E/F's meer kopen want dat zou de zaak van de F-35C ondermijnen, Boeing kan geen nieuwe buitenlandse kopers vinden voor de F/A-18E/F of voor de F-15SE. De Saudi's kopen nu nog wat F-15E's, maar dat is over drie á vier jaar ook over. Zelfs de lijn van de F-16 blijft waarschijnlijk langer open..
Lockheed Martin. Laughing all the way to the bank.
Een uitslag van zo'n test betekend gewoonweg accomplisched. Is die niet accomplished dan moet er wat aan gedaan worden.quote:Op zaterdag 15 februari 2014 22:52 schreef Erebos het volgende:
F-35A zijn 1713 van de 1836 geplande testpunten "accomplished", 6,7% minder dan gepland. Opnieuw vertraging dus. Accomplished betekent in dit verband dat de test gedaan is, wat de uitslag van die test is, is onbekend.
De F16 was andere koek. Dat vliegtuig werd voor één taak ontworpen door één legeronderdeel. De F35 wordt ontworpen voor meerdere taken door drie verschillende legeronderdelen. Drie bureaucratieën die elkaar in de haren vliegen om de specificaties voor meerdere taken is geen goede basis voor het ontwerpen van een gevechtsvliegtuig. En dat is te zien. Ik vind het absoluut niet meevallen. Neem nu bijvoorbeeld de helm (blz 40):quote:Op zondag 16 februari 2014 12:11 schreef thesystem het volgende:
[..]
Een uitslag van zo'n test betekend gewoonweg accomplisched. Is die niet accomplished dan moet er wat aan gedaan worden.
Vergeet niet, men doet nu zo panisch over de kosten en de tijd maar vroeger, de tijd waar onze F16 uit komt was er veel meer politieke draagkracht voor snel een toestel de lucht in te schoppen en dus ook de financiën. Tegenwoordig moet het allemaal maar snel en goedkoop. Het is een vliegtuig en je kunt ook geen risico's nemen. Zoals ik het rapport lees valt het allemaal best mee, zeker de F35A
Hét probleem van de F-35 is software. En het is niet alleen de helm.quote:Deficiencies in the HMDS added testing at both the Edwards
and Patuxent River test sites in late CY12 and in CY13.
The program dedicated 42 flights to investigating and
addressing deficiencies in the HMDS. Seven aircraft from
all three variants flew test missions from October 2012
through May 2013 to investigate jitter in the helmet display,
night vision camera acuity, latency in the DAS projection,
and light leakage onto the helmet display under low-light
conditions. Although some progress has been achieved,
results of these tests have been mixed.
Het probleem met software is dat je niet door kunt gaan met de volgende stap als de eerste stap nog niet voltooid is. Dat is hetzelfde als een tweede verdieping op je huis zetten terwijl de eerste nog maar voor de helft af is....quote:Initial results with the new increment of Block 2B software
indicate deficiencies still exist in fusion, radar, electronic
warfare, navigation, EOTS, Distributed Aperture System
(DAS), Helmet-Mounted Display System (HMDS), and
datalink.
...dus is het soms beter om 'tweede verdieping' te herdefiniëren. Behalve nieuwe hardware - die hardware uit de jaren 90 is al verouderd - is block 3i niet anders dan dan block2B. Maar het klinkt alsof men een nieuwe fase ingaat.quote:The program plans Block 3i to include no
new capability beyond Block 2B, as it is intended to only
encompass rehosting of Block 2B capability on the new TR2
hardware.
Dus zelfs 2018 is een nog optimistische gedachte. En het is niet alleen software: het airframe is niet veel beter. Bladzijde 36:quote:However,
progress has been slower than needed to assure these
resources are available in time for Block 3 IOT&E in 2018.
JSF IOT&E will not be adequate and will be delayed unless
this test capability is available.
Met andere woorden: het vliegtuig vliegt niet zoals bedoeld en softwarematig is er niets meer aan te doen zonder de bewegelijkheid van het toestel aan te tasten. Er moet wat aan het airframe gebeuren om dit op te lossen. Hoe duur zou het zijn om de vleugels aan te passen aan alle reeds geproduceerde vliegtuigen?quote:Buffet and transonic roll-off (TRO) continue to be a
concern to achieving operational capability for all variants.
The program changed the flight control laws to reduce
buffet and TRO in the F-35A. No further changes to the
control laws are being considered, as further changes will
potentially adversely affect combat maneuverability or
unacceptably increase accelerative loading on the aircraft’s
structure.
Fuck.quote:Modeling and Simulation
Verification Simulation (VSim)
• VSim is a man-in-the-loop, mission software-in-the-loop
simulation developed to meet the operational test agencies’
requirements for the Block 2B operational utility evaluation
and Block 3F IOT&E.
• The program is now at significant risk of failing to
(1) mature the VSim and (2) adequately verify and validate
that it will faithfully represent the performance of the F-35 in
the mission scenarios for which the simulation is to be used
in operational testing.
Waarom zouden ze het ding eigenlijk een multirole fighter noemen?quote:Op zondag 16 februari 2014 15:51 schreef Erebos het volgende:
De F16 was andere koek. Dat vliegtuig werd voor één taak ontworpen door één legeronderdeel.
Dat is het nu. Maar multirole was aanvankelijk niet de doelstelling.quote:Op zondag 16 februari 2014 18:33 schreef nietzman het volgende:
[..]
Waarom zouden ze het ding eigenlijk een multirole fighter noemen?
waarschijnlijk gewoon tranche 3 Typhoons. Dan houden ze voorlopig de productielijn open en de werkgelegenheid op peil, en blijft het geld goeddeels in de eigen economie.quote:Op maandag 17 maart 2014 14:12 schreef Pumatje het volgende:
Dan moeten ze er een geheel ander toestel naast kopen. Want voor op het vaste land, is een F-35 B wel een erg dure reep chocola.
Die typhoon kun je vergeten. Die lijn gaat dicht.quote:Op maandag 17 maart 2014 17:09 schreef Radegast het volgende:
[..]
waarschijnlijk gewoon tranche 3 Typhoons. Dan houden ze voorlopig de productielijn open en de werkgelegenheid op peil, en blijft het geld goeddeels in de eigen economie.
De FACO voor de F-35 in Italie schijnt een verliesmakende zaak te gaan worden las ik laatst.
Over een paar jaar ja, Italie heeft begin deze maand juist de eerste tranche 3 Typhoon in ontvangst genomen, en er staan er nog zo'n twintig op de rol meen ik. Nu kunnen ze net als Duitsland die Eurofighters wel afzeggen, maar dan krijgen ze een claim van Airbus.quote:Op maandag 17 maart 2014 18:16 schreef Pumatje het volgende:
[..]
Die typhoon kun je vergeten. Die lijn gaat dicht.
http://www.reuters.com/ar(...)dUSL2N0N80Y220140416quote:Op woensdag 16 april 2014 19:12 schreef Cobra4 het volgende:
JSF mag voor het eerst naar Europa
WASHINGTON -
Het Pentagon heeft toestemming gegeven voor de eerste trans-Atlantische vluchten van de JSF. Het gevechtsvliegtuig gaat in juli deelnemen aan luchtshows in Groot-Brittannië. Dat hebben bronnen gemeld aan persbureau Reuters.
De JSF, officieel F-35 Lightning II, is tot op heden de oceaan nog niet over geweest. Het toestel moet over enkele jaren ook de Nederlandse F-16's vervangen.
Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)g_naar_Europa__.html
Die mock-up bedoel je?quote:Op woensdag 16 april 2014 23:34 schreef Pumatje het volgende:
Oceaan niet over geweest? Well US airforce I've got news 4 u, er stond er 1 op de luchtmachtdagen
Die kon niet vliegen.quote:Op woensdag 16 april 2014 23:34 schreef Pumatje het volgende:
Oceaan niet over geweest? Well US airforce I've got news 4 u, er stond er 1 op de luchtmachtdagen
Volgens mij hebben er al een paar mensen in het Amerikaanse Congres spijt van de beslissing om een streep te zetten door GE / Rolls-Royce's F136 in 2011. Lekker kortzichtig om snel 450 miljoen USD te besparen door de F136 te killen, nu zitten ze de komende decennia met een monopolist P&W die hun positie echt totaal gaat uitmelken. Well done, Tea Party.quote:Lockheed F-35 Projected Cost Rises 1.9% to $398.6 Billion
Tony Capaccio, Washington Post/Bloomberg / Amy Butler, Aviationweek
April 17 - The projected cost to develop and produce Lockheed Martin Corp.’s F-35 fighter, the Pentagon’s costliest weapons system, has risen 1.9 percent in the past year to $398.6 billion, according to estimates released today.
The $7.4 billion increase from $391.2 billion includes the aircraft and the engines produced by United Technologies Corp.’s Pratt & Whitney unit for an eventual fleet of 2,443 U.S. planes. At the same time, the Pentagon’s independent cost-assessment office said its estimate for operating and supporting the F-35 over its projected 55-year service life has declined $96.8 billion, or 8.7 percent, to $1.02 trillion from $1.11 trillion.
The latest F-35 projection is among annual cost estimates for major weapons that the Pentagon sent to Congress today. The reports cover a portfolio of 77 weapons that the Pentagon projects will cost a combined $1.62 trillion, down from $1.66 trillion for 78 programs in last year’s compilation of Selected Acquisition Reports.
The increased cost of making the F-35 stems from revised labor rates for Bethesda, Maryland-based Lockheed and its subcontractors, a rise in engine production costs and adjusted forecasts for foreign exchange rates against the dollar, the Defense Department said in a statement. The cost of the airframe program rose $3.1 billion, while the engines’ price increased by $4.3 billion.
The rising cost may give pause to other countries as they weigh whether to buy the F-35 or how many to acquire. Among eight original international partners, Italy, Turkey and Canada already have indicated that they’re re-evaluating their plans. Newer customers Israel, Singapore, Japan and South Korea also may be affected.
With the latest revision, the projected acquisition cost of the F-35 has climbed 71 percent in inflation-adjusted dollars since the Pentagon signed its initial contract with Lockheed in 2001, even as plans were adjusted to buy 409 fewer aircraft. Congress has approved spending $83.2 billion on the F-35 so far, according to the report.
Air Force Lieutenant General Christopher Bogdan, the F-35 program manager, told reporters today that the increase doesn’t reflect a “program out of control” or that “Lockheed is producing airplanes more poorly.”
He cited Air Force and Navy decisions to delay purchases of 37 aircraft beyond 2019 and delayed decisions by allies as reasons. He said exchange rate fluctuations are significant because almost 30 percent of the aircraft is built abroad.
Bogdan blamed Pratt & Whitney for failing to reduce engine costs as fast as promised, which he said accounts for $1.7 billion of the increase.
“Pratt’s not meeting its commitment,” he said. “It’s as simple as that. They told us years ago that the engine was going to come down at a certain rate in terms of price, and they haven’t met it. Not good. Not good at all. “Some of their business base has dried up on other programs and projects … and what they are doing is they are spreading their overhead costs and they are spreading them right where they can. I don’t like that. [They] need to get back to the promise they originally made to us.”....."
"Bogdan seems frustrated by the lack of leverage he has in dealing with a monopoly engine provider. “There is only one engine on the F-35. Period,” he said. “When you are in a sole source environment it is difficult to find the right leverage and motivation and drive the cost out of a program.”..."
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |