abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_382761
Hallo!

Ik ben ook eindelijk begonnen met in de ban van de ring. Zag gisteren alle drie de delen staan, gebundeld en hardcover, voor 50 gulden. Kon ik niet laten staan. Helaas wel de Nederlandse versie, maar kan niet alles hebben.

Ik heb me trouwens nog nooit verdiept in fantasy boeken. Ik vond het wel intrigerend van dit boek dat de schrijver in de proloog stelt dat het eerste boek, de Hobbit, voor een gedeelte gebaseerd is op de verhalen van Bilbo. De schrijver neemt, volgens mij, dus eigenlijk een soort rol aan van verteller van de overleveringen van de Hobbit's terwijl hij voordoet of het een bestaande wereld is. Deze betrokkendheid bij het verhaal vond ik op de één of andere manier wel intrigerend.

In de inleiding van het boek, het voorwoord, bespreekt hij het verhaal weer op een afstandelijke manier en vertelt hij hoe het tot stand is gekomen. In de proloog neemt de schrijver dus in feite al een soort van rol aan en word hij ook min of meer deel van het verhaal, alszijnde de optekenaar van de avonturen.

Wat ik wil zeggen weet ik niet, maar wil gewoon even mijn bevindingen en visie delen denk ik Ik vond het in ieder geval wel een interessant uitgangspunt, maar misschien is dit bij 90% van de Fantasy boeken wel zo

Hmmzz....
pi_382805
quote:
Op 07 oktober 2000 13:52 schreef -Wepeel2- het volgende:
Ik vond het wel intrigerend van dit boek dat de schrijver in de proloog stelt dat het eerste boek, de Hobbit, voor een gedeelte gebaseerd is op de verhalen van Bilbo.
De Hobbit is niet gedeeltelijk gebaseerd op BB maar gáát over de belevinissen van Bilbo Balings en er wordt kennis gemaakt met Middle Earth. Je moet De Hobbit zien als een sprookjes/kinderboek. J.R.R. Tolkien heeft De Hobbit destijds voor zijn zoon geschreven, die was echter zo enthousiast dat hij het aan een vriendje liet lezen en zijn vader was weer betrokken bij een uitgeverij.Gevolg: De Hobbit wordt uitgegeven en het liep vanzelfsprekend als een trein en mensen wilden meer weten over Hobbits en natuurlijk meer over Bilbo en consorten, bleven met vragen zitten en de vraag naar meer bleek zo groot dat J.R.R. Tolkien toen begonnen is aan LOTR.
pi_382835
quote:
Op 07 oktober 2000 14:33 schreef Eliseth het volgende:
De Hobbit is niet gedeeltelijk gebaseerd op BB maar gáát over de belevinissen van Bilbo Balings en er wordt kennis gemaakt met Middle Earth. Je moet De Hobbit zien als een sprookjes/kinderboek. J.R.R. Tolkien heeft De Hobbit destijds voor zijn zoon geschreven, die was echter zo enthousiast dat hij het aan een vriendje liet lezen en zijn vader was weer betrokken bij een uitgeverij.Gevolg: De Hobbit wordt uitgegeven en het liep vanzelfsprekend als een trein en mensen wilden meer weten over Hobbits en natuurlijk meer over Bilbo en consorten, bleven met vragen zitten en de vraag naar meer bleek zo groot dat J.R.R. Tolkien toen begonnen is aan LOTR.
Ik vat het dus wel zo op dat hij het boek gebaseerd heeft op het boek van Bilbo, aangezien hij in de proloog zegt:
Verdere bijzonderheden kan men ook vinden in de keuze uit het Rode Boek van Westmark, die al verschenen is onder de titel De Hobbit. Dat verhaal werd ontleend aan de eerste hoofdstukken van het rode boek, dat geschreven werd door Bilbo zelf, de eerste Hobbit die over de hele wereld beroemd zou worden etc.

Hieruit maak ik dus op dat de schrijver zich in de proloog wel degelijk in een rol plaatst en doet alsof het een bestaande wereld is.

[Dit bericht is gewijzigd door -Wepeel2- op 07-10-2000 15:08]

Hmmzz....
pi_382855
quote:
Hieruit maak ik dus op dat de schrijver zich in de proloog wel degelijk in een rol plaatst en doet alsof het een bestaande wereld is.
Ben ik met je eens. J.R.R. Tolkien heeft zelf eens in een interview gezegd, en ik quote:
" De verhalen kwamen in mijn geest op als 'gegeven'dingen en terwijl zij kwamen, afzonderlijk, groeiden ook de verbindingen.
Een werk dat me geheel in beslag nam, ik had altijd het gevoel dat ik vastlegde wat er, ergens, al was; niet dat ik iets verzon".
pi_382912
quote:
Op 07 oktober 2000 15:26 schreef Eliseth het volgende:
Ben ik met je eens. J.R.R. Tolkien heeft zelf eens in een interview gezegd, en ik quote:
" De verhalen kwamen in mijn geest op als 'gegeven'dingen en terwijl zij kwamen, afzonderlijk, groeiden ook de verbindingen.
Een werk dat me geheel in beslag nam, ik had altijd het gevoel dat ik vastlegde wat er, ergens, al was; niet dat ik iets verzon".
En nu wordt het denk ik tijd voor mij om maar eens daadwerkelijk het boek te gaan lezen

Ik ben in ieder geval erg benieuwd naar het boek. Ik begin eraan zodra ik 1984 uit heb. Die had ik tot mijn schaamte namelijk ook nog nooit gelezen. Is gelukkig niet zo'n dik boek, dus ik denk dat ik snel kan beginnen met In de ban van de ring.

Hmmzz....
pi_382920
Nu moet ik me maar ff gaan schamen denk!!?
1984 heb ik niet gelezen, wel over gehoord.

Maar het werk van Tolkien kan ik je als zeer groot liefhebber zeker aanraden!!

zaterdag 7 oktober 2000 @ 22:49:42 #7
2397 MacBeth
dum-dum-BOOM-dum-*crash*
pi_383703
Ik heb in de ban van de ring, de hobbit, en nog een ander boek van Tolkien gelezen. Zijn boeken zijn zeer mooi een spannend, maar z'n schrijftstijl is wat langdradig - te veel details, te laag tempo. Maar al met al blijven het prachtige boeken.

Wat ik me af vraag: zijn alle fantasy-boeken, -spellen (bv Dungeons & Dragons) en -computerspellen op zijn boeken gebaseerd, of was iemand hem al voor met dat onderwerp?

Down[br]Under
pi_383948
nou ja, hij was volgens mij de eerste die er zulke lange verhalen van maakte, maar hij borduurt natuurlijk wel verder op het werk waar sprookjesschrijver als eeuwen mee bezig waren.
Mijn Nederlands is prima, ik kan gewoon niet typen!
  zondag 8 oktober 2000 @ 21:27:39 #9
1078 Machiel
Ookwel Machielovic
pi_384828
Jaja het blijven schitterende boeken...
Ik heb zelf een aantal jaar geleden de Nederlandse ook gelezen en als het in het Engels nog beter is is die wel heel goed!

Die ga ik dan ook nog wel een x lezen.

It's my life.. It's now or never! I aint gonna live forever...
pi_390985
Heeft iemand hier trouwens behalve LOTR, De Hobbit en The Silmarillion ook nog wat wan zijn andere werk gelezen??
pi_392006
Is er dan echt niemand??
pi_393850
uhm, ik sta nog steeds op het punt aan een bundel van 3 korte sprookjes te beginnen, verder weet ik eigenlijk niet zo goed wat hij nog meer geschreven heeft.
Mijn Nederlands is prima, ik kan gewoon niet typen!
  Overall beste user 2022 zaterdag 14 oktober 2000 @ 04:34:36 #13
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_393990
quote:
Op 12 oktober 2000 13:49 schreef Eliseth het volgende:
Heeft iemand hier trouwens behalve LOTR, De Hobbit en The Silmarillion ook nog wat wan zijn andere werk gelezen??
ik heb zijn Nagelaten vertellingen gedeeltelijk gelezen. Dat zijn verhalen en legenden en sprookjes over midden aarde, en Boer Gilles van Ham en nog een verhaal over Tom Bombadil volgens mij. Ik kan je aanraden om eerst de Hobbit te lezen, en dan pas LOTR/IDBVDR. Hobbit moet je niet echt zien als slechts een kinderboek, de verbindingen met LOTR zijn er wel degelijk en ze zijn ook belangrijk.

Verder: geniale boeken

I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_394043
Bedankt voor de tip Ulx (wb by the way )
maar ik heb zelf alles van tolkien in zowel engels als nederlands in verscheidene oplages. Was nieuwschierig of er anderen waren hier die buiten LOTR ander werk hadden
gelezen . Hij heeft nl. zo veel geschreven.
pi_394045
[quote]Hobbit moet je niet echt zien als slechts een kinderboek, de verbindingen met LOTR zijn er wel degelijk en ze zijn ook belangrijk.[quote]

Zo wel beschreven door de meester zelf.
Heb er zelfs artikelen over en interviews op video.
Uit dat oogpunt heeft hij De Hobbit wel geschreven.

En ik heb al gezegd dat er kennis wordt gemaakt met midden aarde in De Hobbit. dus ik heb niet gezegd dat er geen verbindingen zouden zijn.Die zijn er uiteraard wel.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')