FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / [FOK!Auto] een paarsgepunte Snoek
Annemaandag 16 september 2013 @ 20:55
Van winterbanden tot kreukelzones, van snelwegen tot drempels, van de nieuwste sportwagen tot het oudste vehikel – alles wat met auto's en verkeer te maken heeft komt vanaf vandaag twee keer per week op de FOK! frontpage en hier in PTA langs. Djeez, superworm en Chuck_N0rr1s verzorgen om de beurt een stukje.

In de tijd voor de komst van graflelijke Priussen en straatbeeld ontsierende C1/Aygo/107's, had je nog wel toffe wagens. Auto's waarvan menig jongen een poster op zijn kamer had hangen. Djeez neemt je mee naar deze legendarische auto's. Ditmaal de Citroën DS, oftewel de Snoek.

De naam 'DS' is niet uit de lucht gegrepen. In het Frans wordt de naam uitgesproken als "déesse", wat godin betekent. De DS was dan ook de koningin op de weg. In Nederland werd de auto echter al gauw bekend als 'Snoek' en 'Strijkijzer'. Duitsers vonden haar echter meer op een haai lijken, en Portugezen op een kikkerbek.

De DS werd op 6 oktober 1955 voor het eerst gepresenteerd op de autosalon van Parijs. Dankzij de vele nieuwe eigenschappen was de auto vanaf het begin al een succes. Binnen een week waren er al 80.000 orders geplaatst, waarna de fabriek direct met een achterstand begon. Pas in de loop van 1956 verschenen de eerste Snoeken op de weg.

130820_3926_Rode_ds.jpg?rand=301279178

Vooruitstrevende techniek
De DS was voorzien van vooruitstrevende techniek en wordt door velen beschouwd als de meest innovatieve, naoorlogse auto. Het belangrijkste was toch wel de befaamde hydropneumatische vering. Zo was ieder wiel voorzien van een stalen cilinder, de zogeheten veerbol. Dankzij deze hypermoderne veerbollen kan de bestuurder de auto in vijf verschillende hoogten verstellen. Zo is op de foto hierboven te zien dat het achterwiel bijna geheel in de wielkast is verdwenen. Voor het rijden worden de veerbollen volgepompt en komt de auto omhoog.

Maar er waren nog meer nieuwigheidjes. Zo was de DS de eerste auto met schijfremmen. Ook waren de raamstijlen smaller dan de afstand tussen de ogen, opdat er geen dode hoek ontstond. Ook was het de eerste auto met een kunststof benzineleiding en een vlakke, geheel gesloten bodem. Ook leuk was de afwezigheid van een rempedaal. Dit werd vervangen door een paddestoel, de champignon. Deze zou een tijdswinst van enkele tienden van seconden opleveren. Volgens kenners was de Snoek zijn tijd dan ook twintig jaar vooruit.

Van de DS verscheen ook een 'low budget'-variant. Deze ID had minder vemrogen en was soberder uitgevoerd. Zo was deze voorzien van een handgeschakelde versnellingsbak en een normaal rempedaal. De goedkoopste had zelfs geen stuurbekrachtiging! In plaats hiervan had deze pauperbak een extra groot stuur.

Een alledaagse klassieker
De DS/ID is in productie gebleven tot 1975. In die tijd zijn er maar liefst 1.455.746 stuks gefabriceerd. En niet alleen in Frankrijk, maar ook in Australië, België en Engeland. Het eerste model had een topsnelheid van 140 km/h, terwijl aan de eind van zijn levensduur een maximumsnelheid van maar liefst 188 km/h kon worden gehaald.

In 1968 onderging de DS een ingrijpende facelift. In plaats van ronde koplampjes, kreeg deze dubbele koplampen achter glas. Een leuke bijkomstigheid was de meedraaiende lamp in een bocht. Dit was leverbaar op de meeste modellen. Extra handig, omdat bij het indraaien van een bocht de verlichting meegaat. Een foefje dat nog altijd niet leverbaar is op de meeste auto's.

130820_3926_Paarse_snoek_450_338.JPG
Een paarsgepunte DS, van na de facelift in 1968

De DS is ook in ons land een graag geziene gast. De Citroën ID/DS Club Nederland telt bijna drieduizend leden. Gegevens over het aantal van deze klassiekers in Nederland zijn helaas niet bekend. Maar dat aantal zal waarschijnlijk rond hetzelfde getal liggen.

Het artikel op de FP is geschreven door Djeez en kun je hier vinden.
2cvwoensdag 18 september 2013 @ 06:27
quote:
14s.gif Op maandag 16 september 2013 20:55 schreef Anne het volgende:
Zo was ieder wiel voorzien van een stalen cilinder, de zogeheten veerbol.
De veerbol en de veercilinder zijn 2 aparte onderdelen die intensief samenwerken in het veersysteem.

Schematische weergave:

shock.gif

Dat ronde, bovenste ding is de veerbol, dat verticale ding er onder de veercilinder. Het groene is de hydraulische vloeistof (hydro), het rood/roze is het gas (pneumatisch).

Als de auto inveert wordt er vloeistof vanuit de cilinder in de bol geperst waardoor het gas (en uiteraard ook de vloeistof) onder een hogere druk komt te staan. Het voordeel hiervan is dat de vering progressief werkt. Oftewel: bij een 2 keer zo hoge belasting veert de auto niet 2 keer zo ver in maar bijvoorbeeld slechts 1,8 keer.

Wanneer de vering niet progressief zou zijn, zou de auto te makkelijk inveren bij hobbels tot de wielen maximaal ingeveerd zijn en het wiel niet verder omhoog kan. Dan MOET de auto zelf omhoog en dat geeft dan enorme klappen. Dat geeft geen comfortable rit. Om dat maximale inveren te voorkomen zou de auto daarom (veel) stugger afgeveerd moeten zijn, maar ook dit helpt niet mee aan een comfortabele rit. Bij progressieve vering wordt de vering pas stug als de wielen (erg) ver ingeveerd zijn. Dit gebeurt niet vaak, maar er moet wel rekening mee gehouden worden. Het uiteindelijke resultaat is een zacht (en dus comfortabel) verende auto die pas stug veert als dat nodig is.

Als je de hoogteregeling (een pookje in het interieur van de auto, niet getekend), opent er een klep (ook niet getekend) om meer of minder hydraulische vloeistof in de cilinder te laten waardoor de auto zonder hulp van buitenaf omhoog of omlaag gaat. De druk die nodig is om de hydraulische vloeistof in de veercilinder te persen komt van een pomp die aangedreven wordt door de motor. De auto komt dus alleen omhoog als de motor draait.

Om het ingewikkelder te maken: die klep wordt niet alleen bediend door dat pookje in het interieur maar ook door een stangenstelsel dat 'voelt' hoe hoog de auto staat. Zakt de auto in zonder dat het pookje bediend wordt (bijvoorbeeld omdat je schoonmoeder van 600 kilo instapt), dan gaat de klep open en wordt er meer hydraulische vloeistof in de veercilinder geperst. Daardoor komt de auto weer omhoog naar de d.m.v. het pookje ingestelde stand.

Andersom werkt het ook: wanneer je schoonmoeder weer uitstapt komt de auto omhoog en door het stangenstelsel gaat de klep weer open. Zo wordt er hydraulische vloeistof uit de veercilinder gelaten met als resultaat dat de auto weer terugzakt naar zijn vooringestelde stand.

Overigens is de eerste auto met hydropneumatische vering de Traction Avant.
Piet__Piraatwoensdag 18 september 2013 @ 09:28
Leuk om te lezen, maar hoe kwam dit zomaar in m'n MyAt? :P

En dat van die champignon wist ik helemaal niet, grappig :)
.Neovo.woensdag 18 september 2013 @ 10:20
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2013 09:28 schreef Piet__Piraat het volgende:
Leuk om te lezen, maar hoe kwam dit zomaar in m'n MyAt? :P

En dat van die champignon wist ik helemaal niet, grappig :)
waarschijnlijk komt dat omdat je ook in het apk topic hebt gegereageerd?
.Neovo.woensdag 18 september 2013 @ 10:23
Dan zijn de topics aan elkaar gekoppeld.